نام رایج دارو: والسارتان- Valsartan

اسامی تجاری دارو: دیووان

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هشدار:

استفاده از این دارو در زمان بارداری ممکن است آسیب‌های جدی (احتمالاً کشنده) به جنین وارد کند. هنگام استفاده از این دارو حتماْ باید از بارداری جلوگیری شود. برای اطلاعات بیشتر و مشورت در زمینه استفاده از راه‌های ایمن کنترل بارداری در هنگام مصرف این دارو با پزشک صحبت کنید. اگر قصد بارداری دارید یا باردار شده‌اید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

والسارتان چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی والسارتان برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی به کار می‌رود. این دارو جهت بهبود علائم حیاتی پس از حمله قلبی نیز به کار می‌رود. مصرف این دارو توسط بیمارانی که نارسایی قلبی دارند ممکن است باعث کاهش خطر بستری شدن بیمار به خاطر نارسایی قلبی شود. والسارتان به خانواده داروهایی به نام مسدودکنند‌ه‌های گیرنده آنژیوتانسین (ABR) تعلق دارد.

داروی والسارتان برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی به کار می‌رود. والسارتان به خانواده داروهایی به نام مسدودکنند‌ه‌های گیرنده آنژیوتانسین (ABR) تعلق دارد.

نحوه عملکرد داروی والسارتان

داروی والسارتان با کاهش فشار خون از حمله‌های قلبی، سکته و مشکلات کلیوی جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف والسارتان و دوز مصرفی

قبل از مصرف این دارو راهنمای ارائه شده با آن را مطالعه کنید و در صورتی که سوالی داشتید آن را از پزشک یا دکتر داروخانه بپرسید. این دارو را به صورت خوراکی همراه یا بدون غذا طبق دستور پزشک معمولا ۱ یا ۲ بار در روز مصرف نمایید. دوز مصرف داروی والسارتان به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد و در کودکان این دوز به وزن آن‌ها نیز بستگی دارد.

اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید، قبل از مصرف شیشه حاوی شربت را برای حداقل ۱۰ ثانیه تکان دهید. دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذاخوری به دلیل عدم اندازه‌گیری درست دارو استفاده نکنید.

این دارو را به صورت منظم مصرف کنید تا بهترین اثر را داشته باشد. برای کمک به مصرف منظم آن سعی کنید در ساعت مشخصی از روز دارو را مصرف کنید. در صورت مشاهده نشانه‌های بهبود به مصرف آن ادامه دهید. اکثر کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برد نمی‌دانند بیمار هستند. اگر حالتان بهتر نشد یا شرایطتان بدتر شد (به طور مثال فشار خونتان بالا ماند یا افزایش یافت) به پزشک متخصص قلب و عروق اطلاع دهید.

عوارض جانبی والسارتان

مصرف والسارتان ممکن است منجر به عوارضی مثل سرگیجه و سبکی سر شود. اگر هر کدام از حالت‌ها تشدید شد یا بهبود نیافت با دکتر قلب و عروق یا دکتر داروخانه مشورت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر موقع بیدار شدن یا شروع به حرکت به آرامی حرکت کنید.

در صورتی که پزشک داروی والسارتان را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی والسارتان را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. چنانچه با عوارضی نظیر از هوش رفتن و نشانه‌های سطح پتاسیم بالای خون (مانند ضعف عضله‌ای و تپش قلب سریع یا نامنظم) مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی والسارتان همچنین برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان کسانی که مشکلات کلیوی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو در مواردی نادر ممکن است موجب مشکلات کلیوی شود یا این مشکلات را بدتر کند و پزشک شما ممکن است عملکرد کلیه‌تان را هنگام مصرف این دارو بررسی کند. اگر دچار هر کدام از نشانه‌های مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان حجم ادرار شدید، سریعا به پزشک کلیه و مجاری ادراری اطلاع دهید.

لازم است بدانید واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی والسارتان نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف والسارتان

قبل از مصرف اگر به داروی والسارتان حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگر داشتید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی والسارتان ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. چنانچه سابقه بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی و از دست دادن مقدار زیادی آب و مواد معدنی (دی‌هایدریشن) دارید، حتما این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.

داروی والسارتان ممکن است موجب گیجی شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف والسارتان از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است باعث افزایش سطح پتاسیم خون شود. لذا قبل از مصرف مواد پتاسیمی یا مواد نمکی که حاوی پتاسیم هستند با پزشک مشورت نمایید. همچنین قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مصرف این دارو در زمان بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت نمایید. همچنین انتقال والسارتان از طریق شیردهی به نوزاد مشخص نیست لذا در این زمینه نیز قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک صحبت کنید.

تداخلات دارویی والسارتان با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی والسارتان را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست، لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی والسارتان نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی والسارتان تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید.

  • آلیسکرن و لیتیوم
  • داروهایی که باعث افزایش پتاسیم خون می‌شوند مانند مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین مانند بنازپریل، لیزینوپریل
  • قرص‌های ضد بارداری که حاوی دروسپیرنون هستند.
  • داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی
  • داروهای رژیم غذایی
  • مسکن‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن.

علائم اوردوز والسارتان

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو ممکن است شامل سرگیجه و غش کردن باشد.

تغییر سبک زندگی مانند برنامه‌های ترک سیگار، ورزش کردن و خوردن غذاهایی با کلسترول و چربی کم ممکن است اثرات این دارو را افزایش بخشد. در زمینه تغییر سبک زندگی با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

هنگام مصرف این دارو برخی از آزمایش‌های پزشکی مانند تست عملکرد کلیه و آزمایش سطح پتاسیم خون برای بررسی عوارض جانبی و روند بهبود انجام شوند.

اگر دوز مصرفی داروی والسارتان را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی والسارتان نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی والسارتان، آن را در دمای اتاق به مدت ۳۰ روز و در یخچال به مدت ۷۵ روز، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD