نام تجاری دارو: الیکسوفیلین

نام رایج دارو: تئوفیلین – Theophylline

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی تئوفیلین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی تئوفیلین برای درمان بیماری‌های ریوی مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD، برونشیت و آمفیزم ریه استفاده می‌شود. داروی تئوفیلین به خانواده‌ی داروهایی تعلق دارد که با نام داروهای گزانتین شناخته می‌شوند.

کنترل علائم مشکلات تنفسی می‌تواند میزان زمان از دست رفته در محل کار یا مدرسه را کاهش دهد.

برای تاثیرگذاری ببیش‌تر داروی تئوفیلین باید آن را به صورت منظم مصرف کرد. داروی تئوفیلین به مرور زمان عمل می‌کند و نباید به منظور رفع مشکلات تنفسی ناگهانی از آن استفاده کرد. در صورت بروز تنگی نفس ناگهانی طبق تجویز دکتر از داروهای استنشاقی که سریع‌تر عمل می‌کنند استفاده کنید.

در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ریه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه‌ی عملکرد داروی تئوفیلین

داروی تئوفیلین به وسیله‌ی شل کردن ماهیچه‌ها، باز کردن راه‌های تنفسی و کاهش پاسخ شش‌ها به تحریک کننده‌ها عمل می‌کند.

نحوه‌ی مصرف داروی تئوفیلین و دوز مصرفی

داروی تئوفیلین را به صورت خوراکی، به همراه غذا یا بدون غذا، طبق دستور پزشک خود و معمولا سه یا چهار بار در روز مصرف کنید. در صورتی که مصرف داروی تئوفیلین باعث ناراحتی معده‌ی شما می‌شود می‌توانید این دارو را به همراه غذا مصرف کنید. دوز دارو را با دقت و به وسیله‌ی پیمانه‌های مخصوص اندازه‌گیری مصرف کنید. برای مصرف داروی تئوفیلین از قاشق‌های غذاخوری خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مقرر را مصرف نکنید.

برای مصرف داروی تئوفیلین از قاشق‌های غذاخوری خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مقرر را مصرف نکنید.

دوز مصرفی داروی تئوفیلین بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان، سن، وزن، تست‌های آزمایش‌گاهی مانند سطح تئوفیلین خون و سایر داروهایی است که مصرف می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که پزشک شما یا دکتر داروخانه در جریان تمامی داروهای مصرفی‌تان قرار گرفته باشند. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی ممکن است پزشک شما دارو را با دوز پایین شروع کرده و دوز آن را به تدریج افزایش دهد. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

رژیم‌های غذایی خاصی مانند مصرف پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم یا مصرف کربوهیدرات زیاد و پروتئین کم ممکن است تاثیرات داروی تئوفیلین را تغییر دهند. در صورتی که تغییرات عمده‌ای در رژیم غذایی خود داده‌اید موضوع را به پزشک‌تان اطلاع دهید. ممکن است نیاز داشته باشید که پزشک شما دوز مصرفی‌تان را تغییر دهد.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی تئوفیلین آن را به صورت منظم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در ساعت معین دارو را مصرف کنید. حتی در صورتی که احساس بهبودی می‌کردید مصرف داروی تئوفیلین را متوقف نکنید. دوز داروی تئوفیلین را به صورت خودسرانه افزایش ندهید، بیش‌تر از زمان تجویز پزشک از آن استفاده نکنید و قبل از شروع مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که پس از مصرف دارو علائم آسم شما شدیدتر شد یا در صورتی که از داروهای استنشاقی سریع عمل کننده را بیش از حد معمول یا بیش‌تر از دوز تجویزی پزشک استفاده کردید از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در ورد این دارو با متخصص ریه مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف داروی تئوفیلین

حالت تهوع و استفراغ، درد معده یا شکم، سردرد، مشکل در خوابیدن، اسهال، تحریک پذیری، بی‌قراری، برافروختگی، لرزش یا افزایش میزان ادرار از جمله عوارض جانبی مصرف داروی تئوفیلین است. در صورتی که هر کدام از این عوارض جانبی ادامه داشت یا شدیدتر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی تئوفیلین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی تئوفیلین را مصرف کرده‌اند عوارض جانبی جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که عوارض جانبی جدی‌ای مانند حالت تهوع و استفراغی که متوقف نمی‌شود، تپش قلب سریع، آرام یا نامنظم، گرفتگی عضلانی، بی‌هوش شدن، گیجی و سرگیجه را تجربه کردید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی خطرناکی مثل تشنج به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

بی‌هوش شدن مبتلا شدید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی تئوفیلین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی تئوفیلین

پیش از استفاده از داروی تئوفیلین در صورتی که به این دارو یا به سایر داروهای گزانتین مانند آمینوفیلین یا اکستریفیلین یا کافئین آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی تئوفیلین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی تئوفیلین تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاْ سابقه‌ی ابتلا به زخم معده، زخم روده، تشنج، بیماری تیروئید، مشکلات قلبی از قبیل هر گونه نارسایی قلبی یا تپش قلب نامنظم، بیماری‌های کبدی و فشار خون بالا.

در صورتی که در حین مصرف داروی تئوفیلین دچار بیماری یا تب شدید به سرعت موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز داشته باشید که پزشک دوز مصرفی دارو را مجددا تنظیم کند.

داروی تئوفیلین ممکن است حاوی قند یا الکل باشد. در صورت ابتلا به بیماری دیابت، بیماری‌های کبدی یا هر شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی خود دارید احتیاط کنید. در مورد استفاده از داروی تئوفیلین با خیال راحت از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.
پیش از انجام هرگونه عمل جراحی لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

افراد سال‌خورده ممکن است حساسیت بیشتری در مقابل عوارض جانبی این دارو به خصوص تپش قلب سریع و نامنظم و مشکل در خواب از خود نشان دهند. برای جلوگیری از این مشکلات نظارت دقیق بر احتمال ابتلا به عوارض جانبی و میزان دارو در خون توصیه می‌شود.

کودکان نیز ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر از سایرین باشند. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی نظارت دقیق بر احتمال ابتلا به عوارض جانبی و میزان دارو در خون توصیه می‌شود.

برای مصرف داروی تئوفیلین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی تئوفیلین را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. تغییرات بدن شما در سه ماه آخر بارداری ممکن است بر میزان داروی تئوفیلین در خون تاثیر بگذارد. پزشک شما موظف است به

دقت میزان دارو در خون و احتمال ابتلا به عوارض جانبی را بررسی کرده و تحت نظر داشته باشد و در صورت لزوم دوز مصرفی دارو را با توجه به شرایط جدید تغییر دهد.

علائم اوردوز مصرف داروی تئوفیلین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی تئوفیلین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی، مانند سنجش سطح تئوفیلین در خون، باید در حین مصرف داروی تئوفیلین به صورت دوره‌ای انجام شوند. تمامی قرارهای ملاقات پزشکی و آزمایش‌گاهی خود را در زمان مقرر انجام دهید. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.
در صورتی که دوز مصرفی داروی تئوفیلین را فراموش کردید دوز بعدی را در زمان مقرر مصرف کنید. نیازی به مصرف دو برابر داروی تئوفیلین نیست.

برای نگهداری صحیح داروی تئوفیلین آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. هم‌چنین داروی تئوفیلین در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD