در این مطلب متخصصان پوست در مورد این‌که «ارگانیک» در موضوع مراقبت‌های پوستی به چه معنا است، توضیح می‌دهند و در این مورد که آیا شما فقط باید محصولات مراقبت از پوست ارگانیک را خریداری کنید، بحث می‌کنند.
تاکنون کلمه «ارگانیک» را روی همه موارد، از بسته‌بندی و تولیدات غذایی گرفته تا لباس و محصولات مراقبت از پوست صورت و بدن، مشاهده کرده‌اید.
طبق گفته متخصصین بهداشت، برای اینکه غذایی نماد رسمی ارگانیک را داشته باشد، باید محتوای ارگانیک آن بیشتر یا برابر با ۹۵ درصد باشد.

متخصصان می‌گویند: اساساً، اصطلاح ارگانیک به این معنی است که یک محصول از منابع طبیعی‌ای تهیه شده باشد که مطابق با روش‌های ارگانیک رشد کرده‌اند، یعنی بدون استفاده از سموم دفع آفات، کودهای سنتتیک، هورمون‌های رشد، آنتی‌بیوتیک‌ها یا ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته‌ها).
محصولات ارگانیک ذاتاً «پاک» و فاقد پارابن، سولفات، فتالات، ترکیبات PEG (پلی‌اتیلن گلیکول)، مواد پتروشیمی و روغن‌های معدنی هستند.

بیشتر بخوانید

آیا باید محصولات مراقبت از پوست ارگانیک بخرید؟

اکثر متخصصان در مورد محصولات مراقبت از پوست هم‌نظر هستند که نیازی به خرید محصولات با برچسب «ارگانیک» نیست. آنچه مهم‌تر است، خرید انواعی است که برای نوع پوست شما مناسب هستند.
برخی از برندهای تولیدکننده مواد مراقبت از پوست محصولات خود را به صورت ارگانیک تولید کرده و تولیدات عالی ارائه می‌دهند، در حالی که برندهای متعدد دیگری نیز برای مراقبت از پوست وجود دارد که تصور نمی‌شود ارگانیک باشند، اما اغلب توسط متخصصین پوست توصیه می‌شوند.
توجه به لیست مواد تشکیل‌دهنده نیز مهم است حتی اگر محصولی بگوید این ماده ارگانیک است یا از منابع طبیعی مشتق شده است.

اکثر متخصصان در مورد محصولات مراقبت از پوست هم‌نظر هستند که نیازی به خرید محصولات با برچسب «ارگانیک» نیست. آنچه مهم‌تر است، خرید انواعی است که برای نوع پوست شما مناسب هستند

در واقع هر چیزی که از مواد طبیعی تهیه شده است، به معنای این نیست که برای پوست مفید است. برخی از مواد طبیعی ممکن است برای پوست تحریک‌کننده باشند و برخی از مواد طبیعی، وقتی به شکل خالص یا طبیعی خودشان هستند، ممکن است لزوماً برای استفاده روی پوست ایمن و مؤثر نباشد. اگر یک فرد محصولی ارگانیک پیدا کند که به خوبی با پوستش سازگار باشد و در نتیجه پوست او به خوبی آب‌رسانی و محافظت شود، قطع استفاده از آن توصیه نمی‌شود.
«ارگانیک» همیشه به معنای ایمن بودن نیست. نگهداری از محصولات طبیعی و ارگانیک اغلب سخت‌تر است بنابراین دارای خطر بیشتری است و در معرض آلودگی و رشد میکروبی قرار دارد. برچسب ارگانیک بیشتر برای بازاریابی است تا سلامت و ایمنی واقعی.

برای مراقبت از پوست چگونه باید خرید کنید؟

چه محصولی که قصد خریدش را دارید ارگانیک باشد یا نه، در اینجا شما را در خرید تولیدات مراقبت از پوست راهنمایی می‌کنیم تا انتخابی ایمن، با کیفیت و سالم داشته باشید.

۱٫ لیست مواد تشکیل‌دهنده را بخوانید
پیشنهاد می‌شود به دنبال لیستی باشید که مواد تشکیل‌دهنده واضحی را به مصرف‌کننده ارائه دهد.
به خاطر داشته باشید که پنج ماده اول در یک لیست اکثریت محصول را تشکیل می‌دهند.
اگر نمی‌دانید این پنج ماده اول تقریباً چه چیزهایی هستند، یا در صورت تحقیق متوجه معنای آن نمی‌شوید، این احتمال وجود دارد که آن‌ها بهترین محصولات مراقبت از پوست موجود در این کشور نباشند.

۲٫ محصولی را پیدا کنید که برای شما و پوستتان مناسب باشد
مهم است که تحقیق کنید و با یک متخصص پوست صحبت کنید تا بدانید چه موادی برای پوست شما بهتر عمل می‌کنند.
اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از محصولاتی با مواد خشن، اسکراب ساینده یا محصولاتی با رایحه خوشبو خودداری کنید؛ زیرا این مواد می‌توانند پوست را تحریک کنند. اگر پوستتان چرب است، بهتر است به دنبال انواعی باشید که فاقد روغن و غیر کُمدوژنیک (جوش‌زا) هستند.

۳٫ هزینه لزوماً با اثربخشی ارتباط ندارد
با توجه به برچسب قیمت خرید نکنید و بهتر است بیشتر به دنبال محصولات بدون عطر باشید. محصولات بدون رایحه خطر ابتلا به آلرژی‌های پوستی را به حداقل می‌رسانند. اگر شک دارید که محصولی معطر است یا خیر، احتمالاً معطر خواهد بود.