نام رایج دارو: اسپری استنشاقی بکلومتازون

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اسپری استنشاقی بکلومتازون چیست و چه کاربردی دارد؟

بکلومتازون برای جلوگیری و کنترل عوارضی که ناشی از بیماری آسم می‌شود، مانند خس خس کردن سینه و تنگی نفس به‌کار می‌رود. این دارو در دسته داروهای کورتیکوستروئید طبقه‌بندی می‌شود.

نحوه عملکرد دارو بکلومتازون

دارو بکلومتازون با کاهش التهاب جریان‌های هوا در ریه‌ها باعث تنفس آسان‌تر می‌شود. این دارو برای جلوگیری از مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه و تنگی نفس به‌کار می‌رود. همچنین استفاده این دارو در زمان حمله آسم برای خنثی کردن آن موثر نیست. موقع حمله از اسپری‌های استنشاقی عملکرد سریعی که برایتان تجویز شده استفاده کنید.

نحوه مصرف بکلومتازون و دوز مصرفی

قبل از شروع به مصرف این دارو و یا تعویض کپسول آن تمام دستورالعمل‌های بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر سوالی دارید با دکتر ریه یا دکتر داروخانه مطرح کنید. مصرف این دارو به صورت اسپری استنشاقی و معمولا دو بار در روز بسته به تجویز پزشک است. دوز مصرفی این دارو بسته به وضعیت پزشکی شما و جواب دهی به درمان است.

از دستگاه‌های جانبی استنشاقی استفاده نکنید و لازم نیست این اسپری استنشاقی را قبل از مصرف تکان دهید. اگر از اسپری‌های استنشاقی دیگری به صورت همزمان استفاده می‌کنید حداقل ۱ دقیقه زمان بین مصرف هر کدام لازم است و این اسپری را در آخر استفاده کنید.
برای جلوگیری از خشکی دهان، گرفتگی گلو و عفونت‌های دهانی، دهان خود را پس از هر بار استفاده با آب بشویید و آب را قورت ندهید. تعداد دفعات مصرف این دارو را بشمارید و پس از استفاده از تعداد استنشاقی که بر روی مخزن اسپری نوشته شد، مخزن را دور بیندازید. این اسپری را نشویید و هیچ قسمت آن نباید با آب تماس داشته باشد.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو بهتر است با متخصص آسم و آلرژی مشورت کنید.

استفاده از اسپری استنشاقی بکلومتازوندر زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید و دوز مصرفی خود را افزایش ندهید، این کار باعث بهبود شما نمی‌شود و خطرات عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا ممکن است شرایطتان با قطع مصرف یکباره اسپری استنشاقی بکلومتازون بدتر شود. دوز مصرفی این دارو باید به تدریج کم شود.

اسپری‌هایی که باید هر روز استفاده کنید و اسپری‌هایی که موقع مشکلات تنفسی باید استفاده کنید را از هم جدا نگاه دارید و به یاد داشته باشید کدام اسپری مخصوص چه شرایطی است. اگر سرفه‌هایتان بدتر شد و یا تنگی نفس، خس خس سینه، افزایش خلط، بیدار شدن از خواب با مشکلات تنفسی، استفاده زیاد از اسپری‌های عملکرد سریع (بیش از ۲ روز در هفته) را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر احساس کردید اسپری‌های عملکرد سریع به درستی کار نمی‌کنند و نتیجه مطلوب را ندارند نیز با پزشک مشورت کنید. نحوه درمان سریع مشکلات تنفسی را آموزش ببینید و درمورد نحوه کمک‌های پزشکی اطلاع کسب کنید.

اگر به صورت منظم از داروهای کورتیکوستروئید متفاونی مانند پردنیسون استفاده می‌کنید، بدون مشورت و تجویز پزشک مصرف ان را قطع نکنید. در صورت قطع یکباره مصرف این داروها ممکن است عوارض قطع یکباره رخ دهد و برخی شرایط مانند آسم و آلرژی بدتر شوند. برای جلوگیری از عوارض قطع مصرف دارو مانند ضعف، کاهش وزن، تهوع، درد عضلانی، سردرد و سرگیجه ممکن است پزشک شما دوز مصرفی دارو را در طی یک دوره کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر و قطع مصرف دارو با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. هر زمانی که نشانه‌های عوارض قطع مصرف دارو را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. احتمالا تاثیرات این دارو را پس از ۲۴ ساعت احساس خواهید کرد اما در بعضی موارد این تاثیرات ممکن چندین هفته و یا بیشتر طول بکشد. اگر احساس بهبود نکردید به متخصص آسم و آلرژی اطلاع دهید.

عوارض جانبی بکلومتازون

مصرف اسپری استنشاقی بکلومتازون ممکن است موجب عواری مانند خارش یا خشکی گلو، گز گز گلو و سرفه شود. طعم بد دهان یا تغییر صدا نیز ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر کدام از این عوارض بهبود نیافتند و یا بدتر شدند با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

درصورتی که پزشک داروی بکلومتازون را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی بکلومتازون را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنان‌چه با عوارضی مانند تکه‌های سفید بر روی زبان یا داخل دهان، پف صورت، رشد غیرمعمول مو، بهبود یواش زخم، درد استخوان، تغییرات خلقی مانند افسردگی، نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری، کبودی و خونریزی، افزایش تشنگی و ادراد، مشکلات بینایی و نشانه‌های عفونت مانند گلودردی که خوب نمی‌شود، تب و لرز روبه‌رو شدید با پزشک تماس بگیرید. به ندرت ممکن است بعد از مصرف دارو، مصرف کننده دچار خس خس شدید سینه و مشکلات تنفسی شود. اگر چنین اتفاقی افتاد از اسپری عملکرد سریع خود استفاده کنید و با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف اسپری بکلومتازون

قبل از مصرف اگر به داروی بکلومتازون حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی کارودیلول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. چنانچه سابقه بیماری‌هایی نظیر مشکلات چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم، مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان، بیماری‌های عفونی مانند سل و تبخال دارید، حتما این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اگه در یک سال اخیر از دارویتان به قرص‌های کورتیکوستروئیدی مانند پردنیسون تعویض و یا اگر از این اسپری به مدت طولانی بیش از دوز عادی مصرف کرده‌اید ممکن است مصرف این دارو باعث شود بدن شما به استرس‌های فیزیکی به سختی جواب بدهد. اگر بیماری یا اسیب جدی‌ای دیده‌اید و از این دارو استفاده می‌کنید و یا در یک سال گذشته از قرص پردنیسون استفاده کرده‌اید، حتما با پزشک یا دندان‌پزشک این موضع را درمیان بگذارید. اگر خستگی غیرعادی و مفرط یا کاهش وزن را تجربه کردید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

این دارو ممکن است بر روی نشانه‌های عفونت تاثیر بگذارد و کمتر احساسشان کنید لذا ممکن است بیشتر دچار عفونت بشوید یا بدتر بشود. از ارتباط با انسان‌هایی که بیماری‌های عفونی واگیردار مانند آبله مرغان و سرخک دارند اجتناب کنید و اگر در معرض عفونت قرار گرفته‌اید و یا اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه می‌خواهید با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف این دارو در درازمدت بر روی رشد کودکان تاثیر می‌گذارد اما اگر بیماری آسم به خوبی کنترل نشود، این بیماری هم سرعت رشد کودکان را کاهش می‌دهد. تاثیر بکلومتازون بر روی قد نهایی انسان ناشناخته است و اگر فرزندتان از این دارو استفاده می‌کند، به صورت منظم قد او را با پزشک بررسی کنید.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی بکلومتازون را استفاده کنید و اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید قبل از مصرف این دارو این موضوع را به اطلاع پزشکتان برسانید و درمورد مزایا و خطرات آن مشورت بگیرید. اطلاعات تاثیر این دارو بر روی شیر مادر مشخص نیست لذا قبل شیردهی هنگام مصرف این دارو با پزشک تماس بگیرید.

تداخلات دارویی اسپری استنشاقی بکلومتازون با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر بکلومتازون را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی کتورولاک نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی بکلومتازون تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید:

  • آلدسلوکین
  • میفپریستون

اسپری استنشاقی بکلومتازون ممکن است با برخی از موارد آزمایشی مانند آزمایش پوست تداخل داشته باشد و موجب شود پاسخ آزمایش درست نباشد. در صورت انجام آزمایش‌های پزشکی، پرسنل آزمایشگاه و پزشک را در جریان مصرف این دارو بگذارید.

علائم اوردوز اسپری استنشاقی بکلومتازون

اگر با مصرف اسپری استنشاقی بکلومتازون دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش کلسترول، عملکرد ریه، چشم و آزمایش تراکم استخوان هنگام مصرف این دارو باید انجام شوند.

از موادی که مشکلات تنفسی را بدتر می‌کنند و اختلال و واکنش‌های آلرژیک به‌وجود می‌آورند مانند سیگار کشیدن، گرده گُل، حیوانات خانگی و گرد و غبار دوری کنید. مصرف طولانی مدت این دارو در بزرگسالان خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. با پزشک خود در مورد این خطر مشورت کرده و درمان‌های موجود پوکی استخوان را بررسی کنید. تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت‌هایی مانند تمرینات وزنه‌برداری، ترک سیگار و الکل، افزایش مصرف غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D می‌تواند به سلامت استخوان‌های شما کمک کند. همچنین ممکن نیاز به مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D داشته باشید. برای جلوگیری از خطر پوکی استخوان و تشویق کودکان به ورزش و رژیم سالم (حاوی کلسیم)‌ با پزشک مشورت کنید.

استفاده از دستگاه اندازه‌گیری عمق تنفس را یاد بگیرید و روزانه از آن استفاده کنید و اگر مشکلات تنفسی‌تان بدتر شد با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. به دلیل این‌که آنفولانزا می‌تواند مشکلات تنفسی را بدتر کند، موارد احتیاطی این بیماری را با پزشکتان بررسی کنید.

اگر دوز مصرفی اسپری استنشاقی بکلومتازون را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی بکلومتازون نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح اسپری بکلومتازون، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت زیاد (دماهای بیشتر از ۴۹ درجه سانتی‌گراد) و آتش و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. به دلیل در معرض فشار بودن مخزن این دارو از سوراخ شدن یا آتش گرفتن آن جلوگیری کنید.

منبع: WebMD