هورمون چیست؟ هورمون ها مواد طبیعی هستند که در بدن تولید می شوند و موجب انتقال پیام بین سلول ها و اندام ها می گردند. هورمون های جنسی هورمون های استروئیدی هستند که توسط بیضه ها یا تخم دان ها تولید می شوند.
هورمون های جنسی مسئول کنترل عملکرد تولید مثلی و بلوغ جنسی می باشند. استروژن ها و پروژستین ها، هورمون های زنانه و آندروژن ها هورمون های مردانه می باشند. 

در زنان سنین باروری هورمون تستوسترون در تخمدان ها، سلول های چربی، سلول های پوست و غدد آدرنال تولید می شود،  مقدار اعظم آن به استروژن تبدیل می گردد و مقدار اندکی نیز در گردش خون باقی می ماند. تستوسترون هورمون مسئول عضله سازی و میل جنسی است، به همین دلیل افراد در تمامی سنین به دنبال راه های طبیعی برای افزایش این هورمون در بدن هستند. یکی از این راه ها استفاده از مکمل های تغذیه ای است که گفته می شود می توانند هورمون تستوسترون را افزایش دهند. در بیشتر موارد این مکمل ها حاوی “آمینواسید DAA (دی آسپارتیک اسید)” هستند.

نقش تستوسترون در آقایان:
• توزیع چربی در بدن
• افزایش تراکم استخوان
• رویش موی صورت و بدن
• اثر بر خلق و خو
• افزایش قدرت و توده عضلانی
• تولید گلبول های قرمز خون
• تولید اسپرم
• میل جنسی

نقش تستوسترون در خانم ها:
• سلامت استخوان
• سلامت سینه
• بهبود توان بارداری
• میل جنسی
• سلامت چرخه قاعدگی
• سلامت محیط واژن

DAA چیست؟
آمینواسید ها مولکول هایی هستند که عملکرد های متنوعی در بدن دارند. این مولکول ها واحد های تشکیل دهنده ی پروتئین ها از قبیل هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی هستند.
تقریبا تمام آمینواسیدها به ۲ فرم L و D در طبیعت یافت می شوند. مثلا آسپارتیک اسید به ۲ فرم L و D وجود دارد که این ۲ فرم از نظر فرمول شیمیایی دقیقا یکسان می باشند و فقط از نظر ساختاری تصویر آیینه ای یکدیگر می باشند.
L آسپارتیک اسید در طبیعت و بدن انسان تولید می شود و برای سنتز پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد، در مقابل D آسپارتیک اسید برای سنتز پروتئین مورد استفاده قرار نمیگیرد و در عوض نقش اساسی را در آزادسازی هورمون ها در بدن ایفا می کند. D آسپارتیک اسید برای کاهش خستگی، افزایش توان و عملکرد ورزشی و بهبود سایز و قدرت عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. DAA به عنوان جزئی از غضروف، مینای دندان و غشای گلبول قرمز یافت می شود و همچنین می تواند در مغز انباشت گردد.
DAA می تواند موجب افزایش آزادسازی هورمون GnRH (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) و LH در مغز گردد که این هورمون ها در نهایت موجب افزایش تولید تستوسترون می شوند.
DAA همچنین نقش مهمی را در افزایش تولید و آزادسازی تستوسترون در بیضه ها ایفا می کند. به این دلایل DAA در مکمل های افزایش دهنده تستوسترون یافت می شود.

منابع غنی DAA:
پروتئین سویا، شیر خشک های حاوی سویا، پروتئین کازئین و ذرت از منابع غنی DAA می باشد.

 

اثرات DAA بر روی تستوسترون:
مطالعات بررسی اثر DAA بر تستوسترون نتایج متفاوتی دارند. برخی از مطالعات نشان داده اند، DAA می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. یک مطالعه برروی ۲۳ مرد سالم سنین ۲۷-۳۷ سال انجام و مکمل  DAA داده شد، از ۲۳ فرد شرکت کننده ۲۰ نفر، سطوح تستوسترونشان ۴۲% بالاتر از ابتدای مطالعه داشتند. همچنین ۳ روز بعد از قطع مصرف DAA، میزان تستوسترون این افراد همچنان ۲۰% بالاتر از ابتدای مطالعه بود. در یک مطالعه دیگر که اثر مکمل DAA در دوره مصرف بیشتر از یک ماه بررسی گردید، محققان دریافتند که هنگامی که آقایان سنین ۲۷-۴۳ سال DAA را برای مدت ۹۰ روز استفاده کردند سطوح تستوسترون آنها ۳۰-۶۰% افزایش یافت. سطوح افزایش یافته تستوسترون به مدت یک هفته تا ده روز بالا باقی می ماند و بعد از آن به سطوح نرمال باز می گردد.

DAA و باروری:
DAA به عنوان ابزاری برای کمک به آقایانی که قصد باروری دارند مطرح است. یک مطالعه برروی ۶۰ نفر آقا که مشکلات باروری داشتند، نشان داد که دریافت DAA برای مدت بیش از ۳ ماه موجب افزایش تعداد اسپرم تولیدی می شود. علاوه بر آن، حرکت و تحرک اسپرم نیز بهبود یافت. این بهبود در کیفیت و کمیت اسپرم موجب افزایش بارداری در همسران آقایانی شد که مکمل DAA استفاده می کردند. به عبارتی ۲۷% همسران آقایان شرکت کننده در این مطالعه باردار شدند. گرچه بیشتر مطالعات در مورد DAA، بیشتر روی آقایان انجام شده اما این مکمل ممکن است نقش مهمی در تخمک گذاری خانم ها داشته باشد.

 

دوز موثر DAA:
دوز استاندارد مصرفی برای DAA 2000-3000 میلی گرم (۲-۳ گرم) است. متدهای متفاوت تجویز DAA:
۱)استفاده روزانه دوز ۳۰۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۱۲ روز و بعد از آن  یک هفته عدم مصرف مکمل. این دو مرحله به صورت متناوب و چرخه ای اجرا گردند.
۲) مصرف ۲۰۰۰ میلی گرم DAA در روز به صورت پیوسته

عوارض DAA:
مکمل DAA یک مکمل ایمن می باشد و فاقد عارضه جانبی است. به ندرت ممکن است در برخی افراد سردرد، تحریک پذیری و فشار عصبی به دنبال مصرف DAA رخ دهد.

احتیاط مصرف:
مصرف این مکمل در زنان باردار، شیرده و کودکان ممنوع می باشد.

اثر DAA بر فاکتورهای مختلف:

دی ای ای پرو سایتک