نفخ شکم نوزاد به معنای تجمع گازهایی در معده است که نمی‌توانند از دستگاه گوارش کودک خارج ‌شوند و انقباضات دردناک شکم را به وجود می‌آورند. این اختلال با توجه به سیستم گوارشی ظریف و نابالغ نوزاد، پدیده‌ای کاملاً عادی و طبیعی است. نفخ می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که مادر غذاهای حاوی فیبر زیاد، مانند لوبیا یا نوشابه های گازدار مصرف کرده و یا نوزاد همزمان با مکیدن شیر، حباب‌های هوا را وارد معده خود کرده باشد. گاهی نیز وجود نفخ شکم در نوزادان می‌تواند نشانه عدم تحمل لاکتوز، برخی عفونت‌های گوارشی یا سندرم روده تحریک‌پذیر باشد و یا با یبوست و اسهال همراه شود. ما در این مقاله در مورد نفخ، علائم و علت‌های آن و روش‌های پیشگیری و درمان نفخ شکم نوزدان صحبت کرده‌ایم. با ما همراه بمانید.

خرید قطره ضد نفخ نوزاد اینفاکول

قطره ضد نفخ اینفاکول Infacol

علائم نفخ شکم نوزاد
تقریبا تمام نوزدان در اوایل تولد گاهی دچار نفخ می‌شوند که اغلب با دل پیچه خود را نشان می‌دهد، اما علائم زیر نیز ممکن است در اثر نفخ طولانی مدت به وجود بیایند: نوزاد روزی یک ساعت یا بیشتر گریه می‌کند و عصبانی است. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از یک نفخ طبیعی باشد که به علت سیستم گوارشی کوچک و توسعه نیافته نوزاد رخ می‌دهد، اما اگر این اتفاق هر روز تکرار شد، باید با پزشک مشورت شود. نوزاد به خوبی شیر نمی‌خورد یا نمی‌خوابد. مشکلات خواب یا خوردن، می‌تواند به علل متفاوتی رخ دهد که نفخ شکم یکی از آن‌ها است. نوزاد به خوبی شیر نمی‌خورد یا نمی‌خوابد، صورتش قرمز می‌شود و پاهایش را به شکل ناراحت کننده‌ای به سمت قفسه سینه جمع می‌کند. اگر موارد زیر نیز همراه با نفخ مشاهده شد، حتما باید به پزشک مراجعه شود:

مشاهده خون در مدفوع نوزاد

  • یبوست
  • اسهال
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن
  • یا کاهش اشتها

علیرغم این‌که نفخ شکم معمولا نیازی به درمان ندارد، اما گاهی پزشک ممکن است بنا به تشخیص خود آزمایش خون یا مدفوع را تجویز کند و درمان آن نیز بستگی به نوع بیماری دارد.

 

روش تشخیص نفخ در کودک نوزادان

مبتلا به نفخ شکم ممکن است کج خلق شوند، گریه کنند و بیش از حد معمول عصبانی باشند، پاهای خود را به سمت سینه خود بیاورند و لگد بزنند یا مشکل خواب داشته باشند. همه این حرکات برای این است که بتوانند سیستم گوارش خود را از انقباض برهانند و راحت شوند. اما برخی نیز ممکن است برای عمل دفع گاز معده نیاز به کمک داشته باشند.

روش تشخیص بین نفخ کودک و قولنج

گاهی ممکن است به نظر برسد که نوزاد مبتلا به نفخ، دچار قولنج شده است، اما قولنج با نفخ متفاوت است. قولنج در نوزادان عللی فراتر از یک سیستم گوارشی توسعه نیافته دارد و ممکن است به خاطر تحریک بیش از حد یا سیستم عصبی ناکامل روده رخ دهد. روش تشخیص ابتدایی این دو اختلال به این صورت است که اگر نوزاد در همان روز تولد (اغلب در اوایل عصر) شروع به گریه کند، احتمال بیشتری دارد که مبتلا به قولنج باشد تا نفخ ساده شکمی! (به خصوص اگر این گریه‌ها ادامه یابد و حداقل سه ساعت و به مدت سه بار در هفته تکرار شود). نوزادان دچار قولنج، اغلب تسلی‌ناپذیر هستند و گریه‌های مکرر و شدیدی دارند که می‌تواند به به جیغ زدن‌های طولانی تبدیل شود.
چه زمانی باید برای نفخ شکم نوزاد با پزشک تماس گرفته شود؟

درصورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه شود:

اگر نوزاد وزن اضافه نمی‌کند: اگر نوزاد شیرخوار اغلب تمایل به خوردن شیر ندارد یا به سختی شیر می‌خورد (این مورد می‌تواند نشانه‌ای از رفلکس اسید معده در کودک یا مشکل گوارشی دیگر نیز باشد که هر دو نیاز به درمان دارند). ا

گر به نظر می رسد نوزاد دچار یبوست است: گاز ممکن است در پشت مدفوع گیر کرده باشد. اگر نوزاد پس از امتحان یک دارو یا شیر خشک جدید واکنش آلرژیک، از قبیل: کهیر، استفراغ، بثورات پوستی، تورم صورت و مشکل تنفسی نشان دهد. اما اگر نوزاد دچار نفخ است، ولی وزنش افزایش می‌یابد و ادرار و مدفوع طبیعی دارد، احتمالاً همه چیز مرتب است.

 

درمان نفخ با کپسول دایان گستر به سادگی آب خوردن