عفونت‌های قارچی در بخش‌های مختلف بدن ممکن است ایجاد شوند، روی پوست، مو، بین انگشتان یا حتی در واژن. راه‌های مختلفی برای از بین بردن این قارچ‌های مضر وجود دارد. داروهای ضد قارچی مهمترین دسته دارویی برای مبارزه با عفونت‌های قارچی هستند. یکی از این داروهای ضدقارچی کلوتریمازول است. شاید تا به حال از قرص یا کرم انواع دیگر این دارو استفاده کرده باشید، اما آیا می‌دانید داروی کلوتریمازول بیشتر در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ این دارو با کدام دسته داروها اختلال ایجاد می‌کند؟

در این مطلب از مجله داروباکس به بررسی کامل این دارو می‌پردازیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در مورد این دارو دارید، بهتر است با متخصص عفونی یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروباکس فضایی مطمئن و راحت برای شما فراهم کرده‌است که در آن خیلی آسان و سریع می‌توانید با پزشک مشورت کنید، نوبت بگیرید یا از سرویس مشاوره دارویی استفاده کنید.

کلوتریمازول چیست و چه کاربردی دارد؟

اگرچه بسیاری از انواع قارچ‌های بی ضرر روی پوست انسان زندگی می‌کنند، اما برخی از انواع قارچ می‌توانند سبب بروز عفونت شوند. عفونت‌های ناشی از قارچ یا مخمر (نوعی قارچ) می‌توانند بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهند. کلوتریمازول دارویی است که با از بین بردن قارچ‌هایی که عامل عفونت بوده اند، علائم عفونت‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

نام انگلیسی: Clotrimazole

نام‌های رایج در ایران:

  • کانازول
  • کلوژین
  • کاندیزول
  • آفی تریمالزول.

اشکال دارویی رایج

کلوتریمازول با نام‌های میسلکس و لوتریمین AF نیز شناخته می‌شود و در اشکال گوناگونی در دسترس است. بسته به نوع بیماری و محلی که دچار عفونت شده، پزشک نوع مناسبی از این دارو را برای شما تجویز می‌کند.

برخی از رایج‌ترین اشکال کلوتریمازول شامل کرم پوستی و کرم واژینال (قرص واژینال)، پماد و محلول هستند.

  • کرم موضعی ۱%
  • کرم واژینال ۲%
  • قرص واژینال ۵۰۰ میلی‌گرم
  • قرص واژینال ۱۰۰ میلی‌گرم
  • شیاف واژینال ۱۰۰ میلی‌گرم
  • محلول ۱%
  • لوسیون ۱%.
clotrimazole
یکی از کاربردهای اصلی کلوتریمازل، درمان عفونت قارچی واژن و ناخن است

مکانیسم عملکرد کلوتریمازول چگونه است؟

کلوتریمازل اغلب با آسیب رساندن به سد قابل نفوذ در غشای سلولی قارچ‌ها عمل می‌کند. کلوتریمازول سبب مهار بیوسنتز ارگوسترول می‌شود. ارگوسترول یکی از اجزای تشکیل‌دهنده ضروری غشای سلولی قارچ است. اگر سنتز ارگوسترول به طور کامل یا جزئی مهار شود، سلول دیگر قادر به ساخت غشای سلولی سالم و فعال نخواهد بود. ازآنجایی‌که ارگوسترول به طور مستقیم سبب افزایش رشد سلول‌های قارچی می‌شود، مهار سریع رویدادهای بالا، سبب مهار رشد قارچ می‌شود.


نحوه مصرف صحیح کلوتریمازول چگونه است؟

اگر ناحیه آسیب‌دیده بزرگ یا دارای مو است، بهتر است از قطره یا محلول کلوتریمازول استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از کلوتریمازول روی پاهایتان استفاده کنید، قبل از استفاده، حتما پاهایتان (خصوصا بین انگشتان پا) را بشویید و کاملا خشک کنید.

نحوه استفاده از کرم یا پماد کلوتریمازول

کرم کلوتریمازول را روی ناحیه آسیب‌دیده استعمال کنید. یک‌لایه کرم (به طول ۰.۵ سانتی‌متر) می‌تواند برای درمان ناحیه‌ای به‌اندازه دست کافی باشد. از استعمال کرم در نزدیکی دهان، لب‌ها و چشم‌ها خودداری کنید.

نحوه استفاده از قطره کلوتریمازول

قطره کلوتریمازل در یک بطری با یک سر قطره چکانی عرضه می‌شود که به محلول این امکان را می‌دهد که به‌صورت قطره‌ای خارج شود.

محلول کلوتریمازل را به‌صورت نازک و یکنواخت روی ناحیه آسیب‌دیده استعمال کنید. چند قطره محلول کلوتریمازول برای پوشاندن ناحیه‌ای که به‌اندازه یک‌دست باشد کافی است.

کلوتریمازول برای درمان چه بیماری‌ هایی مصرف می‌شود؟

این دارو برای انواع بیماری‌هایی که به نوعی مرتبط به قارچ‌ها هستند، تجویز می‌شود. عفونت‌های قارچی انواع مختلفی دارند که در ادامه مهمترین آنها که با استفاده از داروی کلوتریمازول درمان می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. کلوتریمازول برای بیماری پای ورزشکار

بیماری پای ورزشکار یا تینه آ پدیس (Tinea Pedis) نوعی عفونت قارچی است که پوست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری توسط قارچ‌هایی ایجاد می‌شود که در محیط‌های گرم و مرطوب (همچون رختکن، حمام و استخرهای عمومی) رشد می‌کنند. راه‌رفتن با پای برهنه در این مکان‌های پرخطر می‌تواند احتمال ابتلای شما به این بیماری را افزایش دهد. بیماری پای ورزشکار معمولا بین انگشتان پا ایجاد می‌شود، البته گاهی می‌تواند کف پا و کناره‌های پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در صورت مشاهده این علائم ممکن است دچار بیماری پای ورزشکار شده باشید:

  • احساس سوزش یا خارش در ناحیه پا و انگشتان پا
  • پوسته‌پوسته، خشک‌شدن یا ترک خوردن پا
  • ظهور بثورات قرمزرنگ روی پا که پوسته‌پوسته می‌شوند
  • نرم یا سفید شدن پوست بین انگشتان پا
  • ترک خوردن پوست بین انگشتان پا، به‌نحوی‌که ممکن است خونریزی کند
  • بوی بد پا

پای ورزشکار یک عفونت مسری است و می‌تواند از طریق تماس با فرد آلوده یا تماس با سطوح آلوده (همچون حوله، زمین و کفش) منتقل شود. علاوه بر این امکان انتقال آن از پا به سایر قسمت‌های بدن نیز وجود دارد، خصوصا اگر قسمت عفونی پا را خراش دهید یا با انگشت پوست آن را بکنید یا پاک کنید. به همین خاطر درمان فوری این بیماری ضرورت دارد.

کرم کلوتریمازول حاوی ترکیبات ضدقارچ است که بیماری پای ورزشکار را بدون بروز التهاب درمان می‌کند. این کرم علاوه بر خاصیت ضدقارچ، خاصیت ضد باکتریال نیز دارد که به شما کمک می‌کند تا از شر باکتری‌هایی که باعث بوی بد پا می‌شوند خلاص شوید.

از استفاده از این کرم همراه با سایر کرم‌ها یا لوسیون‌های موضعی خودداری کنید زیرا ممکن است اثربخشی کلوتریمازول را کاهش دهند.

دو الی سه بار در روز و به مدت ۲ الی ۴ هفته از کرم کلوتریمازول برای درمان بیماری پای ورزشکار استفاده کنید.

 Tinea Pedis treatment
از پماد کلومیترازول برای درمان عفونت قارچی پای ورزشکار استفاده می‌شود.

۲. کلوتریمازول برای عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن که به‌عنوان کاندیدیاز واژینال نیز شناخته می‌شود یک بیماری رایج است. واژن سالم دارای باکتری و برخی سلول‌های مخمر است. اما زمانی که تعادل باکتری‌ها و مخمرها بر هم بخورد، سلول‌های مخمر ممکن است تکثیر شوند. این وضعیت سبب بروز خارش، ورم و سوزش در ناحیه واژن می‌شود.

کلوتریمازول به طور گسترده برای درمان عفونت‌های قارچی واژن استفاده می‌شود. کلوتریمازول علائم اذیت‌کننده و ترشحات واژن که ممکن است همراه این بیماری رخ دهند را کاهش می‌دهد. این دارو یک ضدقارچ آزول است و با متوقف کردن رشد مخمر (قارچی) که سبب بروز عفونت شده، عمل می‌کند. این دارو به دو شکل (کرم یا قرص واژینال) عرضه می‌شود.

کلوتریمازل می‌تواند علائم عفونت قارچی واژن را در عرض چند روز تسکین دهد. در موارد شدیدتر، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این دارو اثر کند.

به یاد داشته باشید که کلوتریمازول فقط برای عفونت‌های قارچی واژن موثر است. ممکن است به نوع دیگری از عفونت (همچون واژینوز باکتریایی) مبتلا باشید که به داروی دیگری نیاز دارد. اگر علائمی نظیر تب، لرز، علائم مشابه آنفولانزا، درد در ناحیه معده/ شکم، یا ترشحات بدبو از واژن دارید، از این دارو استفاده نکنید و فورا با دکتر زنان تماس بگیرید. زیرا این علائم ممکن است نشان‌دهنده عفونت جدی‌تری باشند.

۳. کلوتریمازول برای عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچی ناخن یک بیماری رایج است که در آن یک نقطه سفید یا زرد در قسمت زیرین نوک ناخن دست یا پا ظاهر می‌شود. با عمیق‌تر شدن عفونت، ممکن است قارچ ناخن سبب تغییر رنگ، ضخیم شدن و خرد شدن لبه ناخن شود. این اختلال اغلب برای ناخن‌های پا اتفاق می‌افتد و می‌تواند چندین ناخن را تحت تاثیر قرار دهد.

قطره، کرم یا پماد کلوتریمازول توسط پزشکان برای درمان قارچ ناخن تجویز می‌شود. طبق نتایج مطالعاتی که دانشمندان بریتانیایی انجام دادند، این دارو برای اکثر بیمارانی که در یک دوره آزمایشی ۱۲ هفته‌ای از آن استفاده کردند موثر بوده است.


۴. کلوتریمازول برای عفونت قارچی کرم حلقوی

درماتوفیتوز، کچلی یا عفونت قارچی کرم حلقوی در حقیقت یک کرم نیست، بلکه نوعی عفونت است که پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل نام‌گذاری این عفونت، وجود بثورات پوستی حلقه‌ای شکل با لبه‌های مارپیچی و کرم‌مانند است.

کرم حلقوی می‌تواند از طریق تماس مستقیم با افراد یا حیوانات آلوده منتقل شود. همچنین ممکن است از طریق تماس با لباس یا لوازم خانه نیز مبتلا به این عفونت شوید. گرما و رطوبت نیز می‌توانند به گسترش عفونت کمک کنند.

عفونت قارچی کرم حلقوی شامل زخم‌های قرمز، دایره‌ای و صافی است که می‌توانند همراه با علائمی همچون پوسته‌پوسته شدن پوست ظاهر شوند. معمولا عفونت‌های قارچی پوست با داروهای موضعی نظیر کلوتریمازول درمان می‌شوند.

کرم یا پماد کلوتریمازول، با ایجاد سوراخ‌هایی در غشای سلولی قارچ و خارج کردن محتویات داخلی آن، قارچ از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود که عفونت درمان شود. در موارد شدیدتر، ممکن است به مصرف داروهای خوراکی نیاز داشته باشید.

treat ringworm infection with Clotrimazole
عفونت کرم حلقوی نوعی عفونت پوستی قارچی است شکلی شبیه به یک کرم حلقه‌ای ایجاد می‌کند.

۵. کلوتریمازول برای عفونت گوش

عفونت یا اوتیت گوش خارجی اصطلاحی است که برای التهاب گوش به کار می‌رود. این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که عفونت به مجرای گوش محدود شده باشد و از پرده گوش فراتر نرفته باشد.

اگر چیزهایی مثل آب، شامپو یا صابون وارد گوشتان شوند، ممکن است گوش‌هایتان دچار خارش شوند. در این شرایط اگر گوش خود را بخارانید یا فشار دهید، ممکن است پوست کانال گوش آسیب ببیند و ملتهب شود. گاهی پوست ملتهب توسط باکتری یا قارچ عفونی می‌شود.

قطره کلوتریمازول برای درمان عفونت گوش ناشی از قارچ استفاده می‌شود. دو تا سه بار در روز، ۲-۳ قطره از این دارو را استفاده کنید. حداقل تا ۱۴ روز پس از برطرف‌شدن علائمتان، مصرف قطره کلوتریمازول را ادامه دهید.

clotrimazole ointment
پماد کلوتریمازل غشای سلولی قارچ‌ها را تخریب کرده و آنها را از بین می‌برد و به این صورت بیماری قارچی را درمان می‌کند.

دوز مصرف کلوتریمازول چیست؟

دوز مصرف کلوتریمازول برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. پزشک بسته به بیماری عفونی که به آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، دوز مشخصی از داروی کلوتریمازل را توصیه می‌کند.

هنگامی که تمام علائم عفونت از بین رفتند، استفاده از دارو را برای یک یا دوهفته دیگر ادامه دهید. این کار به جلوگیری از بازگشت عفونت کمک می‌کند.

  • اگر از پماد یا کرم کلوتریمازل استفاده می‌کنید، معمولا دو یا سه بار استفاده از کرم در روز کافی است.
  • اگر از محلول یا قطره کلوتریمازل استفاده می‌کنید، استعمال چند قطره کلوتریمازول دو یا سه بار در روز کافی است.

 کلوتریمازول ۱ درصد و ۲ درصد:

این دارو، به‌صورت کلوتریمازول ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود است. کلوتریمازل ۱ درصد برای مشکلات قارچی خفیف تجویز می‌شود و به علت تمرکز پایین مواد تشکیل‌دهنده فعال، طول درمان طولانی‌تری دارد. این در حالی است که مصرف کلوتریمازل ۲ درصد برای عفونت‌های قارچی شدیدتر توصیه می‌شود. کلوتریمازول ۲ درصد به علت تمرکز بالای مواد تشکیل‌دهنده فعال، طول درمان کوتاه‌تری دارد.

دوز داروی کلوتریمازول به نوع عفونت قارچی بستگی دارد. اگر از پماد یا کرم استفاده می‌کنید، ۲-۳ بار در روز کافی است. از نوع محلول یا قطره هم ۲-۳ بار در روز هر بار چند قطره باید استفاده کرد.

نحوه مصرف کرم کلوتریمازول برای عفونت واژن چگونه است؟

برای استفاده از کرم کلوتریمازل به‌صورت واژینال، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکاتور مخصوصی که همراه با کرم عرضه می‌شود را تا سطح مشخص شده پر کنید.
  • به کمر دراز بکشید به‌نحوی‌که زانوهایتان به سمت بالا باشند و از هم فاصله داشته باشند. یا این که بایستید و پاهایتان را از هم باز کنید و زانوهایتان را خم کنید.
  • اپلیکاتور را به‌آرامی وارد واژن کنید و پیستون را فشار دهید تا دارو وارد واژن شود.
  • اپلیکاتور را بیرون بیاورید.
  • اگر اپلیکاتور یکبار مصرف است آن را دور بیندازید. اما اگر اپلیکاتور قابل‌استفاده مجدد است، آن را از هم باز کنید و پس از هر بار استفاده، با آب گرم و صابون به‌خوبی تمیز کنید.
  • برای پیشگیری از انتشار عفونت، دست‌هایتان را بلافاصله بشویید.

کرم کلوتریمازل واژینال باید زمانی استفاده شود که می‌خواهید بخوابید. اگر پس از استفاده از کرم (به جز برای شستن دست‌هایتان) از جای خود بلند نشوید، کرم می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد. می‌توانید هنگام استفاده از کرم واژینال برای محافظت از لباس زیرتان در برابر لکه زدن، از نوار بهداشتی استفاده کنید. استفاده از کرم واژینال کلوتریمازول را طبق برنامه درمانی تعیین شده ادامه دهید، حتی اگر در طول درمان پریود شدید.

clotrimazole vaginal cream
کرم واژینال کلوتیمازول همراه با اپلیکاتور مخصوص ارائه می‌شود که طبق توضیحات باید از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی کلوتریمازول

اگر پزشک مصرف این دارو را توصیه کرده به این معناست که تشخیص داده مزایای آن بیشتر از عوارض جانبی آن هستند. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

اما همچون تمام داروها، کلوتریمازول نیز گاهی می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی شود. عوارض جانبی معمولا با قطع مصرف دارو از بین می‌روند. رایج‌ترین عوارض جانبی کلوتریمازول عبارت‌اند از:

  • قرمز و ملتهب شدن پوست
  • درد یا احساس سوزش

عوارض جانبی جدی

در برخی موارد فرد واکنش‌های آلرژیکی همچون بثورات پوستی، خارش یا کهیر، ورم صورت، لب‌ها یا زبان، مشکلات تنفسی و سرگیجه شدید را تجربه می‌کند.

گاهی ممکن است فرد یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به کلوتریمازول نشان دهد. در صورت مشاهده عوارض جانبی جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر در مورد عوارض جانبی این دارو، تداخلات دارویی آن با یگر داروها یا نحوه مصرف آن سؤالی دارید، به شما توصیه می‌کنیم از مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید و سؤالات خود را از دکتر داروساز بپرسید.

تداخلات دارویی کلوتریمازول

اگرچه برخی از داروها به‌هیچ‌وجه نباید با هم مصرف شوند، اما در برخی موارد (حتی در صورت احتمال بروز تداخل) نیاز است که دو داروی مختلف با هم استفاده شوند. در این شرایط، پزشک دوز یا تعداد دفعات مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر می‌دهد و اقدامات احتیاطی ضروری را برای شما شرح می‌دهد. اگر از هر یک از داروهای زیر استفاده می‌کنید، در صورت تجویز کلوتریمازول، پزشک را در جریان قرار دهید.

  • تاکرولیموس
  • تری مترکسات (trimetrexate)
  • سیمبیکورت
  • زاناکس (آلپرازولام)

موارد احتیاط و هشدارها در مصرف کلوتریمازول

در مدتی که از این دارو استفاده می‌کنید باید روند بهبودی را دنبال کنید. پزشک عموما به شما دوره درمان را تا یک یا دو هفته بعد از از بین رفتن علائم ادامه می‌دهد تا از عدم بازگشت قارچ مطمئن شود.

هشدار:

  • از تماس این دارو با چشم‌ها خودداری کنید.
  • برخی از اشکال دارویی کلوتریمازول حاوی بنزیل الکل هستند. مقادیر بالای بنزیل الکل با سندرم مرگبار گسپینگ (Gasping Syndrome) در نوزادان مرتبط است.
  • بهتر است به همراه تامپون، دوش واژینال، اسپرم کش یا سایر محصولات واژینال استفاده نشود.

در ادامه مصرف این دارو در زنان باردار، شیرده و کودکان را بررسی می‌کنیم.

مصرف کلوتریمازول در دوران شیردهی دوران بارداری

به‌طورکلی استفاده از کلوتریمازول برای زنان باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

بدن و اکثر اندام‌های داخلی جنین در ۱۲ هفته اول بارداری شکل می‌گیرند. در طول همین زمان است که برخی از داروها سبب بروز نقص مادرزادی می‌شوند. بااین‌حال هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از کلوتریمازول در اوایل دوران بارداری، خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد. به‌علاوه تاکنون هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که این دارو سبب سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مرده‌زایی می‌شود.

مصرف کلوتریمازول در دوران شیردهی

استفاده از کلوتریمازول در دوران شیردهی بی‌خطر به نظر می‌رسد، حتی اگر نیاز باشد که از پماد یا کرم کلوتریمازول روی نوک سینه‌ها و هاله سینه‌ها استفاده شود. البته پزشکان توصیه می‌کنند که اگر از این دارو استفاده کرده‌اید، قبل از شیردادن به فرزندتان نوک سینه‌ها و هاله اطراف آنها را به‌خوبی تمیز کنید.

اگرچه مصرف کلوتریمازل در طول بارداری و شیردهی بی‌خطر است اما به‌هیچ‌عنوان در این دوره بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید.

مصرف کلوتریمازول در کودکان

استفاده موضعی از کرم، قطره و پماد کلوتریمازول برای کودکان نیز بی‌خطر است.

clotrimazole
نباید برای نوزادان از کلوتریمازل استفاده کرد

موارد منع مصرف کلوتریمازول

بهتر است از کلوتریمازول برای نوزادان استفاده نشود. علاوه بر این اگر سابقه آلرژی پوستی دارید که با مصرف برخی داروها تشدید می‌شود، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک را در جریان بگذارید.


اوردوز با کلوتریمازول

ازآنجایی‌که این دارو موضعی است و به طور کامل جذب نمی‌شود، معمولا هیچ‌گونه خطر اوردوز حادی را به همراه ندارد. زیرا بعید به نظر می‌رسد که با یک‌بارمصرف بیش از حد واژینال یا پوستی (استفاده روی یک قسمت بزرگ) عوارض پوستی خاصی رخ دهد.

این دارو در صورت بلعیدن ممکن است مضر باشد. اگر به‌صورت تصادفی این دارو وارد دهان شد و سبب بروز عوارض جانبی حاد شد با پزشک تماس بگیرید.


قیمت کلوتریمازول چقدر است؟

قیمت کلوتریمازول بسته به این که کدام شکل آن را مصرف می‌کنید متفاوت است.

  • برای مثال قیمت کرم کلوتریمازل حدود ۷۵۰۰ تومان است.
  • قیمت کرم کلوتریمازول ۲ درصد واژینال که با ۷ اپلیکاتور عرضه می‌شود حدود ۲۶۰۰۰ تومان است.
  • قیمت محلول یا قطره کلوتریمازل نیز حدود ۸۵۰۰ تومان است.

شرایط نگهداری داروی کلوتریمازول به چه صورت است؟

  • داروی کلوتریمازول را دور از دسترس و دید اطفال نگهداری کنید.
  • دارو را در دمای اتاق و در یک جای خشک و خنک، به دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری کنید.
  • از قراردادن دارو در فریزر خودداری کنید.

اگر مصرف این دارو را فراموش کنم باید چه کاری انجام دهم؟

اگر یک دوز از این دارو را فراموش کردید، بهتر است دراسرع‌وقت آن را مصرف کنید. بااین‌حال، اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی باشد، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و به روتین معمول مصرف داروی خود بازگردید.

سوالات متداول شما

در این بخش به سؤالات پرتکرار شما در مورد این دارو در بخش کامنت‌ها و شبکه‌های مجازی داروباکس پاسخ می‌دهیم. اگر سؤالی دارید که در این مطلب جواب آن را پیدا نکرده‌اید، لطفا در انتهای این صفحه سؤالتان را برای ما کامنت کنید تا کارشناسان داروباکس در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.

کرم کلوتریمازول برای خارش واژن مفید است؟

خارش واژن یکی از علائم رایج عفونت قارچی واژن است. در این شرایط کرم کلوتریمازول می‌تواند خارش و سایر علائم عفونت قارچی را در کمترین زمان ممکن درمان کند.
اما در شرایطی که خارش واژن دلیل دیگری دارد و ناشی از عفونت قارچی نیست، کلوتریمازل نمی‌تواند در برطرف‌کردن خارش مفید باشد.
در این شرایط بهتر است به دکتر زنان مراجعه کنید. دکتر زنان علت خارش واژن را تشخیص می‌دهد و داروی مناسب را تجویز می‌کند.

در صورت مصرف پماد واژینال کلوتریمازول می‌توان سکس داشت؟

خیر. در طول درمان با پماد واژینال کلوتریمازل باید از برقراری رابطه جنسی واژینال بپرهیزید.

برای کلوتریمازول نیاز به نسخه پزشک است؟

کلوتریمازول هم به‌صورت بدون نسخه و هم با تجویز پزشک در دسترس است. اما بهتر است هیچ‌گاه بدون دریافت مشاوره دارویی کافی، مصرف هیچ دارویی را شروع نکنید.

کلوتریمازول برای برفک دهان مفید است؟

برفک دهان – که به آن کاندیدیازیس دهانی نیز گفته می‌شود، وضعیتی است که در آن قارچ کاندیدا آلبیکانس درپوشش داخلی دهان تجمع پیدا می‌کند. کاندیدا یک ارگانیسم است که به طور طبیعی در دهان وجود دارد، اما گاهی اوقات این ارگانیسم می‌تواند بیش از حد رشد کند و سبب بروز برخی علائم شود.
برفک دهان سبب ایجاد زخم‌ها یا ضایعات سفید متمایل به شیری روی زبان یا قسمت داخلی گونه‌ها می‌شود. گاهی ممکن است برفک دهان به سقف دهان، لثه‌ها یا لوزه‌ها و یا پشت گلو نیز منتشر شود.
قرص‌های مکیدنی کلوتریمازل برای پیشگیری و درمان برفک دهان استفاده می‌شوند. این قرص‌ها به‌آرامی در دهان حل می‌شوند تا بتوانند ارگانیسم‌های بیماری‌زا را شناسایی کنند و از بین ببرند.

میکونازول بهتر است یا کلوتریمازول؟

یک مطالعه گسترده اثرات میکونازول و کلوتریمازل را روی درمان عفونت‌های قارچی بررسی کرد. در این مطالعه، بیماران هر ۲ هفته یکبار به مدت ۱۲ هفته از نظر بالینی و قارچ‌شناسی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای درمان درماتوفیتوز یا کرم حلقوی، میکونازول پاسخ سریع‌تری را نسبت به کلوتریمازل نشان داد (در بیمارانی که میکونازول مصرف کرده بودند ۷۵% از عفونت طی ۶ هفته پاک شد، این در حالی بود که این عدد در بیمارانی که کلوتریمازل دریافت کردند ۵۶% بود).
برای درمان کاندیدیازیس، هر دو موثر بودند (۸۰-۸۵%)، اگرچه کلوتریمازل (۴۰% درمان طی ۶ هفته) پاسخ نسبتا سریع‌تری را در برابر میکونازول (۳۰% درمان) نشان داد. در درمان پیتریازیس ورسیکالر نیز هر دو موثر بودند (میکونازول ۹۹.۶% و کلوتریمازول ۸۶.۷%).

سرتاکونازول بهتر است یا کلوتریمازول؟

کلوتریمازول یک داروی ضدقارچ رایج است که مدت زیادی است برای درمان عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود. این در حالی است که سرتاکونازول یک داروی ضدقارچ جدیدتر است و ادعا می‌شود که عملکرد بهتری نسبت به کلوتریمازول دارد.
چندین مطالعه اثرات سرتاکونازول و کلوتریمازل موضعی را با هم مقایسه کردند. بر اساس نتایج این تحقیقات، سرتاکونازول موضعی در مدت سه هفته، عملکرد بهتری را نسبت به کلوتریمازل موضعی در درمان عفونت قارچی پوست نشان داد.
در این مطالعه همچنین نشان داده شد که هر دو دارو عملکرد موثری در عدم بازگشت عفونت نشان دادند.

اگر بیماری ما عفونت قارچی نباشد، کلوتریمازول مفید است؟

خیر. همان‌طور که گفته شد این دارو به طور اختصاصی برای مقابله با عفونت قارچی ساخته شده است.

کلوتریمازول برای عفونت ادراری مفید است؟

عفونت ادراری نوع رایجی از عفونت است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها (اغلب از پوست یا رکتوم) وارد پیشاب‌راه می‌شوند و مجاری ادراری را آلوده می‌کنند. این عفونت می‌تواند چندین قسمت از دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار دهد، اما رایج‌ترین نوع این عفونت، عفونت مثانه (سیستیت) است.
عفونت کلیه (پیلونفریت) نیز نوع دیگری از عفونت ادراری است. این عفونت به میزان کمتری رایج است اما جدی‌تر از عفونت مثانه است.
ازآنجایی‌که یک باکتری سبب بروز این عفونت می‌شود، این بیماری با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود و کلوتریمازول نمی‌تواند درمان مناسبی باشد.

آیا استفاده طولانی‌مدت از داروی کلوتریمازول بی‌خطر است؟

توصیه می‌شود که بیش از ۴ هفته از داروی کلوتریمازول استفاده نکنید، مگر این که پزشک توصیه کند.
علت این توصیه این است که عفونت قارچی می‌تواند به کلوتریمازول مقاوم شود و این دارو دیگر نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد.

آیا داروی کلوتریمازول روی باروری تاثیر می‌گذارد؟

داروهای کلوتریمازول هیچ تاثیری روی باروری مردان یا زنان ندارند.

آیا باید هنگام استفاده از کلوتریمازول رژیم غذایی خاصی را دنبال کنم؟

خیر، می‌توانید در حین استفاده از کلوتریمازول، رژیم غذایی همیشگی تان را دنبال کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کلوتریمازول نوعی داروی ضدقارچی است که برای درمان انواع عفونت قارچی تجویز می‌شود. این دارو هم با نسخه و هم بدون نسخه پزشک قابل خرید است. یکی از موارد مصرف این دارو برای درمان عفونت قارچی واژن است. کلوتریمازول دارویی است که فواید آن بسیار بیشتر از عوارض جانبی آن هستند. اگر این دارو در دوزهای منظم مصرف شود اثرگذاری بالایی دارد و می‌تواند در مدت کوتاهی سلامتی‌تان را به شما بازگرداند.

در این مطلب از مجله داروباکس به بررسی کامل این دارو می‌پردازیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در مورد این دارو دارید، بهتر است با متخصص عفونی، دکتر زنان یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروباکس فضایی مطمئن و راحت برای شما فراهم کرده‌است که در آن خیلی آسان و سریع می‌توانید با پزشک مشورت کنید، نوبت بگیرید یا از سرویس مشاوره دارویی استفاده کنید.

داروباکس مراقب سلامتی شماست!