براى موهاى خشك و آسیب دیده بهتر است از شامپوهاى حاوى نرم كننده استفاده شود.

١- موهای خود را هر چند وقت یكبار بشوییم؟ 
این بستگی به جنس موهای شما دارد. اگر پوست سر شما چرب است ، بهتر است هر روز موهای خود را شامپو كنید. موهای خشك یا رنگ شده را می توان با فاصله ی بیشتری شامپو كرد . با افزایش سن ، پوست سر چربی كمتری ترشح می كند و می توان موها را دیرتر شست. چنانچه پوسته یا شوره سر دارید، می تواند علل مختلفی داشته باشد و بهتر است برای رفع ان به پزشك متخصص پوست مراجعه كنید.

٢- نحوه ی شامپو كردن
براى شستن موها بهتر است شامپو را به كف سر بمالید و پوست سر را با ان تمیز كنید. شستشوی زیاد ساقه ى موها ممكن است باعث خشك و كدر شدن آن بشود.

٣- استفاده از نرم كننده
براى موهاى خشك و آسیب دیده بهتر است از شامپوهاى حاوى نرم كننده استفاده شود. یا اینكه بعد از شامپو كردن و آبكشى از نرم كننده استفاده كنید. نرم كننده باعث افزایش درخشندگى، كاهش الكتریسیته ساكن، افزایش مقاومت و تا حدى حفاظت در برابر اشعه UV می شود.

٤- نحوه ى استفاده از نرم كننده
نرم كننده را باید به نوك موها زد و بعد از چند دقیقه ابكشى كرد . موهاى نرم و نازك با استفاده از نرم كننده كم پشت تر دیده می شوند، بهتر است نرم كننده در تمام طول ساقه ى مو استفاده نشود تا حجم موها حفظ شود.

٥- از چه نوع شامپویی استفاده كنیم؟
شامپوى متناسب با جنس موى خود انتخاب كنید . مثلا شامپوى موى چرب براى موهاى چرب . اگر از شامپوهاى دارویی كه توسط پزشك تجویز شده استفاده می كنید مثل شامپوهاى ضد شوره ، باید كف شامپو قبل از ابكشى ١٠-٥ دقیقه روى كف سر بماند.

٦-  شنا كردن
هنگام شنا كردن موهاى خود را با كلاه مخصوص شنا بپوشانید تا از اثرات مضر كلر محفوظ بمانند. بعد از شنا از شامپوهاى همراه با نرم كننده قوى استفاده كنید تا موهاى شما خشك و خشن نشوند.

 

آیا می دانید بایدها و نبایدها در استفاده از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی چیست ؟

۱٫ استفاده از مواد سولفاته، کاری که سبب باطل شدن اثرات ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی می گردد: این کار را بیشتر کسانی انجام می دهند که موهایشان وز شده است. شامپو در اکثر شامپوهای معمولی وجود دارد. این ماده باعث پاک شدن موهای انسان می گردد ولی در اکثر موارد در شامپوها وجود دارد. پس اگر موی شما وز شده است، حاما به ترکیبات شامپوی خود نگاهی بیندازید، اگر دیدی که در آن سولفات به کار برده شده است، حتما در اولین فرصت آن را تعویض نمایید و از شامپویی استفاده کنید که سولفات نداشته باشد وگرنه هر چقدر هم که از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی استفاده کنید، هیچ اثری نخواهد داشت.

۲٫ استفاده کردن از کلاه ضد آب در حمام؛ کاری که بر اثر ماسک مو بدون آبکشی و تغذیه مو ماسک مو با آبکشی اثر نامطلوب دارد: گروه زیادی از بانوان در هنگام حمام کردن، از کلاه های مخصوص ضد آب استفاده می کنند. تین کلاه ها در آرایشگاه ها نیز استفاده می شود. در حقیقت بت کلاه بر سر گذاشتن اجازه تغذیه و پاک شدن موی سرتان را می گیرید و به مرور زمان هر چقدر هم که ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی را استفاده کنید ، خواهید دید که کاملا بی اثر خواهد بود. بد تر این است که کلاه بر سر گذاشتن موقع استحمام، مو بسیار وز و بد حالت می شود و شما مجبور به استفاده از سشوار اتو ی مو برای رفع این معضلات می شوید . این کار اثرگذاری ماسک ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی را تقریبا به حد صفر می رساند. پس به هیچ وجه در صورتی که از ماسک استفاده می نمایید از کلاه در حمام استفاده نکنید.

۳٫ بهره نبردن از شامپوهای پاکسازی مو : حتما شما نیز مانند بسیاری از خانم ها عاشق استفاده از حالت دهنده و نرم کننده در حمام بر روی موی خود هستید. اما در حالتی که از ماسک استفاده می کنید این کار بسیار ضرربخش خواهد بود و اثرگذاری آنها را نحت تاثیر قرار می دهد. استفاده از این شوینده ها در دراز مدت سبب می گردد آیا تا به حال به این اندیشیده اید که ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی چه مزایا و احتمالا چه معایبی برای موی شما باوان خوش سیمای ایرانی در بر دارد؟ در این مطلب سعی داریم شما را با این مزایا و معایب احتمالی آنها آشنا کنیم. برای دانستن این مزایا و معایب در ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی با ما همراه باشد.

ماسک مو وسیله ای که باید در موهای چرب مورد استفاده قرار گیرد:
۴٫ استفاده از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی ، انتخابی مناسب برای موهای چرب : استفاده از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی سبب می شود موهای شما به هیچ وجه شوره نزند. اگر نمی دانستید، این را بدانید که شستشوی بیش از حد موها، باعث سفتی و خشکی آن می گردد. کم شستن آن هم نیز باعث می شود تا موی سرتان چرب گردد. به همین علت موهایتان در هر دو حالت شوره می زند. بهترین راه برای از بین بردن این حالت استفاده از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی می باشد. باید برنامه ریزی داشته باشید و بدانید با توجه به میزان فعالیتی که در طول روز دارد ، چه مقدار نیاز به استفاده از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی دارید.
۵٫ هرچه تعداد دفعات استفاده بیشتر گردد، مویی سالم تر خواهید داشت: کسانی که موی چرب دارند باید موهایشان را با آب ولرم بشویید و اگر موهای خشک دارید باید از آب گرم برای شستشوی سر با شامپوی بی سولفات استفاده کنید و پس از آن از ماسک مو بدون آبکشی و ماسک مو با آبکشی بهره ببرید.

 

برای داشتن موهای سالم و درخشان همیشه باید به دنبال راه حل هایی باشید و به موهایتان رسیدگی کنید. یکی از بهترین پیشنهادها استفاده از نرم کننده ها و ماسک مو هاست تا مطمین باشید که همیشه از موهایتان محافظت می شود. ماسک مودونوع می باشد که یک نوع آن مخصوص استفاده بعد از حمام و نوع دیگر باید در حمام استفاد هشود تا بعد از چند دقیقه آبکشی شود. انتخاب این دونوع ربطی به برتری ویژگی آن ها ندارد و کاملا سلیقه ای می باشد. اما اینکه طرز استفاده از ماسک مو چگونه می باشد امری مهم است که در ادامه به آن اشاره شده است.

ماسک مو چیست؟

ماسک مو یک محصول درمانی و آرایشی برای مو است که روی سطح مو میزنید و بعد از چند دقیقه آب کشی میکنید. این محصول هم تقویتی است و هم موهایتان رانرم میکند و انواع مدل ها و مارک های مختلف دارد. مثلا ماسک موی مخصوص موهای صاف، فر، حجم دهنده یا مخصوص موهای رنگ شده.

طرز استفاده از ماسک مو

نحوه استفاده از ماسک مو (hair mask) به این صورت است که پس از شستن موها با شامپو و آبکشی آنها، کمی ماسک مو را کف دستتان بریزید و به آرامی موهای خود را با آن ماساژ دهید. حالا با توجه به نوع و مارک ماسک مو(hair mask) ، این محصول باید ۵ تا ۱۵ دقیقه روی موها بماند و سپس آبکشی شود. ماسک مو برای افرادی که موهای خشک، وز یا رنگ شده دارند، بسیار مناسب است و موی آنها را بسیار نرم و لطیف می کند. استفاده از ماسک مو (hair mask) نیاز به مصرف نرم کننده را در افرادی که موهای خشکی دارند هم از بین می برد. برخی از افراد به شدت به انواعی از ماسک های مو واکنش نشان می دهند و دچار ریزش مو می شوند. بنابراین اگر بعد از شستن موهای خود با ماسک مو (hair mask) حس کردید که دچار ریزش موی غیرطبیعی شده اید یا موهای کم پشتی دارید، قید استفاده از این محصول را بزنید.

خواص ماسک مو

نازک شدن تارموها و در نتیجه آسیب‌پذیر شدن آنها مشکلی است که اکثر ما گرفتارش هستیم. پزشکان راه خلاصی از این مشکل را مصرف فراوان حبوبات و فیبر و رساندن ویتامین‌های مختلف به سلول‌های سطح پوست سر می‌دانند. با این حال اگر در مصرف کافی این خوراکی‌ها سهل‌انگاری می‌کنید؛ ماسک مو برای رشد سریع مو (hair mask) در میان محصولات آرایشی و بهداشتی که حاوی تمام ویتامین‌هایی است که از نازک و شکننده شدن موها پیشگیری می‌کند و مقاومت آن را در برابر موخوره و استفاده از وسایل آرایش مو مانند سشوار و اتو افزایش می‌دهد.
به عقیده متخصص بازار زیبایی ماسک مو با مراقبت سه گانه خود از ریشه، ساقه و پیاز مو و از بین بردن آلودگی موها به تدریج باعث بازسازی و ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود و به این وسیله روز به روز موها طراوت و شادابی خود را باز می‌یابد، به تدریج قوی‌تر و مستحکم‌تر شده و موهای ضعیف و وز شده را به مرور ضخیم و قوی‌تر می‌کند. ماسک مو بافت موهای شما را با کمک ترکیباتش به حالت اولیه باز می‌گرداند. جوانی بهترین زمان برای شروع مراقبت‌ها از سلامت موهاست و شکننده، خشک و کدر شدن موها همگی هشدارهایی هستند که در همین سن و سال باید به آنها توجه کنید. استفاده از ماسک مو برای جلوگیری از ریزش مو  انتخاب مناسبی است. در میان محصولات مختلف زیبایی بهداشتی اگر به دنبال ماسک مو موثر برای ترمیم موهای آسیب دیده و تقویت‌کننده هستید، باید به ترکیبات تشکیل‌دهنده آن محصول نگاهی بیندازید تا علاوه بر اینکه انتخابی موثر داشته باشید، بتوانید از ترکیبات آن به خواصش پی‌ببرید.
ماسکموحاوی ویتامین E برای تقویت ساقه مو، ماسک مو حاوی ویتامین A برای شفافیت و جلوگیری از ریزش مو وماسک مو حاوی ویتامین C برای رفع خشکی مو مناسب است که ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای رشد و حفظ سلامت موهاست. بهترین مارک ماسک مو ماسکی است که علاوه بر دارا بودن ویتامین های ذکر شده ، غنی شده با خواص گیاهی روغن نارگیل، بادام و آلوورا است در حالت دهندگی و شفافیت و سلامت ساقه و ریشه مو تاثیر بسزایی دارد. به گفته متخصص بازار زیبایی بهترین مارک ماسک مو ماسکی با ساختار سبک و ترکیبات خوش حالت‌کننده‌ای که دارد انتخاب خوبی برای مراقبت مداوم از موهاست.

 ماسک مو داخل حمام:

بعد از شستشوی مو با شامپو و آبکشی آن به کار میرود و نرمی و لطافت به موها میدهد. علاوه بر این، ظاهر موهای وز، شکننده و آسیبدیده را تا حد زیادی بهتر میکند.

ماسک مو برای بیرون از حمام:

برای کسانی که تمایل ندارند در حمام ماسک مو بزنند و خانمها و آقایانی که حتی بعد از استفاده از ماسک مو در حمام، موهایشان بعد از خشک شدن ظاهر نازیبایی پیدا میکند، ماسکهای موی مخصوص به کار میآیند. این ماسکها را وقتی موها هنوز نمدار است روی آن میزنند تا هم ظاهر موها درخشنده شود و هم در برابر اشعه آفتاب از آنها محافظت کند.

بعد از استفاده از ماسک موهای روغنی، شامپو و نرم کننده بزنید

ماسک موهایی که پایه روغنی دارن رو باید با شامپو بشورید و بعدش نرم کننده استفاده کنید. اگه ماسک موتون پایه آب داره لازم نیست شامپو کنید و فقط کافیه با آب موهاتون رو آبکشی کنید. اگه روی بسته ماسک موتون ننوشته چه پایه ای داره، خودتون از لحاظ چرب بودن یا نبودن ماده ماسک مو میتونید تشخیص بدید.

 انواع ماسک مو

ماسک مومتفاوتی با استفاده از موهبت های طبیعی در سرتا سر جهان وجود دارد. نمونه هایی از این ماسک ها عبارتند از:

ماسک مو آواکادو

درست کردن ماسک آواکادو ساده ترین کاری است که می توانید انجام دهید اما نتایج شگفت انگیزی در بر دارد، این ماسک نه تنها به موهای شما آبرسانی می کند بلکه موهای شما را ضخیم تر، جذاب تر، حرف شنو تر نیز می کند.

ماسک مو کره شکلاتی و نارگیل

این ماسکی بی نظیر سوغات کشور برزیل است و موهای شما را سالم نگه داشته و براق می کند.

ماسک مو آلوئورا

خانم ها در آرژانتین برای حفظ زیبایی خود از این گیاه استفاده می کنند زیرا این گیاد دارای ویتامین های بسیار زیادی است. از این گیاه می توانید برای محافظت از اعضای بدن و پوست خود استفاده کنید و درپاره از موارد این گیاه خاصیت بهبود بخشی نیز دارد.آب آلوئورا را به شامپوی خود اضافه کرده و سپس موهای خود را با شامپو شستشو دهید یا اینکه به طور مستقیم با آب آلوئورا ماسکی برای پوست سر خود داشته باشید.

ماسک مو برای موهای سالم از مکزیک

زیبارویان مکزیکی هیچ گاه از سشوار برای خشک کردن موهای خود استفاده نمی کنند بلکه آنها ژلاتین را با آب و سرکه سیب مخلوط کرده و به مدت نیم ساعت روی موهای خود قرار می دهند. بعد از یک چنین ماسک مویی موها برق خاصی پیدا خواهند کرد.

ماسک مو  کاکتوس در جامائیکا

آنها بر این عقیده هستند که استفاده از این ماسک باعث زنده کردن و بهبود موهای آسیب دیده می شود.

توصیه کانادایی ها : موهای خود را با آب سرد بشویید

متخصصان مو عقیده دارند که آب گرم موها رو خراب کرده و باعث شکنندگی آنها می شود هرچند آنها توصیه می کنند که این آب نباید خیلی خیلی سرد باشد.

 ماسک مو بابونه پیشنهاد اسکاتلندی ها (طرز استفاده از ماسک مو)

توصیه می شود که بابونه را بپزید و سپس آنرا از صافی گذرانده و موهای خود را با آن بشویید.
کاری که ایرلندی ها برای شفافیت و تلالو موهای خود انجام می دهند زنان ایرلندی معتقدند که شستشو موها با آب باران بسیار پرفایده است و برق خاصی به موها می بخشد (مواظب باشید! همیشه اولین باران در تهران باران اسیدی است. از آب این باران برای شستشو موهای خود استفاده نکنید.)
مو نیز مانند تمام اعضای بدن به تغذیه ی مناسب احتیاج دارد اما چه تغذیه ای ؟ شما می توانید از ماسک موهای و تقویت کننده های خاصی که برای موهای مختلف وجود دارد استفاده نمائید . و می توانید ازما سک مو حاوی ویتامین های مانند : منیزیم ، آهن و کلسیم استفاده نمایید تا رشد موهایتان را تسریع ببخشید . و سرتان را ماساژ دهید ، در تمام نقاط بر روی شقیقه ها ، وسط مغز تان ، پشت سرتان و .. و به طور کامل این ماساژ را تمام نقاط انجام دهید تا خون کافی به تمام نقاط مغزتان برسد این کار علاوه بر اینکه در جهت خون رسانی به مغزتان مفید است علاوه بر آن با خون بیشتری که به مغز برسد رشد موهای نیز سریع تر می شود و این عمل را می توانید یک یا دو بار در روز انجام دهید.

پیشنهادهای ما برای شما :

خودتون توی خونه ماسک مو درست کنید

ازونجایی که کل هدف مصرف ماسک مو، اضافه کردن رطوبت به تارهای مو هست، خودتون میتونید ده ها مدل مختلف ماسک مو توی خونه درست کنید. موادی مثل ماست، عسل، و روغن زیتون از معروف ترین نرم کننده های مو هستند که به سرعت به موهاتون طراوت قبلی رو برمیگردونن.
ترجیحا از ماسک موهای گیاهی استفاده کنید
اگه قراره از ماسک مو برای تقویت موهامون استفاده کنیم، طبیعتا بهتره از محصولاتی استفاده کنیم که موادی گیاهی توشون استفاده شده، نه مواد شیمیایی.

قبل و بعد از رنگ کردن مو از ماسک مو استفاده کنید

از دو هفته قبل از رنگ کردن، بهتره از ماسک مو استفاده کنید تا موهاتون آمادگی و محافظت لازم  برای پذیرش رنگ رو داشته باشه. بعد از رنگ کردن، برای جلوگیری از کمرنگ شدن رنگی که روی موهاتون استفاده کردید، بهتره حداقل هفته ای یک بار از ماسک مو استفاده کنید تا هم رنگ درخشان و ثابت بمونه و هم موهاتون رطوبت خودش رو از دست نده.

ماسک مو : زن و زیبایی زن از موهای او آغاز می شود. یکی از وجه تمایزات اساسی میان زن و مرد و آنچه که او را حیث زیبایی از مردان متفاوت می کند موههای اوست.  بنابراین توجه و مراقبت از این رشته های زیبا و ظریف از قدیم برای همه بانوان مهم بوده است. این روزها توجه و رسیدگی به مو  یکی از مهم ترین ارکان زیبایی و گاهی بسیار مهم تر از آرایش صورت محسوب می شود. حال سوال اینجاست که چطور و با چه روشهایی می توانیم از موهایمان مراقبت کنیم و از آسیب هایی که در اثر آرایش  مو به موها گاها وارد می کنیم، جلوگیری کنیم؟ این روزها یکی از وسایل مراقبتی از مو ماسک موها هستند که با ترکیبات ویژه و خاص خود بخش قابل توجهی از سهم مراقبت از مو را به عهده دارند . اما در این بین دانستن نکات مهمی در مورد نحوه صحیح و اصولی استفاده از ماسک موها لازم است.

ماسک موی مناسب با موهای خود را انتخاب کنید.

اولین و مهم ترین قدم برای استفاده از ماسک مو انتخاب ماسک مو مناسب با موهایت[/ان است. اگر جنس موهایتان را نشناسید و ماسک موی مناسبی انتخاب نکنید این موضوع موجب آسیب بیشتر به موهایتان خواهد شد. لذا قبل از خرید به نوع ماسک مو دقت کنید. خانم های دارای موهای مرطوب از ماسک موهای پروتئین دار استفاده کنند. آنانی که موهای چرب دارند فقط در قسمت انتهایی موهای خشک و آسیب دیده خود از ماسک مو استفاده کنند و کسانی که موهای خیلی خشک دارند از ماسک موهایی با مواد مغذی بیشتر بهره بگیرند.

 

خیلی از خانم ها بعد از انتخاب ماسک مو برای مدت کوتاهی از آن استفاده می کنند و پس از یک دوره استفاده و بهبود نسبی موهایشان استفاده از آن را متوقف می کنند . نکته اینجاست که با بهبود نسبی موهای آسیب دیده نباید استفاده از آن را متوقف کرد . معمولا بعد از شش ماه استفاده از ماسک موها می توانید نتیجه ی قابل قبولی را از این ماسک موها ببینید. حداقل هفته ای یکبار از این ماسک موها استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را بر روی موهایتان داشته باشند.

چقدر از ماسک مو را بر روی موهایم قرار دهم ؟

یکی از نکاتی که باید در هنگام استفاده از ماسک مو دقت داشت میزان استفاده از آن است.برخی از از افراد به غلط تصور می کنند که  ماسک بیشتر بر روی موها مفید تر است د حالیکه با این کار  شما فقط محصول را هدر میدهید در عوض، اطمینان حاصل کنید که موهای شما به آرامی در ماسک پوشیده شده است. وقتی لایه ی ضخیمی از ماسک مو را روی موهایتان قرا می دهید میزان بیشتری از حد نیاز جذب موهایتان نمی شود و فقط همان میزان لازم جذب موها خواهد شد. پس در هنگام استفاده از ماسک موها به این نکته دقت کنید.

ما این روش را به خانم هایی پیشنهاد می دهیم که پوست هایی حساس تر دارند و تمایل دارند تا خودشان ماسک مو را در خانه تهیه کنند. بسیاری از افراد تمایل به استفاده از ماسک های طبیعی تر دارند . در این صورت شما به راحتی می توانید با موادی که در یخچالتان موجود است مانند تخم مرغ، سس مایونز و تخم مرغ این مواد را ترکیب کنید. روشهای بسیار زیادی از تهیه ماسک موهای خانگی در اینترنت موجود است که با مراجعه به آنها به راحتی می توانید آنها را تهیه و استفاده کنید.

معمولا قسمت های انتهایی مو بیشترین بخش آسیب  دیده ی مو ها هستند که نیاز بیشتری به ترمیم و باز سازی دارند بنابراین لازم است که در هنگام استفاده از ماسک مو به این بخش از موها توجه بیشتری شود. در مورد موهای چرب که حتما توصیه می شود تا فقط قسمت انتهای مو را با ماسک مو به اندازه کافی بپوشانیم و چند دقیقه به آرامی با دست ماساژ دهیم تا مواد لازم جهت ترمیم جذب مو شود.

در اینجا دو روش مهم که بعد از حمام و استفاده از ماسک مو برای بیشترین تاثیر گذاری  از ماسک مو لازم است بدانید را به شما آموزش می دهیم. اول اینکه بعد از استحمام و استفاده از ماسک مو بهتر است از کلاه حمام برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید تا آب موجود در بافت های مو به خوبی همراه با مواد مغذی ماسک مو جذب شود و شما بیشترین تاثیر را داشته باشید و بلافاصله از سشورا یا اتوی مو استفاده نکنید. دوم اینکه بعد از مدتی که موهایتان خشک شد  میتوانید از سرم مو برای بخش های پایینی موی خود استفاده کنید.