1- صورت خود را بیش از حد نشویید.

تنها کثیف بودن پوست منجر به بروز آکنه و جوش نمی شود، بلکه بسیاری از انواع لکه ها و جوش های پوستی به دلیل شستشوی زیاد پوست به وجود می آیند، زیرا شستشوی زیاد سبب تحریک پوست می شود. مواد شوینده پوست، مثلا صابون ها، حاوی مواد شیمیایی هستند که تماس بیش از اندازه این مواد با پوست منجربه کاهش سلامت پوست و در نتیجه بروز لکه ها و جوش های پوستی می شود.

می توان مناطق مستعد بروز جوش های پوستی را با یک پاک کننده‌ی ملایم و آب گرم، روزی دو بار شست تا تحریک پوست برای بروز جوش های پوستی را به حداقل رساند.

 

2- از صابون های بدون چربی استفاده کنید.

چربی صابون وارد خلل و فرج پوست شده و زمینه را برای بروز لکه ها و جوش های پوستی فراهم می کند. به همین منظور، از صابون هایی که بر روی آنها نوشته شده ضد آکنه، استفاده کنید.

 

3- می توانید غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید.

این تفکر درست نیست که خوردن شکلات و غذاهای چرب ارتباط مستقیم با بروز جوش و آکنه دارد. آکنه زمانی رخ می دهد که منافذ پوستی توسط چربی سلول های پوستی و باکتری های طبیعی پوست بسته شوند و سبب بروز ورم و التهاب شوند.

استفاده از برخی غذاها منجر به بروز واکنش های هورمونی در بدن می شود که باعث تولید بیش از حد سلول های پوست و یا تولید چربی بیش از حد خواهد شد.

ولی باید از مصرف بیش از حد غذاهای چرب مثل پیتزا و نیز شکلات خودداری کنید.

 

4- به مقدار زیاد آب بنوشید.

نوشیدن آب در طول روز سبب می شود تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

 

5- کرم ضدآفتاب بزنید.

از کرم های ضد آفتاب بدون چربی، با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF)30 استفاده کنید تا از رسیدن طیف وسیعی از اشعه فرابنفش نور آفتاب به پوست جلوگیری نمایید.

حتما کرم بدون چربی بخرید تا منافذ پوست را مسدود نکند و منجر به بروز آکنه های پوستی نشود.

کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار مجددا استفاده کنید

 

6- به صورت مداوم از مواد آرایشی استفاده نکنید.

از مصرف مواد آرایشی چرب خودداری کنید. استفاده از این گونه مواد چرب، منافذ پوست را مسدود می کند و جوش های پوستی و آکنه زیادی را ایجاد می کند. از مواد آرایشی استفاده کنید که حاوی مواد معدنی سبک و پودری شکل هستند که احتمال بروز جوش و آکنه را کمتر می کند.

قبل از استفاده از مواد آرایشی، صورت خود را با آب سرد بشویید و بعد از پاک کردن آرایش نیز حتما صورت خود را شستشو دهید.

 

7- از برنزه کردن پوست به شدت اجتناب کنید.

این تفکر نادرست است که می گوید : برنزه کردن سبب پاک شدن پوست از آلودگی ها می شود.

این یک واقعیت است که اشعه فرابنفش، خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین‌وچروک را افزایش می دهد .

همچنین استفاده از برخی مواد و داروها، قبل و حین برنزه کردن، آسیب پوست توسط اشعه فرابنفش را چند برابر می کند.

 

8- از مصرف محصولاتی که سبب چرب شدن موها می شود اجتناب کنید.

از موادی مانند ژل مو که حاوی چربی زیادی است اجتناب کنید. همیشه موهای خود را تمیز نگه دارید. اگر موهای چربی دارید، روزانه آنها را بشویید.

9- حتی المقدور از تماس زیاد موهای سر با پوست جلوگیری کنید.

به خاطر داشته باشید که مو حاوی چربی است و تماس زیاد چربی آن با پوست، سبب مسدودشدن منافذ پوست شده و جوش های پوستی ایجاد می کند.

10- جوش های خود را نترکانید.

ترکاندن جوش ها سبب بدترشدن اوضاع می شود و فرایند بهبودی را کندتر می کند. جوش ها حاوی مواد آلوده ای هستند که با ترکیدن، مواد آلوده خود را به دیگر مناطق پوست انتقال می دهند.

11- به صورت خود دست نزنید.

از لمس کردن صورت و مالش صورت خودداری کنید، زیرا سبب بدترشدن آکنه می شود. در این مواقع تلفن همراه خود را دورتر از پوست بگیرید و از گذاشتن دستتان زیر چانه اجتناب کنید.

12- برای مصرف کرم از دست خود استفاده نکنید.

از وسیله هایی مانند پنبه، برای مصرف کرم و وسایل آرایشی استفاده کنید. دست و انگشتان، میکروب زیادی را حمل می کنند که می توانند منجر به جوش و آکنه شوند.در آخر اگر جوش های پوستی شما را آزار می دهند، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید، زیرا راه‌های درمان زیادی برای حل مشکل شما وجود دارد.

صورت و به‌تبع آن پوست صورت، اولین قسمت از وجود ما است که دیگران به آن توجه می‌کنند. از آنجا که پوست ما شاخصه‌ی وجود ما است، سالم نگه‌داشتن و حفظ ظاهر جوان آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به‌علاوه، همه‌ی ما روزی به سنی می‌رسیم که در آن سن نسبت به پیرشدن پوست‌مان حساس می‌شویم. از آنجا که چشمه‌ی جوانی هنوز کشف نشده، تنها راهی که داریم این است که خودمان از خودمان و بدن و پوست‌مان مراقبت کنیم. خیلی از غذاها هست که می‌تواند به این پوشش ظاهری آسیب برساند. همزمان، خوراکی‌هایی هم هستند که برعکس دسته‌ی اول عمل می‌کنند و باعث می‌شوند پوست شما جوان‌تر و سالم‌تر به‌نظر برسد. طبق نظر یک متخصص پوست، «تغذیه‌ی خوب خشت اول در ساخت پوستی سالم است.» خوردن غذاهای مناسب در پوست شما شگفتی می‌آفریند. بعضی از ترکیبات موجود در این خوراکی‌ها سرعت لایه‌برداری را در پوست افزایش می‌دهد، که این باعث می‌شود پوست از اشعه‌ی فرابنفش کمتر آسیب ببیند. اشعه‌ی فرابنفش عامل به‌وجودآمدن نقطه‌های قهوه‌ای روی پوست و چین‌وچروک است. این ۱۲ خوراکی همان چیزی است که شما برای داشتن پوستی جوان و شاداب به آن نیاز دارید. این خوراکی‌ها به شما کمک می‌کنند برای مدتی طولانی‌تر از پوست زیبایتان لذت ببرید.

۱. فلفل دلمه‌ای و بروکلی

جزء اصلی پوست کولاژن نام دارد که فراوان‌ترین پروتئین در بدن ما است. این ماده بافت اتصال‌دهنده‌ی بدن است، اجزای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد، به نرمی و استحکام سلول‌های پوست کمک می‌کند، و کاری می‌کند که سلول‌های جدید جای سلول‌های قدیمی را بگیرند. کولاژن برای انعطاف پوست هم لازم است. از آنجا که ویتامین سی تولید کولاژن را افزایش می‌دهد، خوردن فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی باعث می‌شود پوست صورت‌تان جوان‌تر به‌نظر برسد. این به معنای خط‌های کمتر دور دهان و چشم نیز هست. با خوردن بروکلی و فلفل دلمه‌ای می‌توانید به خشکی و چروکی ناشی از بالارفتن سن نیز غلبه کنید. حداقل باید روزی یک فنجان فلفل دلمه‌ای و بروکلی تازه یا نیم فنجان از پخته‌ی آن‌ها را مصرف کرد.

۲. گوجه

گوجه حاوی لیپوکن است. لیپوکن یک رنگدانه‌ی کاروتینوئید است که به صاف‌ماندن پوست شما کمک می‌کند. ژورنال اروپایی دارو و بیودارو در سال ۲۰۰۸ تحقیقی را منتشر کرد. در این تحقیق، مشخص شده است کسانی که مقدار بیشتر لیپوکن داشته باشند پوست صاف‌تری خواهند داشت. همچنین، خوردن لیپوکن بیشتر می‌تواند به حفاظت بیشتر پوست شما در مقابل اشعه‌ی خورشید کمک کند. پس برای مراقبت از پوست‌تان یادتان نرود که گوجه بخورید. گوجه را می‌توان هم به‌صورت خام خورد و هم به‌صورت پخته. از دیگر محصولاتی که پر از لیپوکن هستند می‌تواند به هویج، هندوانه، گواوا و گریپ‌فروت صورتی اشاره کرد.

۳. سالمون وحشی

هرچند شاید شما چندان دیوانه‌ی ماهی نباشید، ولی سالمون وحشی می‌تواند سلامت پوست‌تان را به‌طرز شگفت‌انگیزی ارتقا بدهد. سالمون وحشی پر از اسیدهای چرب امگا۳ است که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند. پس چه بهتر که این ماهی همیشه در سبد غذایی شما حاضر باشد. خوردن سالمون وحشی پوست شما را نرم و منعطف می‌کند. همچنین، ترکیبات سلامت‌افزای موجود در سالمون وحشی چربی طبیعی پوست سر را حفظ می‌کند. برای اینکه بهترین نتیجه را از خوردن این ماهی به دست بیاورید حداقل هفته‌ای ۳ وعده و در هر وعده ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم از آن را بخورید.

۴. کاهو

اگر می‌خواهید پوستی درخشان و سالم داشته باشید، کاهو بخورید. نویسنده‌ی کتاب رژیم زیبایی، لیسا درایر، می‌گوید پتاسیم موجود در کاهو «به پوست طراوت می‌دهد، چون گردش خون را بهبود می‌بخشد و امکان این را فراهم می‌کند که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست برسد.» با خوردن ۶ برگ کاهو بیش از ۱۰۰درصد ویتامین آ مورد نیاز روزانه‌ی بدن‌تان را تامین می‌کنید. ویتامین آ روند جایگزینی سلول‌های پوستی را تقویت می‌کند و به این ترتیب به شما پوستی جوان‌تر می‌دهد. دلیل دیگری که برای خوردن کاهو وجود دارد این است که کاهو در بدن ویتامینی را فعال می‌کند که سلامت عروق را افزایش می‌دهد. این امر به‌خاطر این است که خوردن ۶ برگ ماهو ۴۵درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین کا را تامین می‌کند.

۵. قهوه

خیلی از ما از اینکه هر روز صبح با یک فنجان قهوه مراسم بیدارباش را به جا بیاوریم خوشحال می‌شویم. نکته این‌جا است که خوردن یک فنجان قهوه در هر روز می‌تواند کاری کند که پوست شما سالم‌تر و جوان‌تر هم باقی بماند. به‌علاوه، نوشیدن روزانه‌ی قهوه می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش دهد. ژورنال اروپایی جلوگیری از سرطان مقاله‌ای را منتشر کرده که در آن از مطالعه‌ای بر روی ۹۳۰۰۰ زن گزارش می‌دهد. در این مطالعه، زنانی که قهوه‌ی کافئین‌دار بیشتری می‌نوشیدند خطر ابتلا به سرطان غیرملانومی پوستی کمتری داشتند. این زنان حدود ۱۰‌درصد کمتر از همتایان خود احتمال ابتلا به سرطان داشتند. در عین حال، نوشیدن قهوه‌ی بدون کافئین چنین نتیجه‌ای را به دنبال نداشته است.

۶. توت فرنگی

خیلی از ما توت‌فرنگی را دوست داریم، فقط هم به‌خاطر مزه‌اش. بااین‌حال، توت‌فرنگی منبعی عالی برای ویتامین سی نیز هست، و به‌همین‌خاطر خوردن آن باعث می‌شود پوست‌تان جوان‌تر و سالم‌تر به‌نظر برسد. خوردن روزانه‌ی یک فنجان توت‌فرنگی ۱۵۰درصد از ویتامین سی مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کند. توت فرنگی دوست پوست شما است؛ خشکی ناشی از بالارفتن سن را از پوست‌تان دور می‌کند و چین‌وچروک‌ها را از صورت می‌زداید.

۷. پاپایا

پاپایا (یا پاپائو) نه‌تنها از خوشمزگی چیزی کم ندارد، که برای پوست‌تان هم فواید بسیاری دارد. یک دلیلش هم اینکه این میوه سرشار از ویتامین سی است. در تحقیقات مشخص شده که ویتامین سی دی‌ان‌ای‌های آسیب‌دیده از اشعه‌ی فرابنفش را بهبود می‌بخشد. یعنی آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خطرناک خورشید حفاظت می‌کنند. اشعه‌ی فرابنفش با شکستن پیوندهای شیمیاییِ سلول‌های پوستی به دی‌ان‌ای آسیب می‌رساند. خوردن پاپایا به بدن مقدار زیادی ویتامین سی می‌رساند و در نتیجه، حفاظی قوی در برابر این اشعه‌ی مضر به‌وجود می‌آورد. این کمک می‌کند که بفهمیم چرا بسیاری از لوازم آرایشی امروزه حاوی ویتامین سی هستند.

۸. توفو

توفو [که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید] سرشار از ایزوفلاوون است و به‌همین‌خاطر به حفظ و نگهداری کولاژن‌های تقویت‌کننده‌ی پوست کمک می‌کند. غذاهای دیگری که بر پایه‌ی سویا هستند، مثل شیر سویا و ادامامه [سویای نارس پخته‌شده در داخل غلاف]، نیز به کندشدن روند پیری کمک می‌کنند. در ژورنال کالج آمریکایی تغذیه تحقیقی بر روی موش‌ها منتشر شد. در این تحقیق، به موش‌ها ایزوفلاوون داده شد. در همان زمان موش‌ها را در معرض تابش اشعه‌ی فرابنفش قرار دادند. موش‌هایی که ایزوفلاوون خورده بودند پوستی صاف‌تر و با چروک‌هایی کمتر داشتند، اما موش‌هایی که به آن‌ها ترکیبات پلی‌فنولیک نداده بودند پوست‌شان چروکیده‌تر بود. براساس این تحقیق، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ایزوفلاوون‌ها می‌توانند جلوی شکسته‌شدن کولاژن را بگیرند و از پوست در مقابل اشعه‌ی مضر یو.وی. حفاظت کنند.

۹. سیب

شاید این ضرب‌المثل آمریکایی را شنیده باشید که یک سیب بخور، دیگر دکتر نرو. خوردن این میوه‌ی خوشمزه پوست شما را درخشان و سالم نگه می‌دارد. سیب حاوی کوئرستین است که نوعی فلاوونول است که در بسیاری از میوه‌ها، سبزی‌ها، و غلات یافت می‌شود. این آنتی‌اکسیدان قوی پوست را به روش‌های مختلفی در مقابل اشعه‌های سوزاننده‌ی فرابنفش محافظت می‌کند. اشعه‌ی فرابنفش باعث به‌وجودآمدن انواع زیادی از سرطان‌های پوست است. پوست سیب پر از کوئرستین و فیبر است. پوست میوه جایی است که بیشتر ویتامین‌ها در آن قرار دارند. برای همین است که نباید هیچ‌وقت میوه را پوست بکنیم. اگر قرار است زیر آفتاب بروید، به غیر از زدن عینک دودی، یکی دو سیب هم بخورید تا در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش از خودتان حفاظت دوچندانی کرده باشید.

۱۰. ماهی تن

ماهی تن درست مثل ماهی سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است. ماهی تن، به‌غیر از اینکه پوست شما را جوان‌تر و سالم‌تر نگه می‌دارد، جلوی سرطان پوست را هم می‌گیرد. یکی از چربی‌های امگا۳ در ماهی پرچرب EPA (یا ایکوزاپنتانوییک اسید) نام دارد. ثابت شده که این اسید چرب میزان کولاژن را ثابت نگه می‌دارد. کولاژن یک نوع پروتئین فیبری است که استحکام پوست را حفظ می‌کند. متخصصان پوست و دیگر پزشکان توصیه می‌کنند که در برنامه‌ی غذایی هفتگی حتماً ماهی پرچرب هم وجود داشته باشد. به‌غیر از اینکه غذاهای دارای امگا۳ برای پوست مفید هستند، برای قلب و سلامتی نیز فواید زیادی دارند.

۱۱. کاکائو

می‌گویند که اگر زیاد شکلات بخورید آکنه می‌گیرید. اما مطالعات زیادی انجام شده که نشان می‌دهند هیچ ارتباطی بین خوردن شکلات و مشکلات پوستی وجود ندارد. فلاوانول‌های کاکائو باعث بهبود جریان خون به سمت پوست سر و دیگر جاهای بدن می‌شود. خوردن شکلات سیاه همچنین مواد مغذی‌ای را که پوست سر برای سالم‌ماندن به آن‌ها احتیاج دارد تامین می‌کند. فلاوونوئید موجود در کاکائو، که به آن اپیکاتچین می‌گویند، می‌تواند سلامت کلی پوست شما را افزایش دهد. اپیکاتچین جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد، که این به‌نوبه‌ی خود باعث رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به پوست می‌شود. با این خواص، خوردن یک نوشیدنی کاکائویی پر از اپیکاتچین بر شما واجب است. درواقع، مطالعه‌ای که در ژورنال تغذیه منتشر شد، و در آن ۲۴ زن مورد مطالعه قرار گرفته بودند، نتایج شگفت‌انگیزی را نشان داده است. زنانی که، به‌مدت ۱۲ هفته، هر روز، نوشیدنی کاکائویی پر از اپیکاتچین مصرف کرده بودند بافت پوست‌شان به‌شدت بهبود پیدا کرده بود.

۱۲. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن است، که رادیکال‌های آزاد را نابود می‌کند. نابودی رادیکال‌های آزاد به‌نوبه‌ی خود جلوی تخریب سلول‌های پوست را می‌گیرد. به دلیل اینکه بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند، این فرایند به مبارزه با نشانه‌های بالارفتن سن نیز کمک می‌کند، ضمن اینکه از پوست هم حفاظت می‌کند و آن را سالم نگه می‌دارد. می‌توانید گرمک، انبه، و هویج را هم امتحان کنید چون این خوراکی‌ها نیز از بتاکاروتن سرشارند.