نام رایج دارو: نیستاتین – Nystatin

اسامی تجاری: میکوستاتین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نیستاتین چیست و چه کاربردی دارد؟

نیستاتین برای درمان عفونت‌های قارچی مختلف در قسمت‌های مختلف به کار می‌رود. نیستاتین داروی ضد قارچی است که از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

نیستاتین برای درمان عفونت‌های قارچی مختلف در قسمت‌های مختلف به کار می‌رود. نیستاتین داروی ضد قارچی است که از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

قرص‌های داروی نیستاتین نباید برای درمان عفونت‌های قارچی خون مورد استفاده قرار بگیرد.

نحوه مصرف نیستاتین

داروی نیستاتین ممکن است طبق دستور پزشک‌ معمولا ۳ نوبت در روز مصرف شود. ممکن از چند روز تا چند ماه دوره مصرف این دارو طول بکشد. مصرف این دارو در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید و برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید. دوز و دوره مصرف داروی نیستاتین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد.

مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت پس از چند روز از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود. اگر شرایطتان بهبود نیافت یا بدتر شد با متخصص عفونی تماس بگیرید.

عوارض جانبی نیستاتین

مصرف نیستاتین ممکن است موجب عوارضی مانند اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورتی که پزشک داروی نیستاتین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی نیستاتین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی نیستاتین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف نیستاتین

قبل از مصرف اگر به داروی نیستاتین حساسیت دارید و یا هر حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی نیستاتین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف نیستاتین در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ بیماری ایدز، دیابت و مشکلات کلیوی حتما با پزشک مشورت کنید.

در زمان بارداری این دارو فقط موقعی مصرف شود که به آن نیاز دارید و پزشک برای شما تجویز کرده است. در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک مشورت کنید. این‌که این دارو از طریق شیردهی انتقال می‌یابد یا خیر معلوم نیست. لذا قبل از شیردهی به نوزاد در این مورد با پزشک صحبت کنید.

تداخلات دارویی نیستاتین با داروهای دیگر

پزشک یا دکتر داروخانه ممکن است در مورد تداخلات دارویی نیستاتین با دیگر داروها اطلاع داشته و بر آن نظارت کنند لذا دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید و مصرف آن را قطع نکنید و قبل از مصرف داروی دیگری حتما با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید. همچنین قبل از مصرف این دارو در مورد مصرف دیگر داروهای تجویز شده، تجویز نشده و محصولات گیاهی به پزشک اطلاع دهید. لیست تمامی داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک و دکتر داروخانه برسانید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

علائم اوردوز نیستاتین

اگر با مصرف داروی نیستاتین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

اگر دوز مصرفی داروی نیستاتین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی نیستاتین، آن را در دمای اتاق (۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد)، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD