سولاریوم یا آفتاب؟

برنزه کردن پوست یکی از روش‌های زیبایی است که طرفداران بسیاری در تابستان دارد. بسیاری با آفتاب پوستشان را برنزه می‌کنند و بسیاری هم با دستگاه سولاریوم.

حال این سوال مطرح است که کدام روش بهتر است؟

برنزه شدن سریع چه با استفاده از دستگاه سولاریوم و چه با نور آفتاب، زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست و نوع خطرناک آن که به ملانوما معروف است را فراهم می‌کند.

ملانوما در اثر تماس‌های مکرر با اشعه ماورای بنفش خورشید، یا در اثر مواجه شدن با شدت بالای این اشعه در دستگاه‌های سولاریوم، اتفاق می‌افتد. در واقع می‌توان گفت بین اشعه‌ای که از دستگاه سولاریوم منعکس می‌شود و اشعه آفتاب هیچ تفاوتی وجود ندارد و هردو مضر هستند. همچنین به همه افراد توصیه می‌شود به هیچ عنوان بیشتر از ۱۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار نگیرند.

فواید در کنار مضرات

تعویض رنگ پوست باعث برنزه شدن می‌شود اما این کار یا با آفتاب به صورت طبیعی باید صورت گیرد یا به کمک دستگاهی به نام سولاریوم که تقریبا همه با آن آشنا هستیم.

نور خورشید علاوه بر خطراتی که برای سلامتی دارند، تأمین کننده ویتامین دی بدن هم است، پس می‌توان نور خورشید را هم مضر و هم مفید دانست.

اما در مورد فواید سولاریوم چه می دانیم؟

دستگاه‌های سولاریوم به خاطر تعادلی که بین تشعشعات UVB و UVA ایجاد می‌کنند، خطر صدمه به پوست را به حداقل حالت خود می‌رسانند. به همین دلیل به جز پوست‌های حساس برای هر نوع پوستی روش مناسبی هستند.

برای برنزه شدن سریع کدام را ترجیح دهیم؟

در مقایسه دستگاه‌های سولاریوم و حمام آفتاب می‌توان عنوان کرد آفتاب کم خطرتر است چرا که آفتاب واکنش‌های حفاظتی پوست را نسبت به مقابله با عوارض نورآفتاب تحریک و پوست را ضخیم‌تر می‌کند. در صورتی که اشعه ماورای بنفش ساطع شده از دستگاه‌های سولاریوم این کار را نمی‌کنند و خطر بیشتری را برای فرد به دنبال دارند. یادتان باشد ابتلا به سرطان پوست در اثر تابش بیش از اندازه نور آفتاب یا اشعه‌های مضر دستگاه سولاریوم یکی از بدترین عوارض برنزه کردن پوست با این روش‌هاست.

لازم به تذکر است که احتمال ابتلا به سوختگی یا ایجاد لک‌های پوستی در کوتاه مدت در افرادی که هفته‌ای چند مرتبه این کار را می‌کنند، هم وجود دارد.

راهنمای برنزه شدن سریع و بی خطر

اول از همه باید بدانید هیچ راه بی‌خطری برای برنزه‌کردن وجود ندارد، اما با رعایت چند نکته می‌توان در عین برنزه شدن تا حدودی از عوارض آفتاب سوختگی جلوگیری کرد. برنزه‌شدن بستگی به نوع و رنگ پوست‌تان دارد. در فصل تابستان بین ۹ تا ۱۱ صبح و ۳ تا ۵ بعد‌از‌ظهر مناسب‌ترین زمان برای برنزه‌شدن است. برای جلوگیری از پوسته پوسته‌شدن بهتر است در هفته ۲ تا ۳ روز و هر بار یک تا ۲ ساعت بیشتر آفتاب نگیرید. قبل و بعد از آفتاب حتما دوش بگیرید.

یک نکته مهم که نباید از یاد برد

برای قسمت‌های حساس پوست از جمله صورت، سرشانه و سایر قسمت‌هایی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند از ضدآفتاب‌هایی با SPF30  یا بالاتر استفاده کنید و قسمت‌هایی که پوست تیره‌تری دارند مثل سر زانو‌ها و آرنج و قوزک پا را با لایه غلیظی از ضد آفتاب بپوشانید تا خیلی تیره نشوند.

حتما از عینک آفتابی مناسب برای چشم‌ها استفاده کنید و موهایتان را با روسری یا کلاه بپوشانید تا دچار موخوره و خشکی نشود و رنگش تغییر نکند.

پروسه برنزه شدن پوست چگونه است؟

برنزه شدن عکس‌العمل طبیعی پوست در برابر اشعه آفتاب است. سلول‌های ملانوسیتس در اپیدرمیس که کار آنها ایجاد رنگ طبیعی بدن است با اشعه آفتاب تحریک می‌شوند تا ملانین تولید کنند. ملانوسیت، ملانین بیشتری تولید می‌کند تا پوست را محافظت کند. رنگ بدن با تولید بیشتر ملانین شروع به تغییر کردن می‌کند. این کار می‌تواند منجر به کک و مک و لکه‌های کبد یا لکه‌های تیره رنگ در پوست و صدمه دائمی پوست هم بشود.

روغن زیتون راهکاری برای برنزه شدن بی خطر

یکی از این روغن‌های مفید برای برنزه شدن سریع و بی خطر روغن زیتون است. روغن زیتون علاوه بر اینکه به سرعت از طریق پوست جذب شده و دارای خواص ضد التهابی است، روشی ساده و خانگی برای برنزه کردن به شمار می‌رود. روغن زیتون روغنی گیاهی بوده و عوارض مواد شیمیایی را ندارد.

 

 

طرز استفاده چگونه است؟

برای استفاده از روغن زیتون در برنزه شدن سریع ، پس از تهیه یک روغن با کیفیت و خالص، کمی روغن زیتون را به پارچه‌ای آغشته کرده و سپس روی پوست بزنید. البته سعی کنید میزان روغن زیتون خیلی زیاد نباشد.

شما می‌توانید با استفاده از روغن زیتون و آفتاب گرفتن، پوست خود را برنزه کنید. پس از گذشت بیست تا سی دقیقه، پوست خود را با صابونی ملایم بشویید.

یک روغن مفید دیگر روغن بچه است

یکی دیگر از روغن‌های مورد استفاده برای برنزه شدن سریع پوست، استفاده از روغن بچه است. شما می‌توانید بدون آفتاب گرفتن، کمی روغن بچه را درون بطری ریخته و روی پوست خود اسپری کنید. این کار را می‌توانید یک روز در میان انجام دهید. با اسپری کردن روغن بچه روی بدن، از پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کنید. البته ممکن است استفاده از روغن‌های مختلف برای برنزه کردن در پوست هر فردی نتایج بسیار مطلوبی نداشته باشد.

برنزه شدن سریع در خانه با قهوه بدون آفتاب

شما می‌توانید در منزل و بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید برنزه شدن سریع را تجربه کنید. برای این کار می‌توانید از قهوه استفاده کنید. قهوه با خاصیت رنگ دهی، می‌تواند رنگ پوست شما را کمی تیره‌تر کند. کمی قهوه را در آب مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا قدرت رنگ دهی آن بیشتر شود.

سپس اجازه دهید تا خنک شده و روی پوست خود اعمال کنید. پس از مدت زمان دلخواه، پوست خود را با آب بشویید. دقت کنید که در این روش حتما تمام پوست را به طور یکدست به قهوه آغشته کنید.