نام رایج دارو: دیلتیازم – Diltiazem

اسامی تجاری دارو: کاردیزم

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیلتیازم چیست و چه کاربردی دارد؟

از دیلتیازم برای جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا قابلیت‌های ورزشی خود را افزایش دهید و کمتر دچار حمله آنژین بشوید.

در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه عملکرد داروی دیلتیازم

دیلتیازم جزو خانواده مسدودکننده‌های کانال کلسیم به حساب می‌آید و باعث آرامش رگ‌های خونی در بدن می‌شود و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. خون به راحتی در رگ‌ها به جریان می‌افتد و قلب نیز برای پمپاژ خون فشار کمتری را تحمل می‌کند.

نحوه مصرف دیلتیازم و دوز مصرفی

داروی دیلتیازم را به صورت دهانی و معمولا قبل از وعده‌های غذایی و خواب ۳ یا ۴ بار در روز طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. قرص این دارو را ببلعید و آن را نشکنید یا نجویید چون ممکن است همه دارو در لحظه آزاد شود و خطرات عوارض جانبی آن افزایش یابد. از دستورات دکتر کلیه برای مصرف این دارو پیروی کنید.

دوز مصرف داروی دیلتیازم به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان، نتایج آزمایش‌های پزشکی و سایر داروها بستگی دارد. تمام داروهایی که مصرف می‌کنید مانند داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی را حتما به اطلاع پزشک خود برسانید. برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشک‌تان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را اضافه کند. مطابق تجویز دکتر عمل کنید.

برای اثر بهتر داروی دیلتیازم آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا میزانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید. این دارو باید مرتب مصرف شود تا از آنژین جلوگیری کند و نباید زمانی که حمله آنژین رخ داد مصرف شود. از داروهای دیگری مانند نیتروگلیسرین برای رفع حمله آنژین استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

عوارض جانبی دیلتیازم

مصرف دیلتیازم ممکن است موجب عوارضی مانند سرگیجه، ضعف، تهوع، سردرد و یبوست شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید. برای کاهش خطر سرگیجه و ضعف کردن هنگام بلند شدن به آرامی این کار را بکنید.

درصورتی که پزشک داروی دیلتیازم را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی دیلتیازم را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. چنانچه با عوارضی نظیر از هوش رفتن، نشانه‌های نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم مفاصل و پا، خستگی غیر عادی، تغییرات خلقی (مانند افسردگی و پریشانی)، خواب‌ آشفته، درد شدید یا غیرمعمول معده، ادرار تیره، تهوع یا استفراغ مداوم و زدی چشم یا پوست رو به رو شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف دیلتیازم

قبل از مصرف اگر به داروی دیلتیازم حساسیت دارد و یا حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی دیلتیازم ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود مخصوصا بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، مشکلات تپش قلبی (مانند سندروم سینوس بیمار یا گسستگی دهلیزی ـ بطنی) و نارسایی‌های قلبی را با پزشک خود درمیان بگذارید.

داروی دیلتیازم ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف دیلتیازم از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

سالمندان نیز ممکن است نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو مخصوصا سرگیجه، یبوست و تورم مفاصل و پا حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. در زمان حاملگی این دارو فقط زمانی که مورد نیاز است و پزشک تجویز کرده باشد مصرف کنید، در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک مشورت کنید. دیلتیازم از طریق شیر مادر انتقال می‌یابد و تاثیرات منفی در پرستاری بچه خواهد گذاشت. لذا با پزشک مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

تداخلات دارویی دیلتیازم با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی دیلتیازم را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی دیلتیازم نفرمایید.

برخی از داروهایی که با دیلتیازم تداخل دارند عبارتند از:

  • دیگوکسین
  • فینگولیمود
  • برخی از داروها می‌توانند بر روند خروج این دارو از بدنتان تاثیر بگذارند و نتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. این داروها عبارتند از:
  • سایمتیدین
  • سندرم جان وارت
  • ضد قارچ‌های آزول مانند کتوکونازول
  • آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید مانند اریترومایسین
  • ریفامسین‌ها مانند ریفابوتین و ریفامپین
  • همچنین این دارو می‌تواند بر روند خروج دیگر دارو ها از بندنتان تاثیر بگذارد. این دارو عبارتند از:
  • اپرپیتانت
  • آسوناپرویر
  • بوسپیرون
  • کلشیسین
  • ایوابرادین
  • برخی از بنزودیازپین‌ها مانند تریازولام و میدازولام

برخی از داروها شامل ترکیباتی هستند که ممکن است باعث افزایش ضربان قلب یا درد قفسه سینه شود. داروهای مصرفی‌تان را به اطلاع دکتر داروخانه برسانید و با نحوه استفاده ایمن از داروها (مخصوصا داروهای ضد سرماخوردگی، داروهای رژیمی و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) آشنا شوید.

علائم اوردوز دیلتیازم

اگربا مصرف داروی دیلتیازم دچار عوارض جدی نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

با مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بر روی برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کلیه و کبد، سنجیدن فشار خون و EKG به صورت دوره‌ای باید انجام شود تا روند و عوارض جانبی دیلتیازم تحت نظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

برندهای مختلفی این دارو را به بازار عرضه می‌کنند و تاثیرات آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. برند مصرفی‌تان یا نوع داروی مصرفی‌تان را بدون مشورت با پزشک یا دکتر داروخانه تعویض نکنید.

اگر دوز مصرفی داروی دیلتیازم را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی دیلتیازم نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

دارو را در یخچال نگهداری کرده و در طول دو هفته آن را مصرف کنید. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. پس از اتمام درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید.

منبع: WebMD