احتمالا نام کلداکس به گوش شما رسیده‌است و حتی بارها از آن استعمال کرده‌اید. کلداکس یکی از معروف‌ترین قرص‌های مصرفی در بازار است و معمولا زمانی‌که فرد به سرماخوردگی دچار می‌شود، از این قرص استفاده می‌کند. بسیاری از ما روزانه و یا در موقعیت‌های مختلف از قرص‌های متنوعی چون کلداکس، فاموتیدین، سرترالین و یا ناپروکسن استفاده می‌کنیم. بدون اینکه بدانیم مواد تشکیل‌دهنده‌ی آنها چه هستند و هر کدام چه اثری بر بدن ما می‌گذارند.

هنگامی که سرما می‌خوریم، بدن ما دچار علامت‌ها و نشانه‌های مختلفی می‌شود. برای رفع و یا کاهش این علائم، استراحت و استفاده از داروهای بدون نسخه از انتخاب‌های معمول بیماران هستند. بهتر است بدانیم که مصرف داروهای بدون نسخه عوارض بسیاری دارند و البته ممکن است با بسیاری از داروهای مصرفی مصرف‌کننده تداخل دارویی داشته باشند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی باید اطلاعات کافی از داروی مصرفی داشته باشیم. درصورتی‌که با اطلاعات ناقص دارو مصرف کنیم، ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری گریبان‌گیر ما شود.

یکی از داروهایی که این بار در داروباکس به معرفی و شناخت کامل آن می‌پردازیم کلداکس است. در این مقاله با مطالب متنوعی راجع به این دارو آشنا خواهید شد. همچنین در کنار کلداکس، به‌طور مختصر درباره‌ی سرماخوردگی هم خواهید خواند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهتر است قبل از اقدام به مصرف این دارو از مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید تا با نحوه صحیح مصرف این دارو، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن اشنا شوید.

قرص کلداکس چیست؟

کلداکس یکی از داروهای مصرفی قوی و مؤثر در دوره‌ی سرماخوردگی است. این قرص، یکی از قرص‌های ترکیبی موجود در بازار است که انواع مختلفی از آن در دسترس است. این قرص نیازی به تجویز پزشک ندارد و از داروهای در دسترس است. همان‌طور که می‌دانید بهتر است قبل از مصرف هر دارویی برای سرماخوردگی با پزشک عمومی خود مشورت کنید. در غیر این صورت، دستورالعمل دارو را با دقت مطالعه کنید.

کلداکس ترکیبی است از استامینوفن، آنتی‌هیستامین و فنیل افرین و میزان آنها در هر ترکیب به نوع قرص مصرفی بستگی دارد. بله درست است! همان‌طور که گفته شد، کلداکس انواع مختلفی دارد. قرص ضد سرماخوردگی کلداکس به دو نوع کلداکس شب و روز تقسیم می‌شود. کلداکس همچنین نوع خاصی از قرص کلداکس برای سینوس و آلرژی دارد.

ترکیبات موجود در قرص روز این دارو عبارت‌اند از: ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن + ۵ میلی‌گرم فنیل افرین هیدروکلراید + ۱۵ میلی‌گرم دکسترومتورفان هیدروبروماید و ترکیبات موجود در قرص شب این دارو شامل ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن + ۵ میلی‌گرم فنیل افرین هیدروکلراید + ۱۵ میلی‌گرم دکسترومتورفان هیدروبروماید و ۲ میلی‌گرم کلرفنیرامین مالئات هستند. همان‌طور که می‌بینید تفاوت‌اندکی در هر دو نوع قرص وجود دارد که به‌علت اختلاف فعالیت‌های روز و شب است.

ترکیبات قرص کلداکس

این دارو برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در قرص کلداکس شب و روز، قرص کلداکس سینوس و آلرژی و قرص کلداکس آنفولانزا می‌تواند شامل یکی از انواع زیر باشد؛

  • فنیل افرین (سودوافدرین)، استامینوفن (ایبوپروفن یا ناپروکسن)
  • سودوافدرین، گایافنزین، استامینوفن
  • کلرفنیرامین (دیفن هیدرامین)، استامینوفن
  • استامینوفن، فنیل افرین (سودوافدرین)، دیفن هیدرامین (کلرفنیرامین یا کلماستین)
  • سرماخوردگی بزرگسالان؛ استامینوفن، فنیل افرین، کلرفنیرامین
  • کلداکس و کلد استاپ؛ استامینوفن، سودوافدرین، دیفن هیدرامین
  • دکسترومتورفان، سودوافدرین (فنیل افرین)، استامینوفن
  • استامینوفن، کلرفنیرامین، دکسترومتورفان
  • دکسترومتورفان، کلرفنیرامین، سودوافدرین (فنیل افرین)، استامینوفن
  • دکسترومتورفان، گایافنزین، سودوافدرین (فنیل افرین)، استامینوفن

اشکال دارویی کلداکس

  • قرص کلداکس
  • کپسول کلداکس

داروی کلداکس یک داروی ترکیبی برای درمان سرماخوردگی است که به شکل قرص در بازار موجود است. این دارو شباهت بسیاری به کلد استاپ (cold stop) دارد. آیا برای شما هم سؤال پیش آمده است که آیا کلداکس همان کلداستاپ است؟ باید بگوییم که خیر هر دوی این داروها از ترکیبات مشابه ساخته‌شده‌اند و تفاوت آنها تنها در میزان ترکیبات سازنده است. البته گاهی هم از ترکیبات مختلف با اثرهای مشابه در آنها استفاده می‌شود، مثلا کلد استاپ حاوی سودوافردین و کلداکس دارای فنیل افرین است.

ترکیبات مشابه دیگری با نام‌های کلداستاپ، کلداکس، اگزاکلد، سوپر کلد، تاکی‌فلودک، ادالت کلد و بیولنول کلد در بازار موجودند. تفاوت آنها در این است که گاه نوع ترکیبات آنها فرق می‌کند، مثلا در بیولنول کلد روزانه به‌جای کلرفنیرامین از دکسترومتورفان که ضدسرفه است، استفاده شده‌است و گاه میزان ترکیبات متغیر است، مثلا در بیولنول کلد فورت شبانه به‌جای ۳۲۵ میلی‌گرم استامینوفن از ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن استفاده شده‌است.

کلداکس نوعی ادالت کلد (ADULT COLD) که با نام‌های مختلف و گاهی تفاوت اندک در ترکیبات در بازار دارویی قابل تهیه کردن است. خود قرص کلداکس مصارف مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. متناسب با اینکه برای کدام قصد و هدف دارویی بخواهیم از کلداکس استفاده کنیم، به ترکیبات آن چیزی کم و یا اضافه می‌شود.

نام‌های رایج قرص کلداکس یا ادالت کلد

ادالت کلد و کلداکس را با نام‌های زیر می‌بینیم؛

  • Coldax day + night tab – کلداکس روز و شب
  • Coldax sinus + allergy tab – کلداکس سینوس و آلرژی
  • قرص کوریزان روز و شب
  • قرص کوریزان
  • قرص کدیمال شب
  • قرص ادوالژین سرماخورگی
  • ادوالژین کلد
  • سرماخوردگی بزرگسالان
  • ادالت کلد

خرید قرص کلداکس

برای خرید قرص کلداکس نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارید. فقط در زمان مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید و مشاوره‌ی دارویی بگیرید.

قیمت قرص کلداکس در داروخانه

قیمت یک ورق قرص کلداکس در داروخانه، بسته به نوعی که آن را تهیه می‌کنید، متفاوت است. اما قیمت این دارو از ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان متفاوت است.

قرص کلداکس برای چیست؟

با مصرف این دارو در زمان سرماخوردگی، علائم بیماری را تخفیف می‌دهید و تحمل دوره‌ی بیماری برای شما راحت‌تر خواهد بود. این دارو از دسته‌ی داروهای مسکن است و درد و ناخوشی حین بیماری را کاهش می‌دهد. همچنین آنتی‌هیستامین موجود در آن، آبریزش بینی را کمتر می‌کند و گرفتگی بینی را از بین می‌برد.

کلداکس از داروهای سرماخوردگی بزرگسالان است. مصرف قرص کلداکس در بارداری و و مصرف قرص کلداکس در شیردهی باید تحت نظر پزشک باشد و مادران باید هنگام سرماخوردگی، سرخود به مصرف آن نپردازند.

coldax
کلداکس نوعی داروی ضد سرماخوردگی است که برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان مصرف می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هر دو دارو از استامینوفن و آنتی‌هیستامین تشکیل شده‌اند و در واقع شما با خوردن یک قرص، از تأثیرات چند دارو بهره‌مند می‌شوید.

انواع قرص کلداکس

کلداکس به سه شکل در اختیار مصرف‌کنندگان وجود دارد؛

۱٫ کلداکس شب و روز

کلداکس روز یک قرص زرد رنگ و دیگری یک قرص آبی رنگ است. ترکیبات قرص روز فاقد آنتی‌هیستامین است زیرا آنتی هیستامین موجود در قرص کلداکس خواب‌آور است. قرص شب محدودیتی برای ترکیب خواب‌آور ندارد و دارای آنتی‌هیستامین هم است.

۲٫ کلداکس سینوس و آلرژی

در این نوع قرص، دیفن هیدرامین هم وجود دارد که برای آلرژی و سینوس مفید است. این دارو برای کسانی مناسب است که علائم آلرژیک از خود نشان می‌دهند و سینوس‌های آنان به‌علت آلرژی گرفته شده‌است.

۳٫ کلداکس آنفولانزا

ترکیبات این نوع از قرص کلداکس شامل استامینوفن و فنیل افرین هستند.

در نهایت تمامی داروهای فوق برای کاهش علائم سرماخوردگی به کار برده می‌شوند. هنگامی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، ابتدا علائم اولیه را احساس می‌کنید. این علائم عبارت‌اند از گلو درد و بی‌حالی نسبت به مواقع عادی. معمولا ۱۲ تا ۲۴ ساعت درگیر این علائم خواهید بود و سپس شروع به تجربه‌ی علائم پیک یا شدید می‌کنید. این علائم می‌توانند آبریزش یا گرفتگی بینیبینی، عطسه، چشمان قرمز و خیس، تب خفیف و درد و سرفه باشند.

بعد از آن به مراتب علائم دیررس بروز می‌کنند. معمولا برای ۳ تا ۵ روز دیگر بینی شما گرفته خواهد بود و ممکن است ترشحات بینی شما به سبز یا زرد تغییر رنگ دهد. این نشان‌دهنده‌ی این است که بدن شما در حال جنگیدن با عفونت است. در برخی موارد سرفه می‌تواند تا هفته‌ها ادامه پیدا کند. مصرف قرص‌های کلداکس و کلد استاپ به شما کمک می‌کند این علائم را به‌طرز چشمگیری کاهش دهید.

مکانیسم عمل داروی کلداکس چیست؟

برای اینکه بدانیم این قرص چگونه عمل می‌کند، باید راجع به مکانیسم اثر ترکیبات آن بدانیم. استامینوفن که ترکیب غالب این داروست، یک مسکن است که درد را کم می‌کند و در عین حال کاهش‌دهنده‌ی تب است. فنیل افرین یک دکانژستانت است. دکانژستانت‌ها با تنگ‌کردن مویرگ‌ها جریان خون را به آنها کم می‌کنند. این مورد در مویرگ‌های بینی عمل می‌کند. هنگامی که عروق بینی گشاد می‌شوند، گرفتگی و آبریزش در آن رخ می‌دهد. ترکیب اینها با هم برای درمان سردرد، تب، بدن درد، آبریزش بینی، سینوس‌های گرفته در اثر آلرژی و سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود.


نحوه مصرف قرص کلداکس

درباره‌ی نحوه مصرف کلداکس به این نکات توجه کنید؛

  • برای مصرف کلداکس، اول از همه باید بدانید که این دارو الزاما نیاز به نسخه ندارد، اما بهتر است این دارو را با تجویز پزشک مصرف کنید.
  • درصورتی‌که نسخه و دستور در اختیار نداشتید، با دقت توضیحات درج‌شده در پاکت قرص را بخوانید و طبق آن عمل کنید.
  • از آنجایی که کلداکس به شکل قرص است، باید آن را از راه دهان ببلعید.
  • به‌هیچ‌عنوان قرص را نجوید، زیرا جویدنی نیست. قرص را به یک‌باره قورت دهید و روی آن کمی آب بنوشید.
  • برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، مصرف این دارو همراه با غذا و یا با آب فراوان توصیه می‌شود.
  • توجه داشته باشید که اگر در دستور ذکر شده‌باشد که نصف این دارو را مصرف کنید، آن را با یک چاقوی تیر تقسیم کنید.
  • دارو را پودر و یا له نکنید.
  • دوز مصرفی خود را سرخود کاهش و یا افزایش ندهید.
  • سعی کنید دارو را در ساعت و زمان معینی از روز مصرف کنید.
  • این دارو را برای کودکان استفاده نمی‌کنند. درواقع مصرف آن برای زیر دوازده ساله‌ها توصیه نشده‌است. همان‌طور که از اسم آن پیداست، برای بزرگسالان بالای ۱۲ سال مناسب است.

برای اطلاع از شرایط مصرف، نحوه مصرف، عوارض دارویی و تداخلات دارویی کلداکس بهتر است با متخصص عفونی مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و یا آنلاین با آنها مشورت کنید یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

مقدار مصرف قرص کلداکس

کلداکس ۵۰۰ را معمولا پزشکان با یک روتین همیشگی تجویز می‌کنند. قرص سرماخوردگی کلداکس برای بزرگسالان هر ۸ ساعت یک بار تجویز می‌شود. توجه داشته‌باشید که اگر فعالیت‌های روزانه‌ی شما با خواب‌آور بودن داروی کلداکس مختل شود، می‌توانید از قرص کلداکس شب و روز استفاده کنید که هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خوابتان نگیرد.

کلداکس را چند ساعت یک‌بار بخورم؟

برای افرادی که بالای دوازده سال سن دارند توصیه می‌شود که برای درمان سرماخوردگی با کلداکس هر چهار تا شش ساعت یک یا دو عدد قرص مصرف شود. البته باید بدانید که حداکثر تعداد قرصی که یک فرد در روز می‌تواند بخورد، هشت عدد است. مصرف بیش از حد این قرص می‌تواند سبب مسمویت شود و مشکلات جدی به بار بیاورد.

همچنان تأکید می‌کنیم که میزان مصرف این قرص و نحوه‌ی مصرف آن بهتر است توسط پزشک و با تجویز او مشخص گردد. با اینکه این قرص نیازی به نسخه ندارد، اما می‌تواند به سلامت شما آسیب جدی وارد کند.

how coldax works
ترکیبات کلداکس برای کاهش علائم سرماخوردگی شامل تب، درد، سرفه و آبریزش بینی است.

خواص قرص کلداکس

قرص کلداکس ۵۰۰ و یا کپسول کلداکس دارای خواص بسیار است. به علت ترکیبی بودن داروی کلداکس، می‌توانیم اثرات مثبت بسیاری را در آن مشاهده کنیم. در ادامه به خواص قرص کلداکس می‌پردازیم؛

  • این دارو بر روی درد اثر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.
  • تب ناشی از سرماخوردگی را قطع می‌کند و خاصیت تب‌بری دارد.
  • این دارو سینوزیت را برطرف می‌کند.
  • گرفتگی بینی را با خاصیت آنتی هیستامینی خود برطرف می‌کند.
  • حساسیت را برطرف می‌کند.
  • آبریزش بینی را متوقف می‌کند.
  • مشکلات تنفسی و عفونت گوش را بهبود می‌بخشد.
  • خارش چشم را کم می‌کند.
  • اشک چشم‌را کم می‌کند.

قرص کلداکس برای کرونا

از قرص سرماخوردگی کلداکس برای درمان علائم سرماخوردگی کرونا استفاده می‌شود. همچنین می‌دانیم که ترکیبات کلداکس حاوی استامینوفن و حتی دیفن هیدرامین است. استامینوفن از دسته داروهایی است که در روند درمانی کرونا برای بیمار تجویز می‌شود. این دارو هم تسکین دهنده و هم ضد التهاب است. بنابراین کلداکس و کرونا در کنار هم دیده می‌شوند.

کلداکس برای زن شیرده

در صورتی که شیر می‌دهید، بهتر است از کلداکس استفاده نکنید. در این قرص ترکیباتی وجود دارد که بهتر است وارد شیر نشود.

کلداکس برای بارداری

در صورت بارداری و یا شیردهی، حتما به پزشک اطلاع دهید تا از نحوه‌ی مصرف آن آگاه شوید.

قرص کلداکس برای خواب

برخی از انواع قرص کلداکس خاصیت خواب آور دارد و این به علت وجون مواد آنتی هستیامین و آنتی کولینرژیک در آن است. درصورتیکه به خواب نیاز داشته‌باشید، نباید از این دارو برای خواب استفاده کنید. انتخاب‌های بهتری برای خواب هست که از جمله‌ی آنها می‌توان به دیفن هیدرامین اشاره کرد.

عوارض قرص کلداکس

هر دارویی می‌تواند باعث ایجاد و بروز عوارضی جانبی شود. هرچند برخی افراد عوارض جانبی را تجربی نمی‌کنند و یا آن را بسیار خفیف احساس می‌کنند. درصورتی‌که هر کدام از عوارض زیر طولانی‌مدت بر جای ماندند و ایجاد ناراحتی و مشکل کردند، به پزشک عمومی اطلاع دهید؛

  • سرگیجه می‌تواند یکی از عوارض مصرف این دارو باشد.
  • احساس دل نگرانی و استرس داشتن می‌تواند از دیگر عوارض آن باشد.
  • اختلال خواب هم از عوارض جانبی شایع این داروست.
  • کم خونی
  • تحریک CNS یا سیستم اعصاب مرکزی
  • خشکی شدید دهان و بینی و گلو.

این‌ها تنها علائم و عوارضی نیستند که ممکن است با آنها مواجه شوید. درصورتی‌که هر علامت خاص و جالب توجهی داشتید، با پزشک خود در جریان بگذارید.


عوارض خطرناک مصرف قرص کلداکس

با وجود اینکه نادر است اما برخی افراد با مصرف کلداکس دچار عوارض جانبی شدیدی می‌شوند. اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید، بالافاصله با دکتر خود تماس بگیرید و یا به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید:

  • علائم و نشانه‌های آلرژی همچون راش پوستی خارج، کهیر، قرمزی، تورم و تاول می‌توانند یکی از نشانه‌های خطر باشند. سایر علائم می‌توانند سوت‌کشیدن گوش ها، احساس سنگینی در قفسه‌ی سینه، تنگی نفس و ورم باشند. گاهی هم لب‌ها، صورت، زبان و حلق به شکلی غیرعادی ورم می‌کنند.
  • علائمی که نشان‌دهنده‌ی مشکلات کبدی هستند. ادرار تیره، خستگی، گرسنه‌نبودن، مشکلات معدی و یا درد معده از این دسته علائم هستند. دیگر علامت‌ها عبارت‌اند: از مدفوع با رنگ روشن‌شده، تهوع و استفراغ پوست و یا چشم‌های زردشده.
  • ادرارنکردن و کاهش حجم ادرار هم می‌تواند یکی از علائم خطر باشد.
  • تغییر شدید پوستی (سندروم جانسون – استیونز / نکروز تاکسیک اپی درمال) ممکن است رخ دهد. این مورد می‌تواند همراه با آسیب‌های مادام‌العمر باشد و یا حتی همراه با مرگ اتفاق بیفتد.

به محض دیدن هر کدام از این علائم به‌هیچ‌عنوان نباید وقت را تلف کنید و به‌سرعت از متخصصین کمک بگیرید. درصورتی‌که علائم آلرژیک همچون سوزش، خارش، قرمزی، تورم و تنگی نفس را دیدید، به‌طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

احتیاط‌ها و هشدارها در مورد مصرف کلداکس

به نکات زیر توجه کنید؛

  • درصورتی‌که در دو هفته‌ی قبل از مصرف این دارو از مهارکننده‌های MAO استفاده کرده‌اید، به‌هیچ‌عنوان از کلداکس استفاده نکنید، چون ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک می‌تواند اتفاق بیفتد.
  • به‌هیچ‌عنوان در مصرف این دارو زیاده روی نکنید. اوردوز با استامینوفن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به کبد وارد کند و حتی باعث مرگ شود. هر کدام از علائم خطر ذکرشده در بالا را داشتید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید هر گونه درد در شکم، قطع ادرار، مدفوع روشن‌شده، ادرار تیره و زردی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اتفاقات بد برای کبد باشد.
  • در برخی موارد استامینوفن موجود در کلداکس سبب بروز واکنش‌های شدید پوستی می‌شود. در این مواقع سریعا دارو را قطع کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

درصورتی‌که هر یک از مشکلات زیر را دارید، با پزشک خود در میان بگذارید و ترجیحا داروی خود را تغییر دهید؛

  • اگر مشکل کبدی، سیروز و یا سابقه مصرف الکل زیاد دارید. این مقدار را می‌توان با نوشیدن سه لیوان نوشیدنی الکلی در روز مشخص کرد.
  • درصورتی‌که بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا دارید.
  • هایپرتیروئیدی هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
  • تومور غده‌ی ادرنال را در نظر داشته باشید.
  • درصورتی‌که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید.
  • درصورتی‌که باردار هستید از داروهای ضدسرفه و ضدسرماخوردگی استفاده نکنید.
  • استامینوفن و فنیل افرین وارد شیر می‌شوند. درصورتی‌که شیر می‌دهید، برای مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.
  • همیشه قبل از اینکه کلداکس، ادالت کلد و کلد استاپ را به یک کودک بدهید، با یک پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی کلداکس

این دارو با الکل و مهارکننده‌های MAO شدیدا تداخل دارد. آگاهانه این داروها را مصرف کنید.


علائم اوردوز کلداکس

بلی درست است! امکان اوردوز با کلداکس وجود دارد و این به‌علت استامینوفن موجود در آن است. اما علائم اوردوز با این دارو خود را چگونه نشان می‌دهند؟ این مسئله را در بسیاری افراد که از کلداکس برای خودکشی استفاده کرده‌اند می‌بینیم. آنها با مصرف زیاد کلداکس به قصد خودکشی دچار اوردوز با آن می‌شوند. علائم اوردوز یا استامینوفن عبارت‌اند از:

  • پوست فرد سرد می‌شود.
  • ممکن است تشنج کند.
  • فرد به مقدار زیادی عرق می‌کند.
  • آرام نفس می‌کشد.
  • فرد ممکن است وارد کما شود.
  • پوست رنگ‌پریده
  • تهوع و استفراغ شدید
  • تنفس سطحی
  • خواب‌آلودگی
  • سوراخ مردمک چشمان او تنگ می‌شود.
overdose-with-coldax
اگر بیشتر از ۸ کلداکس در روز مصرف کنید ممکن است دچار علائم اوردوز و مسمومیت با کلداکس شوید.

سؤالات متداول شما

ممکن است سؤالات بسیاری درباره ی کلداکس در سر شما در گردش باشد. در این قسمت به برخی از آنها پاسخ می دهیم.

قرص کلداکس برای چی خوبه؟

قرص کلداکس ۵۰۰ برای درمان سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا، آلرژی و سینوس مناسب است و می‌تواند علائم این بیماری‌ها را بهبود ببخشد.

آیا کلداکس برای سردرد خوب است؟

بله. کلداکس حاوی استامینوفن است که نوعی مسکن NSAID محسوب می‌شود و درد را تسکین می‌دهد.

خودکشی با قرص کلداکس ممکن است؟

ازآنجایی‌که مقادیر زیادی استامینوفن در این قرص موجود است، خطر اوردوز و مرگ با مصرف بیش‌از‌حد مجاز امکان‌پذیر است.

فاراکلد همان کلداکس است؟

خیر، توجه داشته باشید که قرص‌های ضدسرماخوردگی، همگی از ترکیبات هم‌جنس (نه ضرورتا مشابه) تشکیل شده‌اند. ممکن است در نوع و میزان ترکیب به‌کاربرده‌شده تفاوت‌هایی باشد.

آیا از کلداکس می‌توان برای درمان کرونا استفاده کرد؟ قرص کلداکس برای کرونا خوبه؟

یکی از داروهای تجویزی در دوره‌ی بیماری کرونا کلداکس است. این دارو با تخفیف علائم سرماخوردگی در کرونا، وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشد.

قرص کلداکس برای کودکان مناسب است؟

به‌علت عوارضی که کلداکس دارد، این دارو برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. در این زمینه بهتر است با پزشک مشورت کنید و در صورت موافقت آن را مصرف کنید.

می‌توان قرص کلداکس در شیردهی مصرف کرد؟

این دارو وارد شیر مادر می‌شود و بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت شود.

قرص کلداکس خواب آور است؟

عموما در ترکیب قرص کلداکس آنتی‌هیستامین وجود دارد که خواب‌آور است. اما قرص روز کلداکس فاقد آنتی‌هیستامین است و خواب‌آور نیست.

کلداکس برای گلودرد خوب است؟

کلداکس داروی استامینافن است که دارویی ضد درد است و برخی از انواع آن دیفن هیدرامین دارند که باز هم برای درمان گلودرد مناسب است. در کل می‌توان گفت بله قرص کلداکس برای گلودرد خوب است و به‌صورت‌کلی علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد.

قرص کلداکس سینوس و آلرژی برای چیست؟

از قرص سرماخوردگی کلداکس برای درمان علائم سینوس و آلرژی استفاده می‌شود. این قرص حاوی ترکیبات آنتی هیستامین و ضد التهاب است و علائم حساسیت و آلرژی را بهبود می‌بخشد.

برای اطلاع از شرایط مصرف، نحوه مصرف، عوارض دارویی و تداخلات دارویی کلداکس بهتر است با متخصص عفونی مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و یا آنلاین با آنها مشورت کنید یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کلداکس یکی از داروهای سرماخوردگی و یکی از پرمصرف‌ترین داروهای امروزه بازار ایران است. دارویی که بعضی‌ها مثل نقل و نبات آن را می‌خورند. احتمالا با آمدن فصل سرما مجددا به سراغ این دارو خواهید رفت، پس خواندن این مطلب می‌تواند کمک‌کننده باشد. درست است که این دارو بدون نسخه به فروش می‌رسد اما بهتر است برای تهیه آن با پزشک عمومی مشورت کنید.

کلداکس در شکل‌های مختلفی وجود دارد، رایج‌ترین شکل آن قرص شب و روز است که از نظر داشتن ترکیبات آنتی‌هیستامین با هم تفاوت دارند. دیگر انواع این دارو برای آلرژی و آنفولانزا طراحی شده‌اند که از نظر ترکیبات یا دوز هر عنصر کمی با هم تفاوت دارند. کلداکس با ترکیباتی که دارد باعث بهترشدن علائم سرماخوردگی می‌شود. بهتر است این دارو را هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف کنید و بیشتر از ۸ قرص هم در روز مصرف نکنید، چون ممکن است علائم مسمومیت و اوردوز با این دارو را مشاهده کنید.

این دارو برای بزرگسالان بالای ۱۲ سال طراحی شده‌است. اگر بخواهید از این دارو برای افراد زیر دوازده سال استفاده کنید حتما باید با پزشک عمومی یا متخصص اطفال مشورت کنید. اگر در مورد مصرف این دارو سؤالاتی را دارید و نیاز به مشاوره دارید، پیشنهاد ما دریافت مشاوره از بهترین پزشکان عمومی کشور در داروباکس است. شما برای این کار می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی داروباکس استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پزشک موردنظرتان نوبت اینترنتی بگیرید.

داروباکس مراقب سلامت شماست!