دیابت چیست؟

بيماري قند يا ديابت يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي متابوليكي است. در این وضعیت بدن بیشتر غذایی را به قند (گلوکز) تجزیه کرده و آن را در جریان خون آزاد می‌کند. وقتی قند خون فرد بالا می‌رود، به پانکراس سیگنال می‌دهد تا انسولین ترشح کند. انسولين باعث مي‌شود قند يا مهم‌ترين منبع انرژي در بدن مورد استفاده قرار گيرد. در بیماری دیابت، بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به درستی از آن استفاده کند. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد یا سلول‌ها به انسولین پاسخ ندهند، قند خون بیش از حد در جریان خون فرد باقی می‌ماند. با گذشت زمان، این امر می‎ تواند باعث مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، از دست دادن بینایی و بیماری کلیوی شود. دارو دیابت برای کنترل این بیماری استفاده می‌شوند. در ادامه مطلب با انواع داروهای کمیاب قند خون و نحوه تهیه آن‌ها آشنا می‌شویم.

رایج‌ترین داروی قند خون بالا

داروهای کاهنده قند خون از طریق مکانیسم‌های مختلف باعث پایین آوردن قند خون و کاهش میزان گلوکز خون می‌شوند. این داروها از عوارض مربوط به قند خون بالا مانند بیماری‌های جدی قلب و عروق، چشم‌ها، کلیه‌ها و آسیب به اعصاب پیشگیری کرده یا روند پیشرفت این عوارض را کند می‌کنند.

برخی از انواع داروهای ضد دیابت که جز رایج ترین داروهای قند خون هستند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • بیگوانید: بسیار رایج هستند و شامل متفورمین (گلوکوفاژ) می‌شوند.
  • سولفونیل اوره‌: شامل گلیپیزید (گلوکترول)، گلیبورید (گلیناز، میکروناز)، کلرپروپامید (دیابینیز) و تولبوتامید (اوریناز) هستند.
  • مهارکننده‌های آلفا گلوکوزیداز: شامل آکاربوز (Precose) و میگلیتول (Glyset)  می‌شوند.
  • تیازولیدین دیون: مانند پیوگلیتازون (Actos)
  • مهارکننده های DPP-4: سیتاگلیپتین (Januvia)، ساکساگلیپتین (Onglyza)، ویلداگلیپتین (Galvus)
  • آگونیست‌های گیرنده GLP-1 : اگزناتید (Byetta) و لیراگلوتید (Victoza)

به علاوه، برخی از انواع داروها ترکیبی نیز جز دسته داروهای ضد دیابت قرار می‌گیرند. یکی از این نوع داروهای ترکیبی، Eucreas  بوده که ترکیبی از ویلداگلیپتین و متفورمین است.

بیشتر بخوانید:

بهترین داروهای قند خون بالا کدام‌اند؟

آیا قرص دیابت باعث درمان قطعی این بیماری می‌شود؟

داروی دیابت فقط انسولین یا متفورمین نیست. انواع داروی قندخون وجود دارد که برای بیماران مبتلا به انواع مختلف دیابت تجویز می‌شوند. دیابت درمان ندارد، اما داروهای دیابت در سال‌های اخیر توانسته‌اند به خوبی این بیماری را تحت کنترل درآورند. با این حال هیچ یک از این داروها، راه درمان قطعی این بیماری نیستند. تمام بیماران باید علاوه بر مصرف این داروها، سبک زندگی خاصی را در پیش بگیرند.

حتي اگر قرص‌هاي خوراكي بتوانند قند خون شما را به‌خوبي تنظيم كنند گاهي اوقات ممكن است به تزريق انسولين نياز پيدا كنيد. به‌عنوان مثال در هنگام بروز بيماري‌هاي عفوني شديد يا در موارد پرتنشي همچون عمل جراحی، قرص‌ها نمي‌توانند سطح قند خون را تنظيم كنند، لذا تزريق انسولین لازم خواهد بود. همچنين مصرف قرص‌ها در طي دوران بارداري و شيردهي ممنوع است و در این شرایط بيمار بايد سطح قند خون خود را با رعايت پرهیز غذايي و ورزش و يا تزريق انسولين تنظيم كند. پزشک ممكن است چندين نوع مختلف از قرص‌های ضد دیابت، براي بيمار آزمايش کند يا تركيبي از چند قرص و يا مصرف هم‌زمان قرص با تزريق انسولين به‌كار گرفته شود تا سطح قندخون بيمار به ميزان طبيعي برسد. در نتیجه انسولین یکی از مهم‌ترین داروهای کنترل دیابت شناخته می‌شود.

داروهای کمیاب قند خون بالا

برخی از داروهای قند خون در کشور به دلیل شرایط مختلف ممکن است  کمیاب شده و به سختی یافت شوند. طبق مشاهدات انواع انسولین از جمله انسولین قلمی از جمله داروهای قند خون کمیاب در کشور بوده است. همانطور که گفتیم انسولین برای کنترل قند خون بسیاری از افراد نقش حیاتی ایفا می‌کند. عوارض عدم کنترل دیابت، جبران ناپذیر هستند. همچنین به توصیه برخی پزشکان مصرف برخی مکمل‌های دیابت می‌تواند تاثیر خوبی بر سلامتی آن‌ها بگذارد. برخی از این مکمل‌ها خارجی بوده و ممکن است در داروخانه‌ها به راحتی یافت نشود. اما دیگر لازم نیست نگران تهیه داروهای کمیاب خود باشید زیرا سامانه تهیه داروی کمیاب داروباکس در خدمت شماست! در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خرید داروهای کمیاب قند خون

امکان خرید داروهای قند خون از طریق داروخانه‌های سطح شهر وجود دارد. اما همانطور که گفتیم تعدادی از داروهای دیابت همانند برخی دیگر از داروها ممکن است کمیاب گردد. تحریم‌های دارویی سال‌های اخیر علاوه بر این که داروهای در دسترس بیماران خاص را محدود کرده است، منجر به زیاد شدن قیمت این داروها شده است. این مسئله باعث آسیب‌های روحی و جسمی شدیدی به بیماران در سال‌های اخیر شده است. یافتن داروی کمیاب خود را به داروباکس بسپارید! داروباکس یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های داروخانه‌های سراسر کشور را ایجاد کرده است. با ورود به سامانه داروباکس و ثبت داروی مورد نیاز خود یا آپلود نسخه می‌توانید به راحتی استعلام دارو بگیرید! داروباکس در کم‌ترین زمان ممکن داروخانه‌ای که داروی شما را موجود داشته باشد را معرفی خواهد کرد. همچنین پشتیبانی ۲۴ ساعته از جمله مزایای استفاده از خدمات داروباکس است. جهت خرید انواع داروهای کمیاب قند خون و دیابت با کارشناسان ما نیز می‌توانید در تماس باشید.

درخواست دارو