آلزایمر چیست؟

آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر روی حافظه، تفکر و رفتار انسان تأثیر می‌گذارد. علائم آلزایمر درنهایت به‌ قدری شدید می‌شوند که در انجام کارهای روزانه اختلال ایجاد می‌کنند. آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است، از دست دادن حافظه و سایر توانایی‌های شناختی، اصطلاحی است که برای آن استفاده می‌شود. آلزایمر به به صورت جدی در انجام فعالیت‌های روزمره تداخل ایجاد می‌کند. 60 تا 80 درصد موارد زوال عقل را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد. برای افرادی که خود در حال دچار به آلزایمر هستند یا نزدیکانشان آلزایمر دارند بسیار مهم است که بدانند آیا دارو درمان آلزایمر وجود دارد. در ادامه مطلب پاسخ این سوال را می‌دهیم.

بزرگ‌ترین عامل شناخته‌شده برای آلزایمر، افزایش سن است و اکثر افراد مبتلا به آلزایمر، 65 سال و بالاتر هستند. اگر بیماری آلزایمر در افراد زیر 65 سال دیده شود، آلزایمر جوان‌تر محسوب می‌شود. افراد مبتلا به آلزایمر در سنین پایین می‌توانند در مراحل اولیه، میانی یا دیررس بیماری باشند.

آیا آلزایمر قابل‌پیشگیری است؟

ازآنجاکه علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز ناشناخته است، هیچ راه خاصی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد. اما شیوه زندگی سالم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند.

آیا درمانی برای آلزایمر وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. اما داروهایی وجود دارد که می‌تواند علائم آن را به‌طور موقت کاهش دهد. درواقع، از آنجا که زوال عقل ناشی از بیماری‌های مختلف است، بعید است که یک درمان واحد برای زوال عقل وجود داشته باشد.

در ژوئن 2021، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) داروی آدوکانوماب را برای درمان برخی از موارد بیماری آلزایمر تائید کرده است. این اولین دارویی است که در ایالات ‌متحده برای درمان علت‌های زمینه‌ای آلزایمر با هدف قرار دادن و برداشتن پلاک‌های آمیلوئید در مغز تائید شده است. آکودانوماب تنها داروی تعدیل‌کننده بیماری است که در حال حاضر برای درمان آلزایمر تائید شده است. این دارو یک آنتی‌بادی انسانی یا ایمونوتراپی است که پروتئین بتا آمیلوئید را هدف قرار می‌دهد و به کاهش پلاک‌های آمیلوئید که از ضایعات مغزی مرتبط با آلزایمر هستند کمک می‌کند. داروی آدوکانوماب از بروز عوارض شدید این بیماری جلوگیری می‌کند و باعث می‌گردد سرعت پیشرفت بیماری کاهش یابد.

برای مهار بیماری آلزایمر چه درمان‌هایی وجود دارد؟

معمولاً برای مهار آلزایمر، سه مهارکننده کولین استراز تجویز می‌شوند:

  1. Donepezil (Aricept) برای درمان تمام مراحل بیماری تائید شده است. یک‌ بار در روز به‌ صورت قرص مصرف می‌شود.
  2. گالانتامین (Razadyne) برای درمان آلزایمر خفیف تا متوسط تائید شده است.
  3. ریواستیگمین (Exelon) برای بیماری خفیف تا متوسط آلزایمر تائید شده است.

سازمان غذا و دارو (FDA) دو نوع دارو را به‌طور خاص برای درمان علائم بیماری آلزایمر تائید کرده است:

  1. مهارکننده‌های کولین استراز
  2. ممانتین

مهارکننده‌های کولین استراز نمی‌توانند بیماری آلزایمر را متوقف کنند یا تخریب سلول‌های عصبی را متوقف کنند. این داروها درنهایت اثر خود را از دست می‌دهند.

ممانتین (Namenda) توسط FDA برای درمان بیماری آلزایمر متوسط تا شدید تائید شده است. با تنظیم فعالیت گلوتامات، یک ماده شیمیایی پیام‌رسان که به‌ طور گسترده در عملکردهای مغز – ازجمله یادگیری و حافظه – نقش دارد، عمل می‌کند. این دارو به ‌عنوان قرص یا شربت مصرف می‌شود و عوارض جانبی شایع آن  سرگیجه، سردرد، گیجی و بی‌قراری است.

FDA  همچنین ترکیبی از دونپزیل و ممانتین (Namzaric) را که به‌صورت کپسول مصرف می‌شود، تائید کرده است. عوارض جانبی آن شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و اسهال است.

بااین‌حال، پزشکان ممکن است داروهای آلزایمر را برای مراحل دیگری به‌جز مواردی که FDA آن‌ها را تائید کرده است، تجویز کنند. مراحل آلزایمر دقیق نیست، پاسخ‌های فردی به داروها متفاوت و گزینه‌های درمانی محدود است.

عوارض جانبی شایعی که مصرف این داروها می‌توانند داشته باشند شامل تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. شروع درمان با دوز کم و ادامه آن تا دوز بالاتر می‌تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند. مصرف این داروها همراه با غذا نیز ممکن است به کاهش عوارض جانبی کمک کند.

افراد مبتلا به انواع خاصی از آریتمی‌های قلبی نباید از مهارکننده‌های کولین استراز استفاده کنند.

با تغییر سبک زندگی می‌توان از بروز آلزایمر جلوگیری کرد یا آن را به تعویق انداخت. رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه، انجام فعالیت‌های ذهنی مانند حل جدول، بازی‌های فکری و… می‌تواند مفید واقع شوند.

غذاهایی که باعث از دست دادن حافظه می‌شوند:

  • پنیرهای فرآوری شده، مثل پنیر آمریکایی، موزارلا
  • گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، بوقلمون دودی از پیش‌غذا و ژامبون …
  • آبجو
  • غذاهای سفید مثل ماکارونی، کیک، شکر سفید، برنج سفید و نان سفید.

با خطر داروهای تقلبی آشنا هستید؟ جهت مطالعه این مطلب روی لینک درج شده کلیک کنید.

شما می‌توانید تنها با یک کلیک داروی کمیاب خود را پیدا کنید!

جهت آشنایی با خدمات داروباکس، بزرگ‌ترین سامانه اینترنتی تبادل دارو، روی لینک آن کلیک کنید