نام رایج دارو: باکلوفن- Baclofen

نام تجاری دارو: لیورسال

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

باکلوفن چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی باکلوفن برای درمان گرفتگی عضلانی ناشی از گرفتگی عضلانی و آسیب‌ها و بیماری‌های ستون فقرات به‌کار می‌رود.

عملکرد داروی باکلوفن

داروی باکلوفن به رفع گرفتگی و آرام شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

نحوه مصرف باکلوفن و دوز مصرفی

این دارو را می‌توان همراه با غذا یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولاً سه بار در روز مصرف کرد. برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد. مطابق تجویز دکتر عمل کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و طولانی‌تر از مدتی که پزشک تجویز کرده از این دارو استفاده نکنید. قطع مصرف یک‌باره این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این عوارض ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام گیرد.

مصرف باکلوفن در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید و اگر بهبودی در شرایطتان حس نکردید با متخصص ارتوپدی تماس بگیرید.

عوارض جانبی باکلوفن

مصرف باکلوفن ممکن است منجر به عوارضی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد، تهوع، خستگی، اختلال خواب، افزایش میزان ادرار و یبوست شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

درصورتی که پزشک داروی باکلوفن را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی باکلوفن را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنان‌چه با عوارضی مانند تغییرات خلقی (احساس افسردگی، توهم و اختلال حواس) روبه‌رو شدید با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی باکلوفن نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف باکلوفن

اگر به داروی باکلوفن حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی باکلوفن ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف باکلوفن در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ مشکلات کلیوی، مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی، مشکلات مغزی مانند سکته مغزی و تشنج حتما با پزشک مشورت کنید.

داروی باکلوفن ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف باکلوفن از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی به پزشک خود در مورد مصرف این دارو و دیگر داروهای تجویز شده، تجویز نشده و محصولات گیاهی اطلاع دهید. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مخصوصا خواب‌آلودگی و اختلالات حواس مانند گیجی حساسیت بیشتری نشان بدهند. مصرف این دارو در زمان بارداری فقط باید با دستور پزشک باشد و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشکتان مشورت کنید. همچنین باکلوفن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و لازم است این موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

تداخلات دارویی باکلوفن با داروهای دیگر

تداخل دارویی داروی باکلوفن با داروهای دیگربه سه دسته تداخل شدید، تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف باکلوفن با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخل شدید: باکلوفن با داروهای پایه اپیود و آرام‌بخش‌های عضلانی تداخل شدیدی دارد و ممکن مشکلات جدی به‌وجود بیاورند. اگر این داروها را باهم مصرف می‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر احساس سرگیجه، عدم تعادل، خواب‌آلودگی شدید و تنفس یواش یا منقطع داشتید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تداخل جدی: این دارو با مسکن‌هایی مانند متادون و بوپرینورفین تداخل دارویی جدی‌ای دارد و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند.

علائم اوردوز باکلوفن

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. . این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگری از آن بدون اجازه دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل استفراغ کردن، خواب‌آلودگی بیش از حد، تنفس آرام یا کم عمق و تشنج باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است.

اگر دوز مصرفی داروی باکلوفن را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی باکلوفن، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD