این روزها استفاده از دستگاه بخور گرم و سرد در میان خانواده‌ها به امری متداول تبدیل شده است. تقاضا برای استفاده از این دستگاه مخصوصا از نوع گرم آن معمولا در فصول سرد سال به دلیل خشکی هوا افزایش می‌یابد. کار دستگاه بخور ایجاد رطوبت در هوا و با طراوت کردن فضای منزل یا محل کار است. دستگاه‌های بخور گرم و سرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند

 

رطوبت به میزان بخار آب موجود در هوا گفته می‌شود و رطوبت نسبی پایین به این معنی است که هوا خشک است و قابلیت نگهداری رطوبت زیادی را دارد. رطوبت نسبی داخل منزل اگر به ۴۵ درصد برسد کاملا ایده‌آل است، اما در صورتی که این میزان کمتر از ۳۰ درصد باشد، خیلی خشک محسوب می‌شود، اما رطوبت نسبی هرگز نباید از ۵۰ درصد تجاوز کند. در هر صورت، برای رهایی از هوای خشک می‌توان از دستگاه‌های بخور استفاده کرد.

بخور گرم یا سرد؟

دستگاه‌های بخور با ایجاد رطوبت می‌توانند از خشکی پوست بدن و مخاط بینی جلوگیری کنند و به عنوان یکی از درمان‌های کمکی در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی استفاده شوند. تفاوت بخور سرد و گرم سوال مهمی است که اغلب خریداران دستگاه بخور آن را مطرح می‌کنند. دستگاه بخور سرد و گرم هر دو یک هدف مشترک دارند و آن مرطوب‌سازی محیط است. دستگاه‌های بخور با ایجاد رطوبت از خشک شدن پوست و مجاری تنفسی جلوگیری کرده و به عنوان یک کمک درمان در بهبود بسیاری از بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود اما تفاوت بین دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم چیست؟

تفاوت بین دستگاه بخور گرم و سرد

دستگاه‌های بخور معمولا دو نوع سرد و گرم دارند. از دستگاه‌های بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت‌های مجاری تنفسی، کاهش شدت درد و سرفه‌های خشک مفید هستند، معمولا در هوای سرد استفاده می‌شود. امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آن‌ها وجود دارد. در دستگاه بخور با نوع گرم آب تا ۱۰۰ درجه حرارت داده شده و سپس بخار حاصل از آن در هوا پراکنده می‌شود. از جمله مزیت‌های دستگاه بخور گرم این است که به دلیل مکانیزم تبخیری مواد معدنی و گرد و غبار موجود در آب را وارد فاز بخار نمی‌کند. بیشتر باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز در اثر حرارت بالا از بین رفته و وارد محیط نمی‌شوند. همچنین امکان افزودن انواع مواد دارویی استنشاقی و معطر به آب وجود دارد. با این وجود شاید برخی افراد تمایل زیادی به استفاده از دستگاه بخور گرم نداشته باشند زیرا این دستگاه آب را تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده و بخار حاصل از آن را در فضا پخش می‌کند و بنابراین ممکن است خطر سوختگی با آب جوش به ویژه کودکان را تهدید کند.
از جمله معایب دستگاه بخور گرم این است که به دلیل وجود المنت‌های حرارتی مصرف برق آن بیشتر از دستگاه بخور سرد است. همچنین تمیز کردن مواد معدنی که با تبخیر آب در مخزن رسوب می‌کنند سخت است.

بطور کلی می‌توان گفت بخورهای سرد نسل جدید بخورهای گرم هستند و قابلیت بهتری دارند. از فواید بخور سرد خنک شدن فضا در فصل‌های گرم سال است. برای اینکه باعث می‌شوند ذرات آب و بخار بیشتری وارد مجرای تنفسی شود. دستگاه بخور سرد از مکانیزم حرارت و تبخیر آب استفاده نمی‌کند. بلکه با کمک تکنولوژی‌های دیگر تولید بخار سرد می‌کند. از مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد یکی ایمن بودن است زیرا آب را حرارت نمی‌دهد و دیگری اینکه صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین برای فضاهای بزرگ بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنیم.

از معایب دستگاه بخور سرد این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌هاست. لذا توصیه می‌شود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود. در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می‌شود و به همین دلیل باید مخزن بخور، با آب مقطر پر شود.

توجه: برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها باید دستگاه بخور سرد را در بازه‌های زمانی مشخص طبق دستورات دستگاه تمیز نموده و مجدد استفاده کرد. همچنین ممکن است مواد معدنی موجود در آب همراه بخار از دستگاه بخور خارج شده و وارد هوا شوند. وجود این املاح معدنی در هوا برای کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند مشکل‌ساز خواهد بود. به همین دلیل باید در نگهداری دستگاه بخور سرد دقت نموده و از آب تقطیر شده در آن استفاده کرد که املاح معدنی در آن در اثر فرایند تقطیر حذف شده است

 

فرق بخور سرد و گرم چیست؟ بسیاری از افراد در هنگام خرید دستگاه بخور نمی دانند که فرق بخور سرد با بخور گرم چیست و شاید خیلی ها ندانند که بخور سرد بهتر است یا گرم و تفاوت بخور سرد و گرم چیست؟ در این مقاله سایت سماتک به معرفی دستگاه بخور سرد و گرم خواهد پرداخت و مزایا و معایت هر یک را بیان می کند.

 

فرق بخور سرد با بخور گرم چیست

فرق بخور سرد با گرم چیست؟ دستگاه های بخور معمولا دو نوع سرد و گرم دارند. از دستگاه بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت‌های مجاری تنفسی، کاهش شدت درد و سرفه‌های خشک مفید هستند، معمولا در هوای سرد استفاده می‌شود. امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آن‌ها وجود دارد. در دستگاه بخور با نوع گرم آب تا ۱۰۰ درجه حرارت داده شده و سپس بخار حاصل از آن در هوا پراکنده می‌شود. از جمله مزیت‌های دستگاه بخور گرم این است که به دلیل مکانیزم تبخیری مواد معدنی و گرد و غبار موجود در آب را وارد فاز بخار نمی‌کند و این یکی از فرق بخور سرد با بخور گرم است. بیشتر باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز در اثر حرارت بالا از بین رفته و وارد محیط نمی‌شوند. همچنین امکان افزودن انواع مواد دارویی استنشاقی و معطر به آب وجود دارد. با این وجود شاید برخی افراد تمایل زیادی به استفاده از دستگاه بخور گرم نداشته باشند زیرا این دستگاه آب را تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده و بخار حاصل از آن را در فضا پخش می‌کند و بنابراین ممکن است خطر سوختگی با آب جوش به ویژه کودکان را تهدید کند. از جمله معایب دستگاه بخور گرم این است که به دلیل وجود المنت‌های حرارتی مصرف برق آن بیشتر از دستگاه بخور سرد است. همچنین تمیز کردن مواد معدنی که با تبخیر آب در مخزن رسوب می‌کنند سخت است.

بطور کلی می‌توان گفت دستگاه بخور سرد نسل جدید بخورهای گرم هستند و قابلیت بهتری دارند. از فواید بخور سرد خنک شدن فضا در فصل‌های گرم سال است. برای اینکه باعث می‌شوند ذرات آب و بخار بیشتری وارد مجرای تنفسی شود. دستگاه بخور سرد از مکانیزم حرارت و تبخیر آب استفاده نمی‌کند. بلکه با کمک تکنولوژی‌های دیگر تولید بخار سرد می‌کند. از مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد یکی ایمن بودن است زیرا آب را حرارت نمی‌دهد و دیگری اینکه صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین برای فضاهای بزرگ بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنیم. از معایب دستگاه بخور سرد این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌هاست. لذا توصیه می‌شود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود. در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می‌شود و به همین دلیل باید مخزن بخور، با آب مقطر پر شود.

ویژگی های بخور گرم

بخور گرم تسکین دهنده گرفتگی بینی و عفونت های مجاری تنفسی است.

بخور گرم شدت درد و سرفه های خشک در هوای سرد را کاهش می دهد.

دستگاه بخور سرد که کم صداتر از نوع گرم عمل میکند و مصرف اترژی در ان کمتر است معمولا در همه فصول استفاده میشود. ،خطر سوختگی ایجاد نمیکند.

ویژگی های بخور سرد

بخور سرد باکتری ها و ویروس ها را از بین میبرد.

بخور سرد رطوبت محیط را بدون افزایش دما تامین می کند.

بخور سرد استرس را کاهش می دهد.

بخور سرد احساس طراوت و شادابی ایجاد می کند.

بخور سرد به نوسانات برق حساس نیست.

 

بخور سرد برای پوست بهتر است یا گرم

اگر قصد خرید دستگاه بخور برای زیبایی و شادابی پوست صورت و بدن تان دارید و نمی دانید بخور سرد برای پوست بهتر است یا گرم در اینجا شما را راهنمایی می کنیم. دستگاه بخور سرد یا التراسونیک بهترین دستگاه برای بخاردهی هوا و رطوبت دهی به پوست صورت هستند. همچنین در بازار دستگاه هایی به عنوان بخور سرد مخصوص پوشت صورت با طراحی متفاوت نیز ساخته شده اند. داشتن دستگاه بخور سرد در جای خود می تواند به معنای واقعی در سلامت و زیبایی پوست موثر باشد. همچنین استفاده از یک بخور سرد می تواند به کاهش بیماری، گلو درد و عدم آلرژی کمک کند. همچنین بخور سرد برای پوست بهتر است تا بخور گرم زیرا دستگاه بخور سرد ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد و به جلوگیری از نشانه های پیری کمک می کند.

 

هر ساله، هوای خشک می تواند منجر به پوسته پوسته شدن پوست شود. استفاده از یک دستگاه بخور سرد برای پوست بهتر است تا بخور گرم و استفاده از دستگاه بخور سرد تضمینی برای دریافت رطوبت لازم و درخشان شدن پوست است. علاوه بر حفظ روشنایی پوست، هیدراتاسیون (رطوبت دهی) مناسب برای کاهش چین و چروک بسیار موثر است. رطوبت ناشی از بخار سرد می تواند خارش و در نتیجه قرمزی پوست را کاهش دهد، در غیر این صورت این مورد باعث ایجاد آسیب جسمی و ناراحتی روانی می شود. بخور سرد، شرایط مناسب برای ایجاد نرمی در پوست و عدم ایجاد حساسیت را فراهم می کند.

 

فواید بخور سرد برای پوست صورت

بخور آب سرد برای لایه شاخی پوست مفید است البته به شرط اینکه پس از استفاده از بخور سرد، پوست خود را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده نرم کنید. دستگاه بخور آب سرد برای رفع خشکی پوست بسیار خوب است و شما را شاداب تر می کند، اما تصوراتی مبنی بر اینکه بخور بر منافذ باز پوست تاثیر می گذارد غلط است. فواید بخور سرد برای پوست صورت تاثیری در بستن منافذ پوست ندارد.

با اینکه ایجاد جوش به فعالیت های هورمونی فرد در سنین مختلف به ویژه نوجوانی و جوانی بستگی دارد، اما خشکی پوست نیز بدتر شدن این مشکل دامن می زند. رطوبت بخور سرد باعث باز شدن منافذ و تغذیه بهتر پوست صورت می شود که این به نوبه خود تاثیر مستقیم در سلامت پوست دارد. همچنین هوای خشک باعث تحریک پوست و در نتیجه خارش آن می شود. کندن جوش می تواند به افزایش و پراکندگی دامنه جوش های تازه تر و ماندن اثر هر کدام بر روی پوست شود. رطوبت موجود در هوا باعث عدم ایجاد خشکی پوست، خارش، ترک خوردن می شود. بنابراین اگر یک دستگاه رطوبت ساز سرد به مبارزه با پوست خشک می شتابد، آیا می تواند به اندازه کافی باعث کاهش چین و چروک نیز شود؟ بسیاری از پزشکان و متخصصان پوست بیان کرده اند که مقدار رطوبت نسبی موجود بر روی هوا می تواند تاثیر مستقیم در زیبایی و سلامت پوست صورت داشته باشد.

 

اگر شما مشکل پوستی خاصی ندارید و لایه شاخی پوستتان سالم است و قادر است آب موجود در خود را حفظ کند با بهره گیری از بخار آب سرد می توانید پوستتان را شاداب تر کنید و حتی اگر لایه شاخی پوست این فاکتور سلامت را نداشته باشد و مدام خشک و پوسته پوسته شود، در این حالت هم استفاده از بخور سرد و کرم مرطوب کننده می تواند پوست را بهتر و شاداب تر نشان دهد. از آنجا که استفاده از دستگاه های بخور سرد و بخور گرم در خانواده ها رایج شده است، لازم به توضیح است که بخاری که سرد باشد، لایه شاخی پوست را می شکند ولی مختصر دمای آن در حد ۱۴ تا ۲۰ درجه می تواند لطافت خاصی به پوستتان ببخشد.

 

بهترین زمان استفاده از بخور گرم

از دستگاه های بخور گرم معمولا در هوای سرد استفاده می‌شود و اگر تنها برای مرطوب شدن هوا در زمستان از بخور استفاده می‌کنیم بهتر است گرم باشد، چون در تسکین گرفتگی بینی و عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین کاهش شدت و درد سرفه‌های خشک مفید است. مصرف بخور گرم در اختلالات ریوی بهتر از بخور سرد است ولی بخور سرد برای اطفالی که اختلال التهابی نای دارند، بهتر است. بخور گرم برای کسانی بیشتر مورد استفاده است که دچار التهاب راه تنفسی فوقانی نیستند. امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آنها وجود دارد. دسترسی به دستگاه های بخور گرم آسان‌تر و ارزان‌تر است.

 

فرق بین بخور سرد و گرم چیست

دستگاه بخور سرد ایمن‌تر از دستگاه بخور گرم است

یکی از موارد برتری بخور سرد نسبت به بخور گرم ایمنی دستگاه بخور سرد است. دستگاه بخور گرم برای افزایش دمای آب ریخته شده در مخزن، مجهز به المنت‌های گرمازا است؛ المنت‌های گرمازا نه تنها مصرف برق بیشتری را باعث می‌شوند بلکه آب را تاحدی داغ می‌کنند که خطر بروز سوختگی را به وجود می‌آورد. بنابراین استفاده از بخورگرم برای افرادی که کودک درخانه دارند توصیه نمی‌شود. از دیگر مضرات این آب داغ شده توسط المنت، رسوب‌دهی بیشتر دستگاه است. آب هر چه داغ‌تر باشد رسوب بیشتری در دستگاه ایجاد می‌کند.

 

بخور سرد پوشش دهی محیطی بالاتری دارد

بخار ناشی از بخور گرم قدرت پرش کمی داشته و تنها فضای کوچکی در اطراف خود را مرطوب نگه می‌دارد. درصورتی که از فواید بخور سرد این است که بخار ناشی از آن با قدرت پرش زیاد محیط گسترده‌تری را مرطوب نگه می‌دارد. به عبارت دیگر بخور گرم فقط مناسب فضاهای بسیار کوچک است و بخور سرد با قدرت پوشش‌دهی محیطی بالا برای تمامی مکان‌ها مناسب می‌باشد.

 

خور سرد باعث التهاب مجرای تنفسی نمی‌شود

مصرف بخور سرد در افرادی که درگیری نای دارند بهتر از بخور گرم است. بخور گرم باعث التهاب راه‌های هوایی می‌شود، این در حالیست که در بخور سرد چنین اتفاقی نمی‌افتد. برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها باید دستگاه بخور سرد را در بازه‌های زمانی مشخص طبق دستورات دستگاه تمیز نموده و مجدد استفاده کرد. همچنین ممکن است مواد معدنی موجود در آب همراه بخار از دستگاه بخور خارج شده و وارد هوا شوند. وجود این املاح معدنی در هوا برای کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند مشکل‌ساز خواهد بود. به همین دلیل باید در نگهداری دستگاه بخور سرد دقت نموده و از آب تقطیر شده در آن استفاده کرد که املاح معدنی در آن در اثر فرایند تقطیر حذف شده است.

 

طرز استفاده از دستگاه بخور سرد و گرم

برای استفاده از دستگاه بخور سرد و گرم باید برخی از نکات را رعایت کنیم:

 

از آنجا که در دستگاه بخور سرد قطرات آب در هوا پراکنده می‌شوند قارچ‌ها و باکتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می‌شوند؛ بنابراین مخزن بخور سرد باید هر روز با آب و صابون شسته شود.
از آنجایی که در بخور سرد مواد معدنی موجود در آب، در هوا پراکنده می‌شوند بهتر است مخزن آنها با آب جوشیده سرد شده پر شود.
استفاده طولانی مدت بخورها به ویژه دستگاه بخور گرم برای بیماران دارای آسم آلرژیک یا آلرژی بینی باعث رشد قارچ و تشدید آلرژی می‌شود.
جدا از فواید بخور سرد باید بدانیم که انواع بخورها جنبه درمانی دارند و نباید بدون تجویز پزشک و به صورت مداوم توسط افراد در منزل مورد استفاده قرار گیرند؛ چراکه می‌تواند مشکلاتی مانند رشد قارچ را به همراه داشته باشد.

 

دستگاه بخور بسیار دستگاه حساسی میباشد چون همزمان با آب و برق کار میکند و کاربر بایستی آموزش دیده باشد و دفترچه راهنما را حتما مطالعه کند و سپس استفاده کند تا اشتباها استفاده نکند و به دستگاه آسیب نزند … ۹۹% مشکلات به خطای کاربری مربوط میشود و عدم اسنفاده صحیح آن. خوشبختانه شرکت های بزرگ این مشکلات را با آموزش از روشهای مختلف حل کردند و همچنین کیفیت دستگاه و مواد غیر بازیافتی و دست اول و غیر سمی بسیار در سلامت خانه مهم میباشد لطفا فریب قیمت های پایین دستگاه بخورهای فروشنده را نخورید و مشکلات خود و خانواده و کودکان خود را چند برابر نکنید.

 

نگهداری دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور نگهداری آن اهمیت دارد، برای جلوگیری از رشد قارچ،باکتری و میکروب حتما روزی یک بار آب مخزن را عوض کنید وحداقل هفته ای ۲ بار کل دستگاه رابا آب و مواد شوینده بشویید. هرگز هر ماده ای را داخل مخزن اب نریزید برای اینکه دستگاه را از هر گونه باکتری قارچ و کپک پاک کنید.

اب داخل دستگاه را هر روز خالی کنید و پس از خشک شدن دوباره مقداری اب درون ان بریزید.هر ۳ روز یک بار دستگاه را از برق بکشید و املاح و جرم ان راپاک کنید اگر دستگاه فیلتر دارد هر چند وقت یک بار فیلتر ان را عوض کنید،

هرچند وقت یکبار فیلتر آن را عوض کنید۲ نوع فیلتر میباشد : فیلتر برای آب سخت و املاح دار که فقط باید آن را بشویید و نیاز به تعویض ندارد و فیلتر های آب با چندین لایه پارچه ای که باید هر ۶ ماه یکبار عوض شوند ، وقتی میخواهید دستگاه را برای مدتی کنار بگذارید آب آن را خالی و دستگاه را تمیز کنید.

 

موارد استفاده دستگاه بخور سرد و گرم

دستگاه های بخور سرد و گرم با ایجاد رطوبت می‌توانند از خشکی پوست بدن و مخاط بینی جلوگیری کنند و به عنوان یکی از درمان‌های کمکی در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی استفاده شوند. تفاوت بخور سرد و گرم سوال مهمی است که اغلب خریداران دستگاه بخور آن را مطرح می‌کنند. دستگاه بخور سرد و گرم هر دو یک هدف مشترک دارند و آن مرطوب‌سازی محیط است. دستگاه های بخور با ایجاد رطوبت از خشک شدن پوست و مجاری تنفسی جلوگیری کرده و به عنوان یک کمک درمان در بهبود بسیاری از بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. رطوبت به میزان بخار آب موجود در هوا گفته می‌شود و رطوبت نسبی پایین به این معنی است که هوا خشک است و قابلیت نگهداری رطوبت زیادی را دارد. رطوبت نسبی داخل منزل اگر به ۴۵ درصد برسد کاملا ایده‌آل است، اما در صورتی که این میزان کمتر از ۳۰ درصد باشد، خیلی خشک محسوب می‌شود، اما رطوبت نسبی هرگز نباید از ۵۰ درصد تجاوز کند. در هر صورت، برای رهایی از هوای خشک می‌توان از دستگاه های بخور سرد یا گرم استفاده کرد.

 

مهمترین تفاوت ها و فرق بخور سرد با گرم را در بالا خواندید و اگر خانم یا آقا هستید که می خواهید همیشه پوست جوان و بدون چین و چروک داشته باشید.

 

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم

  1. دستگاه بخور سرد ایمنی بیشتری در مقایسه با دستگاه بخور گرم دارد مخزن بخور گرم دارای آب داغ میباشد و بهتر است از دسترس کودکان خارج شود. همچنین دستگاه بخور گرم برق بیشتری مصرف میکند
  2. پوشش دهی دستگاه بخور سرد بیشتر از دستگاه بخور گرم میباشد
  3. بهبود سرماخوردگی ، ایجاد رطوبت کافی در هوا درمان خشکی سینوسها از فایده های دستگاه بخور سرد میباشد و برای افراد مبتلا به سینوزیت و آسم مفید میباشد. با شروع فصل پاییز و سردتر شدن هوا و شیوع خشکی بینی، گلودرد و سرماخوردگی استفاده از دستگاههای بخور زیاد میشود.
  4. بخور دادن برای رهایی از خشکی مجاری تنفسی و سرعت بخشیدن به درمان سرماخوردگی مناسب است و بهتر است بدانید که در این موارد عملکرد بخور سرد بهتر از بخور گرم میباشد
  5. کاهش ریسک سرایت بیماری از دیگر فواید بخور سرد است. تحقیقات نشان داده که افزایش رطوبت بیش از چهل درصد احتمال سرایت بیماریهای آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش میدهد. بخور سرد سرفه را نیز کاهش میدهد و میتوان از دستگاه بخور سرد در اتاق کودکان استفاده کرد
  6. اگر میخواهید پوستی لطیف و زیبا داشته باشید از بخور غافل نشوید، دستگاه بخور گرم در این زمینه بهتر است.
  7. بخور گرم در مواردی ممکن است باعث التهاب مجاری تنفسی شود.
  8. در فصل سرد اگر تنها برای بالا بردن رطوبت محیط به دستگاه بخور نیاز دارید ، از بخور گرم استفاده کنید.
  9. مصرف بخور گرم در اختلالات ریوی بهتر از بخور سرد است.
  10. بخور گرم بیشتر برای کسانی استفاده میشود که دچار التهاب راه تنفسی بالایی نیستند.
  11. امکان اضافه کردن ضدعفونی کننده های گیاهی و خوشبوکننده ها به بخورهای گرم وجود دارد.
  12. دستگاه‌های بخور گرم ارزان‌تر است و دسترسی به آن ساده تر است.
  13. مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و صابون شسته شوند و بهتر است برای پر کردن مخزن آنها از آب جوشیده سرد شده .
  14. برای جرم گیری و لطافت بخشیدن به پوست استفاده از بخور گرم تاثیر بخش تر است.

 

بخور دادن تاثیری در بستن منافذ پوست ندارد

بخور آب معمولی برای رفع خشکی پوست بسیار خوب است و شما را شاداب تر می کند،
اما تصوراتی مبنی بر اینکه بخور بر منافذ باز پوست تاثیر می گذارد غلط است.

اگر شما مشکل پوستی خاصی ندارید و لایه شاخی پوستتان سالم است
و قادر است آب موجود در خود را حفظ کند با بهره گیری از بخار آب می توانید پوستتان را شاداب تر کنید
و حتی اگر لایه شاخی پوست این فاکتور سلامت را نداشته باشد و مدام خشک و پوسته پوسته شود،
در این حالت هم استفاده از بخور آب معمولی و کرم مرطوب کننده می تواند پوست را بهتر و شاداب تر نشان دهد.

این حالت در برخی از بیماری های ژنتیکی که به کاهش غدد چربی ساز
و کاهش غدد تولید عرق منجر می شوند، دیده می شود.
این افراد به دلیل بیماری ذاتی ای که دارند، پوستشان خاصیتی پیدا می کند که
تمایل به پوسته پوسته شدن دارد که این حالت ناراحت کننده است و بخور می تواند برایشان مفید باشد.

بخاری که سرد باشد، لایه شاخی پوست را می شکند

از آنجا که استفاده از دستگاه های بخور سرد و بخور گرم در خانواده ها رایج شده است،
لازم به توضیح است که بخاری که سرد باشد، لایه شاخی پوست را می شکند
ولی مختصر دمای آن در حد ۱۴ تا ۲۰ درجه می تواند لطافت خاصی به پوستتان ببخشد.

خانواده هایی که زمینه حساسیت و آلرژی دارند، یعنی در فصل های خاص سوزش و آبریزش از چشم دارند
یا خارش چشم، خارش پوست، کهیر یا دیگر علامت های آلرژیک مانند علایم آسم،
می توانند با استفاده از بخار آب، هوای مطبوع تری را در فصل سرد داشته باشند.
اگر شما هیچ زمینه آلرژیکی در خانواده به صورت ارثی ندارید، نیازی نیست هزینه خرید دستگاه بخور را به خودتان تحمیل کنید.

در قدیم که چراغ های غذاپزی یا گرمایشی بسیار وجود داشت،
در فصل سرد خانم ها با قراردادن یک کتری یا ظرف آب، هوای خانه هایشان را از خشکی درمی آوردند
و به آن لطافت می دادند. هم تنفس راحت تر بود و پوست مرطوب می ماند اما امروزه دستگاه های بخور جای آن را گرفته است.

استفاده از بخور مانعی ندارد اما به مصرف کنندگانی که تصور می کنند معجزه می کند
و می توانند مشکلات پوستی یا خصوصیت ژنتیکیشان مانند داشتن منافذ باز پوست را
با بخور دادن از بین ببرند، توصیه می کنم منتظر چنین معجزه ای نباشند.

چه دستگاه بخوری بخریم؟

قبل از خرید دستگاه بخور، باید بدانید که آن را به چه منظور می خواهید تهیه کنید.
قیمت دستگاه های بخور باتوجه به کارایی آنها متفاوت است، بنابراین قبل از خرید،
از پزشک خود سوال کنید که چه نوع از آن برای شما مفید است؛ پیش از خرید، حتما دستگاه را امتحان کنید.

بعضی از دستگاه های بخور صدای زیادی دارند و آزاردهنده اند؛ دستگاه را حتما از داروخانه های معتبر بخرید
و از استانداردبودن آن مطمئن شوید؛ جنس دستگاه باید از مواد مناسب و مرغوب باشد
بنابراین از خرید دستگاه هایی که از پلاستیک های نامرغوب تهیه شده اند، خودداری کنید؛
برخی از رطوبت سازها اتوماتیک و کم مصرف ترند و قابلیت تنظیم میزان بخار و مواد افزودنی را دارند.
حتما پیش از خرید، مشخصات دستگاه و چگونگی به کار انداختن آن را از فروشنده بپرسید.

شیوه نگهداری دستگاه بخور

دستگاه بخور، یکبار مصرف نیست، بنابراین نگهداری آن اهمیت دارد.

برای جلوگیری از رشد قارچ، باکتری و میکروب حتماً روزی یک بار آب مخزن را عوض کنید
و حداقل هفته ای ۲ بار کل دستگاه را با آب و مواد پاک کننده بشویید.

هرگز هر ماده ای را داخل مخزن آب دستگاه نریزید.

برای اینکه دستگاه را از هرگونه باکتری، قارچ و کپک پاک کنید، بهتر است:

آب داخل مخزن را هر روز خالی کنید و پس از خشک کردن، دوباره مقداری آب درون آن بریزید.

هر ۳ روز یک بار دستگاه را از برق بکشید و املاح و جرم آب را پاک کنید.

اگر دستگاه فیلتر دارد، هرچند وقت یک بار، فیلتر آن را عوض کنید.

وقتی می خواهید دستگاه را برای مدتی کنار بگذارید، آب آن را خالی و دستگاه را تمیز کنید.

دستگاه های مدل قدیمی را با مدلی جدیدتر جایگزین کنید.

اول ایمنی، بعد بخور

اگر در خانه فرد سالمند یا کودک دارید، هرگز دستگاه بخور را در دسترس آنها قرار ندهید
و اگر بیمار مبتلا به آسم و آلرژی، بیماری های تنفسی و قلبی دارید،
حتما پیش از خرید دستگاه بخور، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
زیرا میزان رطوبت هوا برای این افراد باید محاسبه شده و دقیق تر باشد.

معمولا به مبتلایان بیماری های آسم، آلرژی و سینوزیت، استفاده از دستگاه های بخور سرد توصیه می شود.

تفاوت دستگاه های بخور گرم و سرد

دستگاه های بخور معمولا ۲ نوع سرد و گرم دارند.
از دستگاه های بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت های مجاری تنفسی،
کاهش شدت درد و سرفه های خشک مفید هستند، معمولاً در هوای سرد استفاده می شود.

امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آنها وجود دارد.

این دستگاه ها معایبی هم دارند مثلا مصرف انرژی برق در آنها بالاست و احتمال سوختگی
با بخار داغ یا آب داخل مخزن وجود دارد اما دستگاه بخور سرد که کم صداتر از نوع گرم عمل می کند
و مصرف انرژی برق در آن کمتر است، معمولاًدر فصل تابستان استفاده می شود.
از آنجا که بخار آن سرد است، خطر سوختگی (به خصوص برای خردسالان) ایجاد نمی کند.

از ویژگی های مثبت دستگاه بخور سرد، حذف باکتری ها و ویروس ها (سرماخوردگی و…)،
تامین رطوبت محیط بدون افزایش دما، کاهش استرس، احساس طراوت و شادابی و حسیاست نداشتن به نوسانات برق هستند.

نیم ساعت استفاده متناوب کافی است

در مکانی که هوا خشک و رطوبت نسبی پایین است،
مخصوصاً برای بیماران مبتلا به بیماری های ریوی، دستگاه های بخور می تواند در تامین رطوبت کمک کننده باشد
اما به طور کلی می توان گفت که این دستگاه ها آثار درمانی خاصی ندارند و فقط برای مدتی در بیمار احساس رضایت ایجاد می کنند.

بهتر است از بخور سرد استفاده شود زیرا رطوبت را در اثر حرارت ایجاد نمی کند
و نبولایزر اولتراسونیک است که ذرات ریز ایجاد می کند که بهتر در راه های هوایی جایگزین می شوند.
از طرفی چون بخور سرد در فصول سرد سال برای افراد مطلوب نیست، بهتر است نوع ملایم آن به کار رود.
برخی تصور می کنند دستگاه بخور باید در تمام طول روز در اتاق روشن باشد.

در حالی که نیم ساعت استفاده متناوب و با فاصله از آن کافی است.
البته حتماً و لزوماً نیازی به خرید دستگاه های بخور برای ایجاد رطوبت در فصل های سرد و خشک سال نیست،
می توان یک کتری یا یک حوله خیس را روی شوفاژ گذاشت که همان کار دستگاه بخور را انجام می دهد.
البته هنگام استفاده از کتری باید نکات ایمنی را رعایت کرد.

اگر شما یا فرزندتان به آسم یا آلرژی مبتلا هستید، قبل از استفاده از دستگاه بخور با پزشک مشورت کنید
زیرا افزایش رطوبت می تواند تنفس کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم را به خصوص در زمان بروز عفونت تنفسی
مانند سرماخوردگی، تسهیل کند، اما بخار آلوده یا مشکلات ناشی از افزایش رطوبت باعث بروز یا بدترشدن علایم بیماریشان خواهد شد.