منظور از آلودگی هوا چیست و چه موقع اتفاق می افتد؟

آلودگی هوا عبارت است از حضور یک یا چند آلاینده‌ یا ترکیب در هوای آزاد (outdoor air) و یا هوای داخل (indoor air) در مقادیر و مدت زمانی که ممکن است سبب آسیب به زندگی انسان، گیاه یا حیوان یا اموال یا به طور نامعقولی سبب تداخل در برخورداری راحت از زندگی یا اموال شود”.

از نظر سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران آلودگی هوا عبارت است از وجود و پخش یک یا چند آلوده‌کننده اعم از جامد، مایع، گاز، تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن را بطوری‌که زیان‌آور برای انسان و سایر موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.

آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و مولکول های بیولوژیکی وارد اتمسفر کره زمین شود. جو یا اتمسفر سامانه گازی طبیعی پویا و پیچیده‌ای است که زندگانی در سیاره زمین به آن وابسته‌است. کاهش ضخامت لایه ازن در استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیرزمانی است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست بو های  زمین شناخته می‌شود.

حساس ترین افراد جامعه چه کسانی هستند و چه بیماریهایی از راه آلودگی هوا ایجاد می شود؟

امروزه آلودگی هوای محیط بعنوان یک مشکل بسیار مهم در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است. یافته های علمی در خصوص طیف گسترده اثرات آلودگی هوا بر سلامت رو به افزایش است و مطالعات متعدد اثرات بهداشتی آلودگی هوا را نشان داده است.

اگرچه تمام افراد تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند، برخی از گروه‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

  • افراد مبتلا به آسم
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی
  • کودکان
  • افراد بزرگ‌سال فعالی که در فضاهای بیرون به ورزش می‌پردازند
  • سالخوردگان
  • افراد مبتلا به دیابت
  • زنان باردار

کودکان و نوزادان از جمله حساسترین افراد جامعه نسبت به آلاینده های هوا هستند. مطالعات اخیر علاوه بر ارتباط بین آلودگی هوا و علائم بیماریهای تنفسی و بدتر شدن آسم ارتباط هایی بین آلودگی هوا و تولد زودرس ، مرگ و میر نوزادان، کاهش ظرفیت ریه و حتی آسم را نشان داده است.در بیشتر موارد ممکن است کودکان در معرض تماس بیشتری با آلایندهای ناشی از هوا نسبت به بزرگسالان باشند. نوزادان و کودکان معمولا سریعتر از بالغین تنفس می کنند که این امر تماس آنها را با هر نوع آلاینده ای در هوا افزایش میدهد. کودکان و نوزادان اغلب از طریق دهانشان و بدون گذراندن هوا از فیلترهای موثر بینی نفس می کشند، لذا به بیشتر آلاینده ها این امکان داده می شود، بدون عبوراز مانع خاصی فرو داده شوند. کودکان نسبت به بالغین( خصوصا در ماههای تابستان زمانیکه سطح مه دود بسیار بالاست) بیشتر وقتشان را در بیرون سپری می کنند. کودکان نسبت به اثرات آلودگی هوا حساسترند، چون سیستم ایمنی و ارگانهای رشدشان هنوز کامل نشده است. به طور مثال سرب که فرو داده میشود به آسانی در استخوانهای کودکان که سریعا در حال رشد هستند رسوب می کند. در معرض قرار گرفتن کودکان با آلا ینده های سمی هوا در دوره نوزادی و کودکی می تواند بر رشد و توسعه سیستم تنفسی ، اعصاب ، غدد و سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد و خطر سرطانهای بعدی در زندگی را افزایش دهد.چندین آلاینده معمول هوا تحت عنوان قانون هوای پاک تنظیم شده اند و بعنوان “شاخص آلاینده های هوا” شناخته شده اند.

گسترده ترین آلاینده های هوا چه هستند و چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟

و مورد از گسترده ترین آلاینده های شاخص هوا ذرات و ازن می باشند. ذرات از منابع مختلف طبیعی و انسان ساخت (مصنوعی) منتشر می شوند. ذرات می توانند در عمق ریه ها جا بگیرند. تحقیقات نشان داده که ذرات ممکن است باعث تشدید آسم ، سرفه ، گرفتگی گلو و سایر بیماریهای تنفسی در کودکان گردد. ازن یکی از تحریک کننده های قوی دستگاه تنفسی بوده که می تواند باعث التهاب ریه وکاهش ظرفیت انتقال در عمل ریه ها و کوتاه کردن تنفس و سایر اختلالات تنفسی شود. دیگر آلاینده های شاخص شامل نیتروژن دی اکساید (NO2) ،کربن مونوکساید (CO) ، سرب ، سولفور دی اکساید (SO2) ، و سولفید ئیدروژن (H2S) می باشد.

راهکار های مقابله با آلودگی هوا؟

  1. استفاده از ماسک پیش پا افتاده ترین راهکار می باشد اما این در حالی است که بیشتر ماسک‌ها نشتی دارند و به‌خوبی عمل نمی‌کنند. برای مؤثر بودن، آن‌ها باید بسیار محکم روی صورت قرار گیرند و این وضعیت چنان رنج‌آور است که بیشتر مردم قادر به تحمل آن نیستند. مطالعه‌ای که به‌وسیله‌ی پژوهشگران مؤسسه‌ی پزشکی حرفه‌ای ادینبورگ انجام شد و در آن ۹ ماسک در دسترس مصرف‌کنندگان در پکن که در آن آلودگی هوا بسیار بالا است، مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد که در زمان کم‌تحرکی، متوسط میزان نشتی ۳ تا ۶۸ درصد و در زمان فعالیت متوسط ۷ تا ۶۶ درصد است.
  2. برای زمان هایی که در منزل یا دفتر کار هستید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
  • استفاده از دستگاه تصفیه هوای داخلی
  • اجتناب از استفاده از خوشبوکننده‌های هوا و شمع
  • تمیز نگه داشتن فیلترهای روی دستگاه‌های تهویه هوا و گرم‌کننده‌ها

۳٫ رژیم غذایی می تواند مؤثر در مقابله با آلودگی هوا باشد که شامل ویتامین ها،امگا ۳ ، بتاکاروتن باشد زیرا یکی از عوامل کلیدی در مقابله با آلودگی هوا آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که از ما دربرابر رادیکال‌های آزادی که درنتیجه‌ی ورود ذرات سمی موجود در هوا در بدن تولید می‌شوند، محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که موجب التهاب و بروز مشکلات مختلفی از بیماری‌ها گرفته تا پیری زودرس می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها این رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و مانع از این می‌شوند که به بدن ما آسیب برسانند. بنابراین، با اطمینان از این موضوع که رژیم غذایی شما غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است، می‌توانید از بدن خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنید.

پیشنهادات ما به شما:

  1. کپسول های بادی کلینز مارینوکس کپسول بادی کلینز حاوی جلبک کلرلا ، پودر سیر ، عصاره دانه گشنیز ، عصاره زردچوبه ، عناصر روی ، سلنیوم و ویتامین های C ، B2 و B6 می باشد. جلبک کلرلا : دیواره سلولی این جلبک سبز با اتصال به فلزات سنگین (مانند کادمیوم، سرب و آمالگام) ، حشره کش ها ، سموم و بعضی مواد سرطان زا ، باعث دفع مواد مضر از بدن می شوند. کلرلا منبع منحصر بفردی از اسیدهای چرب غیراشباع از جمله امگا۳ ، پروتئین ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و کلروفیل است. کلروفیل باعث بهبود عملکرد کبد ، تصفیه خون ، دفع مواد سمی و سرطان زا از بدن می شود. علاوه بر اینکه کلرلا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دارا می باشد و آن را کاملا سم‌ زدایی می‌کند ، توانایی سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با سرطان ها ، باکتری‌ها ، ویروس‌ها و مواد شیمیایی مضر افزایش داده و باعث تسریع بهبود زخم ها و بافت های آسیب دیده نیز می شود. برای مطالعه بیشتر راجب این محصول و خرید این محصول می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

بادی کلینز مارینوکس