نام رایج دارو: دیگوکسین – Digoxin

اسامی تجاری دارو: لانوکسیکپس، لانوکسین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیگوکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

دیگوکسین به همراه داروهای دیگر برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌شود. همچنین این دارو برای درمان انواع خاصی از بیماری تپش قلب نامنظم (مانند فیبریلاسیون دهلیزی مزمن) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نارسایی قلبی درمان شود ممکن به توانایی قدم زدن و ورزش کردن کمک کرده و ممکن است باعث افزایش قدرت قلب شما شود. درمان تپش قلب نامنظم نیز خطر لخته خونی را کاهش می‌دهد که همین موجب کاهش خطر حمله یا سکته قلبی می‌شود.

در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه‌ عملکرد داروی دیگوکسین

دیگوکسین به دسته گلیکوزید قلبی تعلق دارد و از طریق تاثیرگذاری بر روی برخی مواد معدنی (سدیم و پتاسیم) داخل سلول‌های قلب عمل می‌کند. این تاثیر باعث می‌شود فشار بر روی قلب کاهش یابد و به حفظ ضربان طبیعی، طولانی و قوی کمک می‌کنند.

نحوه مصرف دیگوکسین و دوز مصرفی

میزان داروی تجویزی پزشک که معمولا ۱ بار در روز است را می‌توانید همراه غذا یا بدون غذا میل کنید. اگر از شربت این دارو استفاده می‌کنید، دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذاخوری برای مصرف دارو استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیحی را مصرف نکنید.

اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید یا اگر غذاهایی با حجم فیبر بالا می‌خورید ممکن است باعث شوند بدنتان نتواند دیگوکسین را کامل جذب کند لذا این دارو حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد غذاهایی که حاوی فیبر بالا هستند (مانند غذاهای سبوس‌دار) مصرف کنید. همچنین داروهای کلیسترامین، کولستیپول و پسیلیوم را حداقل دو ساعت پس از دیگوکسین مصرف کنید. مصرف آنتی‌اسیدهایی مانند کائولن-پکتین، شیر منگنزی، متوکلوپرامید، سولفاسالازین یا آمینوسالسیلیک اسید را تا حد امکان با فاصله از مصرف دیگوکسین قرار دهید. اگر مطمئن نیستید چه زمانی برای مصرف دارو مناسب است با دکتر داروخانه مشورت کنید.

دوز مصرف داروی دیگوکسین به سن، وضعیت بیماری، نتایج آزمایش‌های پزشکی و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. این دارو را به صورت منظم مصرف کنید و آن را به یکباره و بدون مشورت با متخصص قلب و عروق قطع نکنید زیرا ممکن است مشکلاتی برای سلامتی‌تان به وجود بیاید.

عوارض جانبی دیگوکسین

مصرف دیگوکسین ممکن است منجر به عوارضی مثل سرگیجه، سردرد، کاهش اشتها، خستگی و تهوع شود. اگر هر کدام از حالت‌ها تشدید شد یا بهبود نیافت با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

درصورتی که پزشک داروی دیگوکسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی دیگوکسین را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. چنانچه با عوارضی نظیر ضعف، غش کردن، تورم و بزرگ شدن سینه در مردان، مشکلات بینایی (مانند دید تار یا دید سبز یا زرد)، تغییر خلق (مثل گیجی و افسردگی) مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

از آن‌جایی که این دارو برای درمان بیماری‌های تپش قلب نامنظم به کار می‌رود به ندرت ممکن است باعث نوع دیگری از تپش قلب نامنظم شود. اگر هرگونه تپش قلب تند، آرام یا نامنظم را حس کردید با پزشک مشورت کنید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی دیگوکسین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف دیگوکسین

قبل از مصرف اگر به داروی دیگوکسین یا داروهای مشابهی مانند دیگیتوکسین حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی دیگوکسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. قبل از مصرف این دارو سابقه پزشکی خود مخصوصاْ مشکلات کلیوی و مشکلات تیروئید (کم‌کاری و پرکاری) را به پزشک اطلاع دهید.

داروی دیگوکسین ممکن است موجب گیجی شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف دیگوکسین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.

میزان برخی مواد طبیعی در خون شما (کلسیم، منیزیم و پتاسیم) می‌تواند بر روی کارایی این دارو تاثیر بگذارد. برخی از داروها مانند قرص‌های آب (دیورتیک‌ها) ممکن است میزان این مواد معدنی در خون را تغییر دهند. اگر قرص آب مصرف می‌کنید یا سابقه هرگونه عدم تعادل مواد طبیعی خون داشته‌اید، این موضوع را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید. در مورد قرص‌های مکمل غذایی یا رژیم غذایی با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از جراحی یا عمل‌های قلبی مانند کاردیورسیون الکتریکی در مورد مصرف این دارو به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید. احتمال دارد نوزدان و کودکان حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو مخصوصا تاثیرات آن بر روی تپش قلب نشان دهند.

در طول بارداری فقط زمانی که این دارو مورد نیاز باشد باید مصرف گردد و در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک صحبت کنید. دیگوکسین از طریق شیرمادر به نوزاد انتقال می‌یابد. تا کنون هیچ گزارشی از مشکلات پیش آمده وجود ندارد، در این زمینه نیز با پزشک مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

تداخلات دارویی دیگوکسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی دیگوکسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست، لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی دیگوکسین نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی دیگوکسین تداخل داشته باشد و بر روی خروج دیگوکسین از بدن تاثیر بگذارند و عملکرد آن تحت تاثیر قرار بگیرد. این داروها عبارتند از:

  • ضد قارچ‌های آزول مانند ایتراکونازول
  • درون دارون، لاپاتینیب
  • آنتی‌بیوتیک‌های میکروکولاید مانند کلیترومایسین و اریترومایسین
  • پرورافنون، ریفامپین، عصاره‌ی گل راعی و …

بعضی از محصولات موادی در خود دارند که می‌تواند نارسایی قلبی را بدتر کند. محصولات مورد استفاده خود را (مخصوصا محصولات ضد سرفه، قرص‌های رژیمی و یا مُسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

علائم اوردوز دیگوکسین

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

آزمایشات پزشکی مانند آزمایش بررسی میزان دیگوکسین در خون، آزمایش‌های بررسی میزان مواد معدنی خون، آزمایش‌ّای عملکرد کلیه و الکتروکاردیوگرام باید در زمان مصرف این دارو انجام شوند. در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

فشار خون و ضربان قلبتان را به صورت منظم بررسی کنید و آموزش‌های لازم برای بررسی فشارخون و ضربان قلبتان در خانه را فرا بگیرید و نتایج آن را با پزشکتان در میان بگذارید.

اگر یکی از نوبت‌های مصرف دارو دیگوکسین را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی دیگوکسین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی دیگوکسین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.پ

در صورت نیاز به دارو درمانی به بهترین پزشکان قلب و عروق در داروباکس مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

منبع: WebMD