نام رایج دارو: لاموتریژین – Lamotrigine

اسامی تجاری دارو: لامیکتال

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هشدار:

به ندرت ممکن است موقع مصرف لاموتریژین، جوش‌های پوستی (در برخی موارد کشنده) به وجود آیند. این جوش‌ها در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده شده است. اگر این دارو را با دوز مصرفی بالا شروع کنید و یا دوز مصرفی‌تان را ناگهانی پایین بیاورید احتمال به وجود آمدن جوش بیشتر می‌شود. همچنین مصرف همزمان لاموتریژین با داروهای ضد تشنج دیگری مانند والپروئیک اسید و دیواپروکس نیز می‌تواند موجب ایجاد جوش یا بثورات پوستی شود. این جوش‌ها ممکن است در هر مرحله از درمان به وجود بیایند اما بثورات پوستی جدی معمولا در فاصله هفته دوم تا هشتم شروع به درمان با این دارو رخ می‌دهند.

در صورت بروز هرگونه جوش یا دانه‌های پوستی و یا علائمی مانند کهیر، تب، تورم غدد لنفاوی، زخم‌های دردناک در دهان و اطراف چشم، تورم صورت یا زبان و گلو، مشکلات تنفسی یا مشکلات کبدی (علائم آن شامل درد معده و شکم، تهوع و استفراغ مداوم، ادرار تیره و زردی چشم و پوست است) با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. در صورت لزوم پزشک شما را از مصرف لاموتریژین منع خواهد کرد. حتی پس از قطع مصرف این دارو امکان بروز جوش‌های خطرناکی که تهدیدی برای جان انسان باشد یا زخمی دائمی بر بدن برجا بگذارد باقی می‌ماند.

در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص بیهوشی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

لاموتریژین چیست و چه کاربردی دارد؟

لاموتریژین برای جلوگیری و کنترل تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این دارو برای جلوگیری از تغییر حالت شدید اختلال دوقطبی در بزرگسالان به کار گرفته می‌شود. لاموتریژین به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می‌شود که وظیفه آن بازسازی تعادل مواد طبیعی خاصی در مغز است.

نحوه مصرف لاموتریژین و دوز مصرفی

قبل از شروع به مصرف لاموتریژین یا هر بار تهیه آن راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروخانه راهنمایی بگیرید. این دارو را همراه با غذا یا بدون آن می‌توان مصرف کرد. این دارو در انواع قرص‌های جویدنی، کپسول و قرص‌های جوشان عرضه می‌شود. اگر اشتباهی کپسول این محصول در دهان شما شکسته شد، مقدار کمی آب یا آب میوه بنوشید تا دارو کاملا وارد معده‌تان شود. برای درست کردن محلول حاوی این دارو، دوز مصرفی‌تان را با مقدار کمی آب (به اندازه‌ای که تا روی دارو را بپوشاند) داخل یک لیوان یا قاشق میکس کنید و ۱ دقیقه منتظر بمانید تا قرص کاملا حل شوند. سپس این محلول را کامل مصرف کنید. فقط از قرص‌های کامل استفاده کنید و قرص‌های شکسته را دور بیندازید.

دوز مصرف داروی لاموتریژین به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان و سایر داروهای مصرفی بستگی دارد. در کودکان این دوز به وزن آن‌ها نیز بستگی دارد. افزایش دوز مصرفی این دارو باید به تدریج باشد و ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشد تا به دوز ایده‌آل مصرفی و حداکثر مزایای دارو رسید. برای اثر بهتر داروی لاموتریژین آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا زمانی که دکتر مغز و اعصاب تجویز کرده ادامه دهید.

بدون مشورت با پزشک از قطع مصرف دارو خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت‌ بیماری‌تان با قطع یکباره دارو بدتر شود. برای قطع دارو احتمالا به صورت کاهش دوز باید عمل کرد. اگر دیگر این دارو را مصرف نمی‌کنید بدون مشورت با دکتر دوباره مصرف آن را شروع نکنید. اگر وضعیت بیماری‌تان بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

عوارض جانبی لاموتریژین

مصرف لاموتریژین ممکن است منجر به عوارضی مانند خواب‌آلودگی، سرگیجه، سر درد، خستگی و درد شکم شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

درصورتی که پزشک داروی لاموتریژین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لاموتریژین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. تعدا بسیار کمی از مصرف‌کنندگان داروهای ضد انعقاد برای شرایط بیماری مانند تشنج، اختلال دو قطبی و درد ممکن است دچار عوارضی مانند افسردگی، تمایل به خودکشی و مشکلات رفتاری و ذهنی شوند. اگر خود یا خانواده‌تان هرگونه تغییر رفتار ناگهانی یا غیر معمول، افکار یا رفتاری که نشانه‌های افسردگی باشد، افکار یا اقدام به خودکشی و افکار آسیب رساندن به خود را مشاهده کردید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

اگر عوارض نادر اما خطرناکی مانند از هوش رفتن، کبودی و خون ریزی غیر طبیعی، خشک شدن گردن، مشکلات بینایی، از دست دادن تعادل، درد یا خستگی و ضعف عضلانی، نشانه‌های مشکلات کلیوی مانند تغییر دفعات ادرار را مشاهده کردید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف لاموتریژین

اگر به داروی لاموتریژین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی لاموتریژین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود، در این مورد با دکتر داروخانه مشورت کنید.
قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود مخصوصا بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های کبدی را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید.

داروی لاموتریژین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف لاموتریژین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید (شامل داروهای تجویزی، غیر تجویزی و داروهای گیاهی) را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی مخصوصا جوش‌های پوستی آسیب‌پذیرتر باشند. سالمندان نیز ممکن است در مقابل برخی از عوارض جانبی مانند سرگیجه، عدم تعادل و از هوش رفتن حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و خطر سقوط آن‌ها را افزایش می‌دهد.

این دارو فقط در صورت نیاز در زمان بارداری مصرف شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. با این وجود، از آنجایی که تشنج درمان نشده یا مشکلات خلقی مانند اختلال دو قطبی شرایط خطرناکی هستند که می‌توانند هم به مادر و هم به جنین آسیب برسانند لذا در زمان بارداری مصرف این دارو را جز با تجویز پزشک ادامه بدهید. اگر قصد حاملگی دارید یا موقع مصرف این دارو باردار شدید با پزشک در مورد مزایا و خطرات این دارو در زمان بارداری مشورت نمایید.

این دارو بر روی محصولات کنترل بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارد و تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهد. در مورد راه‌های ایمن‌تر کنترل بارداری با پزشک مشورت کنید. همچنین این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد و ممکن مشکلاتی در پرستاری از بچه به ‌وجود بیارود. قبل از شیردهی به کودک، با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی لاموتریژین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لاموتریژین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لاموتریژین نفرمایید. همچنین داروی اورلیستات با لاموتریژین ممکن است تداخل داشته باشند. اولیستات و دوفیتیلید از داروهایی هستند که با داروی لاموتریژین تداخل دارویی دارند.

دیگر داروها می‌توانند بر روی خروج لاموتریژین از بدن تاثیر بگذارند که موجب اختلال در تاثیر این دارو می‌شود. این داروها عبارتند از:

  • هورمون‌های کنترل بارداری (مانند قرص‌های ضد بارداری و برچسب‌های ضد بارداری)
  • استروژن
  • داروهای درمان تشنج (مانند فنوباربیتال، فنی توئین، پیرمیدون و والپروئیک اسید)
  • برخی از داروهای مهارکننده پروتئاز HIV (مانند لیپناویر یا ریتوناویر، آتازاناویر)
  • ریفامپین

از آن‌جایی که این دارو بر روی محصولات کنترل بارداری هورمونی مانند قرص‌ها و برچسب‌ها تاثیر می‌گذارد و امکان بارداری را بالا می‌برد لذا لازم است در صورت استفاده از این دارو از روش‌های کنترل بارداری مطمئن‌تری استفاده کنید و در صورت نشانه‌های عدم کارایی روش‌های کنترل بارداری به پزشک اطلاع دهید.

در صورت مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند و یا موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

  • الکل، ماری جوآنا
  • آنتی‌هیستامین (مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین)
  • داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم)
  • داروهای شل کننده عضله
  • داروهای مسکن مخدر (مانند کدئین و مورفین)

راهنما و برچسب تمامی داروها (مانند داروهای ضد آلرژی یا داروهای سرماخوردگی) را مطالعه کنید زیرا ممکن است شامل محتویاتی باشند که موجب خواب‌آلودگی شوند. برای مصرف ایمن این دارو با دکتر داروخانه مشورت کنید. همچنین این دارو ممکن است در نتیجه برخی آزمایشات پزشکی مانند آزمون‌های غربالگری ادرار تاثیر بگذارد لذا مصرف این دارو را به اطلاع پرسنل آزمایشگاه و پزشک آن برسانید.

علائم اوردوز لاموتریژین

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو می‌تواند شامل خواب‌آلودگی شدید، حرکات غیر طبیعی مردمک چشک و از دست دادن هوشیاری باشد.

آزمایش‌های پزشکی مانند (آزمایش عملکرد کلیه، آزمایش عملکرد کبد، و آزمایش خون) ممکن است در حین درمان برای بررسی اثرات جانبی و بهبود حال انجام شوند.

انواع مختلفی از این دارو موجود است و همه آن‌ها تاثیرات مشابهی ندارند لذا در انتخاب دارو دقت کنید و داروی خود را عوض نکنید.

اگر دوز مصرفی داروی لاموتریژین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید ،نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی لاموتریژین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD