استرس و عوامل موثر آن بر درد معده

معده درد از جمله بیماری‌هایی است که اغلب افرادی که استرس دارند حداقل تجربه کوتاهی از آن را داشته‌اند. اما چه زمانی معده می‌تواند بیمار گونه تلقی شده و ضرورت مراجعه به پزشک را یادآور شود؟ زمانی که فرد ساعت‌های طولانی دچار معده‌ درد شده و احساس تهوع می‌کند این درد می بایست جدی تر گرفته شود. همچنین افرادی که بیش از یک بار بالا آورده‌اند یا بزاغی خونی یا سیاه داشتند نیز ضروری است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

اما علاوه بر این‌که عموما درد معده ناشی از مشکلات گوارشی است، می‌تواند نشان‌دهنده روان‌رنجوری فرد نیز باشد. برخی از افراد تنها به این خاطر که اغلب تحت فشارهای عصبی و ذهنی ناشی از استرس شغلی و شخصی روزمره هستند، دچار درد معده عصبی می‌شوند. تشخیص این‌که معده درد ناشی از مشکلات گوارشی است یا عصبی، برعهده پزشک متخصص است. بنابراین در صورت مراجعه به پزشک، علاوه بر علائم مشکلات معده، سبک زندگی خود را نیز توضیح دهید. داروباکس در ادامه این مطلب با شما همراه خواهد بود.

دردهای گوارشی باید مورد آزمایش پزشک متخصص قرار گرفته، سن، شرح حالات روحی، تنش‌های روانی و سبک زندگی فرد با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

علائم معده‌ درد ناشی از فشارهای عصبی و استرس

برخی از علائم معده درد که ناشی از فشارهای عصبی هستند:

  • ناتوانی در غذا خوردن
  • دلشوره
  • کشش یا لرزش عضلات
  • تکرر ادار یا دفع
  • یبوست
  • نفخ معده
  • التعاب در معده
  • تهوع
  • اسهال

در صورتی که درد معده عصبی شما مزمن شد، حتما به روانشناس و پزشک متخصص رجوع کنید. چراکه در صورتی که مشکلات گوارشی و درد معده شما افزایش پیدا کند، منجر به زخم معده، التهاب روده و ورم معده خواهد شد. همچنین در صورت عدم کنترل استرس، رفلاکس معده، زخم و درد معده و سندرم روده تحریک پذیر افزایش پیدا کرده و موجب اختلال خواب و عادت‌های بد غذایی خواهد شد.

برخی از عوامل معده‌ درد عصبی

برخی از این اضطراب‌ها می‌توانند ناشی از مشکلات عملکردی شخصی یا اجتماعی باشد:

  • عدم کنترل هیجان

وقتی از قبل برای مساله‌ای مهم، مانند برگزاری مهمانی، جشن، سفر و… برنامه‌ریزی می‌کنیم، مدت زیادی به آن روز می‌اندیشیم. در صورتی که کنترلی بر هیجانات و افکارمان نداشته باشیم، عوامل مختلفی که می‌تواند برنامه ما را بر هم بریزد یا موجب آبروریزی شود در ذهنمان تکرار شده و تا پس از اتمام مراسم نیز اثرات اضطرابی آن باقی خواهد ماند.

  • ترس اجتماعی

گونه‌ای از ترس و اضطراب که یا در کودکی شکل گرفته یا به مرور با تجربه‌های تلخی که راهکار درمانی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده، شکل می‌گیرد.

  • اضطراب موقعیت

این نوع از اضطراب برای مسائل و نگرانی‌هایی چون ورود به محل کار جدید، شهر جدید، عقب ماندن وام و… ایجاد می‌شود.

عوامل کمک کننده به کاهش استرس و درد معده

شما می‌توانید در کنار مصرف داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده به فعالیت‌هایی جهت کنترل استرس و کاهش درد معده بپردازید. برخی از این روش‌های درمانی عبارتند از:

  • یوگا و مدیتیشن

در یوگا و مدیتیشن، نحوه کنترل ذهن و بدن‌تان و طریقه صحیح تنفس عمیق را آموزش می‌بینید. با تمرین مداوم می‌توانید استرس روزانه خود را کاهش داده و از افکار منفی دوری بجویید.

  • استراحت و تفریح

هرچقدر که فرد پرمشغله‌ای باشید باز هم می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که وقت کوتاهی برای استراحت و تفریح داشته باشید. استراحت و تفریح را برای حفظ آرامش رولن، کاهش استرس و سلامت جسم‌تان جدی بگیرید.

  • کاهش استرس درد معده همراه با رژیم غذایی سالم

با مصرف بیشتر ویتامین‌ها، دمنوش‌ها و گیاهان مفید مانند گل گاوزبان، زنجبیل، سنبل الطیب، عصاره شیرین بیان، بادرنجبوبه، لیمو، نعناع و… می‌توانید به کاهش اسید معده و آرامش روان خود کمک کنید. همچنین در رژیم غذایی خود از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و چرب پرهیز نمایید. فراموش نکنید که مصرف مایعات، سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند در سلامت جسم و روان شما بسیار موثر باشند.

  • زندگی با برنامه و هدف

برای کاهش استرس، برنامه‌ریزی و هدف داشته باشید. مهم نیست اهدافتان چقدر کوتاه مدت باشند یا زندگی‌تان پرمشغله. تنها کافی است هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. این‌که در طول روز به حجم وسیع کارهایی که باید انجام دهید بیندیشید و از عقب افتادن‌شان مضطرب شوید، سبک زندگی بسیار پرخطری است که نه تنها موجب آسیب‌های روانی و کج خلقی خواهد شد، بلکه به جسم‌تان نیز آسیب وارد می‌کند. این آسیب‌ها نیز موجب می‌شوند تا از اهداف‌تان بیشتر فاصله گرفته و فشار عصبی و تنش بیشتری را تجربه کنید.

دقت داشته باشید که برنامه‌ریزی که برای هر روز طرح می‌کنید، فشرده نباشد تا برای انجام کارها وقت کافی داشته باشید. همچنین یک مشاور متخصص و حاذق نیز می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

  •  تهیه داروهای تجویز شده از سوی پزشک (سامانه داروباکس)

پس از مراجعه به پزشک متخصص و تجویز دارو جهت کاهش میزان اضطراب یا حل اختلالات گوارشی، نیازی به جستجوی حضوری و تک به تک داروخانه‌ها جهت یافتن داروهای تجویز شده به شما نیست. با روی کار آمدن سامانه رایگان داروباکس، شما می‌توانید به راحتی در منزل، بدون استرس و از دست دادن زمان، داروهای خود را قبل از مراجعه به داروخانه استعلام کنید. سامانه رایگان داروباکس برای کاهش درد معده، استرس و اضطراب، آماده خدمت‌رسانی به شماست. با داروباکس همراه باشید.