روی (زینک) چیست؟ روی یا زینک نوعی ماده معدنی است که سلول های بدن برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها به آن نیاز دارند. همچنین روی برای ساخت DNA ضروری است. زینک یا روی در بهبود زخم ها کمک کرده و باعث بهبود حس چشایی و بویایی می‌شود. وجود زینک برای رشد و نمو نوزادان و کودکان بسیار لازم و ضروری است.

 بدن به چه مقدار روی یا زینک نیاز دارد؟
یک مرد بالغ روزانه ۱۱ میلی گرم روی یا زینک و یک زن بالغ روزانه به هشت میلی گرم روی یا زینک نیازمند هستند. در دوران بارداری و شیردهی نیاز بدن به زینک بیشتر بوده و حدود ۱۲ میلی گرم در روز می باشد. کودکان بر حسب سن و جنس نیازهای متفاوتی دارند و برای تعیین میزان دریافتی روزانه روی باید با پزشک اطفال مشورت شود.

آیا روی یا زینک کافی دریافت می‌کنیم؟
افراد سالم که رژیم غذایی متعادل دارند معمولاً زینک کافی دریافت می کنند. اما برخی شرایط و مشکلات باعث کمبود روی در افراد می‌شود بعضی از آنها عبارتند از: جراحی معده یا روده، مصرف الکل، بیماری های گوارشی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون.
افرادی که رژیم گیاهخواری دارند و گوشت و فرآورده های حیوانی استفاده نمی کنند به سختی می‌توانند از طریق رژیم غذایی زینک کافی دریافت کنند و معمولا به آنها توصیه می‌شود مکمل زینک مصرف کنند.

 کمبود روی چه مشکلاتی به وجود می آورد
کمبود روی یا زینک باعث اختلال و کندی رشد و تاخیر در بلوغ نوجوانان می شود. کمبود روی در بالغین می‌تواند منجر به ریزش مو،  اسهال، احساس درد و سوزش در چشم و پوست و از دست دادن اشتها شود. علاوه بر این کمبود روی در مردان می تواند باعث اختلالات جنسی شود.

 

در صورت بروز این علائم قبل از مصرف روی یا زینک بهتر است با پزشک مشورت کنید زیرا هر کدام از این علائم می تواند به دلیل وجود یک بیماری یا مشکل جدی به وجود بیاید.

روی و سلامت پوست
زینک یا روی به برخی عملکردهای پوست کمک می‌کند. برخی از این عملکرد ها عبارتند از: محافظت از بدن در برابر سرما و گرما و محافظت از بدن در برابر ورود باکتری ها و ویروس ها.
گاهی اوقات حتی پزشک برای درمان برخی مشکلات پوستی پماد زینک برای بیمار تجویز می کند.

آیا زینک یا روی می‌تواند باعث بهبود سرماخوردگی شود؟
برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که چنانچه در طی ۲۴ ساعت اول شروع علائم سرماخوردگی از شربت و قرص مکیدنی زینک استفاده شود معمولاً علایم بیماری کمتر و دوره بیماری کوتاه تر می شود. البته هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

روی و مشکلات بینایی
تخریب پیشرونده ماکولا که ناشی از بالا رفتن سن می باشد یکی از دلایل مهم نابینایی است. یک بررسی گسترده بر روی تعداد زیادی از افرادی که دارای ریسک بالا برای بیماری AMD یا تخریب پیشرونده ماکولا بودند نشان داد که گروهی از آنها که روزانه از مولتی ویتامین حاوی روی، ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن و مس استفاده می‌کردند کمتر از سایرین دچار این بیماری و از دست دادن بینایی شدند.
در صورتی که در معرض مشکلات بینایی ناشی از تغییرات ماکولا هستید بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف مکمل روی مشورت کنید زیرا مصرف مکمل روی تاثیرات مفیدی بر پیشگیری و یا کند کردن روند بیماری دارد.

منابع غنی از روی
صدف: صدف یکی از غنی ترین منابع روی است. یک وعده صدف خوراکی حاوی ۷۴ میلی گرم روی است که حدود ۵ برابر نیاز روزانه یک انسان بالغ می باشد.

کباب گوشت قرمز: گوشت قرمز به خصوص گوشت همراه با چربی ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی فرد ایجاد کند. اما گوشت قرمز حاوی برخی مواد مغذی از جمله روی است. بهتر است گوشت قرمز را به مقدار کم همراه با مقدار کافی سبزیجات میل نمایید.
گوشت ران مرغ: در هر وعده غذایی حاوی حدود ۸۰۰ گرم گوشت ران مرغ حدود ۲٫۴ میلی گرم روی وجود دارد. در حالی که این مقدار در گوشت سینه مرغ کمتر و حدود یک میلی گرم است.

 

بادام‌هندی: هر اونس بادام هندی حاوی چیزی حدود ۱٫۶ میلی گرم روی است. بهتر است بادام هندی را جایگزین میان وعده‌های ناسالمی مانند آبنبات و شکلات کنید. البته دقت کنید بادام هندی در حالی که مواد مغذی زیادی دارد دارای کالری بالایی است و بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
مکمل روی: رژیم غذایی آمریکایی به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی گوشت قرمز است یک رژیم غنی از روی محسوب می‌شود. با این حال اغلب آمریکایی ها از مکمل روی به تنهایی یا به صورت مولتی ویتامین استفاده می‌کنند. چنانچه رژیم غذایی فرد نامناسب بوده به طوری که میزان کافی روی به بدن وی نرسد بهتر است از مکمل های حاوی روی استفاده شود.
مصرف بیش از اندازه روی عوارض جانبی مختلفی ایجاد می‌کند. بنابراین باید قبل از مصرف مکمل روی در مورد میزان مصرف آن با پزشک یا داروساز مشورت شود.

مصرف بیش از اندازه روی
مصرف بیش از حد مجاز روی می‌تواند سبب اسهال، دردهای شکمی، سردرد و حالت تهوع شود. همچنین چنانچه مکمل روی در مقادیر بالا و به مدت طولانی مصرف شود ممکن است باعث کاهش سطح مس در بدن شده و منجر به کاهش قدرت سیستم ایمنی، کاهش HDL یا کلسترول خوب در بدن شود. به هیچ عنوان نباید روزانه بیش از ۴۰ میلی گرم روی مصرف شود مگر در موارد استثنا که پزشک برای بیمار تجویز می کند. قبل از شروع به مصرف مکمل روی در کودکان لازم است حتماً با پزشک اطفال در مورد میزان مصرف آن مشورت شود.

 

 تداخلات مصرف مکمل روی با سایر داروها
مکمل روی می‌تواند سبب تضعیف اثر آنتی‌بیوتیک‌ها شود. همچنین آنتی بیوتیک ها می توانند جذب روی مصرفی را کاهش دهند. مکمل روی می‌تواند باعث کاهش اثر برخی داروها مانند داروهای بیماری آرتریت شود. چنانچه داروی خاصی مصرف می‌کنید قبل از شروع به مصرف مکمل روی بهتر است با پزشک یا داروساز در این زمینه مشورت کنید.

پیشنهاد ما به شما:

زینک پلاس سوپرابیون

کالمگزینک هلث اید

یونی زینک

زینکوویت ث هلث اید

سلن پلاس آپوویتال