چرا داروی رانیتیدین از بسیاری از کشورها جمع آوری شده است؟

رانیتیدین، دارویی برای کاهش سطح اسید معده است. این دارو برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ در انگلستان ساخته شد و با نام تجاری زانتاک در بسیاری از کشورها عرضه می‌شود. روز اول آپریل ۲۰۲۰، سازمان غذا و داروی آمریکا دستور به جمع آوری تمام انواع رانیتیدین از بازار داد. داروی رانیتیدین در ایران نیز از روز ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۹ از بازار دارویی جمع آوری شد. هر چند خرید رانیتیدین در ایران به نسخه نیاز دارد، اما این دارو در ایالات متحده دارویی بدون نسخه محسوب می‌شود.

داروی رانیتیدین در ایران از روز ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۹ از بازار دارویی جمع آوری شد.

یکی از نام‌های تجاری داروی رانیتیدین، زانتاک است.
یکی از نام‌های تجاری داروی رانیتیدین، زانتاک است.

دلیل جمع آوری رانیتیدین چیست؟

ماده‌ای به نام ان-نیتروسودیمتیلامین (N-Nitrosodimethylamine) یا ان دی ام اِی (NDMA) در داروی رانیتیدین به میزان بسیار کمی وجود دارد. ان دی ام ای ماده‌ای به احتمال زیاد سرطان‌زا است. این ماده بعضا در آب آشامیدنی، گوشت‌های فرآوری‌شده و بعضی سبزیجات وجود دارد. مقادیر کم ان دی ام ای سرطان‌زا نیستند، اما مصرف دائمی مقادیر بیشتری از آن ممکن است موجب افزایش میزان سرطان در انسان شود. تا به حال بیشتر تحقیقات در مورد ان دی ام ای بر روی حیوانات انجام شده و تحقیقات بر روی انسان‌ها کمتر بوده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این دارو به متخصص گوارش مراجعه کنید.

هر چند نمونه‌های سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دارای میزان قابل قبولی از ان دی ام ای بودند، اما نگرانی این سازمان از بالا رفتن سطح ان دی ام ای در رانیتیدین پس از گذشتن تاریخ انقضا است. عامل دیگری که در ایجاد ان دی ام ای در رانیتیدین اثرگذار تشخیص داده شده، نگهداری دارو در گرما است. هر چند سازمان غذا و داروی ایالات متحده نتایج دقیق تحقیقاتش را منتشر نکرده، اما نتایج اولیه به همراه وجود داروهای جایگزین مانند سایمتیدین و فاموتیدین و البته رعایت جانب احتیاط از سوی این سازمان، موجب صدور دستور برای انهدام و جلوگیری از فروش این دارو به عموم شده است.

نگرانی این سازمان از بالا رفتن سطح ان دی ام ای در رانیتیدین پس از گذشتن تاریخ انقضا است. عامل دیگری که در ایجاد ان دی ام ای در رانیتیدین اثرگذار تشخیص داده شده، نگهداری دارو در گرما است.

آیا رانیتیدین تنها داروی حاوی NDMA است؟

خیر. پیشتر، بعضی از برندهای داروهای کنترل فشار خون مانند لوزارتان، والسارتان و ایربسارتان هم به دلیل وجود ان دی ام ای از بازار ایالات متحده جمع آوری شده بودند. در سال ۲۰۱۸، وجود ان دی ام ای تنها در داروهای تولید شده در دو کارخانه در چین و هند تایید شده بود و داروهای تولید شده در این کارخانه‌ها در سال ۲۰۱۹ از بازار جمع آوری شدند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در مورد والسارتان برآورد می‌کند اگر ۸,۰۰۰ نفر چهار سال به صورت متداوم هر روز بالاترین دوز والسارتان را مصرف کنند، یک مورد اضافه سرطان طی حیات این افراد برایشان اتفاق خواهد افتاد.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی داروباکس استفاده کنید.

حال چه باید کرد؟

همان‌طور که انتظار می‌رفت، سازمان غذا و داروی ایران نیز در پی انتشار مقالات علمی مبنی بر افزایش NDMA در داروی رانیتیدین، دستور جمع آوری آن را صادر کرد. می‌توانید بیانیه سازمان غذا و داروی ایران را در خصوص جمع آوری این دارو در اینجا مطالعه کنید. توصیه می‌شود اگر رانیتیدین مصرف می‌کنید، بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید و در مورد مصرف رانیتیدین، لوسارتان، والسارتان و ایبرسارتان با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید و داروها را در شرایط مناسب مطابق دستورالعمل نوشته شده بر روی آنها نگهداری کنید.

توصیه می‌شود اگر رانیتیدین مصرف می‌کنید، بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید و در مورد مصرف رانیتیدین، لوسارتان، والسارتان و ایبرسارتان با پزشک خود مشورت کنید.

اگر برای سوزش سر دل از رانیتیدین استفاده می‌کنید، ممکن است تغییر سبک زندگی و پرهیز از انواع خاصی از غذاها و نوشیدنی‌ها، از جمله غذاهای بسیار تند، بسیار چرب و نوشیدنی‌های الکلی به شما کمک کند.

این نوشته در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ به‌روزرسانی شد.

منبع: FDA, Harvard Health, Harvard Health, gov.uk, ایسنا, سازمان غذا و داروی ایران