یکی از هیجان انگیزترین فواید اسیدهای چرب امگا ۳ که به وفور در روغن ماهی یافت می شود این است که می تواند به شما در رشد و درخشان شدن مو کمک کند . اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن ساخته نمی شوند ، بنابراین شما باید از غذاهای حاوی آنها استفاده کنید یا مکمل مصرف کنید. ماهی و غذاهای دریایی حاوی DHA و EPA هستند ، در حالی که غذاهای گیاهی مانند گردو حاوی آلفا لینولنیک اسید یا ALA هستند که بخشی از آن به EPA و DHA تبدیل می شود. طرفداران امگا ۳ می گویند که دریافت مقدار کافی از رژیم غذایی می تواند به تغذیه فولیکول ها و رشد مو کمک کند.

آیا امگا ۳ به رشد مو کمک می کند؟

از نظر مکمل ، مطالعات کمی در مورد اسیدهای چرب امگا ۳ و رشد مو وجود دارد و تعداد کمی از آنها به طور خاص روغن ماهی را مورد بررسی قرار داده اند. یک مطالعه کوچک روی ۱۰ شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (معروف به طاسی مردانه ، که می تواند در مردان و زنان ظاهر شود ، مشاهده می شود) ، که هر کدام دو بار در روز به آنها تجویز می شد. مکمل حاوی ترکیبی از روغن ماهی ، روغن دانه کتان ، آنتی اکسیدان ها و ملاتونین. پس از حدود شش ماه ، هشت نفر (که ۸۰ درصد شرکت کنندگان را تشکیل می دهند) موهای خود را افزایش دادند. به یاد داشته باشید که این یک مطالعه بسیار کوچک بود .یک مطالعه قبلی با ۱۲۰ شرکت کننده، گروهی که مکمل حاوی روغن ماهی و ویتامین C و E (در میان سایر مواد تشکیل دهنده) مصرف می کردند با گروه کنترل مقایسه کردند. پس از شش ماه ، ۶۲ درصد از افراد در گروه مکمل شاهد افزایش تراکم مو در مقایسه با ۲۸ درصد در گروه کنترل بودند. چیزی که شاید تعجب آور باشد این است که بیش از نیمی از زنان گروه کنترل هنگام مقایسه عکس های قبل و بعد از پوست سرشان متوجه افزایش رشد مو شدند. دکتر گلدبرگ ، که در هیچ یک از مطالعات شرکت نداشت ، می گوید: “من واقعاً فکر می کنم برای درک مکانیسم احتمالی به داده های بیشتری و تحقیقات بیشتری نیاز داریم.” مکمل ها ممکن است حاوی روغن ماهی یا امگا ۳ به همراه سایر مواد مانند آنتی اکسیدان ها باشند. این مواد ممکن است با هم همکاری کنند ، بنابراین نباید به این نتیجه برسیم که مصرف روغن ماهی یا امگا ۳ به تنهایی در مکمل باعث رشد مو می شود. وقتی صحبت از رشد مو می شود ، موثرترین گزینه این است که رژیم غذایی سالم داشته باشید ، از محصولات مراقبت از موهای ملایم استفاده کنید و در صورت ریزش مو به دنبال درمان باشید (با متخصص پوست شروع کنید) ، بنابراین هر گونه مشکل بهداشتی قابل درمان است.

بهترین شکل روغن ماهی چیست؟

با راه های بسیار مختلفی می توانید روغن ماهی را استفاده کنید، از جمله مکمل های روغن ماهی، مکمل های روغن کبد ماهی (مانند روغن کبد cod)، و صدف و ماهی کامل. از نظر غذا ماهی چرب یا روغنی بیشترین مقادیر امگا ۳ را دارند، مانند ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی خال خالی، کاد و کنسرو ماهی تن.

این ماهی ها طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی اضافی را ارائه می دهند که در مکمل ها یافت نمی شود.

آیا روغن ماهی برای مو و ناخن شما مفید است؟

اطلاعاتی که نقش روغن ماهی را در سلامت مو و ناخن نشان می دهد ، کم است. مهمترین چیز این است که شما امگا ۳ دریافت می کنید که بدن شما برای عملکرد خوب در اطراف نیاز دارد. ویتامین های مختلف [که ادعا می کنند] می توانند موها را رشد دهند هر کمبودی را که دارید ممکن است برطرف کند، اما رشد مو را تضمین نمی کند ، پشتیبانی می کند. اگر به خوبی تغذیه می کنید و رژیم متعادلی دارید ،بعید است که کمبود امگا ۳ داشته باشید. اگر کمبودی ندارید ، مشخص نیست که آیا مصرف امگا ۳ بیشتر از مقدار مورد نیاز از طریق مکمل کمک می کند یا خیر.

آیا روغن کبد Cod باعث ریزش مو می شود؟

هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد روغن کبد ماهی باعث ریزش مو می شود – هیچ تحقیقی مبنی بر ارتباط بین روغن کبد ماهی و سلامت موهای زائد وجود ندارد. اما مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها ، مانند ویتامین A ، ممکن است ریزش مو را بدتر کند. برخی مکمل ها ممکن است حاوی مقدار زیادی ویتامین A باشند که ممکن است برای سلامتی و موهای شما مشکل ایجاد کند. انتخاب مکمل ها از مارک های با کیفیت بالا بسیار مهم است.