نام رایج دارو: آموکسیسیلین – Amoxicillin

اسامی تجاری داروی آموکسیسیلین: آموکسیل

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی آموکسیسیلین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. آموکسیسیلین به خانواده‌ی آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلینی تعلق دارد. این آنتی‌بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و روی عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی آنفولانزا اثری ندارد. این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان زخم معده و زخم روده‌ی ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری و جلوگیری از بازگشت زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه‌ی عملکرد داروی آموکسیسیلین

عملکرد داروی آموکسیسیلین از طریق متوقف کردن رشد باکتری‌ها است.

نحوه‌ی مصرف آموکسیسیلین و دوز مصرفی

توجه کنید که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در آینده و مواقع نیاز از بین برود.

نوع خوراکی این دارو قبل یا بعد از غذا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. به طور معمول آموکسیسیلین را باید هر هشت ساعت یا هر دوازده ساعت مصرف کرد. دوز مصرف داروی آموکسیسیلین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. مادامی که در حال مصرف آموکسیسیلین هستید باید مقادیر زیادی آب بنوشید، مگر اینکه پزشک شما تشخیص دیگری داده باشد.

برای اثربخشی بهتر، این آنتی‌بیوتیک را در فاصله‌ی زمانی مقرری میل کنید. به‌یاد داشته باشید که این دارو را هر روز در زمان‌های معین مصرف کنید. حتی اگر بعد از چند روز علائم بیماری ناپدید شد، پیش از به پایان رسیدن دوز تجویزی پزشک مصرف دارو را قطع نکنید. متوقف کردن مصرف آموکسیسیلین ممکن است باعث شود باکتری‌ها به رشد خود ادامه دهند و این موضوع موجب بازگشت عفونت شود.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو می‌تواند با پزشک عمومی، متخصص داخلی یا متخصص عفونی مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان آشنا شوید، در مورد وضعیت پزشکی خود با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

اگر وضعیت بیماری شما به همان شکل ادامه پیدا کرد یا بیماری‌تان وخیم‌تر شد، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

عوارض جانبی آموکسیسیلین

مصرف آموکسیسیلین ممکن است موجب بروز تهوع، اسهال و استفراغ شود. در صورت تشدید یا تداوم هرکدام از این علائم با پرشکتان صحبت کنید.

دررصورتی که پزشک داروی آموکسیسیلین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آموکسیسیلین را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

استفاده از این دارو برای یک دوره‌ی طولانی ممکن است موجب بروز برفک دهان یا عفونت قارچی واژن شود. اگر در دهان خود متوجه برفک شدید یا در ترشحات واژنتان تغییراتی را مشاهده کردید، حتماً با دکتر خود تماس بگیرید. اگر این نشانه‌های خیلی نادر اما جدی را مشاهده کردید، بلاقاصله از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید: ادار تیره، تهوع یا استفراغ مداوم، درد معده یا دل درد، زردی چشم یا پوست، کبودی یا خون‌ریزی، گلو درد و تب مداوم.

داروی آموکسیسیلین به‌ندرت باعث ایجاد بیماری‌های وخیم رودوی مثل اسهال ناشی از رشد باکتری مقاوم کلستریدیوم دیفیسیل می‌شود. ممکن است در طول درمان با داروی آموکسیسیلین چند هفته تا چند ماه بعد از توقف مصرف دارو علائم این بیماری پدیدار شود. در صورت بروز علائمی مثل اسهال مداوم، دل درد یا درد معده، گرفتگی عضلانی و مشاهده‌ی خون یا مخاط در مدفوع از داروهای ضد اسهال یا ضد درد استفاده نکنید، زیرا ممکن است موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شما شود. در صورت بروز این علائم موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آموکسیسیلین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعاً از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

در بعضی مواقع داروی آموکسیسیلین موجب پدیدار شدن جوش‌های خفیفی روی پوست می‌شود که معمولاً خطرناک نیستند. با این حال ممکن است شما قادر به تشخیص این جوش‌ها از جوش نادری نباشید که نشانه‌ی واکنش آلرژیک شدید به داروی آموکسیسیلین‌اند، بنابراین در صورت مشاهده‌ی هرگونه جوش به سرعت به پزشک مراجعه کنید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف آموکسیسیلین

اگر به داروی آموکسیسیلین، پنی‌سیلین یا سفالوسپورین حساسیت دارید پیش از مصرف موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی آموکسیسیلین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. چنانچه سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌های کلیوی و عفونت خاص ویروسی (مونونوکلئوز عفونی) دارید حتماً این موارد را با پزشکتان در میان بگذارید.

مصرف داروی آموکسیسیلین ممکن است باعث شود واکسن‌های زنده‌ای مثل واکسن حصبه به‌درستی عمل نکنند. هنگام مصرف داروی آموکسیسیلین بدون تجویز پزشک واکسیناسیون انجام ندهید. ضمناً قبل از هرگونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. داروی آموکسیسیلین در دوران بارداری و شیردهی باید با تجویز پزشک و تنها در مواقع نیاز مصرف شود. قبل از مصرف درباره‌ی خطرات و مزایای دارو با پزشک‌تان صحبت کنید.

تداخلات دارویی آموکسیسیلین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی آموکسیسیلین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی آموکسیسیلین نفرمایید.

یکی از محصولاتی که ممکن است با آموکسیسیلین تداخل دارویی ایجاد کند متوتروکسات است.

اگرچه بعید است که داروهای آنتی‌بیوتیک روی شیوه‌های هورمونی پیش‌گیری از بارداری، مثل قرص‌ها، برچسب‌ها و حلقه‌های واژینال تاثیر بگذارند، اما بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مثل ریفامپین و ریفابوتین می‌توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند. اگر از شیوه‌های هورمونی پیش‌گیری از بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، برای اطلاعات بیش‌تر، با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

آموکسیسیلین ممکن است بر نتیجه‌ی آزمایش‌های خاصی مثل آزمایش ادرار برای تشخیص دیابت (cupric sulfate-type) تاثیر بگذارد و آن را، به اشتباه، مثبت نشان دهد لذا اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان در جریان استفاده‌ی شما از این دارو قرار گرفته باشند.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو می‌تواند با پزشک عمومی، متخصص داخلی یا متخصص عفونی مشورت کنید. در داروباکس می‌توانید با بهترین پزشکان آشنا شوید، در مورد وضعیت پزشکی خود با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علائم اوردوز آموکسیسیلین

اگر شخصی به خاطر مصرف بیش از اندازه‌ی داروی آموکسیسیلین بیهوش شد یا مشکل تنفسی پیدا کرد سریعاً با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم دیگر اوردوز ممکن است استفراغ شدید، اسهال مداوم، کاهش شدید میزان ادرار یا تشنج باشد.

داروی آموکسیسیلین را با دیگران به اشتراک نگذارید. این دارو فقط برای مصرف فعلی شما تجویز شده است. بعد از اتمام دوره‌ی مصرف، بدون نسخه‌ی پزشک، برای درمان عفونت‌های دیگر، به مصرف آموکسیسیلین ادامه ندهید.

برای سنجش عملکرد داروی آموکسیسیلین برای درمان‌های طولانی مدت و بررسی عوارض جانبی آزمایشاتی، مانند آزمایش عمل‌کرد کلیه و کبد و شمارش کامل خون به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر یکی از نوبت‌های مصرف دارو آموکسیسیلین را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی آموکسیسیلین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

آموکسیسیلین باید در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. برندهای مختلف این دارو شرایط نگه‌داری خاص خود را دارند. در این مورد توضیحات روی جعبه‌ی دارو را مطالعه نمایید یا از دکتر داروخانه کمک بخواهید. تمامی داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.
داروی آموکسیسیلین باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری شود. از داروی آموکسیسیلین در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

منبع: WebMD

داروباکس: نوبت دهی اینترنتی پزشکان