شما هم ممکن است مانند اکثر بزرگسالان بیش از هر زمان دیگری در مقابل صفحه نمایش زمان خود بگزرانید. بسیاری از ما سال هاست که به دستگاه هایمان افسار زده شده ایم، اما وقتی همه گیر ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰ آمد، تقریباً هر جنبه ای از زندگی آنلاین شد. همه چیز از جلسات کاری گرفته تا جشن های تولد شروع به میزبانی در اینترنت کرد.

طولی نکشید که نگرانی ها در مورد قرار گرفتن در معرض نور آبی آغاز شد.  نور آبی در همه اطراف ماست و به طور طبیعی در نور خورشید و به طور مصنوعی در نور فلورسنت، LEDs، مانیتورهای کامپیوتری، گوشی های هوشمند، و صفحه های تبلت یافت می شود.

شاید جای تعجب نیست که عینک فیلترینگ نور آبی (ملقب به عینک نور آبی) در طول یک سال گذشته محبوبیت خود را افزایش داده است.  به خصوص در همه گیری، با بچه هایی که یادگیری از راه دور انجام می دهند، سوال بسیاری از والدین شده است.

عینک نور آبی برای ارائه تسکین از عوارض جانبی ناراحت کننده مرتبط با خیره شدن به صفحه نمایش طراحی شده اند.  عینک ها لنزهای ویژه ای دارند که امواج نوری خاصی را از دستگاه ها مسدود یا حداقل فیلتر می کنند و همچنین گفته می شود شبکیه چشم را از آسیب محافظت می کنند.

دلایل استفاده از عینک آبی

بسیاری از مردم می ترسند بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند به طور دائم به چشم آسیب برساند و یا خطر تخریب ماکولا افزایش دهد. هر چند تحقیقات این ادعاها را حمایت نمی کند. لازم نیست نگران نور آبی باشیم که باعث آسیب به چشمانمان می شود.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نور آبی می تواند به چشم آسیب وارد کند، و بنابراین هر گونه ادعایی که عینک حفاظت در برابر آسیب شبکیه چشم یا شرایط چشم مانند تخریب ماکولا را ارائه می دهد دقیق نیست.

اما نور آبی از صفحه نمایش می تواند روی چرخه خواب تاثیر منفی منفی داشته باشد.

آنچه تحقیقات علمی در مورد عینک های آبی روشن می گوید

تا کنون ، تحقیقات از این ایده که عینک آبی می تواند علائم خستگی چشم دیجیتالی مانند سردرد ، خشکی چشم یا تاری دید را تسکین دهد ، پشتیبانی نمی کند. هیچ مطالعه علمی انجام نشده است که ثابت کرده باشد هر گونه فایده ای برای سلامتی دارد ، عینک های آبی روشن که در دو ساعت کار با کامپیوتر استفاده می شود ، علائم خستگی چشم را به هیچ وجه تغییر نمی دهد. و یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که اگرچه یک فیلتر برای بلاک کردن نور آبی که روی صفحه کامپیوتر استفاده می شود ۹۹ درصد طول موج ها را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر مسدود کرده است ، اما علائم خستگی چشم دیجیتال را نسبت به فیلتر خنثی به طور موثرتری کاهش نمی دهد. این احتمالاً به این دلیل است که نور آبی تنها دلیل خستگی چشم دیجیتال نیست. مسائل مربوط به صفحه نمایش که مردم با چشم خود دارند به احتمال زیاد به خشکی چشم و خستگی چشم مربوط می شود این علائم بیشتر به دلیل نحوه استفاده ما با دستگاه های ما است. وقتی به صفحه نمایش ، تبلت ، تلفن خود ، هرچه هست خیره می شوید ، به اندازه مکالمه طبیعی پلک نمی زنید ، بنابراین چشم ها خشک تر می شوند و صفحه نمایش باید ۶۰ سانتی متر از صورت فاصله داشته باشد و زیاد به صورت نزدیک نباشد. به طور خلاصه ، از آنجا که نور آبی مقصر سردردها و خشکی چشم شما نیست ، عینک آبی کمکی نمی کند. اما به نظر می رسد چیزی که این عینک ها به آن کمک می کند خواب است. مقاله ای که منتشر شد که اطلاعات ۶۳ مدیر را جمع آوری کرد و نشان داد که استفاده از عینک با نور آبی کیفیت و کمیت خواب را بهبود می بخشد. استفاده از عینک نیز عملکرد کار را بهبود می بخشد. یک آزمایش کوچک دیگر نشان داد که عینک آبی با رنگ کهربایی که دو ساعت قبل از خواب استفاده شود ، خواب افراد مبتلا به بی خوابی را بهبود می بخشد. این به آنها کمک کرد سریعتر بخوابند و یک شب طولانی تر و با کیفیت تر را بخوابند. بر اساس یک بررسی سیستماتیک محققان فکر می کنند این امر به این دلیل است که عینک سرکوب ملاتونین ، هورمون تقویت کننده خواب را که در معرض نور آبی از آن جلوگیری  می شود ، کاهش می دهد. با این حال ، محققان در مجله تحقیقات روانپزشکی به طور خاص به سطح ملاتونین نگاه نکرده اند ، بنابراین نمی توانند مطمئن باشند که عینک این اثر را به حداقل رسانده است.

بهترین عینک آبی روشن ، به گفته کارشناسان بهداشت

اگر تصمیم دارید آنها را امتحان کنید ، یک جفت با لنزهای ضد تابش پیدا کنید. اما تشخیص اینکه آیا از یک جفت با کیفیت استفاده می کنید ، دشوار است. اگرچه تحقیقات تا کنون فایده ای برای این عینک ها نشان نمی دهد ، اما با انجام مطالعات بیشتر می تواند در آینده تغییر کند.