نام تجاری

کاربرد

آرتریت روماتوئید – ورم مفاصل پسوریاتیک – آرتریت ایدیوپاتیک – پسوریازیس پلاکی – بیماری کرون – کولیت اولسراتیو

اشکال دارویی
آمپول

اطلاعات دارویی اوستکینومب

اوستکینومب برای کاهش درد و تورم بیماری‌های التهابی خاص (مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس) و بیماری خاص روده‌ای (بیماری کرون) استفاده می‌شود. داروی Ustekinumab با مسدود کردن اینترلولین ۱۲ و اینترلوکین ۲۳ (ماده ساخته شده توسط بدن که مسبب التهاب است) التهاب را کاهش می‌دهد. داروی اوستکینومب بیماری را درمان نمی‌کند، اما به کاهش نشانه‌های بیماری کمک می‌کند. این دارو می‌تواند به کاهش میزان پلاک‌ها در پسوریازیس پلاکی، درد و تورم در آرتریت و دل درد و گرفتگی آن در بیماری کرون کمک کند.

مقدار و روش درست مصرف داروی Ustekinumab

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Ustekinumab ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. پزشک بر اساس سن، وزن و وضعیت بیمار دوز مناسب دارو را برایش تجویز می‌کند.
این دارو به صورت زیر جلدی و وریدی تزریق می‌شود.
برای درمان بیماری پسوریازیس، معمولا ۴ هفته بعد از دریافت اولین دوز (تزریق زیر جلدی) ، دومین دوز دارو برای بیمار تجویز می‌شود و سپس ۳ ماه بعد بیمار باید دوز دیگری دریافت کند.
برای درمان بیماری کرون، اولین دوز این دارو با تزریق وریدی توسط پزشک ارائه می‌شود. سپس بیمار هر ۸ هفته یک بار تزریق زیر جلدی خواهد داشت.
محلول تزریقی بی رنگ یا زرد کمرنگ است ، اگر محلول کدر شده است، از تزریق آن اجتناب نمایید.
محلول را قبل از تزریق تکان ندهید.
اوستکینومب را نباید به ناحیه‌ای از پوست که دچار زخم، عفونت و یا جراحت شده است، تزریق کنید.
قبل از تزریق این دارو، محل مورد نظر را تمیز کرده و الکل بزنید.
سعی کنید دوزی از داروی Ustekinumab را از دست ندهید.

موارد منع مصرف اوستکینومب

به تاریخ انقضای داروی اوستکینومب توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی Ustekinumab را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی اوستکینومب را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اوستکینومب در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی اوستکینومب در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.
تاثیر مصرف داروی Ustekinumab بر رانندگی
داروی اوستکینومب موجب تغییر بینایی یا خواب آلودگی در شما نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.
 تداخل دارویی اوستکینومب
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
داروی اوستکینومب با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: برخی واکسن‌های زنده (مانند واکسن سرخک، آبله مرغان، فلج اطفال خوراکی، BCG و آنفولانزا)
هشدار درباره مصرف Ustekinumab
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اوستکینومب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
در صورتی که سابقه عفونت خاصی (توبرکلوزیس (سل)، هپاتیت B) دارید.
در صورتی که سابقه بیماری سرطان دارید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض مصرف اوستکینومب
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

خارش،تورم، قرمزی و درد در محل تزریق: ۲-۱ روز بعد از تزریق از بین می‌روند.
سردرد
کمردرد
گلو درد
درد سینوس‌ها
تب، لرز، گلو درد مداوم، سرفه مداوم، مشکل تنفس، تکرر ادرار، ترشح غیر معمول از واژن، دل درد: در صورتی که چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Ustekinumab می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Ustekinumab ( مسمومیت با اوستکینومب )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف داروی Ustekinumab

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.