نام رایج دارو: استامینوفن – Acetaminophen

اسم تجاری داروی استامینوفن: تایلانول – پانادول

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی استامینوفن چیست؟

از استامینوفن برای درمان دردهای خفیف و متوسط (سردرد، درد دوران قاعدگی، دندان‌درد، کمردرد، آرتروز، دردهای زمان سرماخوردگی و آنفولانزا) و کاهش تب استفاده می‌شود.

نحوه‌ی مصرف استامینوفن و دوز مصرفی

برای مصرف صحیح استامینوفن لازم است از اطلاعات روی بسته‌ی محصول پیروی کنید. این دارو در فرم‌ها و برندهای مختلف در دسترس است، بنابراین لازم است توضیحات راجع به دوز دارو را به‌دقت مطالعه کنید، زیرا ممکن است مقدار استامینوفن موجود در محصولات مختلف با هم متفاوت باشد. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیش‌تر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. (حتماً قسمت هشدار روی بسته‌ی دارو را مطالعه کنید.)

اگر قصد دارید از این دارو برای درمان کودکان استفاده کنید، لازم است محصولات مناسب کودک را تهیه کنید. برای پیدا کردن دوز مناسب کودکتان توضیحات روی بسته‌ی دارو در مورد میزان دوز مصرفی مناسب برای وزن‌های مختلف را مطالعه کنید. اگر وزن کودکتان را نمی‌دانید، جدول مربوط به سن را بررسی کنید.

برای استفاده از شربت استامینوفن، بطری را قبل از هر بار مصرف تکان دهید. البته بعضی از شربت‌ها نیازی به تکان دادن ندارند. برای آگاهی درمورد این موضوع راهنمای روی بسته‌بندی را مطالعه کنید. برای حصول اطمینان از مصرف دوز مناسب شربت، مقدار مصرفی را، با قاشق‌های مخصوص، قطره‌چکان یا سرنگ اندازه بگیرید. از قاشق‌های عادی خانگی استفاده نکنید.

برای اطلاع از مواد مصرف، نحوه مصرف و عوارض و تداخلات دارویی استامینافن بهتر است با متخصص داخلی مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین متخصصین داخلی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

قرص‌های سریع بازشونده را بجوید یا اجازه دهید زیر زبان حل شوند سپس با آب یا بدون آب آن‌ها را فرو دهید. برای مصرف قرص‌های جویدنی آن‌ها را پیش از بلع به طور کامل بجوید. قرص‌های Extended-Release (دوز آن در بازه زمانی طولانی تری پخش می‌شود) را نباید جوید یا له کرد. انجام این کار می‌تواند تمام دارو را یک‌جا آزاد کند و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین نباید بدون تجویز پزشک قرص‌ها را (خصوصاً قرص‌هایی را که خط تقسیم ندارند) نصف کرد. باید تمام قرص را بدون جویدن یا تکه تکه کردن فرو داد.

برای مصرف قرص‌های جوشان دوز مورد نظر را در مقدار معینی از آب بریزید و سپس میل کنید.

اگر داروهای مسکن را با ظهور اولین علائم درد مصرف کنید، اثربخشی بیش‌تری دارند و اگر صبر کنید تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثربخشی دارو کم‌تر شود.

اگر داروهای مسکن را با ظهور اولین علائم درد مصرف کنید، اثربخشی بیش‌تری دارند و اگر صبر کنید تا علائم شدیدتر شوند، ممکن است اثربخشی دارو کم‌تر شود.

برای کاهش تب تنها در صورتی می‌توان داروی استامینوفن را بیشتر از سه روز مصرف کرد که توسط پزشک عفونی تجویز شده باشد. بزرگسالان بیش از ده روز و کودکان بیش از پنج روز نباید بدون تجویز پزشک از استامینوفن استفاده کنند. اگر کودک شما از گلودرد رنج می‌برد (به خصوص گلودرد همراه با علائمی مثل تب بالا، سردرد، تهوع یا استفراغ) به سرعت با پزشک مشورت کنید.

چنانچه وضعیت شما به همان صورت ادامه پیدا کرد یا حالتان بدتر شد یا علائم جدیدی در شما ظاهر شد با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

برای اطلاع از موار مصرف، نحوه مصرف و عوارض و تداخلات دارویی این دارو می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

عوارض جانبی استامینوفن

درصورتی که پزشک داروی استامینوفن را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی دیفن هیدرامین را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی استامینوفن نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعاً از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف استامینوفن

اگر به استامینوفن حساسیت دارید پیش از مصرف مشکل‌ را با پزشکتان یا دکتر داروخانه مطرح کنید. داروی استامینوفن ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از استفاده از استامینوفن سابقه‌ی پزشکی خود را، به ویژه در خصوص بیماری کبد و مصرف منظم و سوء مصرف الکل، با پزشکتان در میان بگذارید.

محصولات مایع، قرص‌های جویدنی و قرص‌های حل‌شونده در مایعات می‌توانند حاوی قند یا آسپارتام باشند. در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری و شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی شما دارد، باید جانب احتیاط را رعایت کرده و با پزشکتان در این مورد صحبت کنید.

برای مصرف استامینوفن در دوران بارداری و شیردهی، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

تداخلات دارویی استامینوفن با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر استامینوفن را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشکتان یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی استامینوفن نفرمایید.

داروی کتوکونازول ممکن است با داروی استامینوفن تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این دارو، پزشک خود را مطلع سازید.

استامینوفن ممکن است روی تست‌های آزمایشگاهی خاص اثر بگذارد و باعث نتیجه‌گیری غلط شود لذا اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان در جریان استفاده‌ی شما از این دارو قرار گرفته باشند.

علائم اوردوز استامینوفن

مصرف بیش از اندازه‌ی داروی استامینوفن ممکن است موجب بروز علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، عرق کردن، دل‌درد، خستگی شدید، زرد شدن چشم و پوست و ادرار تیره‌رنگ شود. در این صورت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

استامینوفن، مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، باعث ایجاد زخم معده و زخم روده نمی‌شود. در هر حال مصرف استامینوفن مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی کاهش تورم و التهاب را به دنبال ندارد و بهتر است پیش از مصرف برای اطلاعات بیش‌تر با دکتر خود مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که کدام دارو برای شما مناسب است.

فراموش کردن

اگر پزشکتان توصیه کرده این دارو را طبق برنامه‌ای منظم و نه فقط در وقت نیاز مصرف کنید و شما یکی از نوبت‌های مصرف دارو را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دوبرابر داروی استامینوفن نیست فقط دوز مقرر را در زمان مقرر مصرف کنید.

نحوه نگهداری داروی استامینوفن

داروی استامینوفن باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری شود. از این دارو در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD