اگر روال خاصی را برای مراقبت از پوست‌تان دنبال می‌کنید، احتمالا نام سرم ویتامین C را شنیده‌اید. ویتامین C بعنوان یکی از بهترین اجزای تشکیل‌دهنده ضدپیری موجود در بازار، سروصدای زیادی بپا کرده است؛ این ویتامین برای داشتن پوستی صاف، یکنواخت و درخشان بسیار ضروری است. این مقاله، شما را با مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست آشنا می‌سازد.

اگرچه شما احتمالا ویتامین C را از طریق رژیم غذایی‌تان دریافت می‌کنید اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این ویتامین C مستقیما به پوست‌تان برسد. استفاده از سرم‌ها و سایر محصولات موضعی، سریع‌ترین راه برای بهره‌مندی از مزایای ویتامین C است.

به دلایل زیر لازم است سرم ویتامین C را به روال مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید:

۱. برای اکثر پوست‌ها بی‌خطر است

ویتامین C دارای یک پروفایل ایمنی بسیار عالی می‌باشد. اکثر افراد می‌توانند ویتامین C موضعی را به مدت طولانی و بدون تحمل عوارض جانبی مصرف کنند. در موارد نادر ممکن است افرادی با پوست‌های فوق‌العاده حساس، تحریک و سوزش جزئی را تجربه کنند.

همچنین استفاده از ویتامین C در کنار سایر مواد تشکیل‌دهنده فعال ازجمله اسیدهای آلفاهیدروکسی، رتینول‌ها و SPF بی‌خطر است.

۲. آبرسان است

مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست

مشخص شده که منیزیم آسکوربیل فسفات – یکی از مشتقات اصلی ویتامین C که در محصولات مراقبت از پوست بکار می‌رود – قابلیت آبرسانی به پوست را دارد. این ماده، ازدست دادن آب از راه اپیدرم را کاهش داده و اجازه می‌دهد که پوست‌تان، رطوبت را بهتر حفظ نماید.

۳. روشن‌کننده است

ویتامین C می‌تواند به محو شدن (کم‌رنگ شدن) پیگمنتاسیون کمک کند و سطح پوست را صاف نماید تا روشن‌تر بنظر برسد. این ویژگی، پوست را درخشان و جوان می‌سازد.

۴. به کاهش قرمزی کمک کرده و تون پوست‌تان را یکنواخت می‌نماید

ثابت شده که ویتامین C، انواع مختلفی از بیماری‌های التهابی پوست را درمان می‌کند. کاهش قرمزی پوست می‌تواند تون پوست‌تان را یکنواخت‌تر سازد.

۵. به محو شدن هیپرپیگمنتاسیون کمک می‌کند

هیپرپیگمنتاسیون – ازجمله لکه‌های ناشی از خورشید، لکه‌های سن و ملاسما – هنگامی اتفاق می‌افتد که ملانین در نواحی خاصی از پوست، بیش‌ازحد تولید می‌شود. این وضعیت می‌تواند  در نواحی که آکنه بهبود یافته نیز اتفاق بیفتد.

ثابت شده که استفاده از ویتامین C مانع تولید ملانین می‌شود. این امر می‌تواند به محو شدن لکه‌های تیره کمک کند و تون چهره‌تان را یکنواخت‌تر سازد.

۶. ظاهر حلقه‌های زیر چشم را کاهش می‌دهد

مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست

مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست

این سرم‌ها می‌توانند با گوشتالو کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم، به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند.

اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی پوست موثرتر است اما برخی از افراد می‌گویند که آن می‌تواند به کاهش تغییر رنگ مربوط به حلقه‌های زیر چشم کمک کند.

۷. تولید کلاژن را افزایش می‌دهد

ویتامین C بخاطر توانایی‌اش در افزایش تولید کلاژن معروف است. کلاژن یک پروتئین طبیعی است که مقدار آن به مرور زمان کم و کمتر می‌شود. سطوح پایین کلاژن می‌توانند به چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز منجر شوند.

۸. می‌تواند به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند

تولید کلاژن با قابلیت ارتجاعی و سفتی پوست مرتبط است. وقتی سطوح کلاژن شما شروع به کم شدن کند، پوست‌تان بتدریج افتاده و شل می‌شود. استفاده از یک سرم ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و به سفت شدن پوست منجر شود.

۹. در مقابل آسیب ناشی از نور خورشید از پوست محافظت می‌کند

آسیب ناشی از نور خورشید توسط مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. اینها اتم‌هایی با یک الکترون جفت‌نشده هستند. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری هستند تا بتوانند یک الکترون از آنها بگیرند و این می‌تواند آسیب قابل توجهی به پوست وارد کند.

ویتامین C غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها با دادن یک الکترون به این رادیکال‌های آزاد و بی‌ضرر ساختن آنها از پوست سالم محافظت می‌کنند.

۱۰. می‌تواند به تسکین آفتاب‌سوختگی کمک کند

مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست

مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست

ویتامین C علاوه بر کاهش قرمزی پوست، ترن‌اُور سلول را تسریع می‌نماید. این فرایند، سلول‌های آسیب‌دیده را با سلول‌های سالم جدید جایگزین می‌سازد.

۱۱. و بطور کلی به بهبود زخم کمک می‌کند

با توجه به اثرات ویتامین C  روی آفتاب‌سوختگی تعجبی ندارد که استفاده از ویتامین C بتواند روند ترمیم زخم را تسریع نماید. ترمیم زخم با سرعت مناسب، ریسک ابتلا به عفونت، التهاب و اِسکار را کاهش می‌دهد.

 چگونه از سرم ویتامین C استفاده کنید

اگرچه استفاده موضعی از ویتامین C معمولا توسط پوست بخوبی تحمل می‌شود اما تمام محصولات پوستی، پتانسیل ایجاد عوارض جانبی را دارند. شما برای ارزیابی ریسک بروز واکنش‌های آلرژیک باید همیشه یک تست پوستی پچ انجام دهید. نحوه انجام تست پچ از این قرار است:

۱. ناحیه کوچکی از پوست‌تان را انتخاب کنید که براحتی قابل پوشش باشد، مانند بازو.

۲. مقدار کمی از محصول را روی آن بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید.

۳. اگر هیچ‌گونه عوارض جانبی اتفاق نیفتاد، می‌توانید آن محصول را با خیال راحت به صورت‌تان بزنید. اگر پوست‌تان دچار راش، قرمزی یا کهیر شد، مصرف آن را قطع کنید.

در هنگام استفاده از محصول روی صورت‌تان، از دستورالعمل‌های روی برچسب محصول پیروی کنید.

سرم ویتامین C معمولا باید یک یا دوبار در روز استفاده شود. یک قاعده کلی آن است که پوست‌تان را تمیز کرده، تقویت کنید، سرم ویتامین C بزنید و در آخر پوست‌تان را مرطوب نمایید.

ویتامین C می‌تواند در ترکیب با سایر مواد تشکیل‌دهنده فعال بکار رود. با اینحال استفاده از آن در کنار نیاسینامید می‌تواند از میزان اثربخشی ویتامین C بکاهد.

حتما قبل از استفاده از محصول، تاریخ مصرف آن را بررسی کنید. اگر محصول مورد نظر شما تیره شده یا تغییر رنگ داده، احتمالا ویتامین C آن اکسید شده است. در اینصورت اگرچه محصول همچنان قابل استفاده است اما دیگر همان مزایای سابق را ندارد.

خطرات و عوارض جانبی بالقوه

مزایای استفاده از سرم ویتامین C در روال مراقبت از پوست

اگرچه احتمال بروز سوزش و حساسیت پایین است اما لازم است قبل از استفاده از سرم ویتامین C روی پوست‌تان، یک تست پچ انجام دهید. این تنها راهی است که نشان می‌دهد پوست‌تان چه واکنشی نسبت به سرم خواهد داشت.

اگر پوست فوق‌العاده حساسی دارید، از محصولات حاوی اسید ال‌اسکوربیک اجتناب کنید. محصولات حاوی منیزیم آسکوربیل فسفات به احتمال کمتری باعث بروز حساسیت می‌شوند.

عوامل مهم در انتخاب محصول

ثابت و پایداری سرم تحت تاثیر ۲ عامل قرار می‌گیرد: فرمول محصول و بسته‌بندی آن.

مشتقات ویتامین C زیر باعث حفظ قدرت محصول بمدت طولانی‌تر می‌شوند:

  • اسید ال‌اسکوربیک
  • آسکوربیل پالمیتات
  • منیزیم آسکوربیل فسفات

همچنین باید مطمئن شوید که محصول مورد نظرتان یک فرمول ضدآب دارد. بطری محصول نیز باید کدر و مات بوده و در مقابل نفوذ هوا عایق باشد.

حرف آخر

ویتامین C می‌تواند به بهبود لکه و زخم‌ها کمک کند، هیپرپیگمنتاسیون را کاهش دهد و پوست‌تان را درخشنده و شفاف سازد.

برای بدست آوردن بهترین نتایج لازم است بطور منظم از محصول استفاده کنید. بنابراین آن را به هر روشی که برایتان مناسب است، به روال مراقبت از پوست‌تان اضافه نمایید. برخی از افراد، سرم ویتامین C را صبح‌ها به پوست‌شان می‌زنند تا از خواص حفاظتی آن در مقابل اشعه UV بهره ببرند، در حالیکه بقیه معتقدند که استفاده از آن بعنوان سرم شب، تاثیر بهتری روی پوست‌شان می‌گذارد.

اگر متوجه هرگونه سوزش یا ناراحتی در پوست صورت‌تان شدید، بلافاصله مصرف سرم ویتامین C را قطع نمایید.