ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد که می تواند منجر به بیماری زگیل تناسلی و همچنین موجب سرطان دهانه رحم شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یکی از شایعترین بیماری های مقاربتی ست. این ویروس می تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود و گسترش پیدا کند. پاپیلومای انسانی انواع مختلفی دارد. برخی از انواع این ویروس منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده که به آنها کم خطر و برخی دیگر از آنها منجر بهسرطان دهانه رحم می شوند که به آنها پر خطر گویند. هیچ درمان شناخته شده ای برای ویروس عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم وجود ندارد اما واکسن هایی هستند که می توانند در مقابل برخی از انواع این ویروس ها از شما مراقبت کنند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده های پوستی ای هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا در اطراف مقعد به وجود می آیند. این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد زگیل تناسلی اصلا با چشم دیده نمی شود.

زگیل‌های‌ مقاربتی‌ (زگیل‌های‌ تناسلی‌، زگیل‌های‌ مرطوب‌)

 

چه چیزی باعث HPV و زگیل تناسلی می شود؟

HPV یک ویروس است. انواع خاصی از این ویروس می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر از آنها باعث تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه ی رحم و سرطان دهانه ی رحم می شوند.

ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی می توانند از طریق تماس جنسی از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل شوند و جزء بیماری های مقاربتی محسوب می شوند.

علائم زگیل تناسلی چه چیزهایی هستند؟

اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود. علائم ممکن است شامل درد، خارش و خونریزی باشد و در برخی موارد ممکن است این زگیل های تناسلی توسعه پیدا کنند، به گونه ای که با چشم دیده شوند.

اگر علائم بالا را مشاهده کردید بدانید که 2 تا 3 ماه از تماس جنسی خطر ساز و ابتلای شما به ویروس زگیل تناسلی گذشته است. البته در برخی موارد این بازه ی زمانی می تواند کمتر (تا 3 هفته بعد از مواجهه با عفونت) یا بیشتر (سال ها بعد از مواجهه با عفونت) نیز باشد.

زگیل تناسلیِ قابل رویت، در دورانی بروز می کند که عفونت در حالت فعال قرار دارد اما انتقال ویروس ارتباطی با فعال و یا غیر فعال بودن عفونت ندارد و حتی در زمانی که عفونت غیر فعال است نیز می تواند از فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به فرد سالم منتقل شود.

علائم زگیل تناسلی: زگیل تناسلی چه نشانه هایی دارد؟

تشخیص زگیل تناسلی و ابتلا به ویروس پاپیلومای تناسلی

پزشک با معاینه بالینی و مشاهده ناحیه تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. ممکن است پزشک در مورد علائم شما و همچنین عوامل خطر سازی مانند رابطه جنسی محافظت نشده و یا هر چیز دیگری که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد، سوالاتی بپرسد. در برخی از موارد، پزشک جهت انجام آزمایش، از بافت زگیل تناسلی نمونه برداری می کند.

در مورد خانم ها، اگر تست پاپ اسمیر آنها غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش تشخیص ویروس HPV را تجویز می کند.

درمان زگیل تناسلی

هیچ درمانی برای ویروس HPV و زگیل تناسلی وجود ندارد اما می توان با استفاده از روش های درمانی علائم آن را تسکین داد و یا از بین برد.

اگر با زگیل های تناسلی قابل مشاهده مواجه شدید در مورد درمان آن با پزشک مشورت کنید. البته معمولا این زگیل ها خود به خود ناپدید می شوند اما در برخی موارد هم ممکن است توسعه یابند. بسیاری از افراد برای رفع علائم و همچنین به خاطر ظاهر و شکل این زگیل ها برای درمان بیماری اقدام می کنند. اما اگر علائم این بیماری شما را آزار نمی دهد و در مورد شکل ظاهری زگیل تناسلی نگران نیستید، می توانید منتظر بمانید تا این زگیل ها خود به خود از بین بروند. اگر مشاهده کردید که زگیل های تناسلی به جای ناپدید شدن بیشتر گسترش می یابند حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر تصمیم گرفته اید که برای درمان زگیل تناسلی اقدام کنید، در مورد بهترین روش درمانی با پزشک مشورت کنید و از درمان خودسرانه بپرهیزید. در صورت لزوم پزشک شما داروهایی را برای شما تجویز می کند و روش استفاده از آن را نیز به شما می آموزد و یا اینکه پزشک شما می تواند این زگیل های تناسلی را به کمک لیزر، جراحی و یا انجماد از بین ببرد.

حتی اگر علائم و نشانه های زگیل تناسلی با درمان و یا بدون کمک روش های درمانی، از بین رفتند، بدانید که عفونت HPV می تواند در بدن شما باقی مانده باشد. با اینکه تمام علائم این بیماری ممکن است از بین رفته باشد اما ممکن است زگیل تناسلی توسط شما و از طریق رابطه ی جنسی به همسرتان منتقل شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی و ویروس HPV

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی و یا سایر بیماری های مقاربتی حتما نکات ایمنی زیر را رعایت فرمایید:

  • ازکاندوم استفاده کنید. ممکن است کاندوم بتواند خطر انتقال و انتشار ویروس زگیل تناسلی را کم کند اما به یاد داشته باشید که در حین رابطه جنسی پوست سایر نقاط آلوده به ویروس نیز ممکن است با هم تماس داشته باشند و منجر به بروز بیماری زگیل تناسلی شوند.
  • از داشتن روابط جنسی آزاد و پر خطر بپرهیزید اما در صورت داشتن اینگونه روابط حتما در مورد بیماری های مقاربتی با طرف مقابل حرف بزنید. مطمئن شوید که شریک جنسیتان در معرض خطر ابتلا به بیماری های جنسی نبوده است. به یاد داشته باشید که ممکن است یک فرد به بیماری زگیل تناسلی مبتلا باشد بدون آنکه از این قضیه خبر داشته باشد.
  • اگر شما هر گونه علائمی مبنی بر ابتلا به بیماری مقاربتی دارید، از داشتن رابطه جنسی بپرهیزید.
  • از رابطه ی جنسی با افرادی که علائم بیماری های مقاربتی را دارند و یا ممکن است در معرض بیماری های مقاربتی باشند اکیدا خودداری کنید.
  • از داشتن شریک جنسی خارج از عرف بپرهیزید. داشتن بیش از یک شریک جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد.
  • زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری های آمیزشی (STD) قرار می گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می شود. از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولا با اولین تماس جنسی سریعا به بدن فرد منتقل می گردد و به دنبال آن زگیل ها و زائده هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آید.

عکس زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده ی آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر ارتباطات جنسی منتقل می شود.

با تغییر الگوها و عادات جنسی افراد در جوامع امروزی متاسفانه سن شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته و به مرز 12 سال رسیده است. میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه است و در فاصله ی سالهای 12 تا 35 زندگی که افراد معمولا از نظر جنسی فعال هستند احتمال ابتلا به این بیماری بسیار افزایش می یابد.

حتی امکان ابتلای کودکان به زگیل تناسلی وجود دارد.در کودکانی که به زگیل تناسلی دچار می شوند. به خصوص در کودکان زیر  2 سال باید دو عامل زیر را در نظر گرفت:

  • تماس مستقیم دست آلوده با پوست کودک
  • تجاوز جنسی به کودک

ویروس HPV در سه ناحیه ی بدن که در برقراری روابط جنسی بیشتر درگیر هستند می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود.

  • ناحیه ی تناسلی که از طریق ارتباط جنسی واژینال منتقل می شود.
  • ناحیه ی مقعد که بر اثر ارتباط جنسی دچار زگیل مقعدی می شود.
  • دهان، زبان، لب ها و گلو که ناشی از ارتباط جنسی دهانی است.
  • بیماری زگیل تناسلی با علائم و نشانه های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آنها به سادگی توسط خود فرد قابل تشخیص هستند. البته در برخی موارد زگیل ها درون نواحی داخلی دستگاه تناسلی (درون واژن یا دهانه ی رحم)به وجود می آیند که با عوارض و علائم خاصی هم همراه نیستند.

    در چنین شرایطی تشخیص این زگیل ها کار آسانی نیست و به بررسی های پزشکی نیاز دارد. بیشتر افراد زمانی به وجود زگیل های تناسلی در بدن خود پی می برند که با علائم و نشانه های ظاهری آن برخورد می کنند.

نشانه های کلی این بیماری به شرح زیر است:

  • وجود زائده های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل هایی پراکنده و ریز و یا زگیل های بزرگ تر به شکل خوشه ای و متمرکز هستند.
  • رنگ زگیل های تناسلی غالبا به رنگ پوست است ولی در برخی موارد ممکن است تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد باشد.
  • در افرادی که رابطه ی جنسی دهانی داشته اند زگیل ها ممکن است در اطراف نواحی دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد شده باشد.
  • احساس خارش و سوزش در محل زگیل ها
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل های تناسلی
  • اگر زگیل های تناسلی در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند می توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند

نحوه ی تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل های تناسلی پزشک ابتدا یک معاینه ی روتین و ساده انجام می دهد و با معاینه ی ظاهری فرد زگیل های تناسلی او را بررسی می کند. زگیل های تناسلی ظاهر و علائم مشخصی دارند و به سادگی قابل تشخیص هستند.

اگر علائم زگیل های تناسلی در بدن فرد وجود نداشت حسب مورد، پزشک قسمت های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را به وسیله ی دستگاه مورد بررسی قرار می دهد. چون گاهی زگیل ها در نواحی داخلی مثل دهانه ی رحم و درون واژن رشد می کنند از این رو به راحتی قابل مشاهده نیستند.

در صورتی که احتمال ابتلای فرد به ویروس HPV و یا سایر عفونت های ناشی از آن وجود داشته باشد پزشک از روش های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده می کند.

این روش ها شامل دو روش زیر می باشد:

  • تست پاپ اسمیر
  • آزمایش خون

تست پاپ اسمیر

برای تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و بررسی خطرات احتمالی آن به زنان بالای 35 سال توصیه می شود که حداقل سالیانه یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند.این تست فقط مختص خانم هاست و با نمونه برداری مختصری از سلول های دهانه ی رحم و واژن ی توان یک بررسی دقیق پیرامون این بیماری و تبعات آن انجام داد. همچنین تست پاپ اسمیر بسیاری از عفونت ها و سرطان هایی  که دستگاه تناسلی زنان را درگیر خود می کند را به خوبی نشان می دهد.

در این روش دهانه ی رحم به وسیله ی دستگاهی به نام اسپکولوم به آرامی باز می شود و سپس با یک برس استریل از سلول های دیواره ی رحم و واژن نمونه برداری های لازم را انجام می دهند.

آزمایش خون زگیل تناسلی

برای تشخیص نوع زگیل های تناسلی و وجود ویروس HPV در بدن فرد علاوه بر انجام تست پاپ اسمیر که روشی مخصوص خانم هاست، روشی با نام روش مولکولی وجود دارد که هم برای خانم ها و هم برای آقایان قابل استفاده است. میزان حساسیت و دقت این روش بسیار بالاست و می تواند به طور دقیق مشخص کند که آیا شخص به ویروس HPV مبتلا است یا خیر ؟

یکی از راه های انجام روش مولکولی انجام روش ژنوتایپینگ است که به وسیله ی آن ژن HPV را توالی یابی می کنند و از این طریق به این مساله که آیا فرد به ویروس آلوده است یا خیر پی می برند.

همچنین برای تشخیص HPV  روش دیگری هم با نام  REAL TIME  PCR وجود دارد که در آن ژن مورد نظر بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار می گیرد و سپس نتایج حاصل از آن را روی دستگاه آنالیز میکنند.

علل به وجود آمدن زگیل تناسلی

همان طور که گفته شد علت اصلی ایجاد زگیل های تناسلی نوعی ویروس  DNA دار به نام  HPV  یا پاپیلومای انسانی می باشد. این ویروس به طور کلی مسبب به وجود آمدن تمامی انواع زگیل هاست ولی از آنجایی که تا به امروز بیش از 100 تیپ مختلف از آن شناسایی شده است، هر تیپ زگیل های متفاوتی را در سطوح مختلف بدن ایجاد می کنند.

برخی از تیپ های ویروس  HPV عامل ایجاد زگیل های تناسلی شناخته شده اند.

به طور کلی تمامی زگیل ها و زگیل های تناسلی که در بدن فرد به وجود می آیند در اثر ابتلا به ویروس  HPV می باشد و عامل دیگری در بروز آن سهیم نیست.

اما نکته ی مهمی که در این رابطه وجود دارد دوره ی خاموشی این بیماریست .

همانطور که گفتیم ویروس HPV در اثر اولین تماس و رابطه ی جنسی با فرد آلوده به بدن فرد منتقل می شودولی علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بلافاصله در بدن فرد به وجود نمی آید.

با توجه به وضعیت سیستم ایمنی بدن هر فرد مدت زمانی طول می کشد تا زگیل های تناسلی علائم و نشانه های خود را نشان دهند. این مدت زمان را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد ولی به طور کلی از زمان دریافت ویروس، در حدود 3 ماه طول می کشد تا علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بر روی بدن فرد مشاهده شود.

البته در برخی افراد که به سایر بیماری های آمیزشی مبتلا هستند و سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف است علائم و نشانه های زگیل های تناسلی در مدت زمان بسیار کوتاه تری ایجاد می شوند.

در  برخی موارد مشاهده شده است که فرد پس از رابطه ی جنسی با شریک جنسی خود به زگیل تناسلی مبتلا شده است ولی خود فرد آلوده ممکن است تا سال ها هیچ علائمی از زگیل های تناسلی بر روی بدنش نداشته باشد.

روش های درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل های تناسلی قابل درمان هستند و برای درمان و از بین بردن آن روش های درمانی متعددی وجود دارد. اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده اید قبل از هرچیز باید آرامش خود را حفظ کنید و بلافاصله به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

شاید افراد زیادی از مراجعه به پزشک خجالت بکشند ولی باید بدانید که هرچه درمان زگیل های تناسلی خود را سریع تر و زودتر آغاز نمایید درمان آن راحت تر است. داشتن استرس و پنهان کردن بیماری زگیل تناسلی فقط روند درمانی آن را کند تر و سخت تر می کند.

از آنجایی که برخی تیپ های این ویروس می تواند باعث بروز انواع سرطان شود درمان سریع و زودهنگام زگیل های تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی تا زمانی که شما به زگیل های تناسلی مبتلا هستید نمی توانید با شریک جنسی خود ارتباط جنسی برقرار نمایید زیرا امکان سرایت زگیل ها وجود دارد

به طور کلی برای تمامی انواع زگیل های تناسلی درمان های زیر در نظر گرفته می شود:

  • لیزردرمانی
  • کرایوتراپی
  • سوزاندن
  • عمل جراحی
  • دارودرمانی
  • درمان خانگی

راه‌های انتقال و انواع تیپهای زگیل تناسلی

شناخته شده ترین عامل انتقال زگیل تناسلی، تماس مستقیم پوست با پوست بدن فرد آلوده در حین برقراری ارتباط جنسی است و این هیچ تفاوتی در مردان و زنان ایجاد نمی کند.ارتباط جنسی با فرد آلوده به یک میزان در زنان و مردان تاثیرگذار است و در اولین ارتباط جنسی با فرد آلوده، ویروس این بیماری می تواند به بدن فرد منتقل شود.

البته عوامل تاثیرگذاری وجود دارند که باعث می شود برخی افراد برای ابتلا به زگیل تناسلی مستعدتر باشند و حتی ممکن است بدون داشتن رابطه ی جنسی به زگیل های تناسلی مبتلا شوند.

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به زگیل تناسلی:

  • افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و بیش از یک شریک جنسی دارند.
  • افرادی که از نظر جنسی بی بند و بار هستند و به اصول اخلاقی پایبند نیستند.
  • افرادی که در رنج سنی ۱۲ تا ۳۵ سال قرار دارند .
  • افرادی که مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند.
  • افرادی که تجربه ی تجاوز جنسی در زندگی خود داشته اند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف است.
  • مبتلایان به ایدز
  • افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند.
  • افرادی که به سایر بیماری های STD یا آمیزشی مبتلا هستند.
  • نوزادانی که مادر آنها به ویروس HPV مبتلا است.

یروس HPV دارای تیپ ها و ژن های مختلفی است که حسب مورد، هر کدام عملکردهای متفاوتی را به دنبال دارند . تا به امروز در حدود ۱۰۰  تیپ مختلف از این ویروس شناسایی شده است .

به طور کلی انواع تیپ های متفاوت این ویروس به دو نوع کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

تیپ کم خطر ویروس HPV

تیپ کم خطر ویروس HPV فقط باعث به وجود آمدن زگیل های تناسلی در اطراف نواحی تناسلی، مقعد و دهان و انواع زگیل های معمولی  در سرتاسر بدن می شوند. این زگیل ها عفونت خاصی در بر ندارند و مشکل خاصی به وجود نمی آورند.این زگیل ها  معمولا پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه خود به خود از بین می رود و ناپدید می شوند.

از انواع کم خطر ویروس HPV می توان به نوع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲ و ۷۳ اشاره کرد.

تیپ پرخطر ویروس HPV

این نوع تیپ های ویروس HPV می توانند علاوه بر ایجاد زگیل های تناسلی مشکلات دیگری هم به همراه داشته باشند. یکی از مهلک ترین بیماری هایی که در اثر این نوع تیپ از ویروس HPV به وجود می آید سرطان دهانه ی رحم ، واژن و مقعد است که سالیانه جان عده ی زیادی را در سرتا سر جهان می گیرد.سرطان دهانه ی رحم سومین نوع سرطان شایع در میان زنان جهان است.

از پرخطر ترین انواع ویروس HPV میتوان به نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹،۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸ ، ۵۹ و۶۸ اشاره کرد.

تیپ پرخطر ویروس HPV می تواند باعث ایجاد سرطان در نواحی زیر شود:

  • سرطان دهانه ی رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان دهانه ی واژن
  • سرطان بیضه و آلت تناسلی در مردان
  • سرطان مقعد
  • سرطان زبان
  • سرطان حنجره
  • سرطان دهان

همانطور که مشاهده کردید HPV فقط عامل ایجاد زگیل های تناسلی نیست. بلکه به دنبال آن بیماری های دیگری هم مانند سرطان ممکن است به وجود بیاید از این رو داشتن آگاهی های عمومی و اطلاعات لازم در رابطه با این بیماری امری ضروری به نظر می رسد.

احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی بدون رابطه جنسی

البته گاهی سیستم ایمنی بدن فرد به قدری ضعیف است که شخص بدون برقراری رابطه ی جنسی هم می تواند به زگیل های تناسلی مبتلا شود احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی بدون برقراری رابطه ی جنسی در موارد زیر بسیار بالاست:

  • مبتلایان به بیماری ایدز
  • افرادی که به انواع سرطان ها و عفونت ها مبتلا هستند.
  • افرادی که عمل های پیوندی داشته اند و عضو جدیدی دریافت کرده اند.
  • استفاده ی بیش از اندازه از قرص های ضدبارداری
  • افرادی که در سنین پایین از نظر جنسی فعالیت دارند.

فرق بین زگیل تناسلی و زگیل معمولی

زگیل های معمولی گرد بوده و به شکل نرم بر روی یک پایه اصلی زیرین رشد می کنند. این زگیل ها شبیه به بالن های ریز و باد کرده هستند. زگیل های معمولی آسیبی به شما وارد نمی کنند و نگران کننده نیستند، اما امکان تشدید شدن آن ها وجود دارد، به خصوص اگر به لباس ها منتقل شوند و یا در حین رابطه جنسی بر روی هم کشیده شوند.

زگیل های تناسلی، برآمدگی ها و ضایعاتی هستند که تخت بوده و یا کمی از سطح پوست بالاتر آمده اند. آن ها معمولا حسی سخت و برآمده داشته و شبیه به گل کلم هستند.

همانند زگیل های معمولی ، زگیل های تناسلی نیز خطرناک نبوده و جای نگرانی برای آن ها وجود ندارد، اما به هر حال نشانه ای از عفونت هستند. درمان برای جلوگیری از پخش شدن عفونت در بدن و انتقال به افراد دیگر ضروری است.
اگر می خواهید بدانید این برآمدگی ها چه شکلی هستند، علل ایجاد آن ها چه هستند و با انواع روش های درمان زگیل تناسلی آشنا شوید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

خصوصیات زگیل های معمولی

✅زگیل های معمولی، بافت هایی نرم و فیبروماس هستند، گاهی اوقات نیز به شکل ضایعاتی کوچک و قرمز رنگ در می آیند. این موارد بر روی پایه های زیرین و یا لیمب هایی بر روی سطح پوست رشد می کنند. وقتی که آن ها را فشار دهید، نرمی را احساس می کنید و خیلی راحت خم می شوند.

✅با این که اکثر زگیل های معمولی کوچک هستند، برخی نیز ممکن است به اندازه یک پاک کن بزرگ شوند. برخی افراد ممکن است زگیل های معمولی به اندازه یک حبه انگور یا حتی انجیر را در بدن خود داشته باشند.

✅زگیل های معمولی خیلی سریع شکل می گیرند، اما به ندرت پیش می آید که پس از مراحل اولیه از رشد خود بخواهند به بزرگتر شدن ادامه دهند. به عبارتی دیگر، آن ها در طول زمان تغییر زیادی نخواهند داشت.

✅این امکان وجود دارد که یک زگیل های معمولی در طول زمان از رنگ قرمز به قهوه ای روشن و یا قهوه ای تیره تغییر رنگ دهد. این تغییر رنگ عادی بوده و دلیلی برای نگرانی فرد وجود ندارد.

✅زگیل های معمولی بسیار رایج هستند. آن ها معمولا بر روی گردن، زیر بغل و یا نواحی جمع شونده دیگری نظیر ناحیه تناسلی پدیدار می شوند. همچنین احتمال شکل گیری آن ها در ناحیه کشاله ران شما نیز وجود دارد.

✅زگیل های معمولی ناحیه واژن آنچنان شایع نیستند. دلیل آن نیز حالت مرطوب بودن همیشگی ناحیه واژن در خانم ها است – اکثر زگیل های معمولی در اثر اصطحکاک ایجاد می شوند و حالت مربوط بودن پوست در این ناحیه اجازه چنین چیزی را نمی دهد. با این حال زگیل های معمولی ممکن است در ناحیه پا یا لگن فرد شکل گیرند.

خصوصیات زگیل های معمولی

✅زگیل های معمولی، بافت هایی نرم و فیبروماس هستند، گاهی اوقات نیز به شکل ضایعاتی کوچک و قرمز رنگ در می آیند. این موارد بر روی پایه های زیرین و یا لیمب هایی بر روی سطح پوست رشد می کنند. وقتی که آن ها را فشار دهید، نرمی را احساس می کنید و خیلی راحت خم می شوند.

✅با این که اکثر زگیل های معمولی کوچک هستند، برخی نیز ممکن است به اندازه یک پاک کن بزرگ شوند. برخی افراد ممکن است زگیل های معمولی به اندازه یک حبه انگور یا حتی انجیر را در بدن خود داشته باشند.

✅زگیل های معمولی خیلی سریع شکل می گیرند، اما به ندرت پیش می آید که پس از مراحل اولیه از رشد خود بخواهند به بزرگتر شدن ادامه دهند. به عبارتی دیگر، آن ها در طول زمان تغییر زیادی نخواهند داشت.

✅این امکان وجود دارد که یک زگیل های معمولی در طول زمان از رنگ قرمز به قهوه ای روشن و یا قهوه ای تیره تغییر رنگ دهد. این تغییر رنگ عادی بوده و دلیلی برای نگرانی فرد وجود ندارد.

✅زگیل های معمولی بسیار رایج هستند. آن ها معمولا بر روی گردن، زیر بغل و یا نواحی جمع شونده دیگری نظیر ناحیه تناسلی پدیدار می شوند. همچنین احتمال شکل گیری آن ها در ناحیه کشاله ران شما نیز وجود دارد.

✅زگیل های معمولی ناحیه واژن آنچنان شایع نیستند. دلیل آن نیز حالت مرطوب بودن همیشگی ناحیه واژن در خانم ها است – اکثر زگیل های معمولی در اثر اصطحکاک ایجاد می شوند و حالت مربوط بودن پوست در این ناحیه اجازه چنین چیزی را نمی دهد. با این حال زگیل های معمولی ممکن است در ناحیه پا یا لگن فرد شکل گیرند.

خصوصیات زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی تخت بوده و تا حدی از سطح پوست بدن رشد می کنند و بالا می آیند. زگیل ها می توانند در کل بخش های بدن رشد کنند، با این حال زگیل های تناسلی می توانند در ناحیه لگن، واژن، مادگی، آلت تناسلی یا مقعد شکل گیرند.زگیل های تناسلی ممکن است قرمز رنگ بوده و یا یک متغیر رنگی نزدیک به رنگ پوست شما باشند. همچنین امکان دارد صورتی یا قهوه ای باشند. اگر زگیل در قسمت مقعد مشاهده شود اصلاحا به آن زگیل مقعدی می گویند.

احتمال تغییر رنگ زگیل های تناسلی با گذر زمان وجود دارد. زگیل های تناسلی ممکن است از بین رفته یا غیب شوند و در ناحیه دیگری دوباره پدیدار شوند. وقتی که زگیل ها ناپدید می شوند، رنگ آن ناحیه از پوست نیز به حالت قبلی بر می گردد.
سطح روی زگیل های تناسلی ممکن است در حین دست زدن به آن، برآمده و یا سخت باشد. معمولا گفته می شود که ظاهر زگیل های تناسلی مشابه گل کلم است.

زگیل های تناسلی ممکن است به شکل برآمدگی های تکی باشند و یا در گروه های جمعی کوچک پدیدار شوند. زگیل های بعدی ممکن است با گذر زمان در آن ناحیه شکل گیرند.

چه چیزی منجر به ایجاد زگیل تناسلی و زگیل معمولی می شود؟

با این که به دلیل شباهت های ظاهری خاص، افراد معمولا زگیل های تناسلی را با زگیل های معمولی اشتباه می گیرند، اما دلایل به وجود آورنده آن ها کاملا متفاوت هستند.

عوامل موثر بر ایجاد زگیل معمولی

تقریبا نیمی از بزرگسالان در طول عمر خود حداقل یک بار زگیل های معمولی را بر روی بدن خود تجربه می کنند، اما دلایل شکل گیری این ضایعات پوستی مشخص نیستند. فاکتور های زیادی می توانند ریسک شکل گیری زگیل های معمولی در افراد را بالا ببرند.از جمله رایج ترین فاکتور های ریسکی برای شکل گیری زگیل های معمولی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

✅ اصطحکاک و کشیده شدن

تماس پوست با مواد پارچه ای خاص مربوط به لباس های مختلف و لباس های زیر می تواند منجر به شکل گیری زگیل های معمولی شود. مالیده شدن مکرر پوست به پارچه لباس ها می تواند پوست ظریف و حساس ناحیه تناسلی را آزار داده و منجر به شکل گیری این برآمدگی های کوچک پوستی شود. اصطحکاک و برخورد مربوط به روابط جنسی نیز می تواند منجر به بروز زگیل های معمولی گردد.

✅بارداری

ایجاد تغییرات در سیستم هورمونی خانم ها در حین بارداری می تواند ریسک شکل گیری زگیل های معمولی را بالا ببرد. زگیل ها می توانند در حین دوره بارداری به سرعت رشد کنند.

✅ چاقی

افرادی که وزن زیادی دارند و یا چاق هستند احتمال دارد مشکل زگیل های معمولی را تجربه کنند. وزن اضافه منجر به افزایش سطح بیرونی پوست و در نتیجه اصطحکاک بیشتر شود و مکان های بیشتری برای شکل گیری زگیل های معمولی وجود خواهد داشت.

✅دیابت نوع ۲

زگیل های معمولی ممکن است نشانه مربوط به نوع دوم از بیماری دیابت باشند و یا این که میزان انسولین بدن خیلی بالا باشد.

✅سن

زگیل های معمولی و تناسلی معمولا در افرادی با بیش از ۶۰ سال سن رایج هستند.

✅ژنتیک

اگر اعضای خانواده شما مشکل زگیل های معمولی را داشته باشند، احتمال این که شما نیز با این مشکل در آینده روبرو شوید بالا خواهد بود.

عوامل موثر بر ایجاد زگیل های تناسلی

برخلاف زگیل های معمولی، پزشکان دقیقا می دانند که چه عاملی منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی می شود: یک عفونت انسانی خاص به نام ویروس پاپیلوما یا همان HPV. پاپیلوما یا اچ پی وی یک عفونت جنسی است که با داشتن رابطه بین افراد منتقل می شود و بسیار واگیردار است.

بیش از ۱۰۰ نوع از انواع عفونت HPV شناسایی شده اند. از بین این موارد، حدود ۴۰ مورد ناحیه تناسلی را عفونی می کنند و دو مورد نیز منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی می شوند.

ویروس HPV بسیار رایج است. تقریبا نیمی از افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند، نوعی از عفونت اچ پی وی را تجربه می کنند. اما این مورد لزوما نمی تواند منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی بر روی پوست شود. اما اگر باشد، حدود چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا زگیل ها بر روی پوست پدیدار شوند.

????روش های تشخیص زگیل تناسلی

اگر در مورد برآمدگی های غیر طبیعی بر روی پوست ناحیه تناسلی خود مطمئن نیستید، رفتن به ملاقات پزشک قطعا ایده خوبی به نظر می رسد. اگر فکر می کنید این ضایعات پوستی زگیل های تناسلی هستند، و یا اگر می دانید که به عفونت اچ پی وی مبتلا شده اید، باید حتما هرچه سریعتر پزشک معالج خود را ملاقات کنید.
برای انجام تشخیص اولیه، پزشک شما یک آزمایش بدنی را ترتیب خواهد داد تا به برآمدگی ها و ضایعات پوستی نگاهی داشته باشد. همچنین ممکن است پزشک معالج انجام بیوپسی را پیشنهاد کند.

تشخیص زگیل تناسلی با بیوپسی

در پروسه تشخیصی بیوپسی (biopsy)، پزشک شما تکه ای از برآمدگی یا ضایعات پوستی را جدا می کند. سپس آن ها ناحیه مربوطه و یا برآمدگی ها را منجمد خواهند کرد و این کار به شکل کامل در مطب انجام می شود. سپس بافت جدا شده را به یک آزمایشگاه خواهند فرستاد تا در آنجا به کمک میکروسکوپ و تجهیزات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. تکنیسین آزمایشگاهی معمولا می تواند با توجه به ارزیابی های صوری خود با میکروسکوپ، تشخیص را انجام دهد.
اگر نتایج واضح نباشند، پزشک شما ممکن است انجام آزمایش های خونی را برای تشخیص مشکلات احتمالی تجویز کند.

تفاوت زگیل تناسلی و زگیل معمولی

????درمان زگیل تناسلی و زگیل معمولی

زگیل های معمولی ممکن است نیازی به درمان شدن نداشته باشند. مگر این که بنا به دلایلی تحریک شوند و یا برای شما مشکلاتی به وجود آورند. با این حال در حالت کلی بهتر است کاری به تگ های پوستی نداشته باشید.

یکی از روش های شایع درمان زگیل تناسلی استفاده از پماد زگیل تناسلی می باشد. برای آشنایی با انواع پماد زگیل و روش استفاده از هریک بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

پماد زگیل تناسلی

همچنین نیازی به درمان زگیل های تناسلی نیز وجود ندارد. اگر تصمیم گرفته اید که آن ها را درمان نکنید، زگیل ها ممکن است خیلی زود و به شکل ناگهانی از بین بروند.
اما اگر تصمیم شما بر این است که تگ های پوستی تناسلی و زگیل های تناسلی خود را درمان کنید، گزینه های درمانی پیش روی شما مشابه هم هستند. این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:

✅عمل جراحی

پزشک معالج شما می تواند از یک اسکالپل برای برداشتن زگیل تناسلی و زگیل معمولی استفاده کند.

✅ لیزر

اشعه های نور قوی می توانند به این برآمدگی ها تابانده شده تا زگیل تناسلی و زگیل معمولی شما را بسوزانند. پس از مردن آن ناحیه از پوست، این برآمدگی ها خواهند افتاد.

✅بستن رگ (ligation)

پزشک معالج شما می تواند از یک حلقه داغ سیمی استفاده کند تا تگ های پوستی یا بافت های زگیل های تناسلی را خیلی زود از بدن حذف کند. نام این پروسه درمانی نیز LEEP است.

 

حتما بخوانید

علاوه بر روش های گفته شده روش های دیگری هم چون کرایو تراپی برای درمان انواع زگیل تناسلی وجود دارد که امروزه بسیاری از پزشکان از این روش استفاده می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

درمان زگیل تناسلی

????برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی  چه کارهایی باید انجام دهیم

هنوز مشخص نیست که تگ های پوستی چرا و چگونه شکل می گیرند، بنابراین راه های دقیق و شناخته شده ای برای پیشگیری از آن ها وجود ندارند.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی

با این حال شما می توانید سعی کنید از شکل گیری زگیل های تناسلی جلوگیری کنید. خودداری از روابط جنسی می تواند قابل اعتماد ترین راه برای جلوگیری از رسیدن ویروس اچ پی وی به بدن شما و شکل گیری زگیل های تناسلی باشد.
با این حال اگر زندگی جنسی فعالی دارید، می توانید با داشتن رابطه جنسی امن، ریسک ابتلا به این ویروس عفونی را کاهش دهید. این به معنای استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی است.

واکسن HPV

همچنین می توانید از واکسن اچ پی وی استفاده کنید. این واکسن به شما در مقابله با اکثر حالت های ویروس اچ پی وی کمک خواهد کرد، از جمله انواعی از اچ پی وی که منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی می شوند و یا ریسک بروز سرطان رحم را به همراه دارند.
با این که واکسن این ویروس به صورت کلی برای نوجوانان و جوانان پیشنهاد می شود، حتی اگر بیش از ۲۵ سال سن دارید هنوز هم می توانید از آن استفاده کنید. چرا که ممکن است کماکان مزایای محافظه کارانه و پیشگیرانه خود را داشته باشید. بدین منظور با پزشک خود برای گرفتن یک تصمیم مناسب مشورت کنید.

نتیجه گیری
روش های درمانی برای زگیل های معمولی و زگیل های تناسلی کاملا تاثیرگذار و موفقیت آمیز هستند. با این حال حتی با انجام درمان هیچ ضمانتی وجود ندارد که تگ های پوستی دوباره بر روی پوست شما شکل نگیرند.

و اگر شما با زگیل های پوستی دست و پنجه نرم می کنید، درمان نمی تواند عفونت اچ پی وی شما را از بدنتان خارج کند. این ویروس در بدن شما باقی می ماند. بدین معنا که در آینده احتمال شکل گیری دوباره زگیل های تناسلی در بدن شما وجود دارد.
زگیل های معمولی و زگیل های تناسلی هیچ کدام به عنوان مشکلات جدی و خطرناک پوستی شناخته نمی شوند و این برآمدگی ها معمولا نمی توانند عاملی برای نگرانی فرد باشند.

با این حال اگر شاهد هر چیز غیر معمول و خاصی هستید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به خون ریزی، تغییر در اندازه و یا تغییر رنگ ناگهانی اشاره کرد.

 علائم زگیل تناسلی، راههای انتقال و شکل ظاهری در زنان و مردان

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی که با نام زگیل مقاربتی هم شناخته می شود از شایع ترین بیماری های عفونی پوستی است که از طریق برقراری رابطه ی جنسی با افراد آلوده به وجود می آید . این بیماری به شدت سرایتی است و تنها ۱ بار برقراری ارتباط جنسی با فرد آلوده برای ابتلا به آن کافیست . زگیل تناسلی به شکل زگیل هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آید و در صورت پیشرفت عفونت می تواند منجر به ایجاد سرطان دهانه ی رحم و مهبل در زنان شود .
متاسفانه با تغییر نگرش و الگوهای روابط جنسی در میان جوانان در جوامع امروزی ، سن ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته و بسیاری از افراد در سنین پایین درگیر این بیماری می شوند . میزان شیوع این بیماری در زنان و مردان یکسان است و حتی کودکان هم ممکن است به این بیماری دچار شوند .

این بیماری از طریق تماس مستقیم پوست با پوست در حین برقراری رابطه ی جنسی بین افراد منتقل می شود و عامل اصلی ایجاد آن نوعی ویروس  DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است .

گاهی آثار زگیل های تناسلی در اثر برقراری ارتباط جنسی دهانی بر روی لب ها ، زبان ، دهان و گلوی فرد به وجود می آید .

ویروس  HPV انواع و تیپ های مختلفی دارد . برخی از تیپ های این ویروس خطر کمتری دارند و باعث به وجود آمدن زگیل هایی کوچک در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد می شود . این نوع زگیل ها با عفونت کمی همراه هستند و پس از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه خود به خود از بین می روند . ولی این ویروس تیپ های پرخطرتری هم دارد که می توانند علاوه بر زگیل، عفونت های گسترده تری به وجود بیایند و باعث به وجود آمدن بیماری های مهلکی مثل سرطان دهانه ی رحم و مهبل در زنان می شوند .

روش تشخیص و علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

  • وجود توده هایی برجسته ، سفت ، گوشتی شکل و توپر در اطراف نواحی تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل هایی پراکنده در اندازه های بسیار کوچک و زگیل های خوشه ای در اندازه هایی بزرگ تر
  • رنگ زگیل های تناسلی ممکن است همرنگ پوست باشد و در مواقعی هم پررنگ تر و یا کم رنگ تر از آن است .
  • وجود زگیل ها در اطراف نواحی دهان که می تواند ناشی از ارتباط جنسی دهانی باشد .
  • احساس سوزش و خارش در محل زگیل ها
  • بروز حساسیت های متداول در محل زگیل ها
  • وجود ترشح و رطوبت در محل زگیل ها
  • احساس درد و خونریزی در مواقعی که زگیل های تناسلی در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته اند و باعث انسداد آن شده است .

زگیل تناسلی در مردان

در مردان زگیل های تناسلی عمدتا در نواحی زیر ایجاد می شود .

  • نوک آلت تناسلی
  • طول بدنه ی آلت تناسلی
  • پوست کیسه های بیضه
  • مقعد

زگیل تناسلی در زنان

در زنان زگیل های تناسلی عمدتا در نواحی زیر به وجود می آید .

  • مهبل
  • نواحی داخلی و خارجی واژن
  • دهانه ی رحم
  • مقعد

شکل ظاهری انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان

همان طور که در بالا اشاره کردیم ویروسی به نام HPV عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی است . این ویروس تیپ های بسیار زیاد و متنوعی دارد . با انجام یک آزمایش ساده به راحتی می توان تیپ ویروس HPV را که باعث ایجاد زگیل های تناسلی شده است شناسایی کرد و آن را تشخیص داد .

زگیل های تناسلی ظاهر مشخصی دارند . این زگیل ها به شکل توده هایی سفت و برجسته در اندازه های متفاوتی در نقاط مختلف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آیند . زگیل های تناسلی ممکن است به شکل تک زگیل هایی پراکنده در اندازه های مختلف به وجود بیایند یا در اثر رشد و تکثیر ، گسترش یابند و به شکل زگیل های خوشه ای در اندازه های بزرگ تری ایجاد گرند .
زگیل های تناسلی معمولا هم رنگ پوست هستند ولی ممکن است در مواردی کم رنگ تر و پررنگ تر از آن شوند .
در یک تقسیم بندی کلی تیپ های مختلف ویروس HPV به دو نوع کم خطر و پرخطر دسته بندی می شوند .

 

ویروس HPV زگیل تناسلی

تیپ کم خطر ویروس HPV

برخی از تیپ های این ویروس فقط باعث به وجود آمدن زگیل هایی کوچک می گردد و در ایجاد سلول های سرطانی نقشی ندارند . تیپ های کم خطر این ویروس فقط باعث ایجاد زگیل هایی بر روی پوست نواحی تناسلی و مقعد می شود و عفونت های گسترده ای را به همراه خود ندارند . گاهی این زگیل ها ممکن است در نواحی داخلی دستگاه تناسلی به وجود بیایند ولی در هر صورت خطر زیادی در پی ندارند و معمولا پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه بسیاری از این زگیل ها خود به خود از بین می روند .

تیپ پر خطر ویروس HPV

برخی از تیپ های ویروس HPV می توانند علاوه بر زگیل های تناسلی عفونت های شدید در بدن به وجود بیاورند . تیپ های پرخطر ویروس HPV می توانند بر عملکرد سلول های نواحی تناسلی تاثیرات منفی بگذارند و آنها را به سلول های سرطانی تبدیل کنند . سرطان هایی مثل سرطان دهانه ی رحم ، دهانه ی واژن ، واژن ، مهبل ، آلت تناسلی مردان ، دهان ، زبان ، حنجره ، لوزه و مقعد از جمله شایع ترین سرطان هایی است که می توانند در اثر تیپ های پرخطر ویروس HPV ایجاد شوند .

عکس زگیل تناسلی در زنان و مردان

در اغلب موارد، شکل ظاهری زگیل تناسلی به صورت خوشه ای بوده و حتی در اندازه های خیلی بزرگ بر روی آلت تناسلی رشد کرده اند. در صورت پیشرفت و زیاد شدن، شکلی شبیه به گل کلم پیدا می کنند.همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، اندازه زگیل های تناسلی که بر روی دستگاه تناسلی زده می شود، اغلب کوچک و نرم است .

 

علت و راههای انتقال زگیل تناسلی

همان طور که گفتیم علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان و زنان نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است .

درباره ی راه های انتقال زگیل تناسلی، باید گفت همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم این بیماری از شایع ترین بیماری های گروه  STD ( آمیزشی ) است . این بیماری عفونی در اثر تماس مستقیم پوست با پوست و از طریق روابط جنسی بین افراد منتقل می شود .
باید گفت این بیماری به شدت مسری است و در اثر اولین تماس جنسی واژینال ،مقعدی یا دهانی با فرد آلوده می تواند به بدن فرد منتقل شود .

انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از متداول ترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد بدن است . اگر اپیلاسیون در منزل و با مواد یک بار مصرف صورت بگیرد هیچ مشکلی به وجود نمی آورد اما بیشتر افراد این کار را در سالن های آرایشی و زیبایی انجام می دهند . از آنجایی که افراد زیادی به سالن های آرایشی و زیبایی رفت و آمد می کنند شانس ابتلا به برخی بیماری ها به خصوص بیماری های پوستی سرایتی در چنین مکان هایی بسیار بالاست . به همین دلیل شاید برای عده ای این سوال پیش بیاید که آیا امکان ابتلا به زگیل های تناسلی در چنین مکان هایی وجود دارد یا خیر ؟
ویروس زگیل تناسلی در اثر تماس مستقیم پوست نواحی آلوده با اندام های تناسلی و مقعد طرف مقابل به وجود می آید. ویروسی که عامل این بیماری است فقط از این طریق می تواند افراد دیگر را آلوده کند و احتمال اینکه از طریق سایر روش ها مثل اپیلاسیون ، استفاده از تیغ آلوده ، استخر، دست آلوده ، دستکش آلوده و دست دادن به افراد منتقل شود بسیار کم و نادر است . چنین اتفاقی برای افرادی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن آنها به دلایل متعددی از جمله ابتلا به ایدز و سرطان بسیار ضعیف است .
۹۹ درصد زگیل های تناسلی در اثر روابط جنسی به وجود می آیند .

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

زگیل ها در یک تعریف کلی توده هایی برجسته ، سفت ، توپر و گوشتی شکل هستند که در اندازه و رنگ های مختلفی در نقاط مختلف بدن به وجود می آیند . عامل اصلی زگیل ها نوعی ویروس به نام HPV است که بیش از ۱۰۰ نژاد و تیپ مختلف از آن تا به امروز شناخته شده است . زگیل ها می توانند در هر نقطه از بدن شما به وجود بیایند و حتی جابجا شوند . بیشتر انواع زگیل ها خطر خاصی ندارند و به عنوان یک زائده ی گوشتی بیشتر شناخته می شوند که پس از مدت کوتاهی هم خود به خود از روی پوست محو می شوند . این نوع زگیل ها معمولا به دنبال زخم و خراش ها خود را نشان می دهند و به درمان خاصی هم نیاز ندارند .

اما نوع دیگری از زگیل ها وجود دارند که به زگیل های تناسلی یا مقاربتی معروف هستند . این زگیل ها بر اثر تماس مستقیم پوست با پوست در حین برقراری روابط جنسی واژینال ، مقعدی و دهانی بین افراد منتقل می شود . این زگیل ها در مواردی از نوع کم خطر هستند و جز ایجاد زگیل های پوستی مشکل دیگری به همراه ندارند ولی برخی از موارد زگیل های تناسلی در اثر تیپ های پرخطری ازویروس HPV به وجود می آیند که می تواند باعث به وجود آمدن بیماری هایی مثل سرطان دهانه ی رحم ، واژن ، مقعد و دهان در افراد شود .
زگیل های تناسلی در ۳ ناحیه ی بدن به وجود می آیند :

  • ناحیه ی تناسلی
  • ناحیه ی مقعد
  • دهان

 

  • درمان قطعی زگیل تناسلی در مردان و زنان با لیزر
  • زگیل مقعد
  • واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل
  • زگیل تناسلی در بارداری