داروی دی سیکلومین از داروهای پرکاربرد در میان داروهاست که می‌توان از آن با یا بدون نسخه‌ی پزشک استفاده کرد. دی‌سیکلومین انواع محتلفی دارد و در شکل‌های دارویی متنوع به مصرف می‌رسد. این دارو مانند بسیاری از داروهای دیگر، در کنار موارد مصرف، عوارضی هم دارد که در برخی افراد بروز می‌کند و باید نگران آن‌ها بود. همچنین با برخی از داروها تداخل‌ دارویی ممکن است داشته‌باشد و به از طرفی با مکانیسمی خاص در بدن عمل می‌کند.

در این مطلب داروباکس تلاش کرده‌ایم که شما را با مصارف دی سیکلومین، عوارض آن و سایر اطلاعات مفید درباره‌ی این دارو آشنا کنیم. با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید. از طرفی، اگر می‌خواهید به طور دقیق درباره‌ی دی سیکلومین اطلاعات کسب کنید، از مشاوره دارویی داروباکس کمک بگیرید.

دی سیکلومین چیست؟

نام انگلیسی:

دی سیکلومین یا دیسیکلومین، یک داروی گوارشی ضد اسپاسم با خاصیت آنتی موسکارینی است که در زیر گروه داروهای آنتی کولینرژیک تقسیم بندی می‌شود. دیسیکلومین را می‌توانید بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک دریافت کنید. البته این دارو برای کودکان نیز تجویز می‌شود، بنابراین برای کودکان باید از نسخه‌ی پزشک استفاده کنید. البته توجه‌ داشته‌باشید که برای مصرف قرص دیسکلومین حتما با پزشک عمومی یا متخصص گوارش مشورت نمایید.

برای اطلاع از نحوه مصرف، شرایط مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص دی سیکلومین باید با متخصص گوارش مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین متخصصین گوارش کشور آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

 نحوه عملکرد دی سیکلومین به چه صورت است؟

دی سیکلومین عضلات خاصی را در معده و روده که تحت عنوان عضلات صاف شناخته می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. دی سیکلومین با تاثیر مستقیم بر عضلات صاف و همچنین به طور غیرمستقیم با مسدود کردن عملکرد گیرنده استیل کولین (نوعی انتقال دهنده عصبی) اسپاسم را کاهش داده و باعث شل شدن عضلات صاف می‌شود. همچنین این دارو به کاهش علائم گرفتگی و کند کردن حرکات طبیعی روده ها کمک می‌کند.

دی سکلومین برای درمان شکم درد، سندروم روده تحریک پذیر، کولیک نوزادان و هم چنین تسکین دردهای قاعدگی استفاده می شود.

اشکال دارویی دی سیکلومین

این دارو در ۳ شکل در اختیار بیماران قرار دارد که عبارت‌اند از؛

  • قرص دی سیکلومین ۱۰ که در نسخه به شکل مقابل دیده‌می‌شود: DICYCLOMINE HCL 10MG TAB
  • الگزیر دی سیکلومین ۱۰ که در نسخه به شکل مقابل دیده‌می‌شود: DICYCLOMINE HCL 10MG/5ML ELIXIR
  • آمپول دی سیکلومین ۲۰ که در نسخه به شکل مقابل دیده‌می‌شود: DICYCLOMINE HCL 20MG/2ML AMP

در موارد مختلف، هر کدام از اشکال دارویی دیسیکلومین کاربرد دارند. گاهی برای مصارف روزانه از قرص دی سیکلومین ۱۰ استفاده می‌شود و در مواردی شربت آن بهتر عمل می‌کند. شکل مناسب تجویزی دارو به تشخیص پزشک و تا حدودی ترجیح بیمار بستگی دارد.

نام‌های دی سیکلومین

  • نام ژنریک: دی سیکلومین
  • نام تجاری: ایپیکلومین
  • نام‌های رایج: ایپی کلومین، دی سیکلومین، دی سکلومین
dicyclomine
شربت دی سیکلومین

دی سیکلومین برای چیست؟

بیشترین کاربرد دی سیکلومین کنترل سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر یا IBS (اختلال شایع که در روده بزرگ اتفاق می‌افتد، علائم و نشانه‌های آن شامل گرفتگی، درد شکم، نفخ، اسهال، یبوست یا هر دو) است. در نتیجه شربت دی سیکلومین، قرص و دی سیکلومین آمپول آن برای دردهای روده‌ای و شکمی مانند دل پیچه، نفخ، اسهال و یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو همچنین برای دردهای دوران قاعدگی نیز مصرف می‌شود. این دارو همچنین در کولیک نوزادان بالای ۶ ماه طبق نظر پزشک استفاده می شود.

دی سیکلومین برای چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

درباره‌ی مکانیسم اثر دی‌سیکلومین صحبت کردیم. اکنون می‌دانید که این دارو اثرات آنتی کولینرژیک دارد. بنابراین در بیماری‌هایی درمان و کاربرد دارد که به مشکلات و اختلالات گوارشی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط و مشابه است. دیسیکلومین همچنین برای کرمپ‌های قاعدگی هم تاثیرگذار است. بنابراین بیماری‌هایی که دی‌سیکلومین می‌تواند بر آنها تاثیر بگذارد شامل موارد زیر هستند؛

۱٫      دل پیچه یا شکم درد

در دل‌پیچه، روده‌ها تحریک می‌شوند و در داخل شکم حرکت می‌کنند. روده‌ها به صورت طبیعی حرکت دارند، اما زمانی که این حرکت‌ها بیشتر می‌شود و اینطور به نظر می‌رسد که در میان آنها گاز محبوس شده‌است، دلپیچه رخ می‌دهد. دی‌سیکلومین برای درمان دل پیچه کاربرد دارد. دل پیجه می‌تواند ایجاد اسهال کند.

دیسیکلومین را می‌توانید بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک دریافت کنید. این دارو برای کودکان نیز تجویز می‌شود، اما باید از نسخه‌ی پزشک استفاده کنید.

۲٫      معده درد

از دیگر بیماری‌ها و ناخوشی‌هایی که می‌توانند با دی‌سیکلومین درمان شوند و یا تسکین پیدا کنند، معده درد را می‌توان مثال زد. معده درد از درد‌های آزاردهنده و تیز است که می‌تواند علل متعددی داشته‌باشد. دی سیکلومین با اثر مسکنی که بر عضلات صاف لوله‌ی گوارش دارد، می‌تواند این درد را تسکین دهد.

۳٫      نفخ شکم

کسانی که دچار نفخ شکم می‌شوند، آرامش خاطر ندارند و راه رفتن هم برای آنها سخت می‌شود. احساس اینکه شکم از احتباس گازها درون آن در حال ترکیدن است، اصلا تجربه‌ی دلچسبی نیست. نفخ شامل گیرافتادن و حرکت کردن گازها درون روده و معده است که در نهایت به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از بدن خارج می‌شود. دیسیکلومین از داروهایی است که نفخ شکم را بهبود می‌بخشد.

۴٫      سندروم روده تحریک‌پذیر

از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند و فعالیت‌های روزانه را مختل کند، ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر است. اینکه ناگهان در میان راه و در مسیری که هیچ دسترسی به دستشویی وجود ندارد،‌ روده‌های فرد تحریک شوند و اسهال ایجاد شود، اصلا تجربه‌ی جالبی نیست.

کسانی که IBS دارند، با کمک دی سیکلومین بهبود پیدا می‌کنند و می‌توانند شرایط را بهتر تحمل کنند.‌

۵٫      بیماری‌های التهابی روده

بیماری های التهابی روده از دیگر مواردی هستند که می‌توانند زندگی فرد را ناخوشایند و حتی مختل کنند. معمولا این دسته از بیماری‌ها را با سندرم روده تحریک‌پذیر اشتباه می‌گیرند. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو از این دسته بیماری‌ها هستند.

۶٫      اسهال

مورد بعدی اسهال است که یک بیماری معمولا عفونی است. در صورتیکه به دلیل ورود یک عامل عفونی به بدن دچار اسهال شده‌اید،‌ باید تا زمانیکه آن عامل از بدن شما دفع نشده‌است، جلوی اسهال را نگیرید. اما اگر اسهال به علت بیماری‌های التهابی روده و یا تحریک آنها باشد، می‌توان با دی‌سیکلومین، علائم را بهبود بخشید.

بهترین زمان مصرف دی سیکلومین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صرف غذا است.

۷٫      زخم معده

از مشکلات گوارشی دیگر که بسیار دردناک و خطرناک است، زخم معده است. اگر زخم معده درمان نشود ممکن است دیواره‌ی معده پاره شود و در این صورت یکی از اورژانس‌های گوارش برای فرد اتفاق می‌افتد. زخم معده می‌تواند باعث کم‌خونی هم بشود. از طرفی، بیشتر افرادی که زخم معده دارند، عفونت هلیکوباکترپیلوری مثبت دارند. بنابراین باید تحت درمان قرار بگیرند. یکی از داروهای تجویزی در زخم معده قرص دی سیکلومین ۱۰ است.

۸٫      یبوست

یبوست زمانی رخ می‌دهد که به اندازه‌ی کافی و با تعداد دفعات مناسب،‌ اجابت مزاج انجام نمی‌شود. معمولا مدفوع حجیم و خشک می‌شود و دائما آب آن بازجذب می‌شود. بنابراین فرد یبس می‌شود. در این مواقع درد ناخوشایندی فرد را گرفتار می‌کند. برای درمان این درد می‌توان از دی‌سیکلومین استفاده کرد. هر چند بهتر است برای درمان یبوست از این دارو استفاده نشود.

۹٫      رفلاکس معده

رفلاکس معده به معنی بازگشت اسید معده از دریچه‌ی ابتدایی معده و انتهایی مری به داخل مری است که باعث سوزش لوله‌ی گوارش می‌شود. در این مواقع می‌توان با استفاده از داروهای آنتی اسید این حالت را بهبود بخشید. یکی دیگر از درمان‌های دارویی، دی‌سیکلومین است. در درمان سوزش سر دل هم می‌توان از این دارو بهره برد.

۱۰٫   دردهای دوره‌ی قاعدگی

درد پریود یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که خانم‌ها دچار آن می‌شوند. این دردها می‌توانند مانع فعالیت‌های روزانه‌ی خانم شوند. روده‌ها نیز تحت تاثیر پریود قرار می‌گیرند و دچار حالتی مثل IBS می‌شوند که می‌توان آن را با قرص دی سیکلومین ۱۰ درمان کرد.

۱۱٫   کولیک یا قولنج نوزادی

کولیک نوزاد از دردهایی است که باعث گریه‌های مداوم و بی‌قراری کودک می‌شود. شربت دی‌سیکلومین می‌تواند این مشکل را تا حدی برطرف کند و باعث ایجاد آرامش برای نوزاد و مادر و پدرش شود.

آمپول دی سیکلومین

یکی دیگر از اشکال دارویی دی سیکلومین آمپول دی سیکلومین است. آمپول دی سیکلومین اصلا به اندازه‌ی قرص و یا شربت آن کاربرد ندارد. دی سیکلومین آمپول به صورت عضلانی تزریق می‌شود. در استفاده از آمپول دی سیکلومین حتما باید با پزشک مشورت کنید. آمپول دی سیکلومین دوز بالاتر این دارو است که مستقیما وارد عضله می‌شود و تاثیر آن سریع‌تر از اشکال دیگر دارو است. در صورتیکه پزشک بخواهد در سریع‌ترین زمان ممکن اثر دارو را بر بیمار ببیند، می‌تواند از آمپول دی سیکلومین کمک بگیرد.

توجه داشته‌باشید که به طور کلی، ترجیح پزشک بر شکل خوراکی دارو است تا تزریقی آن و این برای هر دارویی صادق است. عوارض تزریق دارو بیشتر از شکل خوراکی و در برخی داروها شکل موضعی آن است. همچنین تزریق دارو تهاجمی بوده و به بدن آسیب می‌رساند.

موارد مصرف شربت دی سیکلومین

شربت دی سیکلومین برای کودکان و کسانی که نمی‌توانند قرص مصرف کنند،‌ کاربرد دارد. این شربت برای درمان دردهای کولیکی یا به عبارتی دل درد، درد ناشی از یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، درد شکم ناشی از سوزش سر دل کاربرد دارد. توجه داشته‌باشید که دوز این دارو زمانی که قرار است به شکل شربت استفاده شود،‌ به سادگی تعیین نمی‌شود،؛ در صورتیکه بخواهید از شربت دی سیکلومین استفاده کنید، حتما باید از پیمانه‌ی مخصوص خود دارو استفاده کنید تا دوز را دقیق معین کند.

از طرفی، این دارو باید با تجویز پزشک برای کودک مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که تداخلات دارویی شربت دی سیکلومین و عوارض جانبی آن، کاملا مشابه قرص بوده و هیچ فرقی با هم ندارند. تنها شکل دارو در این دو مورد تفاوت می‌کند.

گفتیم که شربت دی سیکلومین برای کودکان کاربرد بیشتری دارد تا بزرگسالان. اما این شربت برای چه مواردی تجویز می‌شود؟ بهتر است با موارد مصرف شرت دی سیکلومین آشنا شویم. در ادامه به برخی از مشکلات و بیماری‌ها که شربت دی سیکلومین می‌تواند برای آنها کاربرد داشته‌باشد، می‌پردازیم؛

  • دل پیچه و اسهال، درد ناشی از دل پیچه
  • دردهای شدید و تیز معده
  • درد شکم ناشی از گیر افتادن گاز یا همان نفخ
  • بیماری‌های التهابی روده
  • رفلاکس معده
  • زخم معده
  • یبوست
  • اسهال
  • قولنج نوزادی

برای کودکان بالای ۶ ماه که به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند، نکات زیر اهمیت دارد؛

  • ۵ تا ۱۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت 
  • حداکثر دوز مصرفی بین ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم روزانه

نحوه مصرف دی سیکلومین چگونه است؟

برای مصرف دیسیکلومین، نکات زیر را به خاطر داشته‌باشید؛

  • دی سیکلومین را طبق دستور پزشک گوارش مصرف کنید.
  • دوز مصرفی معمولا ۳ تا ۴ بار در روز با غذا یا بدون آن مصرف می‌شود.
  • توجه داشته باشید که مقدار مصرف، فرم دارو و تعداد دفعات مصرف قرص دی سیکلومین ۱۰ به سن، علت مصرف دارو، وخامت بیماری، سایر شرایط پزشکی بیمار، چگونگی واکنش به اولین دوز دارو و نحوه ی پاسخ او به درمان بستگی دارد.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که قرص دی سیکلومین ۱۰ را با دوز کم شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.
  • دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.
  • اگر از شربت دی سیکلومین ۱۰ استفاده می کنید، دوز را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری به دقت اندازه بگیرید. از قاشق خانگی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.
  • قبل از مصرف، می توانید دوز شربت دی سیکلومین را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و آن را رقیق کنید.
  • آنتی اسیدها باعث کاهش جذب دی سیکلومین می‌شوند. دارو را همزمان با داروهای ضد اسید مصرف نکنید.
  • اگر آنتی اسید مصرف می‌کنید آن را بعد از غذا مصرف کنید و قبل از غذا دی سیکلومین بخورید.
  • بهترین زمان مصرف دی سیکلومین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صرف غذا است.
  • بدون تایید پزشک دوز خود را افزایش ندهید.
  • مصرف بیش از حد دی سیکلومین وضعیت شما را سریع تر بهبود نخواهد داد و ممکن است خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهید.

برای اطلاع از نحوه مصرف، شرایط مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص دی سیکلومین باید با متخصص گوارش مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین متخصصین گوارش کشور آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

دوز مصرفی دی سیکلومین

دوز مصرفی دارو بر اساس وضعیت بیمار و تشخیص پزشک معالج متفاوت است ولی به طور کلی طبق موارد زیر تجویز می‌شود.

سندرم روده‌ی تحریک پذیر IBS

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر از بیماری‌هایی است که در آن با قرار گرفتن در شرایط استرس، فرد دچار اسهال و دل پیچه می‌شود. در صورتیکه شما هم از آن دسته افرادی هستید که با قرار گرفتن در شرایطی مثل امتحان دادن، دچار استرس می‌شوید و باید سریعا به دستشویی مراجعه کنید، پس سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر دارید. 

بزرگسالان

برای بزرگسالانی که به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مبتلا هستند، نکات زیر اهمیت دارند؛

  • ۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم به صورت خوراکی یا تزریق عضلانی هر ۶ ساعت که بنا بر تشخیص پزشک معالج ممکن است تا ۴۰ میلی‌گرم هر ۶ ساعت افزایش پیدا کند. 
  • حداکثر دوز مصرفی دیسیکلومین ۱۶۰ میلی‌گرم روزانه به مدت حداکثر یک تا دو هفته

توجه داشته باشید که؛

  • دوزهای بالای ۸۰ میلی‌گرم در روز برای دوره‌های بیشتر از دو هفته توصیه نمی‌شود.
  • تزریق آمپول دی سیکلومین فقط عضلانی صورت می گیرد.
  • برای دی سیکلومین آمپول، تزریق عضلانی نباید بیشتر از یک تا دو روز باشد. در اسرع وقت تزریق عضلانی را با فرم خوراکی جایگزین کنید.
  • از فرم وریدی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

دی سیکلومین برای کودکان

کودکان هم ممکن است بیماری‌هایی همچون سندروم روده تحریک‌پذیر و یا درد معده داشته‌باشند. این دردها می‌تواند در کودکان زیر ۶ ماه و یا کودکان زیر ۱۲ سال دیده‌شود. یکی از انتخاب‌های دارویی برای درمان دردهای گوارشی مثل درد سندروم روده تحریک‌پذیر، یبوست و یا اسهال می تواند دی سیکلومین باشد. واضح است که برای سنین زیر ۶ ماه قرص کاربرد ندارد و باید از شربت استفاده کرد.

دوز شربت برای بیماری‌های مختلف در کودکان قبل‌تر شرح داده ‌شده‌است. دی سیکلومین یکی از انتخاب‌هایی است که در درد معده، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری‌های التهابی روده تجویز می‌شود و همواره داروهای دیگر هم برای تجویز شدن وجود دارند.

اما در هر صورت و برای استفاده‌ی دی سیکلومین برای کودکان، باید با پزشک مشورت کنید و به هیچ عنوان نمی‌توان بدون نسخه‌ی پزشک این داروها را برای کودکان استفاده کرد.

دی سیکلومین برای حالت تهوع

بهترین دارو برای حالت تهوع، داروهایی مثل متوکلوپرامید و اندانسترون است. در صورتیکه تهوع به هر دلیلی باشد می‌توان از این دو دارو بهره برد. اما اگر حالت تهوع به علت سوزش سر دل و رفلاکس معده ایجاد شده‌باشد، می‌توان از دی سیکلومین هم کمک گرفت. توجه داشته‌باشید که به طور کلی دی سیکلومین برای حالت تهوع کاربرد ندارد.

جالب است بدانید که از عوارض جانبی این دارو می‌تواند حالت تهوع باشد. در صورتیکه بعد از مصرف دی سیکلومین به حالت تهوع دچار شدید، باید با دکتر مشورت کنید و حتما این مسئله را به پزشک اطلاع دهید.

سندورم روده تحریک پذیر
دی سیکلومین برای درمان سندورم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

عوارض جانبی قرص دی سیکلومین ۱۰ و شربت آن

در لیست زیر به شایع‌ترین عوارض جانبی دیسیکلومین ۱۰ اشاره شده است. توجه داشته باشید ممکن است عوارض جانبی در مصرف‌کننده مشاهده شود که در لیست زیر به آنها اشاره نشده است؛

  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • خشکی دهان 
  • حالت تهوع و استفراغ
  • یبوست 
  • نفخ شکم
  • تپش قلب
  •  اضطراب و بی قراری 

خطرناک‌ترین عوارض این دارو، شامل مشکلات قلبی – عروقی و مشکلات سیستم عصبی مرکزی است.

برای از بین بردن خشکی دهان می‌توانید از آدامس یا آبنبات استفاده کنید. همچنین می‌توانید آب زیاد بنوشید.

به منظور رفع خشکی چشم می‌توانید از اشک مصنوعی یا سایر مواد روان کننده چشم استفاده کنید. 

جهت پیشگیری از ابتلا به یبوست از غذاهای فیبردار استفاده کنید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. ممکن است نیاز به ملین داشته باشید در این باره با پزشک گوارش خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر، بلافاصله مصرف دیسیکلومین را قطع کرد و به متخصص داخلی یا فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

  • کاهش تعریق
  • خشکی و برافروختگی پوست
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • از دست دادن هماهنگی بدن
  • اختلال گفتار و تغییرات ذهنی و خلقی (مانند گیجی، توهم، عصبی شدن، هیجان غیر معمول)
  • مشکل در ادرار کردن
  • کاهش توانایی جنسی
  • تغییرات بینایی و درد چشم

واکنش آلرژیک بسیار جدی

واکنش آلرژیک با قرص دیسکلومین نادر است، با این حال در صورت مشاهده علائم آلرژیک شدید از جمله موارد زیر فوراً به اورژانس مراجعه کنید؛

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • تورم به خصوص در صورت، زبان و گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

بهترین زمان مصرف قرص و شربت دی سیکلومین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صرف غذا است.

 موارد احتیاط و هشدار در مصرف دی سیکلومین

قبل از مصرف قرص دی سیکلومین ۱۰،  اگر به آن حساسیت دارید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛

سابقه ی پزشکی

قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، مخصوصاً؛

  • سابقه ی شخصی یا خانوادگی گلوکوم زاویه بسته 
  • بزرگ بودن پروستات
  • مشکلات ادرار به دلیل انسداد مجاری
  • سایر مشکلات معده و روده مانند انسداد، کولیت اولسراتیو، عفونت، فقدان یا کاهش اسید معده، اسهال عفونی
  •  پرکاری تیروئید 
  • مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب، تپش قلب، نامنظمی های ضربان قلب
  • فشار خون بالا 
  • مشکلات سوزش معده، رفلاکس اسید و مشکلات مری 
  • مشکلات خاص سیستم عصبی 
  • سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد
  • میاستنی گراویس MG (بیماری عصبی عضلانی طولانی مدت که منجر به درجات مختلفی از ضعف عضلات اسکلتی می شود مخصوصاً سبب اختلال در ماهیچه های چشمی و بلع می‌شود)
  • مشکلات کبدی و کلیوی

هشدارها

موارد هشدار شامل نکات زیر هستند؛

  • دیسیکلومین ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود یا دید شما را تار کند. در هنگام مصرف دارو رانندگی نکنید و کارهایی که نیاز به هوشیاری و دید واضح دارد را انجام ندهید.
  • دمای بالای محیط ممکن است احتمال بروز گرمازدگی را در افرادی که از دیسیکلومین استفاده می کنند افزایش دهد. در ‏صورتی که این عوارض بروز کردند دارو را قطع نمایید.

در دوران بارداری، دی سیکلومین فقط در موارد ضروری استفاده شود. درباره عوارض و خطرات آن با دکتر زنان مشورت کنید.

موارد منع مصرف دی سیکلومین

قرص دی‌سیکلومین و یا شربت دی سیکلومین را در هر شرایطی نمی‌توان مصرف کرد و گاهی برای برخی گروه افراد ممنوع است. در ادامه این موارد را معرفی می‌کنیم؛

  • افراد مبتلا به گلوکوم با زاویه بسته
  • بازگشت محتویات معده به مری
  • انسداد فلجی روده
  • انسداد روده
  • میاستنی گراویس
  • بیماری‌های انسدادی مجرای ادراری
  • سن کم‌تر از ۶ ماه

مصرف دی سیکلومین در بارداری و شیردهی مجاز است؟

در دوران بارداری این دارو، فقط در مواردی که ضرورت داشته باشد بهتر است استفاده شود. خطرات و فواید دی سیکلومین در بارداری را از پزشک زنان خود بپرسید.

 دیسیکلومین به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر کودک شیرخوار داشته باشد. توصیه می‌شود هنگام استفاده از این دارو از شیر دادن خودداری کنید.

مصرف قرص دی سیکلومین ۱۰ در کودکان زیر ۶ ماه مجاز است؟

استفاده از این دارو در کودکان کمتر از ۶ ماه می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی مانند: تشنج، ایست تنفسی و مرگ شود. از دادن دی سیکلومین به کودکان کمتر از ۶ ماه جداً خودداری فرمایید.

آیا دی سیکلومین خواب آور است

داروی دی سیکلومین از دسته داروهایی است که ممکن است باعث ایجاد علائمی چون خواب‌آلودگی در فرد شود. اما به طور کلی این دارو خواب آور نیست. یکی از نکاتی که باید آن را مد نظر داشته‌باشید، استفاده‌ی این دارو همراه با داروهای خواب‌آوری چون آلپرازولام و میدازولام است.

در صورتیکه این داروها را با هم مصرف کنید، ممکن است تداخل دارویی ایجاد شود و عوارض جانبی داروهای آرام‌بخش و دی سیکلومین افزایش پیدا کنند. بنابراین در استفاده‌ی این داروها با پزشک مشورت کنید.

در صورتیکه دی سیکلومین باعث خواب آلودگی در شما شد، حتما به پزشک اطلاع دهید.

قرص دی سیکلومین 10
قرص دی سیکلومین ۱۰

تداخلات دارویی قرص دی سکلومین ۱۰ و شربت دی سیکلومین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه ی عملکرد دارویی شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این لیست شامل همه تداخل های دارویی  احتمالی دیسیکلومین نیست، پس لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید داشته باشید و آن را با پزشک داخلی خود به اشتراک بگذارید.

  • سایر داروهای آنتی کولینرژیک مانند آتروپین 
  • سایر داروهای ضد اسپاسم مانند کلیدینیوم سی
  • داروهای خاص که برای درمان پارکینسون استفاده می‌شود.
  •  آنتی آریتمی ها مانند پروکاینامید، کوئینیدین و غیره
  • ضد افسردگی ها مخصوصاً داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مثل آمی‌تریپتیلین
  • کورتیکواستروئیدها
  • آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین، لوراتادین
  • داروهای خواب آور و ضد اضطراب ها مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم و غیره
  • برخی از ضد اسیدها مانند امپرازول و پنتوپرازول
  •  داروهای مهار کننده ی مونوآمین اُکسیداز (MOA) مانند سلژیلین
  •  پتاسیم کلراید 
  • الکل و ماری جوانا

دی سیکلومین همچنین می‌تواند بر روی جذب برخی از داروها اثر بگذارد، مانند؛

  • لوودوپا
  • برخی داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول و ایتراکونازول
  • برخی از اشکال دارویی دیگوکسین

از مصرف دی سیکلومین برای کودکان زیر ۶ ماه به طور جدی خودداری کنید.

علائم اوردوز دی سیکلومین

اگر کسی بیش از حد دیسیکلومین را مصرف کرد و علائم جدی مانند مشکلات تنفسی داشت، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

به صورت کلی علائم مصرف بیش از حد این دارو عبارتند از؛

  • مردمک های بزرگ و گشاد
  • خشکی پوست 
  • تب 
  • سرگیجه شدید 
  • تشنگی شدید 
  • مشکل در بلع 
  • تغییرات ذهنی و خلقی مانند گیجی، هیجان غیرمعمول، توهم 
  • ضربان قلب سریع و نامنظم 
  • ضعف عضلانی 
  • عدم توانایی در حرکت (فلج اندام) 
  • تنفس آهسته 
  • تشنج

سوالات متداول در مورد دی سیکلومین

در ادامه به برخی از سوالات درباره‌ی دی سیکلومین پاسخ داده‌شده‌است. با ما همراه باشید.

دی سیکلومین برای چی خوبه؟

احتمالا از خود می‌پرسید که داروی دی سیکلومین برای چی خوبه! این دارو برای دردهای کولیکی، دردهای قاعدگی و بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر خوبه.

کلیدنیوم سی بهتر است یا دیسیکلومین؟

این کاملا بستگی به علائم و شکایت بیمار دارد. مثلا اگر بیمار با شکایت IBS و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مراجعه کرده‌باشد،‌ کلیدنیوم سی انتخاب بهتری است. همچنین دی‌سیکلومین بهتر است برای کسانی که یبوست دارند تجویز نشود زیرا این دارو یبوست می‌دهد. در سنین پایین دی‌سیکلومین انتخاب بهتری است.

چه مدت باید دی سیکلومین مصرف کرد؟

داروهای مرتبط با روده و معده را به علت مقاومتی که ایجاد می‌کنند نباید برای مدت طولانی مصرف کرد. معمولا این دارو را به مدت یک هفته یا کمتر تجویز می‌کنند. اما می‌توان آن را برای زمان‌هایی که لازم است، مصرف کرد.

چه افرادی می‌توانند دی سکلومین بخورند؟

کسانی که جزو گروه‌های ممنوعه نباشند و دارو برای آنها منع مصرف نداشته‌باشد، می‌توانند از این دارو استفاده کنند. همچنین گروه سنی بالای ۶ ماه با علائم مورد نظر،‌ می‌توانند از این دارو کمک بگیرند.

دی‌سکلومین برای سنگ کلیه خوب است؟

گفته‌شده است که قرص دی‌سیکلومین برای سنگ کلیه خوب است.

دی سیکلومین برای کرونا خوب است؟

برخی از بیماران کرونایی،‌ علائم گوارشی نشان می‌دهند. در این مواد معمولا دی‌سیکلومین برای دل‌درد و دل‌پیچه تجویز می‌شود.

دی سیکلومین بهتر است یا هیوسین؟

برای دل‌پیچه هیوسین کاربرد بهتری دارد. هر دو مورد می‌توانند برای دردهای گوارشی کاربرد داشته‌باشند و متناسب با ترجیح پزشک یا بیمار می‌توان بهترین مورد را انتخاب کرد.

طریقه مصرف دی سیکلومین ۱۰ به چه شکل است؟

قرص دی‌سیکلومین ۱۰ را می‌توان از روزی یکی تا هر ۸ ساعت یکی خورد. شربت دی سیکلومین برای ۲ تا ۵ سال& ۵ سی‌سی برای هر ۸ ساعت تجویز می شود. نباید از ۸۰ میلی بیشتر شود.

قرص دی سیکلومین برای حالت تهوع خوبه؟

در حالت تهوع و استفراغ معمولا بهتر است از داروهایی مثل متوکلپرامید استفاده کرد. اگر سوزش سر دل باعث تهوع و استفراغ شده‌باشد،‌ دی‌سیکلومین می‌تواند موثر باشد.

شربت دی سکلومین برای چیست؟

گاهی شکل شربت برای مصرف بهترین و موثرترین شکل آن است. مثلا در کودکانی که نمی‌توانند قرص بخورند،‌ شربت شکل بهتری از داروی تجویزی است.

خودکشی با قرص دی سکلومین امکان‌پذیر است؟

معمولا کسی با دی‌سیکلومین برای خودکشی اقدام نمی‌کند. اما اگر مقدار زیادی از این دارو را مصرف کنند، ممکن است که علائم تنفسی شدید نشان‌دهند و دچار تنگی نفس گردند.

آیا دی سیکلومین خواب آور است؟

دی‌سیکلومین از داروهایی که به طور معمول ایجاد خواب آلودگی کند نیست. اما اگر باعث خواب آلودگی شود، باید با متخصص مشورت کنید. این دارو با داروهای خواب آور مثل آلپرازولام تداخل دارد.