نام تجاری دارو: تاپازول

نام رایج دارو: متی مازول – Methimazole

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متی مازول چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی متی مازول برای درمان تیروئید پر کار استفاده می‌شود.

نحوه‌ی عمل‌کرد داروی متی مازول

داروی متی مازول با متوقف کردن ترشح بیش از حد هورمون تیروئید توسط غده‌ی تیروئید کار می‌کند.

نحوه‌ی مصرف داروی متی مازول و دوز مصرفی

داروی متی مازول را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا سه بار در روز و هر هشت ساعت یک بار، همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

دوز مصرف داروی متی مازول به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای درمان کودکان به وسیله‌ی این دارو دوز مصرفی بر اساس وزن کودک تعیین می‌شود.

داروی متی‌متازول را دقیقا طبق دستورالعمل دکتر غدد مصرف کنید. توجه داشته باشید که دوز دارو را به طور خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید، زیرا در این صورت نه تنها وضعیت شما زودتر بهبود نمیابد بلکه امکان ابتلا به عوارض جانبی دارو نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر متی مازول دارو را به صورت مرتب مصرف کنید. به یاد داشته باشید که این دارو را هر روز در زمان مقرر میل کنید. بدون تجویز پزشک اقدام به قطع مصرف متی مازول نفرمایید.

در صورتی که علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا حالتان وخیم‌تر شد به متخصص غدد اطلاع دهید.

عوارض جانبی مصرف متی مازول

ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و جوش و خارش خفیف از عوارض جانبی مصرف متی مازول است. در صورتی که هر کدام از این علائم ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

درصورتی که پزشک داروی متی مازول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضرات‌ش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی متی مازول را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که با مشکلات جدی اما نادری مانند زرد شدن پوست و چشم‌ها، ادرار تیره رنگ، درد شدید معده و شکم، تهوع و استفراغ مداوم، درد مفاصل و ماهیچه‌ها و علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر میزان ادرار به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

داروی متی مازول به ندرت می‌تواند اختلالات خونی مانند کم شدن سلول‌های قرمز، سلول‌های سفید یا پلاکت‌ها ایجاد کند اما این احتمال در ماه‌های نخست مصرف دارو بیش‌تر است. در صورتی که علائمی مانند نشانه‌های عفونت از قبیل تب و گلودرد مداوم، کبودی و خونریزی آسان و خستگی غیر معمول را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متی مازول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی متی مازول

پیش از مصرف متی مازول در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. داروی متی مازول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی متی مازول سوابق پزشکی خود به خصوص سابقه‌ی ابتلا به اختلالات خونی مانند آگرانولوسیتوز و ترومبوسیتوپنی و بیماری کبد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف داروی متی مازول در سه ماه اول بارداری توصیه نمی‌شود. ممکن است پزشک شما برای درمان در این دوره داروهای دیگری را در نظر بگیرد. در شش ماه آخر بارداری، داروی متی مازول، فقط در صورت ضرورت مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای مصرف داروی متی مازول در دوره‌ی بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

در مورد مصرف داروی متی مازول در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخلات داروی متی مازول با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی متی مازول را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی متی مازول نفرمایید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با داروی متی مازول تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین
  • دیگوکسین

علائم اوردوز مصرف داروی متی مازول

اگر فردی بیش از اندازه از داروی متی مازول استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی یا آزمایش‌های پزشکی مانند شمارش کامل خون، آزمایش‌های عملکرد کبد، تیروئید و زمان پروترومبین باید به صورت دوره‌ای انجام گیرد تا مانع از پیش‌رفت عوارض جانبی این دارو شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی متی مازول را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر این دارو نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی متی مازول آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. دمای نگه‌داری برندهای مختلف این دارو متفاوت است بنابراین در این مورد از دکتر داروخانه سوال کنید. همچنین دارو را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD