توصیه های عمومی :

در صورت بروز مشکل با پزشک خود مشورت کنید

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است .از توصیه ان به دیگران خودداری کنید

دارو دور از دسترس اطفال کودکان نگهداری شود

شکل و قدرت دارویی:

یک میلی لیتر محلول حاوی ۴۰ میلی گرم آیفوسفامید می باشد.

یک ویال ۲۵ میلی لیتری حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم / آیفوسفامید  می باشد.

آیفوسل® به صورت محلول شفاف، بی رنگ و بدون ذره می باشد

آیفوسل® به صورت بسته های ۱ عددی ویال با حجم ۲۵ میلی لیتر محلول جهت انفوزیون، عرضه می شود.

موارد مصرف :

تومورهای بیضه(سرطان بیضه)

به عنوان بخشی از شیمی درمانی ترکیبی در بیماران مبتلا به تومورهای پیشرفته مرحله II تا IV بر طبق طبقه بندی TNM (seminomas and non-seminomas) استفاده می شود. این دسته از بیماران به شیمی درمانی اولیه پاسخ نداده اند یا به انداره کافی پاسخ نداده اند.

سرطان دهانه رحم

شیمی درمانی ترکیبی تسکین دهنده با سیس پلاتین / آیفوسفامید (به تنهایی بدون ترکیبات دیگر) در سرطان دهانه رحم، FIGO stage IV B، (زمانی که درمان با جراحی یا رادیوتراپی ممکن نباشد) به عنوان جایگزین رادیوتراپی تسکینی

سرطان پستان

در درمان تسکین دهنده سرطان پستان پیشرفته ، مقاوم به درمان یا  سرطان پستان عودکننده

نوع خاصی از سرطان ریه (Non-small-cell Lung Cancer)

به عنوان تک درمانی یا شیمی درمانی ترکیبی در بیماران مبتلا به تومورهای غیر قابل جراحی یا متاستازی ( منتشر شده به سایر نقاط بدن) مصرف می شود.

نوع خاصی از سرطان ریه (Small-cell Lung Cancer)

در شیمی درمانی ترکیبی مصرف می شود.

سارکومای بافت نرم (شامل استئوسارکوما و رابدومیوسارکوما؛ تومورهای بافت نرم)

پس از شکست درمان های استاندارد، به عنوان تک درمانی یا شیمی درمانی ترکیبی در رابدومیوسارکوما (تومورهای عضلات مخطط)یا استئوسارکوما (تومور استخوانی) مصرف می شود. به عنوان تک درمانی یا شیمی درمانی ترکیبی درسایر سارکوماهای بافت نرم، پس از شکست جراحی و پرتو درمانی مصرف می شود.

نوع خاصی از سرطان استخوان (Ewing’s Sarcoma)

پس ازشکست درمان اولیه با داروهای سایتواستاتیک به صورت شیمی درمانی ترکیبی استفاده می شود.

تومورهای غدد لنفاوی غیر هوچکین

به صورت شیمی درمانی ترکیبی در بیماران مبتلا به لنفومای غیر هوچکین بسیار بدخیم که به درمان اولیه پاسخ نداده یا پاسخ کافی نداده باشند. همچنین بیماران مبتلا به تومورهای عودکننده همراه با سایر داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

بیماری هوچکین (نوع خاصی از بیماری بافت لنفاوی)

در بیماران مبتلا به بیماری هوچکین از نوع پیشرفت کننده سریع و عود کننده سریع (مدت زمان بهبودی کامل کمتر از یک سال) پس از شکست درمان اولیه با شیمی درمانی یا رادیوکموتراپی مورد استفاده می باشد- در این صورت به عنوان بخشی از برنامه شیمی درمانی ترکیبی رسمی مانند پروتکل MINE مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار و نحوه مصرف :

آیفوسل® باید همواره توسط پزشک یا پرستار تجویز شود.

این دارو باید فقط توسط پزشک متخصص انکولوژی تجویز شود.

دوز دارو می بایست توسط پزشک بر اساس نیاز هر بیمار تعیین شود.

 

جهت درمان بزرگسالان به صورت تک درمانی، روش درمان متداول تجویز به صورت دوزهای منقسم است. در صورتی که دوز دیگری برای بیمار تجویز نشود، دوزهای پیشنهادی زیر در نظر گرفته  می شود:

تجویز منقسم دارو (تقسیم مقدار کل دارو به دوزهای کوچک تر ، تجویز آن با فواصل مشخص؛ طول مدت انفوزیون بین ۳۰ و۱۲۰ دقیقه بسته به حجم تزریق)، به میزان ۲/۱ تا ۴/۲ گرم آیفوسفامید به ازای هر متر مربع سطح بدن (تا حداکثر ۶۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به صورت روزانه می باشد. تجویز دارو داخل وریدی و عموما در ۵ روز متوالی می باشد.

آیفوسل®  هم چنین می تواند با مقدار بالا به صورت تک دوز، اغلب به صورت انفوزیون پیوسته در مدت ۲۴ ساعت تجویز شود. در این حالت ،دوز دارو عموما ۵ گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن (۱۲۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) بوده و نباید از ۸ گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن (۲۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) در هر دوره تجاوز کند. در درمان با مقدار بالا و صورت تک دوز، انتظار افزایش سمیت های خونی، ادراری، کلیوی و سیستم اعصاب مرکزی می رود.

در صورت مصرف آیفوسفامید، مانند سایر داروهای سایتواستاتیک، شمارش سلول های خون باید پیش از هر دوره شیمی درمانی و در فواصل بین دوره ها انجام شود. تنظیم دوز می بایست براساس شمارش سلول های خونی انجام شود.

توجه: دستورالعمل کاهش دوز در موارد میلوساپرشن (آسیب مغز استخوان)

تعداد لکوسیت در هر میکرولیتر تعداد پلاکت در هر میکرولیتر
> ۴۰۰۰ > ۱۰۰۰۰۰ ۱۰۰% دوز تعیین شده
۲۵۰۰-۴۰۰۰ ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ ۶۰% دوز تعیین شده
< 2500 < 50000 درمان تا طبیعی شدن شمارش سلول های خونی به تعویق بیفتد و یا به صورت فردی تصمیم گیری شود

در شیمی درمانی ترکیبی با سایر داروهای سایتواستاتیک، دوز دارو باید در هر مورد برطبق رژیم درمانی تنظیم گردد در درمان همزمان با سایر داروهای میلوتوکسیک، ممکن است  نیاز به تنظیم دوز باشد.

توجه:

به علت اثر سمیت ادراری این دارو، آیفوسفامید باید همراه با مسنا استفاده شود. سایر اثرات سمی دارو و اثرات درمانی آیفوسفامید توسط مسنا تحت تأثیر قرار نمی گیرد. در صورت بروز سیستیت (التهاب مثانه) همراه با  میکرو- و ماکروهماچوری (پیدایش خون در ادرار) در طول مصرف آیفوسفامید، درمان باید تا هنگام بهبودی قطع شود.

دوره های درمانی می تواند هر ۳ تا ۴ هفته تکرار شود. فواصل دوره های درمانی به فاکتورهای متعددی، از جمله شمارش سلول های خونی و بهبود هرگونه عوارض جانبی یا علایم مربوطه بستگی دارد. درمان استاندارد حمایتی از مجاری ادراری با تجویز مسنا باید در نظرگرفته شود.

موارد منع مصرف :

  • در صورت وجود حساسیت به آیفوسفامید و یا هر یک از ترکیبات موجود در این دارو.

یک واکنش آلرژیک می تواند شامل تنگی نفس، سختی تنفس ، راش، خارش یا تورم صورت و لب ها باشد.

  • در صورت اختلال شدید عملکرد مغز استخوان (خصوصاً در بیمارانی که قبلاً تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرارگرفته اند). پزشک هماهنگی های لازم را جهت آزمایشات خون به منظور بررسی چگونگی عملکرد مغز استخوان انجام خواهد داد.
  • در صورتی که در حال حاضر مبتلا به عفونت هستید (به عنوان مثال در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد).
  • در بیماران با سابقه ابتلا به اختلالات کلیوی و یا مثانه حاصل از شیمی درمانی یا پرتو درمانی قبلی. پیش از شروع درمان با این دارو هرگونه انسداد مسیر خروجی ادرار باید اصلاح شود.
  • در صورت عدم عملکرد مناسب کلیه ها یا کبد. پزشک از طریق آزمایشات خونی این عملکرد را بررسی می کند.
  • در صورت ابتلا به عفونت دستگاه ادراری که به صورت درد در زمان دفع ادرار ظاهر می شود (التهاب مثانه).
  • پیش از آغاز درمان، هرگونه عدم تعادل الکترولیت ها باید برطرف یا اصلاح گردد.
  • در دوران بارداری یا شیردهی
  • پیش از آغاز درمان، هرگونه عدم تعادل الکترولیت ها باید برطرف یا اصلاح گردد.

 

عوارض جانبی احتمالی :

مانند تمام فرآورده های دارویی، آیفوسل® هم ممکن است در برخی افراد موجب عوارض جانبی شود.

آیفوسل® دارویی است که سلول های سرطانی را از بین می برد، با این حال بر روی سلول های سالم هم تاثیر می گذارد. به همین دلیل عوارض جانبی بسیاری ممکن است رخ دهد. پزشک معالج تنها زمانی داروی آیفوسل را تجویز میکند که مطمئن باشد که خطرات احتمالی بیماری سرطان از عوارض جانبی متعاقب مصرف دارو بیشتر است. پزشک معالج جهت درمان عوارض جانبی و جلوگیری از پیشرفت آن بیمار را به طور مرتب تحت آزمایش قرار می دهد.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر سریعا پزشک خود را مطلع کنید. این عوارض جدی هستند:

  • در صورت بروز کبودی بدون دلیل در بدن و یا در صورت کندی در قطع شدن خونریزی و یا بروز خونریزی از بینی و لثه ها. این عارضه ممکن است به دلیل کاهش بسیار زیاد در تعداد پلاکت های خون باشد.
  • در صورت کاهش تعداد گلبول های سفید خون- پزشک این عارضه را به طور مرتب در طول درمان کنترل می کند. این عارضه علائم خاصی ندارد، ولی بیمار را مستعد به ابتلا به انواع عفونت می کند. در صورتی که احساس کردید که به عفونت مبتلا هستید (دمای بدن بالا، احساس سرما و لرز، یا گرما و تعریق، یا دیگر علائم عفونت نظیر سرفه، یا سوزش موقع دفع ادرار) ممکن است نیاز باشد که جهت درمان عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید زیرا تعداد گلبول های سفید بدن از حالت طبیعی کمتر است.
  • در صورتی که به شدت رنگ پریده و بی حال هستید و یا احساس لتارژی و خستگی می کنید. این عارضه ممکن است به علت کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (آنمی) باشد. دراین شرایط معمولا نیازی به درمان نمی باشد ، بدن در نهایت گلبول های قرمز خون را جایگزین می کند. در صورت ابتلا به آنمی شدید ممکن است نیاز به تزریق خون باشد.
  • در صورت وجود خون در ادرار، درد یا خروج اندک ادرار در هنگام دفع ادرار
  • مشکلات روحی- روانی. در برخی افراد ممکن است آیفوسفامید بر روی مغز اثر بگذارد. گاهی خود بیمار تحت درمان با آیفوسفامید متوجه تغییر در خودش نمی شود ولی دوستان و اقوام متوجه تغییرات در فرد می شوند. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، پزشک معالج ممکن است درمان با آیفوسفامید را قطع کند:
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • سردرگمی
  • بی قراری
  • افسردگی
  • توهم
  • اسپاسم عضلات در بازوها یا پاها
  • سخن گفتن سریع
  • تکرار کلمات
  • دست و پا چلفتی شدن
  • ثابت شدن روی یک موضوع
  • پرخاشگری
  • تشنج
  • از دست دادن هوشیاری

این عوارض ممکن است همراه با تب یا تندی ضربان قلب باشد.

 

تداخلات دارویی:

اگر اخیرا از دارویی استفاده کرده اید یا ممکن است از داروهای دیگری استفاده کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به ویژه در خصوص داروهای ذیل پزشکتان را در جریان بگذارید، زیرا ممکن است با آیفوسفامید تداخل کنند و یا عوارض جانبی آن را افزایش دهند:

  • سولفونیل اوره، داروهای دیابتی که به صورت خوراکی مصرف می شوند، زیرا ممکن است با مصرف همزمان با آیفوسفامید قند خون را بیش از حد کاهش دهند.
  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین. خطر خونریزی هنگام استفاده با آیفوسفامید افزایش می یابد.
  • آلوپورینول (مورد استفاده برای درمان نقرس)
  • سیس پلاتین (دارو ضد سرطان)
  • آسیکلوویر (داروهای ضد ویروسی)
  • آمفوتریسین B (دارو ضد قارچی)
  • باربیتورات ها (قرص های خواب آور)
  • برخی از آنتی بیوتیک ها مانند استرپتومایسین، جنتامایسین، آمیکاسین و نئومایسین

افزایش میلو توکسیسیتی (آسیب مغز استخوان) به دلیل تداخلات با دیگر داروهای سیتواستاتیک یا رادیوتراپی باید مورد توجه قرار گیرد. آیفوسفامید می تواند پاسخ پوست به اشعه را افزایش دهد.اگر قبل یا همزمان با آیفوسفامید، داروهای نفروتوکسیک مانند سیس پلاتین، آمینوگلیکوزید، آسیکلوویر یا آمفوتریسین B تجویز شود، نفروتوکسیسیته آیفوسفامید می تواند افزایش یابد و در نتیجه سمیت خونی و سیستم اعصاب مرکزی آن نیز افزایش می یابد. با توجه به اثرات ایمونو ساپرسیو (تضعیف ایمنی بدن) آیفوسفامید ، پاسخ به واکسن های مربوطه کاهش یافته و در مورد واکسن های زنده، عفونت با واکسن می تواند مورد انتظار باشد. اگراحتمال بیماری انسفالوپاتی ناشی از آیفوسفامید (بیماری مغزی غیر التهابی) میرود، داروهایی که روی سیستم اعصاب مرکزی عمل می کنند (مانند داروهای ضد تهوع، آرام بخش ها، دارو های بیهوشی و یا آنتی هیستامین ها) باید با محدودیت خاصی استفاده شوند یا در صورت امکان، قطع شوند.علاوه بر موارد فوق، تداخلات دارویی ذیل نیز قابل انتظار است:

  • افزایش میلوساپرشن (آسیب مغز استخوان) در صورت مصرف همزمان با آلوپورینول یا هیدروکلروتیازید ؛
  • افزایش اثربخشی و سمیت در صورت مصرف همزمان با کلرپرومازین، تری یدوتیرونین و یا مهارکننده های آلدهید دهیدروژناز نظیر دی سولفیرام؛
  • در بیمارانی که قبلا تحت درمان با فنوباربیتال، فنی توئین یا کلرال هیدرات بوده اند و یا در حال مصرف این داروها می باشند، احتمال القای آنزیمهای میکروزومال کبدی وجود دارد؛
  • افزایش اثر شل کنندگی عضلانی سوکسامتونیوم.

در طول درمان با آیفوسل® ، ممکن است برای شما داروی اپرپیتانت جهت کنترل تهوع احتمالی تجویز شود. مصرف همزمان این دو دارو ممکن است باعث افزایش احتمال آسیب های عصبی شود که علایم ممکن است شامل: سردرد، اختلال بینایی و شنوایی، سردرگمی، تشنج اپیلپتیک ، اختلالات حرکات روده ای باشد.

دقت شود که این اطلاعات می تواند در خصوص داروهایی که اخیرا مصرف شده نیز صادق باشد.

 

تداخل باغذا و مواد خوراکی :

به طور کلی بیماران باید در طول درمان با آیفوسفامید از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری نمایند.

به علت احتمال کاهش فعال سازی و در نتیجه اثر بخشی آیفوسفامید از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید.

 

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

درصورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید و یا احتمال می­دهید که باردار باشید و یا قصد باردار شدن دارید، حتماً پیش از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در موارد تهدید کننده حیات در خانم های بیمار، مشاوره پزشکی به منظور پایان دادن به حاملگی در طول سه ماهه اول بارداری لازم می باشد.

پس از سه ماهه اول بارداری، شیمی درمانی- در صورتیکه نتوان آن را به تعویق انداخت-باید انجام شود و پیش از شروع شیمی درمانی می بایست  بیمار را از بروزخطر ناهنجاری های جزئی اما محتمل بر کودک مطلع کرد.

شیردهی در طول درمان ممنوع است

آیفوسفامید می تواند باعث اختلال ژنتیکی شود. در مورد آقایان تحت درمان توصیه می شود از اقدام به باروری در طول درمان و تا ۶ ماه بعد از آن جلوگیری شود و توصیه می شود پیش از آغاز درمان جهت نگهداری اسپرم با پزشک مشورت شود.

خانم ها در طول درمان نباید باردار شوند با این وجود درصورت بارداری باید حتماً مشاوره ژنتیکی انجام دهند.

پس از تکمیل دوره شیمی درمانی، طول دوره جلوگیری از بارداری باید توسط پزشک براساس شرایط بیمار مشخص گردد و در چنین مواردی مشاوره ژنتیکی  باید انجام شود.

احتیاطات و هشدارها:

پیش از مصرف آیفوسل® موارد زیر را با پزشک، داروساز یا پرستار خود در میان بگذارید:

  • در صورتی که در حال رادیوتراپی یا شیمی درمانی هستید و یا اخیرا بوده اید،
  • در صورت ضعف سلامت عمومی یا در صورت سستی،
  • در صورتی که در گذشته تحت درمان با سیس پلاتین بوده اید،
  • در صورت ابتلا به مشکلات کلیوی و یا در صورتی که یکی از کلیه های شما برداشته شده باشد،
  • در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف ،نظیر دیابت ملیتوس، بیماری مزمن کبدی یا کلیوی. در افراد دیابتی، متابولیسم گلوکز باید به طور منظم بررسی شود تا در صورت نیاز تغییرات لازم در درمان دیابت در زمان مناسب اعمال گردد.
  • در صورت ابتلا به متاستاز مغزی، علائم سربرال و یا اختلال عملکرد کلیوی؛ این بیماران باید به طور مرتب بررسی شوند،
  • در سالمندان (بالای ۶۵ سال)
  • در صورتی که هر یک از موارد ذکر شده شامل بیمار شود، پزشک ممکن است آزمایشات خون یا ادراری بیشتری درخواست نماید و ممکن است تصمیم به تغییر درمان بگیرد.

 

تاثیر بر رانندگی و کار با ماشین آلات:

آیفوسفامید می تواند بر روی توانایی رانندگی یا کار با ماشین آلات به صورت مستقیم به علت ایجاد انسفالوپاتی (بیماری مغزی غیر التهابی)- خصوصا در صورت مصرف همزمان با سایر داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی یا الکل -یا به صورت غیر مستقیم به علت ایجاد تهوع و استفراغ اثر بگذارد.

شرایط نگهداری:

دارو را دور از دید و دسترس اطفال نگهداری کنید.

دارو را پس از پایان تاریخ مصرف، استفاده نکنید. تاریخ انقضای دارو روی برچسب و جعبه محصول بعد ازکلمه’ ‘EXP مشخص شده است. تاریخ انقضا به آخرین روز از ماه ذکر شده گفته می شود.

دارو را در یخچال نگهداری کنید.

محلول آیفوسل® جهت انفوزیون پس از آماده سازی با محلول سدیم کلراید ۹/۰ % یا محلول گلوکز ۵ % به مدت ۴ روز از نظر شیمیایی و فیزیکی در یخچال (دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد) و در دمای اتاق پایدار است.

از دیدگاه میکروبیولوژی، فرآورده پس از آماده سازی باید سریعا مصرف شود. در صورت عدم مصرف سریع فرآورده پس از آماده سازی، مسوولیت مدت و شرایط نگهداری فرآورده با مصرف کننده است مگر اینکه رقیق سازی دارو در محیط کنترل شده و آسپتیک انجام شده باشد.

دارو به هیچ عنوان نباید جزء زباله های خانگی و یا فاضلاب دفع گردد. جهت معدوم سازی دارو با داروساز مشورت نمایید. این اقدام باعث حفاظت از محیط زیست می شود.

توصیه های لازم به بیمار :

با توجه به اینکه این دارو توسط افراد آموزش دیده و واجد شرایط تجویز می شود، احتمال استفاده بیش از حد از آن بعید به نظر می رسد. با این حال در صورت تجویز بیش از حد دارو، تزریق باید سریعا قطع شود در صورتی که هر سوالی در مورد مصرف این دارو داشتید حتما از پزشک، داروساز یا پرستار خود بپرسید.

شرکت ولیان دارو
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک ۱۵ واحد واحد ۴
تلفن: ۸۸۶۷۳۷۶۰