نام تجاری: پروسکار

نام رایج دارو: فیناستراید – Finasteride

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

فیناستراید چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی فیناستراید برای درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH در مردان بالغ استفاده می‌شود. ممکن است داروی فیناستراید به تنهایی یا به صورت ترکیبی و همراه با داروهای دیگری جهت کاستن از علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات استفاده شود. مصرف این دارو نیاز به عمل جراحی را کاهش می‌دهد.

نحوه‌ی عمل‌کرد داروی فیناستراید

فیناستراید می‌تواند علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را بهبود بخشد و به درمان علائمی مانند کاهش دفعات ادرار، احساس خالی نشدن مثانه به طور کامل و کاهش ادرار شبانه کمک کند و باعث ادرار راحت‌تر، بدون درد و فشار، شود. این دارو مقدار هورمون DHT را کاهش می‌دهد. هورمون DHT سبب رشد پروستات می‌شود.

داروی فیناستراید برای درمان سرطان پروستات تجویز نمی‌شود. این دارو ممکن است خطر پیش‌رفت سرطان پروستات را به طور جدی افزایش دهد. در مورد مزایا و خطرات داروی فیناستراید با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه‌ی مصرف فیناستراید و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی فیناستراید و پیش از هر بار شروع مجدد بروشور اطلاعات بیمار در مورد نحوه‌ی مصرف دارو را از دکتر داروخانه گرفته و مطالعه کنید. در صورتی که سوالی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از داروی فیناستراید داشتید از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

این دارو را بر اساس راهنمایی‌های پزشک خود، معمولا یک بار در روز، به صورت خوراکی، همراه غذا یا بدون غذا، مصرف کنید.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی فیناستراید به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این دارو را هر روز سر ساعت مقرر مصرف کنید. پیش از تشخیص پزشک، به طور خودسرانه، مصرف دارو را متوقف نکنید.

اگرچه پیش‌رفت اولیه در درمان در اغلب موارد دیده می‌شود اما ممکن است شش تا دوازده ماه پس از مصرف دارو اثرگذاری آن را مشاهده کنید.

اگر وضعیت‌تان به همان شکل ادامه پیدا کرد یا بیماری‌تان وخیم‌تر شد متخصص اورولوژی خود را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی مصرف داروی فیناستراید

مصرف داروی فیناستراید ممکن است در بعضی مردان کاهش میل جنسی را به دنبال داشته باشد. این دارو می‌تواند از میزان اسپرم آزاد شده در طول رابطه‌ی جنسی بکاهد. این موضوع کاملا بی‌ضرر است اما امکان دارد پس از قطع مصرف دارو نیز همچنان ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است داروی فیناستراید رشد مو را افزایش دهد. اگر این عوارض ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

درصورتی که دکتر غدد داروی فیناستراید را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی فیناستراید را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

در صورتی که هر کدام از این عوارض غیر محتمل اما جدی را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • وجود توده یا غده در پستان‌ها
  • بروز حساسیت در پستان‌ها
  • بزرگ شدن پستان‌ها
  • احساس درد در پستان‌ها
  • احساس درد در بیضه‌ها
  • ناتوانی در ادرار کردن

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی دیفن فیناستراید نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به این‌که لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف فیناستراید

پیش از مصرف فیناستراید در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. داروی فیناستراید ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. درباره‌ی جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی فیناستراید سوابق پزشکی خود از جمله بیماری‌های کبد، ابتلا به سرطان پروستات، عفونت و مشکلات ادراری را به پزشک خود اطلاع دهید.

زنان و کودکان نباید از داروی فیناستراید استفاده کنند.

داروی فیناستراید می‌تواند از طریق پوست جذب شود. اگر قرص خرد شد یا شکست زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید با آن تماسی داشته باشند. در صورتی که این دارو به جنین انتقال یابد می‌تواند منجر به ناهنجاری اندام‌های تناسلی شود.

تداخلات دارویی فیناستراید با داروهای دیگر

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مثل پزشک شما و دکتر داروخانه، ممکن است از تعاملات دارویی فیناستراید با داروهای دیگر آگاه باشند و در طول درمان شما به وسیله‌ی این دارو بر آن نظارت کنند. پیش از شروع مصرف هر نوع دارو، تغییر دوز و متوقف کردن آن با پزشک خود مشورت کنید. قبل از استفاده از این دارو پزشک خود یا دکتر داروخانه را در جریان تمامی داروهای مصرفی‌تان قرار دهید.

این دارو می‌تواند نتایج آزمایش‌های خون مورد استفاده برای تشخیص سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. (پادگن ویژه‌ی پروستات یا PSA.) اطمینان حاصل کنید پزشکان شما و مسئولین آزمایش‌گاه در جریان استفاده‌ی شما از این دارو قرار داشته باشند.

علائم اوردوز فیناستراید

در صورتی که شخصی بیش از حد مجاز از داروی فیناستراید استفاده کرده بود، خصوصا اگر دچار بی‌هوشی یا مشکل تنفس بود، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی مصرفی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

آزمایش‌های پزشکی مثل آزمایش‌های پروستات و آزمایش سطح PSA باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا با زیر نظر گرفتن عوارض جانبی مانع پیش‌رفت آن شود. علاوه بر این برای اطلاع از پیش‌رفت شما در درمان بهتر است به صورت مدوام تحت نظر پزشک باشید. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. شما باید به طور کامل از نظر فیزیکی معاینه شوید. به راهنمایی‌های پزشک خود برای بررسی پستان‌ها و بیضه‌ها توجه کنید و در صورت مشاهده‌ی هر نوع توده یا غده به سرعت به پزشک‌تان اطلاع دهید.

بسیاری از مردان با علائمی به دنیا می‌آیند که این دارو مسبب بروز آن است (پروستات کوچک‌تر از حد نرمال) و با این وجود زندگی جنسی نرمالی دارند.

اگر دوز مصرفی داروی فیناستراید را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید ،نیازی به مصرف دو برابر داروی فیناستراید نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگه‌داری صحیح داروی فیناستراید آن را در دمای اتاق (زیر سی درجه‌ی سانتی‌گراد) دور از نور و رطوبت و در یک ظرف دربسته قرار دهید. داروی فیناستراید را در حمام نگه ندارید. این دارو باید دور از دسترس کودکان نگه‌داری شود.

منبع: WebMD