زمانی که فردی به نفخ دچار میشود، معمولا دل درد می‌گیرد و احساس راحتی نمی‌کند. نفخ در اثر گیر افتادن گازها درون روده‌ها و معده ایجاد می‌شود. این حالت بیشتر در نوزادان دیده‌می‌شود و می‌تواند باعث گریه و ناراحتی آنها شود. احتمالا نام دایمتیکون به گوش شما رسیده‌است. این دارو یک داروی گوارشی است که کاربرد آن در درمان نفخ شکم است. تنها جایی که از این دارو استفاده می‌شود در ورم معده و نفخ شکم نیست و کاربردهای دیگری هم دارد.

داروباکس در این مطلب تلاش کرده‌است، شما را با موارد مصرف، عوارض، نحوه مصرف، دوز مصرفی و نکاتی که باید درباره دایمتیکون بدانید آشنا کند. در صورتیکه می‌خواهید از این دارو استفاده کنید، از مشاوره دارویی دکترت کمک بگیرید.

اگر بیشتر مواقع به مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ و یا مشکلات دیگر دچار می‌شوید، به دکتر گوارش مراجعه کنید و برای درمان این مسائل درست‌ترین قدم را بردارید. برای دریافت نوبت از بهترین دکتر‌های گوارش می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین داروباکس کمک بگیرید.

دایمتیکون چیست؟

دایمتیکون نوعی داروی گوارشی است که در دسته داروهای ضد نفخ قرار دارد و معمولا توسط دکتر گوارش و کبد یا دکتر داخلی تجویز می‌شود.

نام رایج دارو:

دایمتیکون dimethicone

اسامی تجاری داروی دایمتیکون:

PDMS, dimethylpolysiloxane, E900

مکانیسم اثر دایمتیکون چگونه است؟

در تحقیقاتی که انجام‌شده‌است، گفته‌شده که دایمتیکون با اثر بر کشش سطحی حباب‌های گاز وارد شده به بدن همراه با غذا، از نفخ می‌کاهد.

اشکال دارویی دایمتیکون

دایمتیکون در شکل‌های مختلفی در داروخانه‌ها وجود دارد. اشکال دارویی داروی دایمتیکون شامل موارد زیر است؛

  • DIMETHICONE 180MG SOFT GEL CAP، DIMETHICONE 125MG PEARL کپسول ژلاتینی دایمتیکون
  • DIMETHICONE 4% TOP LOTION، لوسیون موضعی دایمتیکون
  • DIMETHICONE 40MG TAB، قرص دایمتیکون
  • DIMETHICONE 40MG/ML ORAL DROP، قطره خوراکی دایمتیکون
  • ژل موضعی دایمتیکون
  • شامپو دایمتیکون
  • قرص جویدنی دایمتیکون

دایمتیکون برای چیست؟

این داروی گوارشی مصارف مختلفی دارد. داروی دایمتیکون برای درمان افزایش فشارهای روده‌ای، سوء هاضمه و گاز در دستگاه گوارش کاربرد دارد. دایمتیکون ممکن است برای مصارف دیگری مانند سرطان پانکراس، نارسایی و یا اختلال در ترشحات پانکراس هم تجویز شود.

دایمتیکون با اثر بر کشش سطحی حباب‌های گاز وارد شده به بدن همراه با غذا، از نفخ می‌کاهد.

قرص دایمتیکون برای چیست؟

قرص جویدنی دایمتیکون یکی از انواع اشکال دارویی دایمتیکون است که برای درمان نفخ معده کاربرد دارد. دامتیکون ۳۰ و دایمتیکون ۱۰۰ دوزهای موجود هستند و متناسب با مشکلی که وجود دارد از این دو دوز به تعداد لازم تجویز میشود. البته دامتیکون ۱۲۵ هم در بازار وجود دارد. دایمتیکون جویدنی برای درمان مشکلات گوارشی دیگر به جز نفخ هم کاربرد دارد.

مقدار مصرف قرص دایمتیکون

معمولا قرص دایمتیکون، به خصوص دایمتیکون جویدنی، هر ۸ ساعت تجویز می‌شود که برای هر وعده‌ی غذایی مناسب است.

قرص دایمتیکون و لاغری

یکی از تئوری‌هایی که درباره دایمتیکون وجود دارد این است که این دارو از جذب غذاهای دریافتی جلوگیری می‌کند. هنگامی که جذب ماده کاهش پیدا کند، بدون شک وزن نیز به دنبال آن کاهش پیدا می‌کند. ممکن است برخی از افراد از این روش برای کاهش وزن و لاغری استفاده کنند. اما این اصلا روش درستی نیست و برای هر مسئله‌ای بهتر است که از راه حل درست آن استفاده کرد.

دایمتیکون فعال شده

قرص دایمتیکون فعال شده جویدنی ۴۰، یکی از قرص‌های دایمتیکون است که برای مشکلات گوارشی کاربرد دارد. دایمتیکون فعال شده در انگلیسی dimethicone activated نامیده‌می‌شود.

قطره دایمتیکون برای نوزاد

حتما شما هم این صحنه را دیدهاید که یک نوزاد مدت طولانی گریه می‌کند و به هیچ روشی نمی‌توان او را آرام کرد. علت گریه نوزاد در بیشتر مواقع کولیک یا قولنج نوزادی است. نوزادانی که به هر دلیل شامل شیر خوردن زیاد یا کم، حساسیت داشتن به شیر خشک و یا تکامل نیافتن دستگاه گوارش، به چنین حالتی دچار می‌شوند را می‌توان با قطره دایمتیکون آرام کرد. این قطره بعد از وارد شدن به دستگاه گوارش می‌تواند حباب‌های گاز را بشکند.

این مسئله باعث برطرف شدن نفخ و کمتر شدن درد گوارشی نوزاد می‌شود. توجه داشته‌باشید که استفاده از این قطره باید با تجویز پزشک باشد. نمی‌توان بدون هیچ نسخه‌ای سرخود به نوزاد دارو داد.

قطره دایمتیکون برای بزرگسالان

قطره دایمتیکون برای بزرگسالان چندان کاربردی ندارد و معمولا برای نوزادان و کولیک نوزادی استفاده می‌شود.

قیمت قطره دایمتیکون چقدر است؟

قیمت قطره دایمتیکون کم است و می‌توان آن را با قیمتی متناسب تهیه کرد. قطره دایمتیکون از ۶ هزار تومان تا قیمت‌های بالاتر در داروخانه‌ها در دسترس است.

شامپو دایمتیکون

شامپو دایمتیکون محصولی است که برای درمان شپش سر استفاده می‌شود. این محصول دارویی مانند شامپو پرمترین است. این دو مورد امکان آلودگی را کاهش نمی‌دهند اما درمان شپش را بهبود و تسریع می‌بخشند.

دایمتیکون ژله ای

فتالوژل ۱۸۰میلی گرمی و یا همان قرص ژله‌ای دایمتیکون، از دستهی داروهای ضد نفخ و گوارشی است. می‌توان تا ۳ عدد از این قرص ژله‌ای را در یک روز برای درمان نفخ استفاده کرد. اما مقادیر بالای ۵۰۰ میلی گرم برای افراد بالای ۱۲ سال مجاز نیست.

شربت دایمتیکون

شربت دایمتیون یکی دیگر از اشکال دارویی دایمتیکون است که برای کودکان بیشتر کاربرد دارد. کودکانی که به نفخ شکم مبتلا هستند، می‌توانند با استفاده از شربت دایمتیکون از این مسئله نجات پیدا کنند.

دایمتیکون برای پوست

دایمتیکون به صورت موضعی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مسئله بسیار جالب است. در ادامه به معرفی انواع داروی موضعی دایمتیکون می‌پردازیم. روش مصرف محصول موضعی دایمتیکون نیز بستگی به نوع داروی موضعی و مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، دارد.

۱٫     لوسیون دایمتیکون برای شپش

یکی از محصولات موضعی دایمتیکون، لوسیون دایمتیکون است که برای درمان شپش کاربرد دارد. این محصول به صورت شامپو به کار برده‌می‌شود و در شستن موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار مصرف این لوسیون توسط دکتر پوست مو و زیبایی تعیین می‌شود. یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای شپش سر، شامپو پرمترین است.

۲٫     پماد موضعی دایمتیکون

در صورتیکه پوست شما خشک، پوسته پوسته و یا آسیب دیده باشد، ظاهر خشن و نامتناسبی پیدا می‌کند و دچار سوزش و خارش می‌شود. کرم یا پماد موضعی دایمتیکون می‌تواند با حفظ بیشتر آب در پوست و جلوگیری از از دست رفتن آب دست، از خشک شدن پوست جلوگیری کند. استفاده از این پماد به بهبود شرایط پوست کمک می‌کند.

دایمتیکون برای اسهال نوزاد

جالب است بدانید که می‌توان از قطره دایمتیکون برای اسهال نوزاد استفاده کرد، اما نباید به هیچ عنوان بدون مشورت با دکتر اطفال چنین کاری را انجام داد. در مورد نوزادان، استفاده از داروها باید با دقت و ملاحظه‌ی بالایی باشد. کسانی که سرخود به نوزادان دایمتیکون می‌دهند، ممکن است نوزاد را در خطر بسیار بزرگی قرار دهند. از طرفی، نوزادی که اسهال داشته‌باشد، باید تحت نظر متخصص باشد تا از نظر بیماری‌های ایجادکننده‌ی این مشکل، غربال و بررسی شود.

کرم یا پماد موضعی دایمتیکون می‌تواند با حفظ بیشتر آب در پوست و جلوگیری از از دست رفتن آب دست، از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

دایمتیکون برای ورم معده

یکی از دلایلی که باعث ورم معده می‌شود، جمع شدن گازها درون معده است. در صورتیکه این گازها در کنار مواد غذایی گیر بیفتند، ایجاد نفخ می‌کنند و باعث ناراحتی و فشار می‌گردند. معمولا برای افرادی که ورم معده دارند، داروی پنتوپرازول به همراه دایمتیکون جویدنی تجویز می‌شود. اگر این داروها اثر نکند و شرایط بیمار بهبود پیدا نکند، باید به متخصص گوارش مراجعه کند.

معمولا برای افرادی که ورم معده دارند، داروی پنتوپرازول به همراه دایمتیکون جویدنی تجویز می‌شود.

نحوه عملکرد دایمتیکون


به صورت کلی می توان عوامل زمینه‌ساز نفخ را خلاصه بیان کرد؛

  • یبوست یکی از عوامل زمینه ساز ایجاد نفخ است، که به علت کاهش مصرف فیبر و مایعات به وجود می آید.
  • حساسیت‌های غذایی اشاره کرد که باعث افزایش تولید گاز روده می‌شوند.
  •  استفاده از نوشیدنی های گازدار، خوردن غذاهای تند و یا پرخوری اشاره کرد.

ماده ی موثر دایمتیکون، سایمتیکون است که در مورد نحوه عملکرد آن اختلاف نظر وجود دارد؛

  • برخی معتقدند در شرایط آزمایشگاهی دایمتیکون با کاهش کشش سطحی حباب های گاز در روده ها و معده، سبب بهبودی علائم فرد می‌شود.
  • ولی در منابع دیگر بیان می‌شود که دایمتیکون با اتصال به مواد غذایی در لوله گوارش به دفع آنها کمک می‌کند.

نحوه مصرف و دوز مصرفی دایمتیکون

دایمتیکون به صورت قرص های جویدنی و قطره در بازار ایران موجود است:

  • دوز قرص‌های جویدنی ۴۰ میلی گرم در هر قرص
  • دوز قطره ۴۰ میلی گرم در هر میلی لیتر قطره
  • میزان مصرف داروی دایمتیکون در افراد مختلف متفاوت است. با توجه به تشخیص پزشک شما می‌تواند میزان متفاوتی تجویز شود.
  • برای نتیجه بهتر، استفاده ی دارو بعد از خوردن غذا و قبل از خواب توصیه می شود.
  • معمولاً قرص های دایمتیکون ۸ ساعت تجویز می‌شوند، ولی بسته به نیاز هر فرد متفاوت است.
  • توجه داشته باشید که تنها با دستور و طبق نظر پزشک قابل مصرف است.
  • در بیمارانی که از قرص های جویدنی این دارو استفاده می‌کنند، بهتر است قرص ها کاملاً جویده و سپس بلعیده شود‌.
  • معمولا در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از دو سال مقدار مصرف ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم چهار بار در روز بعد از غذا توصیه می‌شود.
  • در کودکان کمتر از ۲ سال در صورت نیاز ۲۰ میلی گرم حداکثر چهار بار در روز بعد از غذا و در هنگام خواب تجویز می‌شود.
  • توجه داشته باشید حداکثر دوز مصرفی ۵۰۰ میلی گرم در روز است.
  • توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه تغییر ندهید و یا دارو را بدون مشورت پزشک قطع نکنید.

برای دریافت اطلاعات لازم در مورد داروی دایمیتیکون، نحوه مصرف آن، عوارض جانبی و اختلالات دارویی بهتر است با متخصص گوارش مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین متخصص گوارش آشنا شوید، به‌صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

دقت داشته باشید که مقدار مصرف دایمتیکون بر اساس شدت بیماری و میزان نیاز بدن توسط پزشک تعیین می‌شود.

زمان مصرف دایمتیکون

بهتر است که این دارو بعد از خوردن غذا خورده شود. همچنین اگر دایمتیکون را مصرف می‌کنید آن را قبل از خواب بخورید. این دارو معمولا هر ۸ ساعت مصرف می‌شود، اما می‌توان آن را متناسب با نیازی که فرد دارد، در زمان مناسب مصرف کرد. توجه داشته‌باشید که خوردن دایمتیکون بعد از غذا و قبل از خواب در بالاتر رفتن کیفیت عملکرد آن موثر است.

اگر دوز دایمتیکون را فراموش کنیم چه می‌شود؟

در صورت فراموشی یک دوز دایمتیکون، نیازی به دو برابر کردن دوز بعدی نیست. داروی خود را به شکل قبل مصرف کنید.

دایمتیکون در کودکان

از دایمتیکون می‌توان برای درمان نفخ معده در نوزادان و کودکان استفاده کرد. دوز دایمتیکون در نوزادان پایین‌تر و با استفاده از قطره است. اما در کودکان بالای ۲ سال می‌توان از شربت دایمتیکون استفاده کرد.

دایمتیکون در سونوگرافی

برای گرفتن سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری، یکی از شروطی که باید بیمار رعایت کند، جویدن قرص جویدنی دایمتیکون است. قبل از انجام سونوگرافی، بیمار باید مجموعا ۱۰ عدد قرص جویدنی دایمتیکون مصرف کند که به شکل هر ساعت دو عدد باید خورده شود.

عوارض جانبی دایمتیکون

عارضه جانبی رایجی در مورد مصرف با این دارو گزارش نشده است ولی در صورت مشاهده هرگونه عارضه ناخواسته با پزشک خود مشورت کنید.

برخی عوارض دایمتیکون؛

  •  سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال و اختلال در دستگاه گوارش

واکنش های نادر آلرژیک مانند؛

  • راش پوستی
  • کهیر، خارش
  • مشکل در تنفس
  • احساس گرفتگی در قفسه سینه
  • ناراحتی های شنوایی و بینایی
  • تورم لب ها و بافت های نرم بدن
  • احساس تهوع و استفراغ شدید
  • و همچنین تغییر رنگ بعضی نقاط بدن

در صورت رخداد هر یک از این علائم سریع این دارو را قطع کنید و به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین توجه داشته باشید با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است دچار علائم دیگری شوید که در این لیست ذکر نشده است، در این موارد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط و هشدار ها در مصرف دایمتیکون

  • دقت کنید که در صورت حساسیت به این دارو قبل از شروع مصرف حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  • قبل از شروع مصرف لیست داروهای مصرفی، وجود یا سابقه بیماری و آلرژی و وضعیت کنونی (به عنوان مثال بارداری، شیردهی، جراحی در آینده و غیره ) به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • اگر تحت رژیم خاص کم نمک، کم شکر، کم چرب و یا رژیم های دیگر هستید پزشک خود را مطلع سازید.
  •  از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می‌شوند مانند غذاهای تند، حبوبات و غیره بپرهیز نمایید.
  • غذا را آهسته میل کنید و کامل بجوید.
  • سعی کنید قبل از غذا سیگار نکشید.
  • از خوردن نوشیدنی های گازدار و کربن دار اجتناب کنید.
  • رعایت رژیم غذایی و انجام مرتب ورزش می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد گاز و نفخ در روده ها جلوگیری کند.
  • در نظر داشته باشید که اگر تجویز داروی دایمتیکون در دوران بارداری یا شیردهی توسط پزشک معالج شما صورت گرفته منع مصرفی ندارد؛ ولی مصرف باید بر طبق دستور پزشک باشد.
  • توجه به این نکته ضروری است، در صورتی که یک نوبت را فراموش کردید به محض اینکه متوجه شدید آن را مصرف کنید. ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده، از مصرف این نوبت خودداری کنید. و برنامه معمول داروی خود را ادامه دهید و مقدار دوز را دو برابر نکنید.
  • مصرف این دارو در کولیک نوزادان کاربردی ندارد و توصیه نمی‌شود.

مصرف دایمتیکون در بارداری و شیردهی

مصرف دایمتیکون در بارداری و شیردهی مانعی ندارد و تا کنون خطری از این دارو برای جنین و مادر گزارش نشده‌است.

رعایت رژیم غذایی و انجام مرتب ورزش می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد گاز و نفخ در روده ها جلوگیری کند.

تداخلات دارویی

تاکنون تداخل دارویی خاصی در مصرف همزمان دایمتیکون با سایر داروها گزارش نشده است.

اوردوز با دایمتیکون

هرگز بیشتر از میزان تجویز شده دارو مصرف نکنید. زیرا مصرف بیش از حد دارو نه تنها علائم را بهبود نمی بخشد، بلکه می تواند باعث ایجاد علائم مسمومیت یا عوارض جانبی جدی شود. در صورت مصرف بیش از حد دارو سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. در اینصورت به همراه خود جعبه و یا برچسب دارو را ببرید تا پزشک معالج اطلاعات کافی درباره داروی مصرفی را داشته باشد. به هیچ عنوان داروهای مصرفی خود را به سایر افراد ندهید حتی اگر شرایط مشابهی دارند در این صورت خطر سوء مصرف بیش از حد دارو وجود دارد.

سوالات متداول درباره دایمتیکون

در ادامه به برخی از سوالات درباره دایمتیکون جواب داده‌شده‌است. با ما همراه باشید.

دایمتیکون برای چه مصرف می شود؟

در بیشتر موارد قرص دایمتیکون برای نفخ، سوء هاضمه و یا یبوست مصرف می‌شود. اما این دارو مصارف دیگری در موارد متنوعی چون سرطان پانکراس هم دارد.

آیا قرص دایمتیکون باعث اسهال می شود؟

یکی از عوارضی که ممکن است در اثر خوردن دایمتیکون ایجاد شود، اسهال است. در صورتیکه شما به یبوست مبتلا شوید، ممکن است برای بهبود علائم و درمان آن از دایمتیکون استفاده کنید. در نتیجه احتمال اسهال شدن برای فرد وجود دارد. اگر اسهال شدید باشد یا برای کودک اتفاق بیفتد، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

قرص دایمتیکون برای چی خوبه؟

قرص دایمتیکون برای ورم معده، نفخ، درد شکم در اثر نفخ، یبوست و گاهی سرطان‌های پانکراس مناسب است. سوء هاضمه را هم می‌توان با دایمتیکون بهتر کرد.نفخ معده را می توان با دایمتیکون درمان کرد

خاصیت قرص دایمتیکون چیست؟

دامتیکون با اثری که بر حباب‌های گاز درون روده و معده می‌گذارد و کشش سطحی آنها را کاهش می‌دهد، به بهبود نفخ شکم کمک می‌کند.

دایمتیکون بهتره یا گریپ میکسچر؟

دایمتیکون و گریپ میکسچر برای درمان کولیک نوزادی و دردهای ناشی از نفخ شکم تجویز می‌شوند. هر دو می‌توانند برای درمان درد نوزاد و کودک کاربرد داشته‌باشند. گریپ میکسچر عوارضی را تا کنون به صورت جدی ایجاد نکرده‌است و انتخاب خوبی است.

قطره دایمتیکون برای یبوست خوبه؟

بله. یکی از استفاده‌هایی که قطره دایمتیکون دارد برای رفع یبوست و همچنین نفخ شکم است.

تفاوت دایمتیکون و سایمتیکون چیست؟

دایمتیکون یک ترکیب سیلیکونی برطرف کننده‌ی نفخ شکم است. سایمتیکون یک ترکیب صدعفونی کننده است که برای برطرف کردن حالت ناخوش گاز معده است.

راهنمای داروباکس در مواجهه با نفخ شکم

در صورتیکه احساس کردید که نفخ شکم دارید و در روده‌ها و معده‌ی شما درد و باد وجود دارد، می‌توانید با استفاده از دایمتیکون این سوء هاضمه را برطرف کنید. البته در وهله‌ی اول باید به متخصص گوارش مراجعه کنید و با دستور پزشک به مصرف دارو بپردازید. برای دریافت اولین نوبت حضوری یا تلفنی دکتر گوارش می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین داروباکس کمک بگیرید.

داروباکس همراه سلامتی شماست.