حدود ۱۸ درصد افراد دندان‌های خود را در عکس پنهان می‌کنند. بسیاری از آنها به دلیل ظاهر زرد دندان‌هایشان خجالت می‌کشند. داشتن دندان‌های زیبا در فرهنگ ما بسیار مهم شده است. از این رو تعداد افرادی که از سفید کننده به عنوان بخشی از مراقبت‌های دهان و سفید شدن دندان در خانه یا زیر نظر پزشک در مطب استفاده می‌کند، روز افزون است. دندان‌های شما یکی از اولین مواردی هستند که مردم متوجه آن هستند. دندان‌ها نشانه‌ای از سلامت و اعتماد به نفس هستند. در نگاه اول اکثر افراد نگران کج، خراب و زرد بودن دندان‌هایشان هستند و برای آنها نشان این است که به خودشان اهمیت نمی‌دهند. چه کسی نمی‌خواهد زیبایی لبخند را با دندان‌های سفید و درخشان داشته باشد؟ اما بهترین راه برای سفید شدن دندان ها چیست؟

سفید شدن دندان زیبایی یا سلامتی

بعضی از افراد بدون توجه به اینکه چند بار مسواک می‌زنند، به علت استعمال سیگار و نوشیدن قهوه یا چای، لک دندان دارند. اغلب اوقات دندان زرد یا قهوه ای رنگ می‌تواند به یک مشکل بزرگتر نیز مثل لثه ناسالم، نازک شدن مینای دندان و به طور کلی بهداشت ضعیف دهان و دندان اشاره کند. سفید شدن دندان‌ ها به تنهایی به محافظت از دندان‌ها یا لثه ها از خرابی یا بیماری‌هایی مانند التهاب لثه کمک نمی‌کند. بنابراین مراقبت از دندان‌ها علاوه بر بهبود سلامتی دهان به سفید شدن دندان ها و ظاهر مناسب نیز کمک می‌کند.

یکی از دندان پزشکان در وبسایت خود اعلام کرده است:

این یک اشتباه است که دندان‌های سفیدتر دندا‌ن‌های سالمی هستند، از آنجا که رنگ دندان‌ها با سلامت دندان‌ها رابطه بسیار کمی دارد. با این حال، تصور افراد این است که دندان‌های سفید برابر است با دهان و دندان‌های سالم.

خبر خوب این که در این مقاله چندین درمان خانگی که به طور طبیعی دندان‌های شما را سفید می‌کند و در عین حال بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد، بیان می‌کنیم. نوع خمیر دندانی که استفاده می‌کنید به علاوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب، استفاده از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید، روغن نارگیل و استفاده از محصولاتی مانند سرکه سیب، همه اینها علاوه بر داشتن مزایای مانند ضد باکتری و ضد عفونی کننده، به سفید شدن دندان ها به طور طبیعی کمک می‌کند.

چرا دندان ها زرد می شوند؟

دندان‌ها به علت لکه‌های که روی دندان، مینای دندان و همچنین در ریشه دندان وجود دارد، به زرد، بژ یا قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند.

در زیر مینای دندان یک ماده خالدار قهوه ای به نام دنتین است و زمانی که مینای دندان بسیار نازک می‌شود قابل دیدن است که اتفاقی رایج در بسیاری از بزرگسالان است. پوسیدگی دندان ناشی از دست دادن مزمن بافت سخت دندان است که سطح دندان را با اسید و بدون دخالت باکتری‌ها از بین می‌برد.

برخی از دلایل نازک شدن مینای دندان شامل پیری، ژنتیک و مصرف مواد غذایی که باعث پوسیدگی و زرد شدن دندان‌ها می‌شوند، است. بسیاری از این عادت‌های ناسالم خطر ابتلا به بیماری لثه را نیز افزایش می‌دهند.

دور از واقعیت است که انتظار داشته باشید با بالا رفتن سن، دندان‌هایتان همچنان سفید و براق بماند، برای سالم نگه داشتن دندان‌ها باید از بسیاری از عاداتی که تغییر رنگ دندان‌ها را تسریع می‌کند، اجتناب کنید.

برخی دلایلی که موجب زرد شدن رنگ دندان ها می شود

  • نوشیدن قهوه یا چای
  • سیگار کشیدن
  • از بین رفتن مینای دندان به علت بالا رفتن سن
  • خوردن رژیم غذایی ضعیف شامل مصرف زیادی از غذاهای فرآوری شده با اسید زیاد، از جمله نوشابه، آب نبات و گاهی حتی میوه‌های خاص، حتی برخی از مکمل‌ها می‌توانند باعث کاهش نیتروژن مینا با توجه به محتوای اسیدی شوند.
  • خشکی دهان (فقدان بزاق به معنای حفاظت کمتر از مینای دندان است)
  • تنفس از طریق دهان که رطوبت دهان را می‌گیرد و میزان بزاق را کاهش می‌دهد
  • استفاده از آنتی بیوتیک
  • مصرف بیش از حد فلوراید مخصوصا اگر عادت استفاده از آن از کودکی شروع شود
  • عوامل ژنتیکی

۶ راه طبیعی سفید شدن دندان

در زیر ۶ راه طبیعی که به سفید شدن دندان ها کمک می‌کند را برای شما آورده‌ایم:

۱. مسواک زدن پس از نوشیدن یا خوردن

بهترین راه برای سفید شدن دندان ها به طور طبیعی، پس از خوردن یا نوشیدن دندان‌هایتان را با یک خمیر دندان مناسب بشویید.
از سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد نوشابه و قهوه پرهیز کنید.

۲. جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک عامل ضد باکتری است و دهان را از میکروب‌ها حفظ می‌کند. این ماده در بسیاری از دندان پزشکی‌ها به عنوان ماده سفید کننده استفاده می‌شود.

این ماده را با مقدار کمی جوش شیرین ترکیب کنید تا خمیری شکل شود و به روی دندان بزنید.

۳. استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به عنوان سفید کننده طبیعی دندان استفاده شود. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود و بین دندان‌هایتان بین ۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید یا چند قطره را به مسواک خود اضافه کنید و مسواک بزنید. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است، بنابراین برای حفظ و تمیز کردن لثه نیز مناسب است.

۴. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و پاک‌کننده دندان‌ها عمل می‌کند. همچنین می‌تواند لکه‌های قهوه و نیکوتین روی دندان‌ها را از بین ببرد. توجه داشته باشید بیش از حد مصرف نکنید که اسید آن به مینای دندان آسیب نزند. همچنین بعد از استفاده سرکه سیب، با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید.

۵. پوست لیمو یا پرتقال

مانند سرکه سیب، پوست لیمو و پرتقال حاوی اسیدی است که برای سفید کردن دندان مفید است. بعد از استفاده پوست لیمو و پرتقال دهان خود را با آب بشویید.

۶. توت فرنگی و دیگر غذاهای سالم

توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامت دندان است. همچنین فقط توت دارای این خاصیت نیست، به طور کلی رژیم غذایی به سلامت دندان‌ها وابسته است.
غذاهایی که به سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیده شدن آنها بر اثر بیماری و بالا رفتن سن، کمک می‌کند:

  • منابع کلسیم مانند ماست یا شیر
  • غذاهای پر منیزیم و پتاسیم مانند سبزیجات با برگ سبز، سیب یا گلابی
  • تخم مرغ
  • قارچ
  • سیب زمینی شیرین و هویج
  • کرفس
  • آجیل مانند گردو یا بادام

جادویی به نام زغال فعال برای سفید شدن دندان

زغال فعال محصولی برای جذب سموم از بدن است که به وسیله جذب میکروب‌ها، باعث سفید شدن دندان ها می‌شود. برای سفید شدن دندان هایتان به طور طبیعی با زغال فعال، یک مسواک مرطوب را به آن آغشته کنید و مسواک بزنید.

پیشنهاد ما به شما:

خمیر دندان ذغالی اکتیو بنسر