فشار خون یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای است که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به جای بگذارد. اگر می‌خواهید به عوارض این بیماری تن ندهید و از آنها نجات پیدا کنید، باید فشار خون بالا را تحت کنترل داشته‌باشید. کسانی که فشار خون بالا دارند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند و داروهای کنترل فشار خون مانند لوزارتان مصرف نمی‌کنند، معمولا با آسیب به قلب و کلیه و باقی اعضای بدن مواجه می‌شوند.

فشار خون بالا علائمی دارد که با دیدن آنها باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. اگر فشار خون در مراحل قابل کنترل باشد، می‌توان آن را با رژیم و ورزش تحت کنترل داشت. اما اگر فشار خون بیشتر از حدی بالا رود که نتوان آن را با روش‌های غیر دارویی کنترل کرد، می‌توان از دارو استفاده کرد. یکی از داروهایی که برای کنترل فشار خون کاربرد دارد، لوزارتان است. با داروباکس همراه باشید تا درباره این دارو بیشتر بدانید.

لوزارتان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوزارتان از خانواده‌ی داروهایی است که آن‌ها را با نام آنتاگونیست گیرنده‌ی آنژیوتانسین می‌شناسند.

نام تجاری دارو: کوزار

نام رایج دارو: لوزارتان – Losartan

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

قرص لوزارتان ۵۰ و لوزارتان ۲۵

لوزارتان دارویی است که به صورت قرص در بازار وجود دارد و در دوزهای لوزارتان ۵۰  لوزارتان ۲۵ دیده‌می‌شود. این دارو اسامی تجاری زیر را به خود اختصاص داده‌است؛

  • قرص لوزارتان-تدافارم ۵۰ میلی گرم
  • قرص کاردیوزان ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوستار ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزامد ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوتنسین ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزارتان ثنامد ۵۰ میلی گرم
  • قرص پوزارکس ۵۰ میلی گرم
  • قرص پوزارکس ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان-حکیم ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان-تدافارم ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزن ۲۵ میلی گرم
  • قرص خط دار لوستار ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان لقمان ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزاتن ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوتنسین ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزار ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزامد ۲۵ میلی گرم
لورازتان ۵۰
لوزارتان ۵۰

موارد مصرف لوزارتان

داروی لوزارتان ۵۰ یا لوزارتان ۲۵ برای درمان فشار خون بالا و برای محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از بیماری دیابت استفاده می‌شود. هم‌چنین از این دارو برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیمارانی که از بزرگ شدن قلب رنج می‌برند استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌ی مغزی، حملات قلبی و بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.

تفاوت لوزارتان پتاسیم با لوزارتان اچ

لوزارتان پتاسیم داروی لوزارتانی است که در آن پتاسیم هم وجود دارد. پتاسیم در کاهش فشار خون و بهبود عملکرد دستگاه گردش خون موثر است.

داروی لوزارتان اچ، ترکیب لوزارتان با هیدروکلروتیازید است که آن هم مجددا کاهنده‌ی فشار خون است. تعیین اینکه کدام دارو برای شما تجویز شود، بر عهده‌ی پزشک است.

قرص لوزارتان اچ برای چیست؟

قرص لوزارتان اچ برای کاهش فشار خون کاربرد دارد.

نحوه عملکرد داروی لوزارتان

داروی لوزارتان با انبساط رگ‌های خونی باعث می‌شود که خون راحت‌تر در رگ‌ها جریان پیدا کند.

داروی لوزارتان برای درمان فشار خون بالا و برای محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از بیماری دیابت استفاده می‌شود. هم‌چنین از این دارو برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیمارانی که از بزرگ شدن قلب رنج می‌برند استفاده می‌شود.

نحوه مصرف لوزارتان و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف لوزارتان و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای استفاده‌ی دارو را مطالعه فرمایید یا درباره‌ی نحوه‌ی مصرف دارو از دکتر قلب یا دکتر داروساز سؤال کنید.

قرص لوزارتان ۲۵ یا قرص لوزارتان ۵۰ را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز، همراه غذا یا بدون غذا مصرف فرمایید. دوز داروی لوزارتان به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

در صورتی که از شکل مایع این دارو استفاده می‌کنید پیش از هر بار مصرف بطری محتوی مایع را به خوبی تکان دهید. شربت لوزارتان را با استفاده از پیمانه‌ی مخصوص میل کنید. توجه داشته باشید که از قاشق غذاخوری به دلیل دقیق نبودن میزان مصرف دارو استفاده نکنید.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر لوزارتان دارو را به طور مرتب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر دارو را مصرف کنید. حتی در صورتی که احساس بهبودی می‌کردید دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. اکثر افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند به هیچ وجه احساس بیماری نمی‌کنند.

در صورتی که علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا حالتان وخیم‌تر شد، به عنوان مثال اگر میزان فشار خون شما افزایش پیدا کرد، به پزشک متخصص قلب و عروق اطلاع دهید.

لوزارتان ۲۵
لوزارتان ۲۵

بهترین زمان مصرف لوزارتان

چندان اهمیتی ندارد که کی این دارو را مصرف کنید. اما بهتر است در یک زمان مشخص باشد که احتمال فراموش کردن آن کاهش پیدا کند. مثلا می‌توانید داروی لوزارتان خود را هر شب یا هر روز صبح در ساعت مشخصی مصرف کنید. اگر علائم شما هم بهبود پیدا کرد، سر خود دارو را قطع نکنید زیرا مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهد کرد.

فراموشی دوز مصرفی لوزارتان

اگر یک دوز دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر دوز فراموش‌شده را در نزدیکی دوز دوم به یاد آوردید، نباید دوز مصرفی را دو برابر کنید. همچنین در صورت فراموشی دوزهای بیشتر، با پزشک مشورت کنید و سرخود داروی خود را افزایش ندهید.

جایگزین قرص لوزارتان

داروی لوزارتان برای کاهش فشار خون کاربرد دارد. در صورتیکه بیماری با فشار خون بالا به پزشک مراجعه کند، تعداد وسیعی از داروهای کاهنده‌ی فشار خون برای درمان بیماری او در دسترس است که برخی از آنها عبارت‌اند از؛

  • داروهای دیورتیک تیازیدی و ادرارآور
  • مسدودکننده‌های بتا
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (مثل لوزارتان)
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم
  • مسدودکنند‌ه‌های رنین

عوارض جانبی لوزارتان

سرگیجه و سبکی سر از جمله عوارض جانبی داروی لوزارتان است که شدت بروز آن به میزان سازگار شدن بدن شما با دارو بستگی دارد. در صورتی که هر کدام از این علائم ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروساز اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی ‌سر به آرامی از جای‌تان بلند شوید.

درصورتی که پزشک قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضرات‌ش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لوزارتان را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض قرص لوزارتان اچ ۵۰ – اورژانسی

در صورتی که با عوارض غیر محتمل اما خطرناکی مانند بی‌هوش شدن و علائم سطح بالای پتاسیم خون مانند ضعف عضلانی و تپش قلب آهسته و نامنظم مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

اگرچه قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در بعضی مواقع ممکن است منجر به بروز مشکلات کلیوی یا وخیم‌تر شدن این بیماری‌ها شود. در صورتی که داروی لوزارتان را مصرف می‌کنید پزشک داخلی عملکرد کلیه‌ی شما را زیر نظر خواهد گرفت. در صورتی که با علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار مواجه شدید به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید.

عوارض قرص لوزارتان ۲۵ – عوارض جدی

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ نادر است. با این وجود اگر واکنش‌های آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

لوزارتان
قرص لوزارتان اچ

لوزارتان و سرفه

برخی افراد با مصرف داروهای مهارکننده آنزیم آنژیوتانسین، مانند قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵، دچار سرفه‌های خشک و بدون خلط می‌شوند. این سرفه‌ها گاهی به قدری زیاد هستند که مجبور به قطع مصرف دارو می‌شویم. در صورتیکه سرفه‌ها به گلو آسیب برسانند و یا باعث بیداری از خواب شوند، باید دارو تغییر کند. گاهی نیز سرفه‌های خشک باعث تغییر صدا می‌شوند و حتی گاهی زندگی فرد را مختل می‌کنند.

داروی لوزارتان سرطانزا است؟

بسیاری از کسانی که از قرص لوزارتان استفاده می‌کنند، از آن واهمه دارند و می‌ترسند که سرطان‌زا باشد. در واقع طبق خبری که مدتی پیش پخش شد و به دنبال آن دستور جمع‌آوری داروی لوزارتان از داروخانه‌ها داده‌شد، با این عنوان که این دارو سرطانزا است، استرس وجود کسانی که از این دارو مصرف می‌کردند را فرا گرفت. اما مسئله این است که در حیوانات چنین چیزی مشاهده شده‌است اما در انسان‌ها و طولانی مدت، شواهدی در دست نیست. همچنین تعداد بسیاری از محققین عنوان کرده‌اند که داروی لوزارتان سرطانزا نیست.

موارد احتیاط مصرف داروی لوزارتان

پیش از مصرف داروی لوزلرتان اگر به این دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی لوزارتان ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف داروی لوزارتان سوابق‌ پزشکی خود را به اطلاع پزشک یا دکتر داروساز برسانید؛ از جمله سابقه‌ی بیماری‌های کبدی و کاهش شدید آب و مواد معدنی بدن.

قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف داروی لوزارتان از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف داروی لوزارتان ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش دهد. پیش از استفاده از مکمل‌های حاوی پتاسیم یا جایگزین‌های نمکی که محتوی پتاسیم هستند با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.

قبل از هرگونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

برای مصرف داروی لوزارتان در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی لوزارتان را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد منع مصرف لوزارتان

این دارو را نباید در دوران بارداری مصرف کرد. از طرفی اگر با استفاده این دارو، واکنش‌های حساسیت در بدن فرد بروز کرد، باید از مصرف آن خودداری شود. همچنین مصرف لوزارتان با داروی Aliskiren یا آلیسکیرن برای افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، ممنوع است.

لوزارتان در بارداری و شیردهی

لوزارتان یکی از داروهای گروه ‌D است و مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است. کسانی که قبل از باردار شدن از داروی لوزراتان برای کنترل فشار خون استفاده می‌کنند، بعد از بارداری باید تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرند و داروی مصرفی آنها به یک داروی مناسب و بدون ضرر تغییر پیدا کند.

داروی لوزارتان در دوران شیردهی به داخل شیر حیوانات ورود پیدا می‌کند اما هنوز داخل شدن آن به داخل شیر انسان ناشناخته است.

لوزارتان
لوزارتان پتاسیم

قطع مصرف لوزارتان

به هیچ عنوان نباید ناگهانی و بدون مشورت با پزشک داروی لوزارتان را قطع کنید. زیرا قطع مصرف این دارو می‌تواند به طور ناگهانی فشار خون شما را افزایش دهد و مشکلات و مخاطرات جسمی بی‌شماری برای بیمار فشار خونی ایجاد کند.

تداخلات دارویی لوزارتان با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی لوزارتان را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروساز در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز هیچ دارویی نفرمایید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با داروی لوزارتان تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • آلیسکیرن
  • لیتیم
  • داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند از قبیل بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند بنازپریل، لیزینوپریل و قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی دروسپیرنون

بعضی از داروها دارای مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند یا باعث تشدید نارسایی‌های قلبی شوند. لیست تمامی داروهایی را که مصرف می‌کنید با دکتر داروساز در میان بگذارید و در مورد نحوه‌ی صحیح استفاده‌ی آن‌ها سوال کنید؛ به خصوص داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی، قرص‌های رژیمی یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن.

به هیچ عنوان نباید ناگهانی و بدون مشورت با پزشک داروی لوزارتان را قطع کنید. زیرا قطع مصرف این دارو می‌تواند به طور ناگهانی فشار خون شما را افزایش دهد و مشکلات و مخاطرات جسمی بی‌شماری برای بیمار فشار خونی ایجاد کند.

علائم اودوز مصرف داروی لوزارتان

اگر فردی بیش از اندازه از داروی لوزارتان استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تغییرات شیوه‌ی زندگی مانند برنامه‌های کاهش سطح استرس، ورزش کردن و تغییرات رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را بیش‌تر کنند. با پزشک خود یا دکتر داروساز در این مورد صحبت کنید.

تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی، از قبیل آزمایش عمل‌کرد کلیه و سنجش سطح پتاسیم خون، باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا از بروز عوارض جانبی مربوط به داروی لوزارتان جلوگیری شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

در حین مصرف داروی لوزارتان فشار خونتان را به طور مرتب اندازه بگیرید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر دوز مصرفی داروی لوزارتان را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی لوزارتان نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی لوزارتان آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. همچنین از ین دارو در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

خودکشی با قرص لوزارتان ۲۵

مصرف تعداد زیاد قرص لوزارتان ۲۵ می‌تواند کشنده و مسمویت‌زا باشد. زیرا داروهای کاهنده‌ی فشار خون، فشار را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند و مصرف تعداد زیادی از آنها می‌تواند تهدیدکننده‌ی حیات باشد.

راهنمای داروباکس برای مراجعه به دکتر قلب و عروق

فشار خون بیماری خطرناکی است و معمولا مانند یک قاتل خاموش عمل می‌کند. اگر می‌خواهید از چنین بیماری و عوارض آن در امان باشید، باید بلافاصله با دیدن علائم، به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان قلب و عروق به وبسایت داروباکس مراجعه کنید.

بهترین دکتر قلب و عروق در تهران

بهترین دکتر قلب و عروق در شیراز

بهترین دکتر قلب و عروق در کرمان

بهترین دکتر قلب و عروق در یوشهر

سوالات متداول درباره داروی لوزارتان

در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار درباره لوزارتان پاسخ داده‌شده‌است. با ما همراه باشید.

قرص لوزارتان سرطان زاست؟

شواهد دقیقی دال بر سرطانزا بودن لوزارتان در دسترس نیست.

قرص لوزارتان برای چیست؟

قرص لوزارتان داروی کنترل فشار خون است و برای بیماران دیابتی و کلیوی کاربرد بسیاری دارد.

قیمت قرص لوزارتان اچ چقدر است؟

قرص لوزارتان داروی کنترل فشار خون است و برای بیماران دیابتی و کلیوی کاربرد بسیاری دارد.

طریقه مصرف قرص لوزارتان اچ چگونه است؟

قرص لوزارتان را روزانه و با دوز پایین مصرف می‌کنند. در صورتیکه دوز مصرفی موثر نباشد، آن را به مرور زمان افزایش می‌دهند.

قرص لوزارتان چینی خوب است؟

داروهای چینی در بازار موجود هستند و برای تهیه کردن آنها بهتر است از پزشک خود سوال کنید. داروهای چینی که تاریخ دقیق داشته‌باشند و از شرکت‌های معتبر باشند،‌ داروهای خوبی هستند و مصرف آنها مانعی ندارد.

قیمت قرص لوزارتان ۵۰ چقدر است؟

قرص لوزارتان ۵۰ قیمت مناسبی دارد و حتی می‌توان آن را با بیمه هم خریداری کرد.

تفاوت قرص فشار خون لوزارتان با والسارتان چیست؟

لوزارتان داروی کاهنده‌ی فشار خون از نوع مهارکننده‌ی آنژیوتانسین است. والسارتان مسدود کننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین است و آن هم برای کاهش فشار خون مصرف می‌شود.

قرص لوزارتان ۲۵ برای چیست؟

لوزارتان ۲۵ برای درمان و کنترل فشار خون کاربرد دارد.لوزارتان پتاسیم

بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ کی است؟

اهمیتی ندارد که چه زمانی دارو را مصرف می‌کنید، اما حتما باید در زمانی مقرر آن را بخورید.

لوزارتان پتاسیم ۵۰ برای چیست؟

لوزارتان پتاسیم ترکیب لوزارتان و پتاسیم است که برای کاهش فشار خون مصرف می‌شود.

لوزارتان و لیتیوم با هم تداخل دارند؟

داروی لیتیوم که برای اختلال دوقطبی و افسردگی کاربرد دارد، می‌تواند عوارض جانبی لوزارتان را شدت ببخشد. برای مصرف این دو دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید.

چگونه از لوزارتان نگهداری کنیم؟

دارو را در جای خشک نگهداری کنید. نباید به آن نور آفتاب بتابد و در صورتیکه قرص‌های لوزارتان شما شکل مایع دارند، از منجمد کردن آنها خودداری کنید.

لوزارتان بهتر است یا هیدروکلروتیازید؟

در انتخاب داروهای فشار خون، دکتر قلب موارد بسیاری را در نظر می‌گیرد و برخی داروها برای برخی بیماران بهتر از داروهای دیگر برای بیماران دیگر هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که لوزارتان بهتر است یا هیدروکلروتیازید بهتر است. بلکه باید شرایط بیمار را در نظر گرفت. مثلا برای بیماران دیابتی و کلیوی، لوزارتان انتخاب خوبی است.

قرص لوزارتان+ هیدروکلروتیازید چیست؟

گاهی این دو دارو در یک دارو ترکیب می‌شوند و در دسترس بیمار قرار داده می‌شوند. به چنین قرصی لوزارتان اچ گفته‌می‌شود.